Metody aktywizujące w szkole ,,Nauka jest najbardziej efektywna wówczas, kiedy sprawia radość.” Peter Kline.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
METODYKA PROJEKTÓW EDUKACYJNYCH
Advertisements

Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Metoda projektu Opracowała: Katarzyna Otorowska.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Przykładowe formy oceny projektu oraz kontraktu z uczniami
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
Temat: Cegłów dawniej i dziś
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH
Zakres Przedział wiekowy Cele Oprogramowanie Opis
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
Projekty edukacyjne w szkole
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 8 W Opolu
METODA PROJEKTU SZKOLENIOWA RADA PEDAGOGICZNA
Praca metodą projektu edukacyjnego
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
narzędzie w językowych pracach projektowych
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
CENTRUM SZKOLENIOWE EDUSKRYPT.PL METODA PROJEKTU W NAUCZANIU
Co to jest TIK?.
Metody tradycyjne i aktywizujące w szkole podstawowej i gimnazjum
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Publiczne Gimnazjum im. św. Jadwigi Królowej w Annopolu
GIMNAZJUM NR 4 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Zjednoczonej Europy w Lesznie Nous sommes autant d'hommes que de langues que nous connaissons Ile języków.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Czym jest czas? Projekt realizowany przez uczniów kl.4a
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Metody aktywizujące.
Idea oceniania kształtującego
CZŁOWIEK NAJLEPSZA INWESTYCJA ! Seminarium podsumowujące projekt Barbara Pietrzak - Koordynator Projektu Małkinia Górna, 28 maja 2014 r.
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
Poznawana przez uczniów rzeczywistość jest wieloraka, wielostronna. Skoro tak, to aby ją poznać trzeba podążać różnymi drogami. Proces kształcenia winien.
Opracowała: Monika Zając, Szkoła Podstawowa nr 23.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez: - Centrum Edukacji Obywatelskiej - i „Gazetę Wyborczą”. Od początku.
Metoda projektu w projekcie spotkania i nauka z komputerem
Metody nauczania.
METODY I FORMY PRACY Z CZYTELNIKIEM W BIBLIOTECE SZKOLNEJ
W naszej szkole każdy uczeń mający trudności w nauce bądź pragnący bardziej pobudzić i rozwinąć swoje zainteresowania znajdzie coś dla siebie. Nauka przy.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
Program IB Middle Years to program edukacyjny dla uczniów w wieku od 11 do 16, który rozwija niezależnych, kreatywnych i otwartych na świat uczniów gotowych.
Metody nauczania.
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Dzie ń Bezpiecznego Internetu 2016 pod has ł em: „ Lepszy Internet zale ż y od Ciebie”
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
METODA PROJEKTU Joanna Jankiewicz. Trochę historii Metoda projektu pochodzi ze Stanów Zjednoczonych, gdzie zaczęto ją stosować na początku XX wieku. Za.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
PROJEKT EDUKACYJNY - STRUKTURA PROJEKTU OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Serwisy Web 2.0 do tworzenia i udostępniania materiałów edukacyjnych (5 godz. szkolenie stacjonarne: 05.11) lub 15 godz. szkolenie.
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Innowacja pedagogiczna: „Poznajemy, rozumiemy, programujemy”
Metoda WebQuest.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Wykorzystanie technologii informacyjnej w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych w różnych obszarach kształcenia.
Zapis prezentacji:

Metody aktywizujące w szkole ,,Nauka jest najbardziej efektywna wówczas, kiedy sprawia radość.” Peter Kline The Everyday Genius

AKTYWIZACJA UCZNIÓW Ogół poczynań dydaktycznych i wychowawczych, umożliwiających zwiększenie stopnia aktywności uczniów w realizacji celów kształcenia.

Metody aktywizujące to sposoby działania, które pomogą uczniom: Twórczo myśleć. Komunikować się. Przyswoić bez trudu nową wiedzę. Dyskutować i spierać się na różne tematy. Rozwinąć własne pomysły i idee. Wnioskować. Pogłębić zainteresowania wspólną sprawą. .

