Uwarunkowania rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Polskie 10 lat w Unii. Polityczne aspekty członkostwa - jak Polska zmieniła Europę.
Advertisements

© IEn Gdańsk 2011 Wpływ dużej generacji wiatrowej w Niemczech na pracę PSE Zachód Robert Jankowski Andrzej Kąkol Bogdan Sobczak Instytut Energetyki Oddział.
Krajowa produkcja leków jako niezbędny warunek skutecznej polityki lekowej państwa dr Bohdan Wyżnikiewicz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Katowice,
Zainwestujmy razem w środowisko Systemy wsparcia efektywności energetycznej w Polsce Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
PRODUKTY ZABEZPIECZAJĄCE TRANSAKCJE KREDYTOWE ORAZ INFORMACJE NA TEMAT INICJATYWY UNIJNEJ JEREMIE LESZNO, 17 czerwca 2011 Samorządowy Fundusz Poręczeń.
„Program dofinansowania zakupu i montażu odnawialnych źródeł energii ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu”
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Marcin Łata Dyrektor Departamentu Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
System, który łączy Tomasz Stępień, Prezes Zarządu Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A. Strategia GAZ-SYSTEM S.A. do 2025 roku.
Założenia dla poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Budowa komunikacji pomiędzy terenami Parku Przemysłowego Nowoczesnych Technologii w Stargardzie Szczecińskim, a krajowym systemem dróg wraz z uzbrojeniem.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ DLA MIASTA KALISZA Odnawialne Źródła Energii.
Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK.
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
Departament Rozwoju Regionalnego XV Posiedzenie Podkomitetu ds. Zrównoważonego Rozwoju Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward Reszkowski.
„Korzyści dla inwestorów oraz regionów i gmin z funkcjonowania w Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej” Zielona Góra, Krzysztof.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Rzeszów, 16 luty 2012.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Wykorzystanie zasobów energetycznych OZE na obszarach wiejskich w Niemczech i w Polsce dr Christian Schnell, radca prawny, Rechtsanwalt SOLIVAN Adwokaci.
Wsparcie nauki i biznesu w POIR Łukasz Jasek. POIR – ogólne informacje I oś POIR – przegląd i alokacja IV oś POIR – przegląd i alokacja Instrumenty I.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Prezentacja platformy inwestycyjnej StartStartup.pl.
Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia - Raport Electus S.A. Poznań,
Ogólnopolska Konferencja Naukowa Finanse – Statystyka – Badania Empiryczne 26 październik 2016 rok Wrocław Katedra Prognoz i Analiz Gospodarczych Uniwersytet.
Projekt finansowany z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Fotowoltaika w systemie wsparcia
Pomorski Broker Eksportowy
Edyta Szymczak Prezes Zarządu ERIF BIG S.A.
Rachunkowość finansowa – część 8 Wynik finansowy – rachunek zysków i strat Karolina Bondarowska.
BLOZ 10 Psychoaktywne Mgr farm. Ewa Brzezińska
kapitałem intelektualnym w Warszawskim Uniwersytecie Medycznym
Omówienie zmian w regulaminie konkursu w ramach działania 4. 2
Nazwa firmy Plan biznesowy.
„Szkolenia dla liderów na obszarach wiejskich”
„Łączą nas efekty projektów” – wymagania programowe a doświadczenia po pierwszych naborach w Programie Interreg V-A Polska – Słowacja
Sprawność systemu rynkowego
Sprzedaż produktu lub usługi
Wzmacnianie potencjału rozwoju w wymiarze lokalnym i regionalnym
Warszawa, 25 październik 2017 roku
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
Przychody i koszty działalności
DOBRY START szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych
Próg rentowności K. Bondarowska.
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Rozwój współpracy pomiędzy sektorem badawczo-naukowym a biznesem na przykładzie Projektu: GUM
Plan inwestycyjny dla Europy
Prezentacja planu biznesowego
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
Nazwa firmy Biznesplan.
Informacja dodatkowa dotycząca projektów uchwał rady miejskiej w zakresie restrukturyzacji zadłużenia Grudzień, 2018 r.
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
SPECJALNE STREFY EKONOMICZNE A WSPIERANIE NOWYCH INWESTYCJI
Klub Compensation & Benefits
Energetyka cieplna - oferta dla Pakietu
Tytuł wniosku WPP/2.0/…./2019 Kraków, data ……………………..
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Podstawowe informacje o programie WiFi4EU
Zapis prezentacji:

Uwarunkowania rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce Warszawa, 13 czerwca 2013

O PSEW jest organizacją pozarządową, działającą od 1999 roku Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej jest organizacją pozarządową, działającą od 1999 roku skupia ponad 100 firm członkowskich jest członkiem: European Wind Energy Association, Global Wind Energy Council.

