Najistotniejsze zmiany wprowadzane do ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności Dr Jerzy Kwieciński, Sekretarz Stanu w Ministerstwie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
2 Wspólne posiedzenie Grupy ds. MŚP przy KK NSRO oraz Grupy ds. Przedsiębiorców Wyniki działalności Grupy ds. Przedsiębiorców Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Advertisements

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 sierpnia 2008 r. w sprawie programu Patent Plus – wsparcie patentowania wynalazków Patrycja.
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
Rola samorządów województw we wdrażaniu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Janusz Gałęziak Dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd.
Działanie 3.4 Mikroprzedsiębiorstwa Monitoring informacyjny (stan na 31 sierpnia 2006 r.) Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo.
Wsparcie udziału przedsiębiorców w programach promocji KRYTERIA OCENY Poddziałanie Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Poznań,
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Kontrola realizacji projektów w ramach RPOWŚ
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Zasady ubiegania się o pomoc publiczną
Przygotowanie wniosku Złożenie wniosku Ocena Umowa o dofinansowanie Realizacja działań Kontrola.
Robert Grabeł Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
PROCEDURA WERYFIKACJI WNIOSKÓW DZAIŁANIE 1.1, 1.2 NOWY TOMYŚL 13 listopada 2007r. WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA 2007 – 2013 (WRPO)
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego 1 Działanie 2.1 i 2.2 PO IG System wdrażania działań: 1.Podmioty systemu wdrażania; 2.Dokumenty; 3. Ocena projektu;
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Gliwice, 9 listopada 2011.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Nast ę pcze karanie administracyjne (na przykładzie projektu nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów) Projekt jest współfinansowany ze.
Procedura przyjmowania dokumentów rządowych według nowego Regulaminu pracy Rady Ministrów Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w.
1 Rola organu restrukturyzacyjnego w procesie restrukturyzacji finansowej Ministerstwo Zdrowia.
Możliwość finansowania przedsięwzięć telekomunikacyjnych z funduszy unijnych na lata Szczecin, 20 października 2009 r. Krzysztof Kozakowski Biuro.
Departament Współpracy z Jednostkami Samorządu Terytorialnego Instytucja Pośrednicząca dla Priorytetu V Dobre Rządzenie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Regionalny Program Operacyjny
Regulamin Prac Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Dolnośląskiego ZMIANA §7 Procedury pisemne Wydział Europejskiego.
Wybór przedstawicieli organizacji pozarządowych do Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
Ogólne zasady systemu oceny projektów w RPO WD
Fundusze unijne system prawny: od Brukseli do regulaminów KM Julia Krzyszkowska Bankwatch/Polska Zielona Sieć Warszawa, 15 lipca 2015.
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne AJ Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej Projekt dofinansowany.
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Nieprawidłowości w perspektywie finansowej
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Propozycja zmiany systematyki kryteriów obowiązujących w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014 – EFRR.
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
Kryteria wyboru projektów Działanie 5.1 Gospodarka odpadowa osi priorytetowej Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów Regionalnego Programu.
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
1. Rozstrzygnięcie konkursu ofert na realizację zadań publicznych z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa kulturowego w 2011 roku na terenie Dolnego Śląska.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Regionalny Program Operacyjny Województwa Świętokrzyskiego
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zmiany w dokumentowaniu oddziaływania projektów na środowisko w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014 – 2020.
Informacja nt. wyników dyskusji panelowej KM RPO WP poświęconej efektywności funduszy UE, która odbyła się 20 lutego 2017 r. Komitet Monitorujący.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Charakter prawny współdziałania Komisji Europejskiej z Prezesem UKE w regulacjach rynku wewnętrznego Mateusz Chołodecki.
Prawo gospodarcze UE – Prawo celne
System oceny projektów w ramach RPO WP
Nowelizacja ustawy wdrożeniowej – obowiązki instytucji
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
System oceny i kryteria wyboru projektów w ramach Podziałania
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
System wyboru projektów w ramach Działania 5. 2
System wyboru projektów w ramach Działania 6. 1
System wyboru projektów w ramach Podziałania
Zapis prezentacji:

Najistotniejsze zmiany wprowadzane do ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności Dr Jerzy Kwieciński, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju, Członek Rady Ministrów, Pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. Funduszy Europejskich

Cel zmian Projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach realizacji programów operacyjnych polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014 – 2020 oraz niektórych innych ustaw (dalej: ustawy wdrożeniowej), ma: zapewnić efektywne wykorzystanie funduszy UE uprościć i usprawnić procedurę ubiegania się o środki europejskie.

1. RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH (art. 14a ustawy wdrożeniowej) Wprowadzono nową instytucję Rzecznika Funduszy Europejskich wraz z określeniem jego zadań. Rzecznika obligatoryjnie powoła instytucja zarządzająca, a fakultatywnie inne instytucje systemu realizacji programów operacyjnych. Cel propozycji: Rzecznik będzie odpowiedzialny za gromadzenie m.in. wniosków i postulatów, związanych z realizacją programów operacyjnych, które mają wpływ na usprawnienie systemu wdrażania.

2. OGRANICZENIA W ZAKRSIE MOŻLIWOŚCI ŻĄDANIA DOKUMENTÓW OD WNIOSKODAWCY (art. 50a ustawy wdrożeniowej) Wprowadzono przepis zgodnie z którym ograniczono możliwość żądania od wnioskodawców zaświadczeń i dokumentów, do których instytucja będzie miała dostęp. Cel propozycji: Instytucje są zobowiązane do uzyskiwania zaświadczeń i dokumentów (zaświadczenia z ZUS lub Urzędu Skarbowego) w pierwszej kolejności z własnych zasobów lub zewnętrznych (rejestrów publicznych).

3. REZYGNACJA Z WYTYCZNYCH PROGRAMOWYCH (art. 6 ust. 2, art. 7 i art 3. REZYGNACJA Z WYTYCZNYCH PROGRAMOWYCH (art. 6 ust. 2, art. 7 i art. 8 ustawy wdrożeniowej) Zrezygnowano z wytycznych programowych pozostawiając wyłącznie wytyczne wydawane przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego wykonującego zadania państwa członkowskiego. Cel propozycji: Proponowana zmiana ma na celu ograniczenie liczby dokumentów, których postanowienia beneficjenci będą zobowiązani stosować przy realizacji projektu. Z analizy poszczególnych dokumentów systemu realizacji wynika, że w stanie obecnym jest stosowanych: 58 wytycznych (zarówno horyzontalnych oraz programowych), 20 zaleceń i instrukcji oraz 27 Szczegółowych Opisów Osi Priorytetowych Programów Operacyjnych.

4. POPRAWIANIE WNIOSKU O DOFINANSOWANIE PROJEKTU (art 4. POPRAWIANIE WNIOSKU O DOFINANSOWANIE PROJEKTU (art. 43 ustawy wdrożeniowej) Zaproponowano zmianę art. 43 ustawy poprzez wskazanie, że w razie stwierdzenia we wniosku o dofinansowanie projektu braków w zakresie warunków formalnych lub oczywistych omyłek właściwa instytucja wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku lub poprawienia w nim oczywistej omyłki w wyznaczonym terminie nie krótszym niż 7 dni i nie dłuższym niż 21 dni, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. Cel propozycji: Celem propozycji jest usprawnienie procedowania przy dokonywaniu wyboru projektów.

5. KRYTERIA WYBORU PROJEKTÓW I WARUNKI FORMALNE (art 5. KRYTERIA WYBORU PROJEKTÓW I WARUNKI FORMALNE (art. 2 pkt 13a i 27a ustawy wdrożeniowej) Wprowadzono definicję kryteriów wyboru projektów, przez które należy rozumieć wyłącznie kryteria odnoszące się do oceny projektu opisanego we wniosku o dofinansowanie. W praktyce spowoduje on rezygnację z kryteriów formalnych na rzecz warunków formalnych (enumeratywnie wskazanych w ustawie), od których nie przewiduje się odwołania. Cel propozycji: Proponowana zmiana przyspieszy oraz ułatwi dokonanie oceny projektu.

6. MOŻLIWOŚĆ REALIZACJI KONKURSÓW W RUNDACH (art. 39 ust. 3 i nast 6. MOŻLIWOŚĆ REALIZACJI KONKURSÓW W RUNDACH (art. 39 ust. 3 i nast. ustawy wdrożeniowej) Przewidziano możliwość prowadzenia konkursu w rundach Cel propozycji: Podmioty, które nie zdążą złożyć wniosku konkursowego w danym terminie będą mogły to zrobić w kolejnej rundzie. Takie rozwiązanie pozwoli na skompletowanie wszystkich potrzebnych dokumentów i zapewni możliwość złożenia wniosku o dofinansowanie planowanego przedsięwzięcia.