STOŻEK DELE'A Ludzie generalnie pamiętają: 20% tego co widzą 10% tego co słyszą 20% tego co widzą 40% tego o czym rozmawiają 90% tego co robią

PODAJĄCE PROBLEMOWE EKSPONUJĄCE PROGRAMOWE PRAKTYCZNE WYKŁAD INFORMUJĄCY POGADANKA OPOWIADANIE OPIS PRELEKCJA ANEGDOTA ODCZYT OBJAŚNIENIE LUB WYJAŚNIENIE WYKŁAD PROBLEMOWY WYKŁAD KONWERSATORYJNY METODA KLASYCZNA AKTYWIZUJĄCE FILM SZTUKA TEATRALNA EKSPOZYCJA POKAZ POŁĄCZONY Z PRZEŻYCIEM Z UŻYCIEM KOMPUTERA Z UŻYCIEM PODRĘCZNIKA PROGRAMOWANEGO POKAZ ĆWICZENIA PRZEDMIOTOWE ĆWICZENIA LABORATORYJNE ĆWICZENIA PRODUKCYJNE METODA PRZEWODNIEGO TEKSTU PODAJĄCE STUDIUM PRZYPADKU LISTA PYTAŃ SYTUACYJNE INSCENIZACJA DECYZYJNE GRY DYDAKTYCZNE PSYCHOLOGICZNE ĆWICZENIA INTEGRUJĄCE DYSKUSJA DYDAKTYCZNA ZWIĄZANA Z WYKŁADEM OKRĄGŁEGO STOŁU WIELOKROTNA BURZA MÓZGÓW PANELOWA METAPLAN PROBLEMOWE EKSPONUJĄCE PROGRAMOWE PRAKTYCZNE

Nowoczesne metody aktywizujące: Metoda Webquest Prezi – prezentacje zupełnie inaczej Praca metodą projektu

WebQuest (w wolnym tłumaczeniu "Poszukiwania w Sieci"), jest zorientowanym na uczniowskie badania formatem zajęć edukacyjnych, w którym wyjściowym źródłem informacji jest Internet. Uczniowie w oparciu o Sieć zgłębiają zadaną tematykę, starają się weryfikować jakość uzyskiwanej informacji (także w oparciu o źródła pozainternetowe). Pozyskane informacje i tworzone na ich podstawie struktury uczniowie gromadzą, redagują i przygotowują do prezentacji za pomocą elektronicznych narzędzi. Narzędziem może być serwis internetowy (np. Google Blogger), program do prezentacji (np. Power Point) lub w ostateczności nawet zwykły edytor tekstowy z osadzonymi ilustracjami i linkami do źródeł. Uczy efektywnego korzystania z Internetu jako źródła informacji. Jest tak zaprojektowany, aby motywować młodego badacza do twórczego wykorzystania informacji, a nie tylko ich wyszukania,  aby wspomagać jego myślenie na wyższych poziomach taksonomicznych: analizy, syntezy i ewaluacji.

Prezi to edytor prezentacji online Nie opiera się na typowych seriach slajdów. Zamiast tego użytkownik zapełnia obiektami i blokami treści rodzaj wielkiej karty. Może to być obraz, mapa mentalna lub szereg okienek - slajdów. Przepływamy nad poszczególnymi elementami, obracamy, przybliżamy i oddalamy ich fragmenty lub grupy. Pozwala to pokazywać relacje między elementami prezentowanej całości w sposób ciekawy wizualnie, a jednocześnie bardziej zrozumiały dla... obu półkul mózgowych.

„Dobry projekt to taki, który pogłębia szkolną edukację i jest powiązany z programem, a zarazem odpowiada zainteresowaniom uczniów i wiąże sensowną działalność praktyczną z pracą umysłową.”

Trochę historii Pochodzenie: Stany Zjednoczone, początek XX w. Twórca: William H. Kilpatrick Założenia: - uczniowie powinni samodzielnie zdobywać wiadomości i sprawdzać umiejętności w konkretnych sytuacjach życiowych, - uczniów nie powinno się zmuszać do podejmowania niechcianych przez nich działań, bo jako niechciane – nie przyniosą trwałego i zadowalającego efektu.