Rozwój energetyki wiatrowej w Polsce Planowana moc do zainstalowana w energetyce wiatrowej od 2010 do 2020 według Krajowego Planu Działań (KPD) Małe turbiny[MW] Onshore [MW] Offshore [MW] Źródło: Ministerstwo Gospodarki

Obecny stan rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Europie Łącznie – stan na 31 12 2012: Moc zainstalowana w UE w roku 2012 wyniosła: 4 995 MW. Farmy o takiej mocy w ciągu roku mogą wyprodukować 18 TWh energii, czyli tyle ile potrzeba aby pokryć 0,5% łącznego zapotrzebowania UE na energię elektryczną. Morskie farmy wiatrowe w Europie posiada 10 krajów (W. Brytania – 2 947,9 MW - 58,9% mocy w Europie; Dania - 921 MW - 18,4%). Tylko w roku 2012: Łączna moc przyłączona do sieci wyniosła 1 166 MW, o 33% więcej niż w roku 2011 Inwestycje wyniosły między 3,4 – 4,6 mld euro.  www.cleantechnics.com www.foundocean.com www.dongenergy.com 4

Co dla Polski może oznaczać rozwój MEW? Aktywizacja regionów nadmorskich. Możliwy znaczny udział w realizacji celów i strategii unijnych w zakresie przeciwdziałania zmianom klimatu. Znaczenie wizerunkowe – Polska krajem „zielonym”, sprzyjającym inwestorom, myślący w przyszłość, dostrzegający nowe trendy. Morska energetyka wiatrowa - technologia z potencjałem na znaczne obniżanie kosztów. Morskie farmy wiatrowe to jedyna technologia OZE, która do roku 2020 nie będzie generować kosztów, a będzie przynosiła zyski.

Morska energetyka wiatrowa w Polsce Złożono 65 wniosków lokalizacyjnych. Do dnia dzisiejszego MTBiGM wydał 20 pozwoleń. Obecnie trwają 2 procedury rozstrzygające. MTBiGM wydał 23 odmowy udzielenia pozwolenia. Wniesiono ok. 100 mln PLN opłat lokalizacyjnych Istniejące i potencjalne zaplecze infrastrukturalno-technologiczne dla MEW w Polsce, opracowanie własne E&Y 6

Raport „Morska energetyka wiatrowa – analiza korzyści dla polskiej gospodarki i uwarunkowania rozwoju” Wykonawca: Raport wykonany przez Ernst &Young dla zlecenie PSEW Produkt: Pierwszy raport szacujący wpływ rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce na gospodarkę Zawartość: analiza obecnego i przyszłego stanu rozwoju morskiej energetyki wiatrowej do 2025 roku w 3 scenariuszach ilości mocy zainstalowanej oraz analiza wpływu inwestycji na polską gospodarkę. 7 worldmaritimenews.com www.suite101.com www.renewableenergyfocus.com

Scenariusze rozwoju Raport analizuje trzy scenariusze rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce do 2025 r.: 6 GW – scenariusz szybkiego rozwoju (scenariusz bazowy). 3,5 GW – scenariusz umiarkowanego rozwoju. 1 GW – scenariusz powolnego rozwoju. 8 Scenariusze rozwoju mocy zainstalowanej w MEW w Polsce, 2012 - 2025, opracowanie własne E&Y

Korzyści gospodarcze 9

Nowe miejsca pracy.. 10

Wpływy podatkowe 11

Uniknięcie emisji CO2 Uniknięta emisja CO2 w trzech scenariuszach rozwoju MEW do 2025 r., Opracowanie własne E&Y 12

Wymierne korzyści dla polskiej gospodarki.. Skala korzyści jest uzależniona od poziomu rozwoju sektora – osiągnięcie 6 GW mocy morskich farm wiatrowych w 2025 pozwoli na rozwój gospodarczy Polski poprzez realizowanie zamówień w powiązanych sektorach i przełoży się na: osiągnięcie 73,8 mld PLN łącznej wartości dodanej, 14,9 mld PLN przychodów dla sektora finansów publicznych, w tym 12,2 mld PLN dla budżetu centralnego, 2,7 mld PLN dla samorządów, uniknięcie emisji około 40 mln ton CO2 oraz kosztów z tym związanych (około 1,6 mld PLN). Są to wymierne korzyści, patrząc chociażby z punktu widzenia deficytu budżetowego Polski, który w roku 2012 wyniósł ponad 30 mld PLN.

