Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Regionalny Program Operacyjny Województwa Świętokrzyskiego

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Regionalny Program Operacyjny Województwa Świętokrzyskiego"— Zapis prezentacji:

1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Świętokrzyskiego
Ostatnie zmiany w obowiązujących wytycznych i zasadach realizacji projektów w kontekście nowelizacji ustawy wdrożeniowej Waldemar Bujała Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach r.

2 Podstawa prawna Nowelizacja ustawy wprowadzona ustawą z dnia 7 lipca 2017 r. (Dz. U. poz. 1475) Wejście w życie nowelizacji 2 września 2017 roku Przepisy przejściowe

3 Zmiany w ustawie wdrożeniowej – projekty partnerskie
Doprecyzowano ust. 2 art. 33: podmiot zobowiązany do stosowania PZP dokonuje wyboru partnerów spośród podmiotów innych niż wymienione w art. 3 ust. 1 pkt 1-3a PZP (wcześniej tylko partnerów spoza sektora finansów publicznych) z zachowaniem przejrzystości i równego traktowania Dodano ust. 3a w art. 33: w przypadkach uzasadnionych koniecznością zapewnienia prawidłowej i terminowej realizacji projektu, za zgodą właściwej instytucji, może nastąpić zmiana partnera

4 Zmiany w ustawie wdrożeniowej – projekty partnerskie
Uchylono ust. 6 w art. 33: partnerstwa mogą być zawarte pomiędzy podmiotami powiązanymi w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 Zmiana uwzględniona w SZOOP PO WER z dnia 6 września 2017 roku Zlecanie zadań pomiędzy partnerami nadal jest niemożliwe Do postępowań w zakresie wyboru organizacji partnerskich rozpoczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie nowelizacji stosuje się przepisy dotychczasowe

5 Zmiany w ustawie o finansach publicznych
- art. 189 Art. 189 ust. 3f: przepisów o odsetkach za złożenie wniosku o płatność nie w terminie lub nie na kwotę nie stosuje się do projektów rozliczanych w całości lub części w formie kosztów uproszczonych (art. 67 ust. 1 lit. b-d rozporządzenia nr 1303/2013), dotyczy każdego projektu, w którym co najmniej koszty pośrednie są rozliczane ryczałtem nowe zasady stosuje się do wniosków o płatność, na złożenie których termin upływa od 2 września 2017 r. Stosowanie nowych przepisów bez konieczności aneksowania umów (w PO WER zmiana umowy w tym zakresie rekomendowana przy najbliższej okazji aneksowania)

6 Zmiany w ustawie o finansach publicznych - podmioty wykluczone
Zmiana art. 207 ust. 4 pkt 3: nie zwrócił środków wraz z odsetkami w terminie 14 dni od dnia upływu terminu, o którym mowa w ust. 1 Wykluczeniu z ubiegania się o środki przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich podlega beneficjent, który nie dokona zwrotu środków w terminie 28 dni od dnia otrzymania ostatecznej decyzji (przy czym nie uległ zmianie termin zwrotu środków, tj. 14 dni)

7 Zmiany w ustawie o finansach publicznych - rejestr podmiotów wykluczonych
Art. 210 ust. 1a ufp: zgłoszenie podmiotu do rejestru podmiotów wykluczonych z ubiegania się o środki przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, uzyskiwanie informacji z tego rejestru oraz udostępnianie i przekazywanie informacji zawartych w tym rejestrze, z wyjątkiem udostępniania i przekazywania informacji beneficjentom, odbywa się za pośrednictwem ePUAP Nowe rozporządzenie MRiF w sprawie rejestru podmiotów wykluczonych w konsultacjach międzyresortowych (bez istotnych zmian)

8 Nowe rozporządzenie w sprawie udzielania i rozliczania zaliczek
Powtórzenie przepisów dotychczasowego rozporządzenia z uwzględnieniem zmian: projekty rozliczane w całości w oparciu o metody uproszczone będą wyłączone z obowiązku rozliczenia 70% transz otrzymanych zaliczek w przypadku projektów rozliczanych jedynie częściowo w oparciu o ww. metody obowiązek rozliczenia 70% otrzymanych transz, ale możliwość rezygnacji z tego obowiązku jeśli miałoby to uniemożliwić finansowanie projektu zgodnie z harmonogramem jego realizacji

