01 Departament Polityki Regionalnej KOMITET MONITORUJACY RPO WK-P 12 MARCA 2010 SPRAWOZDANIE Z ZAKRESU WYPEŁNIANIA ZASADY ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU w ramach Regionalnego programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Pełnomocnika Zarządu ds. zrównoważonego rozwoju Małgorzata Walter
02 Departament Polityki Regionalnej Podstawa działania Pełnomocnika Zarządu ds. zrównoważonego rozwoju Uchwała NR 58 Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata z dn. 29 września 2008r w sprawie powołania Podkomitetu Monitorującego ds. zrównoważonego rozwoju. Zapisy rozdziału Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata mówiącego o powołaniu przy Komitecie Monitorującym RPO WK-P Podkomitetu ds. Zrównoważonego Rozwoju, który swoje zadania wykonuje poprzez Pełnomocnika ds. zrównoważonego rozwoju powołanego w strukturze IZ RPO WKP.
02 Departament Polityki Regionalnej Podstawa działania pełnomocnika ds. zrównoważonego rozwoju Uchwała Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 24 lipca 2008 r. Nr 56/732/08 w sprawie utworzenia stanowiska Pełnomocnika Zarządu ds. zrównoważonego rozwoju. Uchwała Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 29 września 2009r. Nr 72/1237/09 zmieniająca uchwałę w sprawie utworzenia stanowiska Pełnomocnika Zarządu ds. zrównoważonego rozwoju.
04 Departament Polityki Regionalnej Do zadań Pełnomocnika należy: monitorowanie znaczącego wpływu działań realizowanych poprzez program na środowisko, monitorowanie osiągania wskaźników środowiskowych na poziomie projektów, zbieranie w wewnętrznym systemie monitoringu informacji o ekologicznym oddziaływaniu poszczególnych projektów, stała współpraca z beneficjentami projektów realizowanych w ramach RPO WK-P w zakresie wdrażania zasady zrównoważonego rozwoju, analiza zapisów i trafność doboru kryteriów środowiskowych dla poszczególnych działań,
05 Departament Polityki Regionalnej zapoznawanie się z protokołami posiedzeń Komisji Konkursowych, stała współpraca z Podkomitetem monitorującym ds. zrównoważonego rozwoju, składanie na forum Podkomitetu monitorującego sprawozdań półrocznych z realizacji wskaźników środowiskowych w programie, współpraca z właściwymi podmiotami i organizacjami działającymi w zakresie ochrony środowiska odnośnie działań realizowanych w ramach RPO WK-P, sporządzanie i przedkładanie w/w podmiotom informacji z zakresu wypełniania zasady zrównoważonego rozwoju w ramach RPO WK-P,
06 Departament Polityki Regionalnej sporządzanie i przedkładanie Komitetowi Monitorującemu RPO WK-P sprawozdania rocznego z zakresu wypełniania zasady zrównoważonego rozwoju w ramach RPO WK-P, sporządzanie i przedkładanie Zarządowi Województwa Kujawsko- Pomorskiego sprawozdania rocznego z zakresu wypełniania zasady zrównoważonego rozwoju w ramach RPO WK-P, nadzór nad jakością przeprowadzanej procedury oceny formalnej w zakresie oceny oddziaływania na środowisko
07 Departament Polityki Regionalnej Nadzór nad jakością przeprowadzanej procedury oceny formalnej w zakresie oceny oddziaływania na środowisko Zgodnie z instrukcją oceny wniosków, nadzór przez pełnomocnika oceny wniosków w zakresie oddziaływania na środowisko dokonywany jest jako końcowy etap oceny formalnej we wszystkich wnioskach bądź wybranej próbie, w zależności od specyfiki konkursu, poprzez potwierdzenie podpisem.