MEW do roku 2020 nie będzie generować kosztów.. System wsparcia dla OZE generuje koszty w momencie zakupu zielonych certyfikatów wydawanych do wytworzonej energii w instalacjach OZE. Szacuje się, że morskie farmy wiatrowe rozpoczną produkcję energii w roku 2020, co oznacza, że do tego czasu zielone certyfikaty w tym sektorze nie będą potrzebne. Istotne jest, że do tego czasu inwestorzy będą płacić opłaty za pozwolenia oraz podatki, będą ponosić koszty budowy podzespołów, badań środowiskowych – każdy etap procesu inwestycyjnego to szansa dla polskiej gospodarki i polskich przedsiębiorstw. www.theconstructionindex.co.uk www.guardian.co.uk www.cleanair.org

MEW do roku 2020 nie będzie generować kosztów.. Opłata lokalizacyjna = 1‰ wartości inwestycji. Wpływy z tytułu opłaty lokalizacyjnej do budżetu następują od momentu rozpoczęcia procesu przygotowania projektu, a więc już od 2012 roku (40% opłaty wnosi się do momentu uzyskania pozwolenia na budowę i nie podlega zwrotowi)! Dla scenariusza 6 GW do 2025 roku wpływy do budżetu mogą wynieść 0,8 mld zł!! www.offshorewind.biz 15

Nowe otoczenie legislacyjne i możliwości rozwoju Wykorzystanie potencjału Polski oraz wparcie polskiej gospodarki będzie możliwe tylko w przypadku wprowadzenia pilnych rozwiązań regulacyjnych! Brak stabilnej sytuacji legislacyjnej może wpłynąć na zmianę strategii biznesowej i przeniesienie planów inwestycyjnych z Polski do innych krajów! www.offshorewind.biz

Nowe otoczenie legislacyjne i możliwości rozwoju Ponad 3 letni okres niepewności legislacyjnej spowodował zahamowanie inwestycji w energetyce wiatrowej. Pionowo zintegrowane grupy energetyczne są bardziej aktywne na polskim rynku, mimo, że jest on wciąż zdominowany przez indywidualnych wytwórców energii. Zobowiązania Polski wobec Unii Europejskiej będą stymulować dynamiczny rozwój nowych mocy. 17 www.stateofgreen.com

Nowe otoczenie legislacyjne i możliwości rozwoju Inwestycje w energetyce wiatrowej zostaną wznowione, gdy ostateczny projekt ustawy modyfikującej system wsparcia dla OZE trafi do Parlamentu, a następnie wejdzie w życie. Nowa Ustawa o OZE wejdzie w życie prawdopodobnie na początku 2014r. Inwestorzy oczekują, że będzie zawierała krótko i długoterminowe mechanizmy stabilizujące rynek zielonych certyfikatów 18

Podsumowanie Morska Energetyka Wiatrowa jest ogromną szansą dla krajowego przemysłu stoczniowego i sektora portowego, w których Polska posiada znaczące doświadczenie oraz kompetencje. Zapewnienie odpowiedniego zaplecza logistycznego dla projektów offshore w Polsce wpłynie korzystnie nie tylko na ożywienie regionów nadmorskich, ale przyczyni się również do obniżenia realnych kosztów tych projektów, czyli spadek kosztów wsparcia i logistyki. Polscy przedsiębiorcy już od kilku lat udowadniają swoją siłę i determinację, zdobywając kontrakty na potrzeby sektora offshore, produkując statki, wieże, fundamenty, platformy i wyposażenie dla morskich farm wiatrowych. 19

Podsumowanie Wykorzystanie potencjału Polski oraz wparcie polskiej gospodarki przez inwestycje w morską energetykę wiatrową będzie możliwe tylko w przypadku wprowadzenia jasnych i stabilnych rozwiązań regulacyjnych dla tego sektora. 5. Brak nowej ustawy o OZE może wpłynąć na zmianę strategii biznesowej i przeniesienie planów inwestycyjnych inwestorów międzynarodowych z Polski do innych krajów – patrz DONG, IBERDROLA. 20

Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej Dziękuję za uwagę Dagmara Żygowska Vice - Prezes Zarządu Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej www.psew.pl 21