Projekt edukacyjny „Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych” Projekt realizowany z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Przedsiębiorczość i przedmioty ekonomiczne Edukacja regionalna w praktyce szkolnej Szczecin, r.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Przedsiębiorczość w polskim systemie oświaty
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Młodzieżowa przedsiębiorczość
Jak ubiegać się o pracę Opis warsztatów dla nauczycieli – członków Klubu Przedsiębiorczych Nauczycieli IMPULS.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
Nasza szkoła bierze udział w projekcie,,Wespół w zespół z Matematyką bez Granic' realizowanym przez Polskie Towarzystwo Matematyczne w okresie od r.
Co to jest TIK?.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dr Anna Białek-Jaworska, WNE UW, PTM, 16 grudnia 2011.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Mały pieniądz – wielka sprawa Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Siedlcach.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Celem tej prezentacji jest przedstawienie programu Młodzi przedsiębiorczy i przybliżenie wam podstaw firmy.
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Zespół Szkół w Trepczy Klasa: II SP Wychowawca: mgr Jadwiga Kozak.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Projekt z zakresu bezpieczeństwa oraz edukacji finansowej
Co to jest sieć? To forma pracy, która pozwala dzielić się wiedzą, wymieniać doświadczeniami, wspólnie opracowywać rozwiązania stosowane w szkolnej praktyce.
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Propozycje form szkoleniowych WOM dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie na rok szkolny 2014/2015.
Druga edycja rok szkolny 2013/2014. Trwa druga edycja projektu „Od grosika do złotówki” realizowanego przez Fundację Młodzieżowej Przedsiębiorczości i.
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Projekt z zakresu bezpieczeństwa oraz edukacji finansowej dla uczniów klas drugich i trzecich szkoły podstawowej.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Rola edukacji finansowej w szkołach Agnieszka Kubryn Departament Komunikacji Społecznej Urząd Komisji Nadzoru Finansowego r. 1 Autorskie prawa.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Projekt polsko - słowacki NR SK01-KA _2 "Podróże z liczbami" w ramach programu Erasmus+ edukacja szkolna - partnerstwo strategiczne szkół.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
Możliwości rozwoju szkolnictwa zawodowego i edukacji przedszkolnej RPO WŚ
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
Nie tylko wynik matematyka gimnazjum kl. 1
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Projekty zrealizowane w ZS1
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
„Poszerzamy Kadr” Projekt:
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
„Staże zagraniczne uczniów Kopernika”
w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Wincentego Witosa
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
Zapis prezentacji:

Projekt edukacyjny „Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych” Projekt realizowany z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej.

Program warsztatów – 24.03.2017 r. do godz.11.15 - Przyjazd i rejestracja uczestników warsztatów – przerwa kawowa na „Dzień dobry” 11.15 – 11.30 – Przywitanie i wprowadzenie do projektu (Ewa Kruk – SKEF) 11.30 – 12.30 – Cele i treści edukacji ekonomicznej – obszary wiadomości i umiejętności (dr hab. Małgorzata Żytko, prof. UW; Ewa Kruk) 12.30 – 13.30 – Metody edukacji ekonomicznej – założenia pakietu edukacyjnego, metody pracy (dr hab. Małgorzata Żytko, prof. UW; Ewa Kruk) 13.30 – 14.00 - Zagospodarowanie przestrzeni w klasie, współpraca z rodzicami (dr hab. Małgorzata Żytko, prof. UW) 14.00 – 14.45 – lunch 14.45 – 16.45 – warsztaty: grupa I – Tworzenie indywidualnych planów zajęć oraz praca z pakietem edukacyjnym (dr hab. Małgorzata Żytko, prof. UW; Ewa Kruk) grupa II – Praca z pakietem edukacyjnym (dr Alina Kalinowska) 16.45 – 17.00 – przerwa kawowa 17.00- 18.30 – warsztaty: grupa I - Praca z pakietem edukacyjnym (dr hab. Małgorzata Żytko, prof. UW) grupa II – Tworzenie indywidualnych planów zajęć oraz praca z pakietem edukacyjnym (dr Alina Kalinowska; Ewa Kruk) Ok.18.30 – kolacja

