Parametryzacja a społeczna odpowiedzialność uczelni

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Advertisements

dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
,,Poznaję swój zawód…” Technik ekonomista.
30 listopada listopada DZIAŁANIA NA RZECZ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ.
Willy Aastrup, Centre Director U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia Świadomość niepełnosprawności a rozszerzanie partycypacji.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Budowa powiązań z otoczeniem gospodarczym Panel.
Plan prezentacji 1. Wprowadzenie 2. Zarządzanie zmianami w organizacji świadczącej usługi edukacyjne 3. Szkoła wyższa i jej otoczenie w procesie zmian.
Osiem sypmtomów grupowego myślenia.
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
Na podstawie J.Wilkin ,,Czym jest ekonomia polityczna dzisiaj”
Metodologia Ekonomii Eksperymentalnej Na podstawie tekstu dr T. Kopczewskiego Czy studia ekonomiczne obniżają kapitał społeczny.
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego RADA NAUKI przy Ministrze Nauki i Szkolnictwa Wyższego Cele i warunki reformowania systemu badań naukowych w.
KONCEPCJA DZIAŁALNOŚCI
Metropolia Wiedzy jako „motor” konkurencyjności Pomorza
Dr Krzysztof Borodako Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Ekonomika procesów logistycznych
Rola uczelnianych centrów transferu technologii w komercjalizacji wyników badań naukowych Jelenia Góra, listopada 2013 r. Prof. zw. dr hab. inż.
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Proces Boloński Życie i twórczość.
CELE PROWADZENIA BADAŃ
Badanie opinii absolwentów programów MBA do Rankingu zgłosiło się 28 programów studiów MBA, każdy z programów miał możliwość wskazać max 15 absolwentów,
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
„Coaching i jego standardy na polskim rynku szkoleniowym”
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Moja przedsiębiorczość
Polska w Programach Ramowych UE
Kariery zawodowe w prognozach na XXI wiek
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Priorytety w kadencji Materiały na spotkanie 24 marca 2015 roku dr hab. prof. UW Robert Małecki.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Misja Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Prowadzimy działalność naukowo-badawczą oraz kształcimy bazując.
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Prof. dr hab. Jan Szambelańczyk KONSOLIDACJA SEKTORA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W POLSCE Cz. 2 Jabłonna
Podsumowanie Konferencji
ZARZĄDZANIE NIEPUBLICZNYM UNIWERSYTETEM PRZYMIOTNIKOWYM W POLSCE Małgorzata Wróblewska.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Uniwersytet Gdański - droga do „światowej” uczelni Grzegorz Węgrzyn Prorektor ds. Nauki Uniwersytetu Gdańskiego.
Portret lidera. Zygmunt Korzeniewski Wpływ na innych Przede wszystkim na członków grupy, aby wzięli na siebie większe zadania, stosowali ostrzejsze normy.
Studia miejskie i regionalne czyli do czego możecie wykorzystać wiedzę i umiejętności analityczne o miastach i regionach? Oferta dla Studentów I stopnia.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Społeczna odpowiedzialność uczelni Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Doskonalenie relacji uniwersytet otoczenie na przykładzie wybranych uczelni technicznych Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej.
Tożsamość nauk o zarządzaniu
Studia miejskie i regionalne
Kod Uniwersytetu Wiedzy
University of Oxford.
I ZARZĄDZANIE W BIZNESIE
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Krzysztof Szymański, Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii
Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej
Elastyczność studiów dwustopniowych na przykładzie Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii.
Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym
ABSOLWENT, PRACODAWCA I WYKŁADOWCA – TRZY STANY JEDNA OSOBA
Zapis prezentacji:

Parametryzacja a społeczna odpowiedzialność uczelni Krzysztof Leja przy współpracy z Emilią Nagucką Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej kleja@zie.pg.gda.pl www.researchgate.net/profile/Krzysztof_Leja Konferencja Naukowa „Etyczne i społeczne aspekty parametryzacji w nauce”, Warszawa 28-29 października 2016 r. Komitet Etyki w Nauce PAN oraz Zakład Etyki Instytutu Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego

Plan prezentacji Motto Po co parametryzacja i inne reformy O roli uniwersytetu O ewolucji uniwersytetu Cel reform uniwersytetu Skutki reform na podstawie badań Podsumowanie Posłowie

Motto prof. Clark Kerr (2001) Około 85 instytucji świata zachodniego założonych przed 1520 rokiem przetrwało do dzisiaj w niezmienionej formie, pełniąc podobne funkcje, niezmienione przez historię. Wśród nich są kościół katolicki, parlament na wyspie Isle of Man, w Islandii oraz w Wielkiej Brytanii, kilka kantonów w Szwajcarii oraz 70 uniwersytetów. Przemijali królowie i inni władcy narodów, cechy rzemieślników a uniwersytety trwały, często bez zmiany lokalizacji, w tych samych budynkach, w których profesorowie i studenci robili podobne rzeczy a zarządzanie uczelnią też się nie zmieniało. prof. Clark Kerr (2001)