08 Departament Polityki Regionalnej Łącznie w zakresie przestrzegania zasad oceny oddziaływania na środowisko do końca 2009 roku oceniono 1052 projekty W tym kwalifikujące do przedsięwzięć: Mogących zawsze negatywnie oddziaływać na środowisko, dla których wymagane jest przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko /Aneks I Dyrektywy Rady 85/337/EWG/ - 1 projekt. Mogących potencjalnie oddziaływać na środowisko /Aneks II Dyrektywy Rady 85/337/EWG/ dla których przeprowadzono ocenę oddziaływania na środowisko – 61 projektów dla których odstąpiono od przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko -230 projektów. Przedsięwzięcia nie objęte Dyrektywą, dla których nie jest wymagane prowadzenia procedury – 760 projektów
09 Departament Polityki Regionalnej Najczęściej występujące problemy w dokumentacji: Brak wystarczającego uzasadnienia dla odstąpienia od przeprowadzenia pełnej oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięć wymienionych w zał. II dyrektywy 85/337, dla których organ podejmujący decyzję rozstrzyga w drodze indywidualnej selekcji czy w danym konkretnym przypadku potrzebne jest przeprowadzenie oceny (czyli wykonanie raportu i przeprowadzenie procedury udziału społeczeństwa). Niepełne wypełnienie wymagań procedury udziału społeczeństwa dla przedsięwzięć, dla których było wymagane.
10 Departament Polityki Regionalnej Niepełne uwzględnienie uzgodnień z właściwymi organami. Raporty oddziaływania przedsięwzięć na środowisko bez odpowiedniego streszczenia, analizy wariantów i uwzględnienia skumulowanego oddziaływania Najczęściej występujące problemy w dokumentacji cd.
11 Departament Polityki Regionalnej Monitorowanie znaczącego wpływu działań realizowanych poprzez program na środowisko W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego pod względem przestrzegania zasady zrównoważonego rozwoju monitorowane są wszystkie wnioski. Szczególnej uwagi wymagają projekty objęte Aneksem I i Aneksem II Dyrektywy 85/337/EWG/ oraz mające oddziaływanie na obszary Natura 2000 i znajdujące się na terenach chronionych
12 Departament Polityki Regionalnej Monitorowanie osiągania wskaźników środowiskowych na poziomie projektów Opracowano wskaźniki wynikające z zapisów Prognozy oddziaływania na środowisko Regionalnego Programu Operacyjnego, które określono jako obowiązkowe i zawarte w zał. Nr 2 do Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach RPO. Jako wskaźniki środowiskowe określono, część obowiązujących do tej pory wskaźników produktu i rezultatu, które jednocześnie określają wpływ danego przedsięwzięcia na środowisko, zdrowie ludzi i bezpieczeństwo, zestawienie uzupełniono o dodatkowe wskaźniki oddziaływania na środowisko:
13 Departament Polityki Regionalnej Dodatkowe wskaźniki środowiskowe Przyrost powierzchni trwale przekształconej na potrzeby infrastruktury drogowej. Powierzchnia obszarów chronionych wyłączona na potrzeby infrastruktury drogowej. Liczba przejść dla zwierząt, korytarzy ekologicznych w przypadku budowy i przebudowy infrastruktury drogowej. Liczba przejść dla zwierząt, korytarzy ekologicznych w przypadku budowy i przebudowy linii kolejowej. Powierzchnia terenu wokół lotniska zagrożona hałasem w porze nocnej przekraczającej 50 dB (km2). Powierzchnia terenu wokół lotniska zagrożona hałasem w porze dziennej przekraczającej 60dB (km2). Powierzchnia obszarów chronionych wyłączona na potrzeby projektu. Powierzchnia obszarów wyłączona z rolniczego bądź leśnego użytkowania na potrzeby projektu.