Program warsztatów – 25.03.2017 r. 08.00 – 10.00 – warsztaty: grupa I – Praca z pakietem edukacyjnym (dr Alina Kalinowska) grupa II – Praca z pakietem edukacyjnym (dr hab. Małgorzata Żytko, prof. UW; Ewa Kruk) 10.00 – 10.15 – przerwa kawowa 10.15 – 12.15 – warsztaty: grupa I – Praca z pakietem z pakietem edukacyjnym (dr Alina Kalinowska; Ewa Kruk) grupa II – Praca z pakietem z pakietem edukacyjnym (dr hab. Małgorzata Żytko, prof. UW) 12.15 – 12.30 - przerwa kawowa 12.30 – 14.30 – Wprowadzenie do celów i metod badania ewaluacyjnego, narzędzia badania ewaluacyjnego – (dr hab. Małgorzata Żytko, prof. UW) 14.30 – 15.15 – podsumowanie, sprawy organizacyjne (dr hab. Małgorzata Żytko, prof. UW; dr Alina Kalinowska; Ewa Kruk; Magdalena Nastrabasz-Janczarska) Ok.15.30 – lunch i wyjazd

Dlaczego warto wprowadzać edukację finansową już od przedszkola?

Znaczenie edukacji finansowej Edukacja finansowa - warunek rozwoju rynków finansowych w UE, Edukacja finansowa umożliwia zdobywanie umiejętności niezbędnych do racjonalnego poruszania się na rynku finansowym (identyfikacja szans i zagrożeń) Edukacja finansowa -elementem edukacji obywatelskiej.

Rozumienie mechanizmów finansowych Wiedza i rozumienie mechanizmów finansowych Umiejętności i kompetencje w zakresie finansów Odpowiedzialność M. Penczar, Ocena poziomu edukacji finansowej w Polsce na tle krajów UE w: Rola edukacji finansowej w ograniczaniu wykluczenia finansowego, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Konrad Adenauer Stiftung, Gdańsk 2014

Edukacja finansowa najmłodszych Efektywne, odpowiedzialne i bezpieczne funkcjonowanie w społeczeństwie wymaga: dobrej orientacji w zagadnieniach finansowych związanych z zarabianiem pieniędzy, gospodarowaniem pieniędzmi, oszczędzaniem i inwestowaniem, rozumienia zasad działania różnych instytucji finansowych.

Doświadczenia dzieci – zróżnicowana wiedza osobista uczestniczą w rodzinnych zakupach, porównywanie cen produktów, oszczędzanie pieniędzy na określony cel, korzystanie przez dorosłych z rożnych form płatności, brak pieniędzy w rodzinie i ograniczenia z tym związane.

Dzieci a gospodarka rynkowa Dzieci uczestniczą na co dzień w aktywnościach: są konsumentami, podlegają wpływom reklamowym, są pożądanym i atrakcyjnym klientem, mają ogromny wpływ na rodziców i ich zakupy są szczególnie podatni na manipulację.

Edukacja finansowa ważna dla rozwoju społecznego dzieci i kształtowania postaw obywatelskich, wspiera budowanie krytycznego i odpowiedzialnego stosunku do rzeczywistości społeczno-ekonomicznej, wspiera rozwój umiejętności i zdolności matematycznych w kontekście codziennych doświadczeń wspiera rozwój językowy dzieci

Kompetencje XXI wieku zdobywanie i przetwarzanie informacji docierających z różnych źródeł, krytyczne, twórcze myślenie, identyfikowanie i rozwiązywanie problemów, podejmowanie decyzji i poszukiwanie rozwiązań na podstawie różnych przesłanek, z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, zadawanie ważnych pytań. Szczególnie istotne umiejętności: praca w zespole, negocjowanie w grupie różnych rozwiązań, efektywne i sprawne komunikowanie się, wykorzystywanie zwrotnych informacji kształtujących naszą wiedzę i umiejętność. proces uczenia się ma społeczny charakter , uczymy się z kimś i w określonym kontekście edukacyjnym, który powinien tworzyć ” innowacyjne środowisko uczenia się”. H.Dumont, D. Instance, F. Benavides (red.), Istota uczenia się. Wykorzystanie wyników badań w praktyce. Tłum. Z. Janowska, Warszawa 2013

Wprowadzenie do projektu

Cel główny: Rozwój świadomości finansowej wśród odbiorców projektu poprzez realizację, innowacyjnego programu edukacji finansowej "Myślę, decyduję, działam - finanse dla najmłodszych" w kolejnych 3 latach szkolnych, począwszy od 2016/17 (pierwsza klasa) do 2018/19 (trzecia klasa).