9 Nowe rozporządzenie w sprawie udzielania i rozliczania zaliczek
Brak obowiązku zwrotu dotacji z końcem roku, jeśli beneficjent wykorzystał do końca roku budżetowego co najmniej 70 % łącznej kwoty zaliczek Wyłączenie stosowania przepisu o zwrocie dotacji z końcem roku dla projektów rozliczanych w całości ryczałtowo Doprecyzowanie, że tzw. twarde zabezpieczenie umowy w przypadku realizowania kilku projektów o wartości powyżej 10 mln zł dotyczy wyłącznie EFS (projekty realizowane w ramach programu dwufunduszowego, ale współfinansowane z EFRR nie będą brane pod uwagę)

10 Zmiana Wytycznych kwalifikowalności wydatków 2014-2020

11 Zmienione Wytyczne z 19 lipca 2017r.:
Obowiązują od 23 sierpnia 2017 r. – dzień ogłoszenia komunikatu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 10 sierpnia 2017 r. (M.P. z 2017 r., poz. 821) Miejsce publikacji: oraz na portalu w dziale Zapoznaj się z prawem i dokumentami Obowiązek poinformowania wszystkich beneficjentów POWER o nowelizacji Wytycznych - w sposób zgodny z zawartymi umowami o dofinansowanie projektu Obowiązek uwzględnienia nowelizacji Wytycznych w dokumentacji konkursowej/pozakonkursowej

12 Nowelizacja Wytycznych
Do oceny kwalifikowalności wydatków stosuje się wersję Wytycznych obowiązującą w dniu poniesienia wydatku (brak zmian w tym zakresie) Do oceny prawidłowości postępowań stosuje się wersję Wytycznych obowiązującą w dniu wszczęcia postępowania (uwaga na zamówienia dot. personelu projektu wszczęte przed r.)

13 Zmiana Wytycznych kwalifikowalności wydatków 2014-2020
– personel projektu

14 Poprzednia definicja personelu projektu
„personel projektu – osoby zaangażowane do realizacji zadań lub czynności w ramach projektu, które wykonują osobiście, tj. w szczególności osoby zatrudnione na podstawie stosunku pracy lub wykonujące zadania lub czynności w ramach projektu na podstawie umowy cywilnoprawnej, osoby samozatrudnione w rozumieniu sekcji Wytycznych, osoby współpracujące w rozumieniu art. 13 pkt 5 ustawy z dnia 13 października r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 121, z późn. zm.) oraz wolontariuszy” rozdział 3 pkt 1 lit. s Wytycznych z r.

15 Nowa definicja personelu projektu
„personel projektu – osoby zaangażowane do realizacji zadań lub czynności w ramach projektu na podstawie stosunku pracy, osoby samozatrudnione w rozumieniu lit. p, osoby współpracujące w rozumieniu art. 13 pkt 5 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 963, z późn. zm.) oraz wolontariusze wykonujący świadczenia na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r. poz. 239, z późn. zm.)” rozdział 3 pkt 1 lit. r Wytycznych z r. *osoby zaangażowane na podstawie stosunku cywilnoprawnego nie pełnią roli personelu projektu *osoby zaangażowane na podstawie stosunku cywilnoprawnego są wykonawcami usługi zlecanej przez beneficjenta (niezależnie od wartości usługi)

16 Zmiana definicji personelu projektu – wpływ tej zmiany na projekty w trakcie realizacji
Osoba zaangażowana na podstawie umowy cywilnoprawnej jest wykonawcą, a nie personelem projektu – gdy została wybrana w drodze postępowania wszczętego od r. Osoba zaangażowana na podstawie umowy cywilnoprawnej jest personelem projektu – gdy została wyłoniona w drodze postępowania wszczętego przed r. (uwaga na obowiązek prowadzenia bazy personelu i brak możliwości zmiany WND w tym zakresie)

17 Definicja personelu projektu a zlecanie usług merytorycznych
Usunięcie ograniczenia w zakresie limitu zlecania usług nie oznacza, że istnieje możliwość nieograniczonego zlecania usług w ramach projektu – konieczność oceny potencjału beneficjenta (uwaga: wszystkie umowy cywilnoprawne stanowią usługę zleconą) Zmiana etykiety „zadania zlecone” na „usługi zlecone” w SL i SOWA (w tym instrukcje) nastąpi we IX.2017 r.