7. UDOSTĘPNIANIE DOKUMENTÓW (art. 37 ust. 6 ustawy wdrożeniowej) Zmodyfikowano regulację w art. 37 ust. 6 poprzez wskazanie, że dokumenty i informacje przedstawiane przez wnioskodawców będących przedsiębiorcami nie stanowią informacji publicznej. Cel propozycji: Celem propozycji jest wyłączenie z dostępu do informacji publicznej dokumentów i informacji składanych przez wnioskodawców będących przedsiębiorcami, ponieważ dokumenty te, zgodnie z orzecznictwem sądów, są dokumentami prywatnymi i jako takie nie powinny podlegać udostępnieniu.

8. SKŁAD KOMISJI OCENY PROJEKTÓW (art. 44 ust. 3 ustawy wdrożeniowej) Zaproponowano zmianę art. 44 ust. 3 ustawy poprzez wskazanie, że w skład Komisji Oceny Projektów wchodzą pracownicy, którzy posiadają wiedzę, umiejętności, doświadczenie lub wymagane uprawnienia w dziedzinie objętej programem operacyjnym, w ramach której jest dokonywany wybór projektu. Cel propozycji: Celem propozycji jest zapewnienie rzetelnego procesu oceny wniosków o dofinansowanie projektów przez wykwalifikowane kadry zatrudnione we właściwych instytucjach.

9. ZMIANY W PROJEKTACH PARTNERSKICH (33 ust. 6 ustawy wdrożeniowej) Zrezygnowano z zakazu zawiązywania partnerstw przez podmioty powiązane. Cel propozycji: Celem projektowanego przepisu jest uelastycznienie zasad realizacji projektów partnerskich.

10. TERMINY W PROCEDURZE ODWOŁAWCZEJ (art. 54, art. 56 i art 10. TERMINY W PROCEDURZE ODWOŁAWCZEJ (art. 54, art. 56 i art. 57 ustawy wdrożeniowej) Skrócono terminy na: 1) autokontrolę z 21 na 14 dni 2) rozpatrzenie protestu – z 30 na 21 dni 3) łączne rozpatrzenie protestu – z 60 na 30 dni. Jednocześnie wprowadzono regulację zgodnie z którą terminy powyższe ulegają przedłużeniu o czas niezbędny na uzupełnienie przez wnioskodawcę dokumentów niezbędnych do rozpatrzenia protestu. Cel propozycji: Skrócone terminy mają zapewnić sprawne i szybsze procedowanie w postępowaniu odwoławczym.

11. WYCOFANIE PROTESTU (art. 54a ustawy wdrożeniowej) Wprowadzono instytucję wycofania protestu. Cel propozycji: Będzie możliwość wycofania protestu do czasu wydania rozstrzygnięcia przez właściwą instytucję. Wnioskodawca będzie miał możliwość złożenia wniosku w kolejnej rundzie albo konkursie. Instytucji pozwoli na sprawniejszą ocenę innych wniosków.

12. ZASADA ODPOWIEDZIALNOŚCI INSTYTUCJI ZA REALIZACJĘ POWIERZONYCH ZADAŃ (art. 11 i art. 24 ustawy wdrożeniowej) Wprowadzono zasady odpowiedzialności instytucji pośredniczącej wobec instytucji zarządzającej za realizację zadań, które zostały jej powierzone oraz zasadę odpowiedzialności instytucji wdrażającej przed instytucją pośredniczącą za realizację zadań, które zostały powierzonej tej instytucji. Cel propozycji: Celem projektowanej regulacji jest wskazanie wprost w przepisach ustawy, że poszczególne instytucje ponoszą odpowiedzialność za realizację powierzonych zadań dotyczących programów operacyjnych.

ZMIANY W PRZEPISACH INNYCH USTAW Projekt ustawy wprowadza dodatkowo zmiany w: ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, ustawie z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Cel propozycji: Redukcja obciążeń dla beneficjentów i ułatwienia w realizacji projektów współfinansowanych ze środków UE.

Podsumowanie – 12 najważniejszych uproszczeń i usprawnień Wprowadzono instytucję Rzecznika Funduszy Europejskich Mniej dokumentów do dostarczenia Mniej dokumentów do przeczytania i stosowania Możliwość uzupełnienia braków formalnych wniosku Możliwość poprawienia wniosku o dofinansowanie na etapie oceny wniosku Konkursy dzielone na rundy: możliwość uzupełnienia dokumentacji w kolejnej rundzie Dokumenty wnioskujących przedsiębiorców nie będą udostępniane Projekty oceniane przez profesjonalistów Łatwiej realizować projekty partnerskie Odwołania od decyzji rozpatrywane szybciej Protest będzie można wycofać i szybciej złożyć kolejny wniosek Instytucje, które popełniają błędy, ponoszą odpowiedzialność finansową

Dziękuję za uwagę