Cele szczegółowe: Rozwój wiedzy finansowej wśród uczniów poprzez zapoznanie dzieci z podstawowymi pojęciami z zakresu ekonomii, poznanie wybranych instytucji finansowych, budowanie wiedzy dzieci na temat pieniądza. Rozwój umiejętności finansowych wśród uczniów poprzez umożliwienie dzieciom osobistego przeżycia sytuacji edukacyjnych związanych z zarządzaniem pieniędzmi, zdobywania doświadczeń przy rozwiązywaniu problemów, rekonstruowania umiejętności związanych z funkcjonowaniem w rzeczywistości finansowej, w trakcie realizacji zajęć "Myślę, decyduję, działam „ na I etapie edukacji.

Cele szczegółowe c.d.: Rozwój postawy krytycznego myślenia uczniów, w tym znaczenia decyzji finansowych w życiu rodziny, w trakcie realizacji zajęć "Myślę, decyduję, działam - finanse dla najmłodszych" w kolejnych 3 latach szkolnych. Rozwój kompetencji zawodowych wśród nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej poprzez udział w dwudniowych warsztatach metodycznych, dwudniowym seminarium podsumowującym projekt oraz realizację 72 godzin zajęć pozalekcyjnych programu "Myślę, decyduję, działam - finanse dla najmłodszych", w kolejnych 3 latach szkolnych.

Działania w projekcie Doradztwo metodyczne Informowanie o projekcie Warsztaty metodyczne Przeprowadzenie pre-testu Seminarium podsumowujące Realizacja zajęć w klasie I Przeprowadzenie post-testu Doradztwo metodyczne Konkurs – plakat wykonany w zespołach, zachęcający do oszczędzania Informowanie o projekcie Konkurs wiedzy Realizacja zajęć w klasie II Realizacja zajęć w klasie III Konkurs – opowieść graficzna „Jak gospodaruję swoim kieszonkowym?” Przeprowadzenie mid-testu

Cele edukacji ekonomicznej – czyli jakie umiejętności i postawy chcemy rozwijać u dzieci? Wiedza z zakresu ekonomii Funkcjonowanie w rzeczywistości finansowej Osobiste przeżycie sytuacji edukacyjnych Rozumienie humanistycznego wymiaru procesów finansowych Rozwijanie postawy krytycznego myślenia

Cele edukacji ekonomicznej – czyli jakie umiejętności i postawy chcemy rozwijać u dzieci? Podstawowe pojęcia i instytucje finansowe, produkty i usługi finansowe Budowanie wiedzy nt. pieniądza (aspekt historyczny) Wiedza z zakresu ekonomii Zdobywanie doświadczeń poprzez rozwiazywanie problemów Ustalanie strategii negocjowania Argumentowanie, stawianie hipotez i ich weryfikowanie Funkcjonowanie w rzeczywistości finansowej

Cele edukacji ekonomicznej – czyli jakie umiejętności i postawy chcemy rozwijać u dzieci? Zarządzanie pieniędzmi w konkretnych sytuacjach Umiejętność argumentacji (opłacalność) Krytyczne czytanie tekstów związanych z pieniędzmi Osobiste przeżycie sytuacji edukacyjnych Rozwijanie umiejętności wartościowania Namysł nad wyborami (styl życia) Rozumienie humanistycznego wymiaru procesów finansowych Świadome poruszanie się wśród mechanizmów ekonomicznych Poznawanie sensu procesów społecznych uwikłanych w te mechanizmy Rozwijanie postawy krytycznego myślenia

Cele edukacji ekonomicznej można zamknąć w następujących kategoriach umiejętności wspierających rozwój poznawczy i społeczno-emocjonalny dziecka: pytać i dowiadywać się; doświadczać i działać; oceniać i wybierać wartości; dyskutować i myśleć krytycznie.