18 Nowelizacja Wytycznych – podrozdział 6.15
W sekcji Stosunek pracy dodano treść doprecyzowującą sytuację, w której pracownik beneficjenta może zostać angażowany do projektu na podstawie umowy cywilnoprawnej: „Jeżeli jednak szczególne przepisy dotyczące zatrudniania danej grupy pracowników (np. ustawa Karta nauczyciela – w przypadku nauczycieli szkół) uniemożliwiają wykonywanie przez nich zadań w ramach projektu na podstawie stosunku pracy, instytucja właściwa będąca stroną umowy może wyrazić zgodę na ich zaangażowanie przez beneficjenta na podstawie stosunku cywilnoprawnego w ramach danego projektu z uwzględnieniem warunków określonych w podrozdziale 6.5.”

19 Nowelizacja Wytycznych – podrozdział 6.15
Nadal obowiązuje zakaz zawierania umów cywilnoprawnych z własnymi pracownikami Istnieje możliwość zaangażowania własnego pracownika na podstawie umowy cywilnoprawnej, gdy: istnieją przepisy szczególne dot. zatrudniania danej grupy zawodowej, które uniemożliwiają zatrudnienie osoby na podstawie stosunku pracy (np. ustawa - Karta nauczyciela) odbywa się to w trybie konkurencyjnym (zamówienie)

20 Nowelizacja Wytycznych – podrozdział 8.3
Wprowadzono nowe warunki dotyczące wskazania we wniosku o dofinansowanie: planowanego czasu realizacji zadań merytorycznych przez wykonawcę (liczba godzin) – nie dotyczy umów o dzieło przewidywanego rozliczenia wykonawcy na podstawie umowy o dzieło

21 Nowelizacja Wytycznych – podrozdział 8.3
„IZ PO zapewnia, że we wniosku o dofinansowanie beneficjent wskazuje: formę zaangażowania i szacunkowy wymiar czasu personelu projektu niezbędnego do realizacji zadań merytorycznych (etat/liczba godzin) planowany czas realizacji zadań merytorycznych przez wykonawcę (liczba godzin) – nie dotyczy umów o dzieło przewidywane rozliczenie wykonawcy na podstawie umowy o dzieło”. pkt 6 podrozdział 8.3

22 Zmiana Wytycznych kwalifikowalności wydatków 2014-2020 – pozostałe zmiany

23 Nowelizacja Wytycznych - podrozdział 6.13
Zmieniono zapisy podrozdziału tak, aby odzwierciedlały obecną linię interpretacyjną KE w zakresie kwalifikowalności podatku VAT Wprowadzona zmiana rozszerza grupę podmiotów uprawnionych do odzyskania podatku VAT do wszystkich zaangażowanych w realizację projektu i eksploatację wytworzonych w jego ramach produktów, Przewidziano możliwość wyłączania przez IZ kwalifikowalności VAT odniesieniu do określonych obszarów PO, w szczególności osi priorytetowych, działań, rodzajów projektów, typów beneficjentów a nawet w odniesieniu do poszczególnych projektów

24 WYBÓR PROJEKTÓW DO DOFINANSOWANIA

25 Informacja publiczna w zakresie wyboru projektów
do dofinansowania Dwie kategorie dokumentów i informacji: przedstawiane przez wnioskodawców wytworzone lub przygotowane przez właściwą instytucję Dokumenty i informacje przedstawiane przez wnioskodawców nie podlegają udostępnieniu przez właściwą instytucję w trybie przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej (art. 37 ust. 6 ustawy) Dokumenty i informacje wytworzone lub przygotowane przez właściwe instytucje w związku z oceną dokumentów i informacji przedstawianych przez wnioskodawców nie podlegają udostępnieniu w trybie przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej jedynie do czasu rozstrzygnięcia konkursu albo zamieszczenia informacji o wyborze do dofinansowania projektu pozakonkursowego (art. 37 ust. 7 ustawy)

26 Jak formułować kryteria wyboru projektów?
Wprowadzenie definicji kryteriów wyboru projektów (art. 2 pkt 13a) oraz warunków formalnych (art. 2 pkt 27a) Konieczność uchylenia kryteriów odnoszących się do kompletności, formy oraz terminu złożenia wniosku o dofinansowanie projektu Elementy objęte warunkami formalnymi nie są zatwierdzane przez KM i nie podlegają ocenie w zakresie spełniania kryteriów Do procedur wyboru projektów rozpoczynanych po wejściu w życie ustawy zastosowanie znajdą nowe, zatwierdzone przez KM kryteria Systematyka i nazewnictwo kryteriów pozostaje w gestii właściwych instytucji (np. kryteria formalne, merytoryczne, strategiczne, finansowe itp.)