14 Departament Polityki Regionalnej Zapoznawanie się z protokołami posiedzeń Komisji Konkursowych Zapoznano się z oceną dokonywaną przez asesorów i przejrzano łącznie 307 protokołów z posiedzeń Komisji Konkursowych w zakresie wypełniania polityk i zasad wspólnotowych - przestrzegania zasady zrównoważonego rozwoju
15 Departament Polityki Regionalnej Współpraca z Podkomitetem Monitorującym ds. zrównoważonego rozwoju Przygotowywanie materiałów, opracowywaniu wspólnie z przewodniczącym tematyki posiedzeń, przedstawianiu informacji w trakcie spotkań. W okresie od 22 września 2008 roku Podkomitet Monitorujący ds. zrównoważonego rozwoju odbył 5 spotkań
16 Departament Polityki Regionalnej Podkomitet Monitorujący ds. zrównoważonego rozwoju zajmował się głównie: Wskaźnikami środowiskowymi monitorowania RPO. Procedurą oceny oddziaływania na środowisko w RPO WK-P – jakością składanej dokumentacji w projektach ubiegających się o dofinansowanie i najczęściej się pojawiającymi błędami. Zgodnością przedstawionej dokumentacji we wnioskach z Wytycznymi Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięć współfinansowanych z krajowych i regionalnych programów operacyjnych z dn. 3 czerwca 2008 i 5 maja Stanem środowiska w Województwie Kujawsko-Pomorskim opierając się na sprawozdaniu przedstawionym przez Panią Annę Ciesielską z Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska uwzględniającym takie elementy środowiska naturalnego jak: powietrze, wody płynące, wody stojące, hałas komunikacyjny, wody podziemne.
17 Departament Polityki Regionalnej Sposobem oceny wniosków w kontekście prawidłowego transponowania zapisów dyrektywy OOŚ do prawa krajowego. Nowymi obszarami Natura 2000 w województwie na podstawie informacji Pana Marka Machnikowskiego, Regionalnego Konserwatora Przyrody. Zapoznał się z działaniami Samorządu Województwa Kujawsko- Pomorskiego w zakresie usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest na podstawie informacji Pani Katarzyny Osenkowskiej z Departamentu Środowiska i Geologii UM. Tematyką gospodarki odpadami w województwie kujawsko-pomorskim i prowadzonym monitoringiem realizacji zadań wynikających z programu ochrony środowiska w województwie kujawsko-pomorskim – na podstawie informacji Pana Edwarda Reszkowskiego Dyrektora Departamentu Środowiska. Członkowie podkomitetu złożyli również wizytę w Zakładzie Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych w Toruniu,
18 Departament Polityki Regionalnej Realizacją działań prośrodowiskowych w RPO WK-P – założeniami RPO WK-P, Uszczegółowienie RPO, linia demarkacyjna - konkurs na działanie 2.2 „Gospodarka odpadami” tematykę przedstawiła Pani Małgorzata Chojnacka, Departament Polityki Regionalnej. Polityką informacyjną Instytucji Zarządzającej RPO WK-P w stosunku do organów ochrony środowiska, informację przedstawił Pan Przemysław Mentkowski z Departamentu Polityki Regionalnej. Poprawnością procedury oceny oddziaływania na środowisko w RPO WK-P na podstawie raportów dot. analizy prawnej w zakresie poprawności dokonywanej oceny OOŚ w projektach RPO WK-P opracowanej przez Kancelarię Prawną Jendrośka Jerzmański Bar i Wspólnicy oraz eksperta dr inż. Adama Raka-tematykę przedstawiła Pani Maria Manelska, Departament Wdrażania RPO.
19 Departament Polityki Regionalnej Podkomitet zajął stanowiska w sprawie: Wyrażenia pozytywnej opinii na temat uszczegółowienia pytań dla asesorów dotyczących zrównoważonego rozwoju. Wyrażenia pozytywnej opinii na temat planu pracy Pełnomocnika ds. zrównoważonego rozwoju. Zaakceptował możliwość dopuszczenia w Projektach ubiegających się o dofinansowanie, wyjaśnień organów w formie postanowień i zaświadczeń w celu naprawienia popełnianych uchybień w procedurze OOŚ – w przypadku dokumentacji przygotowanej w oparciu o przepisy Ustawy Prawo Ochrony Środowiska z dn. 27 kwietnia 2001.
20 Departament Polityki Regionalnej W ramach współpracy z beneficjentami projektów realizowanych w ramach RPO WK-P w zakresie wdrażania zasady zrównoważonego rozwoju przeprowadzono głównie konsultacje dokumentacji OOŚ projektów kluczowych przed złożeniem wniosku o dofinansowanie. Spośród wstępnie przygotowanych 17 projektów w siedmiu przypadkach wznowiono, bądź uzupełniono procedurę OOŚ
21 Departament Polityki Regionalnej DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