Treści edukacji ekonomicznej - obszary wiedzy w projekcie Pieniądze Zarabianie pieniędzy Gospodarstwo domowe Przedsiębiorstwo Sklep Instytucje finansowe Oszczędzanie i inwestowanie Solidarność i wzajemna pomoc

Treści edukacji ekonomicznej – czyli czego chcemy o pieniądzach nauczyć dzieci? I. Pieniądze Historia pieniądza – wymiana barterowa Rodzaj zapłaty Pieniądze jako wartość Waluty Różne waluty Podróż zagraniczna

Karty wiedzy w obszarach projektowych Obszar I. „Pieniądze”: Historia pieniądza – plakat i opowiadanie Zabezpieczenia banknotów Bankomat Karta płatnicza

II. Zarabianie pieniędzy Treści edukacji ekonomicznej – czyli czego chcemy o pieniądzach nauczyć dzieci? II. Zarabianie pieniędzy Skąd się biorą pieniądze Zawody i wynagrodzenie Praca we własnej firmie Emigracja i imigracja zarobkowa Podatki od zarobków

Karty wiedzy w obszarach projektowych Obszar II. „Zarabianie pieniędzy”: Pojęcie osoby bezrobotnej Wynagrodzenie brutto i netto - opowiadanie Pojęcia w słowniczku: praca „na czarno”, emigracja i imigracja zarobkowa Zawody - ciekawostki

III. Gospodarstwo domowe Treści edukacji ekonomicznej – czyli czego chcemy o pieniądzach nauczyć dzieci? III. Gospodarstwo domowe Piramida wydatków Budżet domowy (rodziny) Wydatki w rodzinie Oszczędzanie w domu Leczenie Ubezpieczenia

Karty wiedzy w obszarach projektowych Obszar III. „Gospodarstwo domowe”: Opowiadanie o Maćku, który został bankrutem Fotograf Peter Menzel i pisarz Faith D'Aluisio „Hungry Planet; What the World Eats” – przedstawiają rodziny z 24 krajów * Zdjęcia na slajdach poniżej : http://menzelphoto.photoshelter.com/gallery/Hungry-Planet-Family-Food- Portraits/G0000zmgWvU6SiKM/C0000k7JgEHhEq0w

Treści edukacji ekonomicznej – czyli czego chcemy o pieniądzach nauczyć dzieci? IV. Przedsiębiorstwo Produkcja i usługi Budżet przedsiębiorstwa Reklama produktów Zyski przedsiębiorstwa Zawody Firma – zyski i straty

Karty wiedzy w obszarach projektowych Obszar IV. „Przedsiębiorstwo”: Produkt to pojęcie marketingowe, a dobro – ekonomiczne Dobra = towary + usługi Opowiadanie „Własna firma” Crowdfunding – w 1977 r. zespół Marillion zebrał 60 tys.USD na trasę koncertową Cykl życia produktu

Treści edukacji ekonomicznej – czyli czego chcemy o pieniądzach nauczyć dzieci? V. Sklep Zakupy Branże sklepowe Reklama towaru Pozyskiwanie klientów Wizyta w sklepie Ceny towarów Organizowanie sklepiku szkolnego

Karty wiedzy w obszarach projektowych Obszar V. „Sklep”: Samodzielne zakupy – wyprawa do sklepu Centra handlowe Ochrona konsumenta (gwarancja, rękojmia, zwrot towaru, paragon) Targi świata

VI. Instytucje finansowe Treści edukacji ekonomicznej – czyli czego chcemy o pieniądzach nauczyć dzieci? VI. Instytucje finansowe Kredyt Spłacanie kredytu Konto osobiste Karta płatnicza Spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa Dług

Karty wiedzy w obszarach projektowych Obszar VI. „Instytucje finansowe”: BIK, BFG Kredyt, pożyczka Raty równe i malejące Opowiadanie „Kredytowe potyczki” „Pożyczki serowe”

VII. Oszczędzanie i inwestowanie Treści edukacji ekonomicznej – czyli czego chcemy o pieniądzach nauczyć dzieci? VII. Oszczędzanie i inwestowanie Oszczędzanie pieniędzy Rodzaje inwestycji Giełda - zysk Giełda – strata Inwestowanie na giełdzie Kurs akcji na giełdzie

Karty wiedzy w obszarach projektowych Obszar VII. „Oszczędzanie i inwestowanie”: Oszczędzanie a inwestowanie Ryzyko inwestycyjne i dywersyfikacja Skarbonki - ciekawostki

VIII. Solidarność i wzajemna pomoc Treści edukacji ekonomicznej – czyli czego chcemy o pieniądzach nauczyć dzieci? VIII. Solidarność i wzajemna pomoc Wzajemna pomoc w trudnych sytuacjach Sposoby udzielania i poszukiwania pomocy Znaczenie pomocy finansowej w sytuacjach trudnych życiowo

