TEMAT 10: Ewakuacja osób poszkodowanych z dysfunkcjami

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia vs ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Advertisements

Krzyżówka Pracuje w pogotowiu ratunkowym Lekarz „od zębów”
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
PODSTAWOWE DOKUMENTY Z ZAKRESU REALIZACJI ZADAŃ OBRONY CYWILNEJ PREZENTUJE: HIERONIM WAWRZYNIAK Kierownik Oddziału Ochrony Ludności Wydziału Zarządzania.
1 Projekt pn. „Kurs języka migowego” GMINA JEDLICZE.
Choroby związane ze złym odżywianiem.. Jakie są choroby związane ze złym odżywianiem się ?
Opiekun osób starszych
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. (Art. 2. k.p. ) Obowiązki.
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Czyli często nieuzasadniony strach.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
Jak sobie z nim radzić ?.
Hartowanie ciała Wykonała Maria Szelągowska. Co to jest hartowanie? Hartowanie Hartowanie – proces adaptowania ciała do niekorzystnych warunków zewnętrznych.
Ewakuacja z budynków w trybie awaryjnym
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
Pierwsza pomoc przedmedyczna. Aspekty prawne Zgodnie z 162 art. Kodeksu karnego: Zgodnie z 162 art. Kodeksu karnego: „Kto człowiekowi znajdującemu się.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Pierwsze próby palenia papierosów, picia alkoholu czy brania narkotyków powodują przyjemny stan relaksu, pomagają zapomnieć, fikcyjnie ułatwiają kontakty.
NAJCZĘSTSZYCH CHORÓB UKŁADU KRĄŻENA 5. Nadciśnienie tętnicze.
Mówię NIE używkom – wybieram ZDROWIE Alkohol: Nie ma żadnej korzyści z picia alkoholu w kontekście zdrowia człowieka i społeczeństwa. Każda jego ilość.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Rozwój osobisty Moduł 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Światowy Dzień Zdrowia
Pojęcie działalności gospodarczej w prawie polskim
Ewakuacja z budynku w trybie alarmowym
Dział ds. Osób Niepełnosprawnych
Ubezpieczenie wypadkowe
O ochronie danych osobowych
Podstawa programowa WF założenia
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Akredytacja w Szpitalu Uniwersyteckim
TYDZIEŃ ŚWIADOMOŚCI ZAGROŻENIA HAŁASEM
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Co zrobić, żeby niepełnosprawni czuli się z nami Dobrze?
Moje szczęście.
GDY GNIAZDO OPUSTOSZEJE...
Rzecznik Praw Dziecka.
W 2016 roku podejrzenie doświadczania przemocy w rodzinie dotyczyło 7074 dziewcząt i 7149 chłopców w wieku 0-18 lat (źródło: KG Policji) W 2015 roku hospitalizowano.
Kurs Ratownictwa Technicznego 2017
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
6-LATEK W SZKOLE.
Przedszkole Promujące Zdrowie
WOPiK Wentylacja ogólna, pożarowa i klimatyzacja
Egzamin ósmoklasisty 2019.
Podstawa programowa WF założenia
Egzamin ósmoklasisty rok szkolny 2018/2019.
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
SYSTEM KONTROLI FREKWENCJI
CZYNNIK LUDZKI JAKO POTENCJALNE ŹRÓDŁO ZAGROŻEŃ W SYSTEMIE OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH OPRACOWAŁ: ppłk mgr inż. Janusz PARCZEWSKI, tel
Ustawa o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzających zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób.
MRiRW Zadania i obowiązki Szkół Rolniczych nadzorowanych przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju w realizacji zadań obronnych w przypadku wprowadzenia wyższych.
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Zapis prezentacji:

TEMAT 10: Ewakuacja osób poszkodowanych z dysfunkcjami Szkolenie kierujących działaniem ratowniczym dla członków OSP ( DOWÓDCÓW OSP) TEMAT 10: Ewakuacja osób poszkodowanych z dysfunkcjami Autor: Grzegorz Kaszuba

Materiał nauczania Ewakuacja osób z dysfunkcjami wzroku, Ewakuacja osób z dysfunkcjami słuchu, Ewakuacja osób z dysfunkcjami mowy, Ewakuacja osób z zaburzeniami psychicznymi, umysłowymi, Ewakuacja osób niesprawnych ruchowo i hospitalizowanych

WPROWADZENIE Ewakuacja – zorganizowane przemieszczenie ludzi z miejsca, w którym występuje zagrożenie, na obszar bezpieczny.