Po co parametryzacja i inne reformy Ocena parametryczna jednostek naukowych Krajowe ramy kwalifikacji Doskonalenie jakości badań naukowych Doskonalenie trzeciej misji uczelni Doskonalenie jakości kształcenia

Zakres parametryzacji Ocena parametryczna jednostek naukowych obejmuje: osiągnięcia naukowe i twórcze; potencjał naukowy; praktyczne efekty działalności naukowej i artystycznej; pozostałe efekty działalności naukowej i artystycznej

prof. Henryk Samsonowicz (2008) O roli uniwersytetu (1) prof. Henryk Samsonowicz (2008) „Czy istnieje „trzecia władza”, owe „studium” tak określane od czasów średniowiecza? Istnieje jako jeden z najważniejszych składników określających świat współczesny, rozwijający się w tempie niespotykanym dotychczas – nauka. Istnieje w tym sensie, że charakteryzuje się także bodaj najważniejszą cechą społeczeństwa obywatelskiego – samorządnością. Ma na „imperium” – władzę państwową wpływ niewielki, niekiedy wręcz żaden. Natomiast koresponduje z „sacerdotium”, opierając swe działanie na trwałych wartościach ludzkich”.

O roli uniwersytetu (2) Alisdar MacIntyre (filozof, etyk) twierdzi, że „uniwersytet znajduje się obecnie w sytuacji wyboru między projektem komercyjnej „korporacji doskonalenia zawodowego” (z wydziałem filozoficznym jako modną ciekawostką kulturoznawczą), a deficytową kontynuacją zasady integralności i uniwersalności wiedzy”. (2001)

prof. Jan Szczepański (1993) O roli uniwersytetu (3) Zmiany w szkolnictwie wyższym z reguły dotyczyły spraw drugo- i trzeciorzędnych, nie dotykały istoty szkoły wyższej. „Naciski zewnętrzne najczęściej wywołują jedynie pozory zmian. W latach 1948-1955 studenci szkół wyższych poddani byli bardzo silnej presji politycznej w metodach wychowania a jednak rok 1956 wykazał, że te wysiłki uzyskały minimalny sukces”. prof. Jan Szczepański (1993)

O roli uniwersytetu (4) Stefan Kwiatkowski, twórca pierwszej w świecie katedry przedsiębiorczości intelektualnej, stawia pytanie „Szkoły wyższe - przykład organizacji nieinteligentnych?”, zauważając, że współczesne instytucje akademickie są traktowane jak czarne skrzynki, w których ważne są jedynie wejścia i wyjścia, co dalece upraszcza postrzeganie roli uczelni, sprowadzając jej ocenę do mnożących się wskaźników. (2001)

O roli uniwersytetu (4) Mats Alvesson, współtwórca krytycznego nurtu zarządzania (Critical Management Studies) dostrzega inflację wykształcenia na poziomie wyższym, którego celem w coraz większym stopniu jest „uzyskanie listów uwierzytelniających” niezbędnych do wykonywania atrakcyjnego zawodu, zamiast rozwijania umiejętności do: krytycznej refleksji, komunikowania się w mowie i piśmie, a także doskonalenia zdolności kognitywnych. (2013)

O roli uniwersytetu (5) Czy, jak twierdzi prof. M. Marody, wiek, w którym dominował uniwersytet humboldtowski dobiegł końca? Większość innowacji w instytucjach użyteczności publicznej zostaje im narzucona z zewnątrz bądź też przez katastrofę (P. Drucker) Czy reformy przeprowadzone w latach 2007-2014 są katastrofą wyzwalającą nowe otwarcie uczelni? - „piękną katastrofą”.

MG – managerial governance; C- competition O ewolucji uniwersytetu Uniwersytet Uniwersytet liberalny Humboldta przedsiębiorczy Clarka SR- state regulations; AG – academic self-governance; SG – stakeholders guidance; MG – managerial governance; C- competition Źródło: Opracowanie własne na podstawie: J. Fried, Government – University – Interfaces, Annual Conference on Higher Education Management and Development in Central, Southern and Eastern Europe, 26-28 November 2006, http://www.donau-uni.ac.at

MG – managerial governance; C- competition O ewolucji uniwersytetu Uniwersytet Uniwersytet przedsiębiorczy społecznie odpowiedzialny SR- state regulations; AG – academic self-governance; SG – stakeholders guidance; MG – managerial governance; C- competition Źródło: K. Leja, Looking for a model of the contemporary university, in: J. Brada, G. Stanley, W. Bienkowski , The University in the age of globalization, Palgrave Macmillan, 2012, 202-223.

R. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance, New York 1974 Cel reform - doskonalenie jakości „Jakość [...] wiesz co to jest, a jednocześnie nie wiesz. To jest sprzeczność. Lecz niektóre rzeczy są lepsze od innych, to znaczy, że są lepszej jakości. Ale gdy próbujesz powiedzieć, co to jest jakość, abstrahując od konkretnych rzeczy, wszystko się rozmywa. Nie ma o czym mówić. Jeśli nikt nie wie co to jest, to z praktycznego punktu widzenia to nie istnieje. Ale z praktyki wiesz, że to istnieje. Na czym bowiem oparte są stopnie? Dlaczego ludzie płaciliby fortunę za pewne rzeczy, a odrzucali inne? Bez wątpienia pewne rzeczy są lepsze od innych [...] ale co to jest „lepszość”. Kręcisz się w kółko i nie znajdujesz wyjścia z sytuacji. Co do diabła jest z tą jakością? Co to jest?” R. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance, New York 1974

Skutki reform - wyniki badań (1) Pozytywne Negatywne Większy nacisk na badania Istotne ograniczenie środków na działalność statutową Większe zaangażowanie w badania – rosnący udział publikacji w czasopismach z listy JCR Poziom naukowy jest na drugim planie Prowadzenie badań interdyscyplinarnych Ograniczone zaufanie, płynność prawa Większy nacisk na uzyskiwanie środków konkurencyjnych Niezdrowa konkurencja, eskalacja konkurencji (słabsze osoby są mniej cenione) Większa obecność polskich naukowców w środowisku międzynarodowym Skrócenie perspektywy badań – oczekiwanie szybkich efektów

Skutki reform - wyniki badań (2) Pozytywne Negatywne Większy uwaga uczelni/wydziału na dialog z otoczeniem Pogorszeniu uległy relacje międzyludz-kie, wzrósł egoizm, mniej życzliwości System oceny pracowniczej wspierający rozwój naukowy, dydaktyczny i organizacyjny Bibliometria zastąpiła ocenę jakości, zobiektywizowane kryteria zdejmują odpowiedzialność z oceniających i wynaturzają proces oceny Osłabła nieco hierarchia, ale wia-ra w stopnie naukowe jest nadal wielka Procedury zastąpiły obyczaje akade-mickie, zanikają relacje nieformalne W mojej uczelni jest tak samo, wszystko zależy od ludzi Uczelnia przestała być jednolitym organizmem a jest federacją Wymiatane jest doświadczenie profesorów Kult młodości

Skutki reform - wyniki badań (3) Pozytywne Negatywne Pojawił się Narodowy Program Rozwoju Humanistyki Praca naukowa zmieniła się w aktywność naukową Większa presja na pozyskiwanie środków zewnętrznych Większe wymagania przy niezmienionych nakładach finansowych Rozwój przedsiębiorczości akademickiej Zanik wspólnoty akademickiej, mniejsza identyfikacja pracowników z uczelnia Lepsza infrastruktura uczelni, większa dbałość o środki publiczne Deprecjonowanie obyczajów akademickich Nieco większa koncentracja wysiłku na pracach naukowych, mających szanse zakończyć wynikach ważnych dla świata Zasady rynkowe i neoliberalne zaczynają rządzić w uczelniach

czy reformy przyniosły oczekiwane rezultaty Podsumowanie czy reformy przyniosły oczekiwane rezultaty Leczenie jest gorsze od choroby – wynik badań dr Marty Shaw – University of Minnesota i UJ Przepaść pomiędzy entuzjastami i przeciwnikami reform (parametryzacja, krk, standaryzacja, etc) pogłębia się…- co dalej? Przewartościowane są nauki techniczne i badania stosowane. Celem nauki jest zdobywanie grantów, publikowanie punktów, uzyskiwanie cytowań – czy o to chodziło? Ocena parametryczna w obecnym kształcie „zachęca ludzi do robienia konkretnych rzeczy w pewien konkretny sposób, co sprawdza się tylko przy rutynowych działaniach” (D. Pink)

Podsumowanie - ważkie pytania Gdzie jest człowiek w zdehumanizowanym uniwersytecie? Czy znajomość wskaźników bibliometrycznych wystarczy do klasyfikowania uczonych, jak uważają administratorzy nauki? Czy pozycja Polski w rankingach naukowych odpowiada naszej pozycji ekonomicznej?

Podsumowanie, czyli co dalej? Inaczej motywować uczonych - zapewnić autonomię w myśl zasady W. Knighta „zatrudnij dobrych ludzi i zostaw ich w spokoju”, którzy będą dążyli do mistrzostwa (sposób myślenia+ból+asymptota) i będą maksymalizowali cele. Ucywilizować parametryzację – podjąć próbę odróżnienia jednostek świetnych naukowo od „producentów punktów” (prof. J. Górniak (2016). Wzmocnić motywację uczonych do współkonkurowania. Wzmocnić mechanizmy w ocenie parametrycznej zachęcające do aktywności popularyzatorskiej.

Posłowie Gdy zapytano Arthura Schawlowa, laureata Nagrody Nobla w dziedzinie fizyki (1981), co różni bardziej kreatywnych naukowców od tych mniej kreatywnych odpowiedział: „Aspekt związany z miłością do pracy jest bardzo ważny. Najbardziej uznani naukowcy to niekoniecznie ci najbardziej utalentowani. Ale wyróżnia ich ciekawość. To ciekawość sprawia, że muszą poszukiwać odpowiedzi” Artur Schawlow (1921-1999)

Dziękuję za uwagę