Karty wiedzy w obszarach projektowych Obszar VIII. „Solidarność i wzajemna pomoc”: Altruizm, egoizm i solidarność NGO i organizacje pożytku publicznego Wolontariat Opowiadanie „Wielkie zmiany w Królestwie” Ojciec Banków Żywności – John Van Hengel

Treści edukacji ekonomicznej – czyli czego chcemy o pieniądzach nauczyć dzieci? Integrowanie wiedzy wokół ekonomii Edukacja językowa Edukacja matematyczna Edukacja artystyczna Edukacja przyrodniczo-społeczna

Założenia edukacji matematycznej zawarte w pakiecie

Czytanie tekstów matematycznych Matematyka jako narzędzie rozumienia rzeczywistości (również finansowej) Czytanie tekstów matematycznych Treść zadań opowiada o realnych sytuacjach finansowych

Matematyka jako narzędzie rozwiązywania problemów Samodzielność uczniów Możliwość dostosowania poziomu trudności do uczniów Tworzenie nowych problemów do rozwiązania

Matematyka jako badanie w działaniu Czytanie i tworzenie wykresów Używanie przedmiotów do badania

Metody edukacji finansowej – czyli jak uczyć dzieci o pieniądzach Metody edukacji finansowej – czyli jak uczyć dzieci o pieniądzach? Metody pracy Indywidualny dobór treści pakietowych do możliwości klasy. Łączenie tematów finansowych z programem szkolnym. Współpraca z rodzicami/opiekunami )list do rodziców, informacja o kieszonkowym). Wykorzystanie metody projektu w pracy z uczniami.

Elementy pakietu edukacyjnego Elementy do wycięcia – pomoc dydaktyczna w trakcie zajęć Słowniczek pojęć Teksty do czytania Ciekawostki Dodatkowe ćwiczenia Przeznaczone dla uczniów podczas realizacji projektów edukacyjnych Objaśnienie koncepcji, Opis projektów z propozycjami działań edukacyjnych Poradnik dla nauczyciela Karty pracy Materiały dodatkowe Karty wiedzy

Struktura projektu Rozmowa w kręgu. Praca w grupach. Zadania matematyczne. Praca domowa

Zagospodarowanie przestrzeni w klasie – cele ogólne Ustawienie ławek i innych mebli w sposób umożliwiający pracę w grupach Przygotowywanie miejsc inicjujących tematykę finansową

Zagospodarowanie przestrzeni w klasie – cele szczegółowe Ustawienie ławek i innych mebli w sposób umożliwiający pracę w grupach wykorzystanie na innych lekcjach Przygotowywanie miejsc inicjujących tematykę finansową samodzielność gromadzenie i porządkowanie informacji kreatywność świadomość własnej przestrzeni w klasie

Zagospodarowanie przestrzeni w klasie Przestrzeń współpracy Drzewo słów Muzeum pieniądza Sklep Bank/Kasa

Przestrzeń współpracy

Drzewo słów kapitał budżet kredyt

Muzeum pieniądza Złoty polski

Sklep Decydowanie o towarach Szukanie cen i ich przeliczanie Posługiwanie się pieniędzmi Posługiwanie się wagą

Bank/Kasa

Współpraca z rodzicami - cele Zachęcanie rodziców do współodpowiedzialności za edukację finansową dziecka Tworzenie płaszczyzny ścisłej współpracy Angażowanie rodziców do spędzania czasu wspólnie z dzieckiem Zdjęcia z filmu Iside Out https://www.youtube.com/watch?v=8Cn1pYnAZSE

Współpraca z rodzicami List do rodziców Rozmowy, wspólne poszukiwanie informacji, partnerstwo, słuchanie przemyśleń dziecka Kieszonkowe Włączanie w praktyczne zarzadzanie pieniędzmi swoimi i całej rodziny (np. drobne zakupy)

Praca w grupach

Wprowadzenie do celów i metod badania ewaluacyjnego Cele badania ewaluacyjnego Metody badania ewaluacyjnego Narzędzia badania ewaluacyjnego dr hab. Małgorzata Żytko, prof. UW

Podsumowanie Narzędzia: planner i dziennik zajęć Platforma wymiana doświadczeń Czas na pytania

Wsparcie w realizacji projektu mzytko@uw.edu.pl – doradztwo metodyczne, projektowanie zajęć, trudności w realizacji alina.kalinowska@uwm.edu.pl – zadania matematyczne ekruk@skef.pl – treści ekonomiczne

Dziękujemy za udział w warsztatach!