27 Jak organizować konkurs?
Ogłoszenie o konkursie musi zawierać dodatkowo informację, czy konkurs jest podzielony na rundy (art. 40 ust. 2 pkt 7 ustawy) Runda konkursu stanowi odrębne postępowanie, w skład którego wchodzą nabór projektów, ocena spełniania kryteriów wyboru projektów oraz rozstrzygnięcie właściwej instytucji w zakresie wyboru projektów do dofinansowania (art. 39 ust. 3 ustawy). Ogłoszenie o konkursie wskazuje sposób i miejsce udostępnienia regulaminu konkursu, co oznacza, że regulamin jest dostępny już w dniu zamieszczenia ogłoszenia o konkursie

28 Jakie zmiany w zakresie rozstrzygania konkursu?
Co do zasady brak zasadniczych zmian – rozstrzygnięcie stanowi zatwierdzenie listy KOP, o której mowa w art. 45 ust. 6 ustawy, przy czym: istotą konkursu podzielonego na rundy jest jego wielokrotne rozstrzygnięcie poprzez zatwierdzenie kilku kolejnych list opracowanych przez KOP zarówno po rozstrzygnięciu konkursu jak i rundy konkursu można zwiększyć kwotę przewidzianą na dofinansowanie projektów w konkursie lub rundzie, na podstawie art. 46 ust. 2 ustawy po rozstrzygnięciu konkursu jak i rundy konkursu istnieje obowiązek zamieszczenia na stronie właściwej instytucji informacji o składzie KOP (art. 46 ust. 4 ustawy)

29 Jak dotrzymywać terminów w procedurze odwoławczej?
Procedura odwoławcza – zakres zmian: Skrócenie terminów Likwidacja etapu oceny formalnej Możliwość wycofania protestu Skróceniu terminów w procedurze odwoławczej towarzyszą zmiany, które mają na celu usprawnienie procesu ponownej oceny wniosków o dofinasowanie projektów. Do procedury odwoławczej wszczętej i niezakończonej do dnia wejścia w życie ustawy nowelizującej stosuje się przepisy dotychczasowe (art. 21 ustawy zmieniającej).

30 Jak dotrzymywać terminów w procedurze odwoławczej?
Skrócono terminy na: 1) autokontrolę z 21 na 14 dni (art. 56 ust. 2 ustawy) 2) rozpatrzenie protestu – z 30 na 21 dni (art. 57 ustawy) 3) łączne rozpatrzenie protestu – z 60 na 45 dni (art. 57 ustawy). Brak możliwości wniesienia protestu w przypadku niespełnienia warunków formalnych Zakres weryfikacji protestu - ponowna ocena projektu będzie polegała na weryfikacji, w granicach protestu, wyłącznie kryteriów wyboru projektów i zarzutów, które podniósł wnioskodawca oraz że właściwa instytucja rozpatrująca protest jest związania treścią tego protestu (art. 57 ustawy). wprowadzono regulację zgodnie z którą terminy powyższe ulegają zawieszeniu na czas niezbędny na uzupełnienie lub poprawienie protestu przez wnioskodawcę (art. 54 ust. 5 ustawy). Sąd na rozpatrzenie skargi w zakresie protestu ma 30 dni (art. 62 ust. 2 ustawy).

31 RFE - Rzecznik Funduszy Europejskich
Czym zajmuje się RFE? (art. 14a ust. 3 ustawy) obsługa zgłoszeń (w tym skarg i wniosków) wypracowywanie usprawnień (na podstawie otrzymanych zgłoszeń i przeglądu procedur) sprawozdawczość Jak powołać RFE? obowiązek spoczywa na IZ, która powołuje RFE w ciągu 3 miesięcy od wejścia w życie ustawy (art. 14a ust. 1 ustawy) tj. do dnia 2 grudnia br. RFE powinni być powołani w każdej IZ możliwość powołania RFE również przez inne instytucje uczestniczące w realizacji programu operacyjnego (art. 14a ust. 2 ustawy)

32 RFE - Rzecznik Funduszy Europejskich
Pozycja RFE w strukturze organizacyjnej urzędu obsługującego instytucję właściwa ranga bezstronność i niezależność od IZ wyznaczenie stałego zastępcy Kompetencje RFE Zespół do obsługi RFE Procedury wewnętrzne w zakresie RFE

33 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ


Pobierz ppt "Regionalny Program Operacyjny Województwa Świętokrzyskiego"

Podobne prezentacje


Reklamy Google