WPROWADZENIE Ewakuacja może: Być działaniem na stosunkowo niewielką skalę, jak na przykład wyprowadzenie ludzi z pojedynczego budynku zagrożonego pożarem Stanowić dużą i złożoną akcję logistyczną, jak w przypadku obszarów dotkniętych żywiołem  (np. podczas powodzi) Dotyczyć zwierząt lub mienia

W zakresie przygotowania obiektu do bezpiecznej ewakuacji: PRZEPISY PRAWA W zakresie przygotowania obiektu do bezpiecznej ewakuacji: Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów Rozdział 4. Ewakuacja

W zakresie prowadzenia ewakuacji: PRZEPISY PRAWA W zakresie prowadzenia ewakuacji: Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej Art. 4. 1. Właściciel budynku, obiektu budowlanego lub terenu, zapewniając ich ochronę przeciwpożarową, jest obowiązany: (…) 4) zapewnić osobom przebywającym w budynku, obiekcie budowlanym lub na terenie, bezpieczeństwo i możliwość ewakuacji;

W zakresie prowadzenia ewakuacji: PRZEPISY PRAWA W zakresie prowadzenia ewakuacji: Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej Art. 25. 1. Kierujący działaniem ratowniczym może: 1) zarządzić ewakuację ludzi i mienia (…) 2. Kierujący działaniem ratowniczym ma prawo żądać niezbędnej pomocy od instytucji, organizacji, przedsiębiorców i osób fizycznych.

PRZEPISY PRAWA Szczegółowe zasady korzystania z w/w uprawnień przez kierującego precyzuje: Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 lipca 1992 r. w sprawie zakresu i trybu korzystania z praw przez kierującego działaniem ratowniczym.

DYSFUNKCJE nieprawidłowe funkcjonowanie komórki, tkanki, narządu lub całego organizmu: Dysfunkcje wzroku (Ociemniali i niewidomi) Dysfunkcje mowy Dysfunkcje słuchu

EWAKUACJA OSÓB Z DYSFUNKCJAMI WZROKU DYSFUNKCJE WZROKU

Ujemne aspekty ewakuacji osób z dysfunkcjami wzroku: DYSFUNKCJE WZROKU Ujemne aspekty ewakuacji osób z dysfunkcjami wzroku: brak wzrokowego odbioru światła, otoczenia osoba niewidoma nigdy nie widziała pogorzeliska, rumowiska, ognia, sprzętu ratowniczego zmiany zachodzące w szybkim tempie powodują dezorientację, panikę, stres, niechęć lub niemożność działania brak reakcji na wizualne efekty towarzyszące katastrofom brak reakcji ochronnych na zagrożenia niesłyszalne i bezwonne

Ujemne aspekty ewakuacji osób z dysfunkcjami wzroku: DYSFUNKCJE WZROKU Ujemne aspekty ewakuacji osób z dysfunkcjami wzroku: niemożność poruszania się bez przewodnika w terenie nieznanym lub znanym, lecz o zmienionej charakterystyce stres i panika po wyczuciu za pomocą dotyku chęć ewakuacji trasą dobrze sobie znaną, bez względu na jej dostępność trudność lub niemożność szybkiego skompletowania i założenia odpowiedniego stroju brak reakcji na napisy i znaki ostrzegawcze

Elementy ułatwiające ewakuację osób z dysfunkcjami wzroku: DYSFUNKCJE WZROKU Elementy ułatwiające ewakuację osób z dysfunkcjami wzroku: brak lęku przed ciemnością ufność w stosunku do osób widzących i dokładne wykonywanie ich poleceń głosowych dotyk, słuch, węch i smak kompensują brak wzroku, również przy rozpoznawaniu zagrożeń

Elementy ułatwiające ewakuację osób z dysfunkcjami wzroku: DYSFUNKCJE WZROKU Elementy ułatwiające ewakuację osób z dysfunkcjami wzroku: brak chęci samowolnego oddalania się i poruszania w nieznanym terenie, co ułatwia pracę ratownikom już po samej ewakuacji sprawność fizyczna i umysłowa, możliwy kontakt głosowy utrwalony nawyk poruszania się za przewodnikiem

