Uwarunkowania rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce Warszawa, 13 czerwca 2013
O PSEW jest organizacją pozarządową, działającą od 1999 roku Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej jest organizacją pozarządową, działającą od 1999 roku skupia ponad 100 firm członkowskich jest członkiem: European Wind Energy Association, Global Wind Energy Council.
Rozwój energetyki wiatrowej w Polsce Planowana moc do zainstalowana w energetyce wiatrowej od 2010 do 2020 według Krajowego Planu Działań (KPD) Małe turbiny[MW] Onshore [MW] Offshore [MW] Źródło: Ministerstwo Gospodarki
Obecny stan rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Europie Łącznie – stan na 31 12 2012: Moc zainstalowana w UE w roku 2012 wyniosła: 4 995 MW. Farmy o takiej mocy w ciągu roku mogą wyprodukować 18 TWh energii, czyli tyle ile potrzeba aby pokryć 0,5% łącznego zapotrzebowania UE na energię elektryczną. Morskie farmy wiatrowe w Europie posiada 10 krajów (W. Brytania – 2 947,9 MW - 58,9% mocy w Europie; Dania - 921 MW - 18,4%). Tylko w roku 2012: Łączna moc przyłączona do sieci wyniosła 1 166 MW, o 33% więcej niż w roku 2011 Inwestycje wyniosły między 3,4 – 4,6 mld euro. www.cleantechnics.com www.foundocean.com www.dongenergy.com 4
Co dla Polski może oznaczać rozwój MEW? Aktywizacja regionów nadmorskich. Możliwy znaczny udział w realizacji celów i strategii unijnych w zakresie przeciwdziałania zmianom klimatu. Znaczenie wizerunkowe – Polska krajem „zielonym”, sprzyjającym inwestorom, myślący w przyszłość, dostrzegający nowe trendy. Morska energetyka wiatrowa - technologia z potencjałem na znaczne obniżanie kosztów. Morskie farmy wiatrowe to jedyna technologia OZE, która do roku 2020 nie będzie generować kosztów, a będzie przynosiła zyski.
Morska energetyka wiatrowa w Polsce Złożono 65 wniosków lokalizacyjnych. Do dnia dzisiejszego MTBiGM wydał 20 pozwoleń. Obecnie trwają 2 procedury rozstrzygające. MTBiGM wydał 23 odmowy udzielenia pozwolenia. Wniesiono ok. 100 mln PLN opłat lokalizacyjnych Istniejące i potencjalne zaplecze infrastrukturalno-technologiczne dla MEW w Polsce, opracowanie własne E&Y 6
Raport „Morska energetyka wiatrowa – analiza korzyści dla polskiej gospodarki i uwarunkowania rozwoju” Wykonawca: Raport wykonany przez Ernst &Young dla zlecenie PSEW Produkt: Pierwszy raport szacujący wpływ rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce na gospodarkę Zawartość: analiza obecnego i przyszłego stanu rozwoju morskiej energetyki wiatrowej do 2025 roku w 3 scenariuszach ilości mocy zainstalowanej oraz analiza wpływu inwestycji na polską gospodarkę. 7 worldmaritimenews.com www.suite101.com www.renewableenergyfocus.com
Scenariusze rozwoju Raport analizuje trzy scenariusze rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce do 2025 r.: 6 GW – scenariusz szybkiego rozwoju (scenariusz bazowy). 3,5 GW – scenariusz umiarkowanego rozwoju. 1 GW – scenariusz powolnego rozwoju. 8 Scenariusze rozwoju mocy zainstalowanej w MEW w Polsce, 2012 - 2025, opracowanie własne E&Y
Korzyści gospodarcze 9
Nowe miejsca pracy.. 10
Wpływy podatkowe 11
Uniknięcie emisji CO2 Uniknięta emisja CO2 w trzech scenariuszach rozwoju MEW do 2025 r., Opracowanie własne E&Y 12
Wymierne korzyści dla polskiej gospodarki.. Skala korzyści jest uzależniona od poziomu rozwoju sektora – osiągnięcie 6 GW mocy morskich farm wiatrowych w 2025 pozwoli na rozwój gospodarczy Polski poprzez realizowanie zamówień w powiązanych sektorach i przełoży się na: osiągnięcie 73,8 mld PLN łącznej wartości dodanej, 14,9 mld PLN przychodów dla sektora finansów publicznych, w tym 12,2 mld PLN dla budżetu centralnego, 2,7 mld PLN dla samorządów, uniknięcie emisji około 40 mln ton CO2 oraz kosztów z tym związanych (około 1,6 mld PLN). Są to wymierne korzyści, patrząc chociażby z punktu widzenia deficytu budżetowego Polski, który w roku 2012 wyniósł ponad 30 mld PLN.