Metoda projektu obecnie Projekt obecnie sprowadza się do tego, że zespół uczniów inicjuje, planuje i wykonuje pewne przedsięwzięcie oraz ocenia jego wykonanie. To metoda nauczania, której istota polega na tym, że uczniowie realizują określone zadanie w oparciu o przyjęte wcześniej założenia.

Główne założenia metody projektu w szkole: interdyscyplinarność , progresywistyczna rola nauczyciela, podmiotowość ucznia , odejście od tradycyjnego sposobu oceniania .

Fazy projektu: wybór tematu przygotowanie instrukcji do projektu wykonanie projektu prezentacja projektu ocena projektu.

1) Wybór tematu projektu. Temat powinien być dostosowany do możliwości i zainteresowań uczniów, potrzeb nauczyciela i środowiska szkolnego.

2) Przygotowanie instrukcji do projektu. Instrukcja powinna zawierać: temat projektu i jego cele, zadania, które mają prowadzić do realizacji celów, źródła, w których należy poszukiwać informacji, termin prezentacji projektu i terminy poprzedzających ją konsultacji, możliwe sposoby prezentacji projektu i czas tej prezentacji, kryteria oceny projektu.

3) Wykonanie projektu. uczniowie prowadzą własne prace badawcze, zbierają materiały, segregują je i opracowują; nauczyciel dyskretnie nadzoruje prace uczniów, udziela im rad, podsuwa literaturę, ułatwia dotarcie do zdobycia informacji

4) Prezentacja projektu. Efektem pracy nad projektem może być: wykonanie pomocy dydaktycznych, wykonanie przedmiotów użytkowych, wykonanie dokumentacji na potrzeby klasy lub szkoły, opracowanie artykułów do gazetek szkolnych i prasy lokalnej, organizacja wystaw, konkursów, festynów przygotowanie i przeprowadzenie zajęć lekcyjnych, wywiadówek dla rodziców itp.

Prezentacja projektu może odbyć się w formie: wykładu, referatu, pokazu filmu video, prezentacji modelu, gier i zabaw angażujących innych uczniów, konkursu przygotowanego dla innych uczniów, książeczki, broszury, prezentacji multimedialnej lub prezi

Etapy realizacji projektu 5) Ocena projektu. Etapy realizacji projektu Umiejętności Uwagi Ocena a) formułowanie tematu - precyzyjne sformułowanie tematu - jasne określenie celów b) zbieranie i opracowywanie informacji - selekcja informacji - krytyczna ocena informacji c) prezentacja - wykorzystanie czasu prezentacji - zainteresowanie innych uczniów - sposób mówienia (precyzja wypowiedzi, akcentowanie) d) praca w grupie - przekazywanie informacji - podejmowanie decyzji - słuchanie siebie nawzajem - rozwiązywanie konfliktów - samoocena postępów

UWAGA!!! Metoda ta pozwala na realizację dowolnego tematu. Metodą projektu można pracować na każdym przedmiocie. Metoda ta pozwala na realizację dowolnego tematu.

język polski, historia Stefan Żeromski - syn ziemi kieleckiej Nasza mała ojczyzna. Czym jest patriotyzm? Literacko- historyczne wędrówki w czasie.

Nauczanie wczesnoszkolne O Orle Białym w książkach dla dzieci. Mój Dom – Moja Ojczyzna. Organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi lokalnej społeczności

„Ten zegar stary” – o sposobach mierzenia czasu. matematyka „Ten zegar stary” – o sposobach mierzenia czasu. Sposoby liczenia dawniej i dziś. Wielcy matematycy.

Muzyka Przegląd Pieśni Patriotycznych Apele, akademie, festiwale

Religia Nasz patron – św. Eugeniusz de Mazenod Jan Paweł II – wychowawca i przyjaciel

przyroda Piękna nasza Polska cała. Pomagamy ptakom przetrwać zimę. Chrońmy naszą małą ojczyznę.

języki obce Życie w … (wybranym kraju europejskim). Słynne postacie z przeszłości. Poznajemy kraje Unii Europejskiej

Wychowanie fizyczne Bieg Niepodległości

technika, informatyka Osiągnięcia współczesnej techniki. prezentacje audiowizualne