MEW do roku 2020 nie będzie generować kosztów.. System wsparcia dla OZE generuje koszty w momencie zakupu zielonych certyfikatów wydawanych do wytworzonej energii w instalacjach OZE. Szacuje się, że morskie farmy wiatrowe rozpoczną produkcję energii w roku 2020, co oznacza, że do tego czasu zielone certyfikaty w tym sektorze nie będą potrzebne. Istotne jest, że do tego czasu inwestorzy będą płacić opłaty za pozwolenia oraz podatki, będą ponosić koszty budowy podzespołów, badań środowiskowych – każdy etap procesu inwestycyjnego to szansa dla polskiej gospodarki i polskich przedsiębiorstw. www.theconstructionindex.co.uk www.guardian.co.uk www.cleanair.org
MEW do roku 2020 nie będzie generować kosztów.. Opłata lokalizacyjna = 1‰ wartości inwestycji. Wpływy z tytułu opłaty lokalizacyjnej do budżetu następują od momentu rozpoczęcia procesu przygotowania projektu, a więc już od 2012 roku (40% opłaty wnosi się do momentu uzyskania pozwolenia na budowę i nie podlega zwrotowi)! Dla scenariusza 6 GW do 2025 roku wpływy do budżetu mogą wynieść 0,8 mld zł!! www.offshorewind.biz 15
Nowe otoczenie legislacyjne i możliwości rozwoju Wykorzystanie potencjału Polski oraz wparcie polskiej gospodarki będzie możliwe tylko w przypadku wprowadzenia pilnych rozwiązań regulacyjnych! Brak stabilnej sytuacji legislacyjnej może wpłynąć na zmianę strategii biznesowej i przeniesienie planów inwestycyjnych z Polski do innych krajów! www.offshorewind.biz
Nowe otoczenie legislacyjne i możliwości rozwoju Ponad 3 letni okres niepewności legislacyjnej spowodował zahamowanie inwestycji w energetyce wiatrowej. Pionowo zintegrowane grupy energetyczne są bardziej aktywne na polskim rynku, mimo, że jest on wciąż zdominowany przez indywidualnych wytwórców energii. Zobowiązania Polski wobec Unii Europejskiej będą stymulować dynamiczny rozwój nowych mocy. 17 www.stateofgreen.com
Nowe otoczenie legislacyjne i możliwości rozwoju Inwestycje w energetyce wiatrowej zostaną wznowione, gdy ostateczny projekt ustawy modyfikującej system wsparcia dla OZE trafi do Parlamentu, a następnie wejdzie w życie. Nowa Ustawa o OZE wejdzie w życie prawdopodobnie na początku 2014r. Inwestorzy oczekują, że będzie zawierała krótko i długoterminowe mechanizmy stabilizujące rynek zielonych certyfikatów 18
Podsumowanie Morska Energetyka Wiatrowa jest ogromną szansą dla krajowego przemysłu stoczniowego i sektora portowego, w których Polska posiada znaczące doświadczenie oraz kompetencje. Zapewnienie odpowiedniego zaplecza logistycznego dla projektów offshore w Polsce wpłynie korzystnie nie tylko na ożywienie regionów nadmorskich, ale przyczyni się również do obniżenia realnych kosztów tych projektów, czyli spadek kosztów wsparcia i logistyki. Polscy przedsiębiorcy już od kilku lat udowadniają swoją siłę i determinację, zdobywając kontrakty na potrzeby sektora offshore, produkując statki, wieże, fundamenty, platformy i wyposażenie dla morskich farm wiatrowych. 19
Podsumowanie Wykorzystanie potencjału Polski oraz wparcie polskiej gospodarki przez inwestycje w morską energetykę wiatrową będzie możliwe tylko w przypadku wprowadzenia jasnych i stabilnych rozwiązań regulacyjnych dla tego sektora. 5. Brak nowej ustawy o OZE może wpłynąć na zmianę strategii biznesowej i przeniesienie planów inwestycyjnych inwestorów międzynarodowych z Polski do innych krajów – patrz DONG, IBERDROLA. 20
Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej Dziękuję za uwagę Dagmara Żygowska Vice - Prezes Zarządu Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej www.psew.pl 21