WSKAZÓWKI TERMINOLOGICZNE Zanim nawiążesz kontakt fizyczny, uprzedź o tym osobę niewidomą. Wymień swoje imię i powiedz co się dzieje Osoby niewidome korzystają ze swoich rąk do utrzymywania równowagi, więc jeśli chcesz taką osobę poprowadzić, zaproponuj jej swoje ramię, zamiast chwytać ją za rękę

WSKAZÓWKI TERMINOLOGICZNE Idąc opisuj otoczenie i wskazuj przeszkody, np. schody („w górę” lub „w dół”) Jeśli chcesz ostrzec osobę niewidomą, zrób to w sposób konkretny. Sam okrzyk „uważaj!” nie pozwoli jej zorientować się, czy ma się zatrzymać, uciekać, pochylić czy coś przeskoczyć.

DYSFUNKCJE MOWY I SŁUCHU EWAKUACJA OSÓB Z DYSFUNKCJAMI MOWY I SŁUCHU DYSFUNKCJE MOWY I SŁUCHU

DYSFUNKCJE MOWY I SŁUCHU Ujemne aspekty ewakuacji osób głuchoniemych: niemożność zbiorowego informowania o zagrożeniu za pomocą syren, głośników, odbiorników RTV, a także osób niosących pomoc konieczność rozmów migowych i czytania z ust - prowadzonych prawie indywidualnie niemożność lub kłopoty w uzyskaniu informacji o stanie zdrowia utrudniony lub wręcz niemożliwy kontakt w ciemności i zadymieniu

DYSFUNKCJE MOWY I SŁUCHU Ujemne aspekty ewakuacji osób głuchoniemych: nieznajomość języka migowego wśród większości społeczeństwa, a także wśród ratowników, co np. utrudnia przekazywanie informacji o obecności innych zagrożeń problemy ze zbudzeniem w salach szpitalnych, np. w szpitalach, internatach należy budzić każdego z osobna za pomocą dotyku, co powoduje znaczne opóźnienie

DYSFUNKCJE MOWY I SŁUCHU Elementy ułatwiające ewakuację głuchoniemych: sprawność fizyczna umożliwia samodzielne poruszanie się samodzielne wykonywanie zalecanych i zademonstrowanych czynności większość głuchoniemych potrafi czytać w grupach stale ze sobą przebywających istnieje nawyk przekazywania sobie nawzajem poleceń przełożonego wyostrzone receptory wzroku, węchu i dotyku kompensują brak słuchu

WSKAZÓWKI TERMINOLOGICZNE Zanim zaczniesz mówić do osoby niesłyszącej lub niedosłyszącej, upewnij się że na ciebie patrzy. W zależności od sytuacji możesz zamachać ręką, dotknąć jej ramienia. Mów z twarzą zwróconą w kierunku rozmówcy. Jeżeli osoba niesłysząca lub niedosłysząca nie zrozumie któregoś zdania, nie powtarzaj go, a ujmij to, co chcesz powiedzieć inaczej.

ZABURZENIA PSYCHICZNE EWAKUACJA OSÓB Z ZABURZENIAMI PSYCHICZNYMI, UMYSŁOWYMI ZABURZENIA PSYCHICZNE

ZABURZENIA PSYCHICZNE Zdrowie psychiczne jest dobre wtedy, gdy dana jednostka myśli, odczuwa, zachowuje się i interpretuje zachowanie innych w sposób racjonalny. Zaburzenia uznawane są za jeden z członów choroby psychicznej, który również wymaga odpowiedniej diagnozy. Polegają na utracie umiejętności odpowiedniej reakcji na bodźce oraz współistnienia zresztą środowiska.

ZABURZENIA PSYCHICZNE Zaburzenia psychiczne to cała grupa chorobowa, która polega na dziwnych zachowaniach ze strony jednostki odbiegających od norm przyjętych przez otoczenie. Same zaburzenia psychiczne można zaliczyć również do chorób cywilizacyjnych.

ZABURZENIA PSYCHICZNE Ujemne aspekty ewakuacji osób z zaburzeniami psychicznymi: kłopoty ze zrozumieniem i z przyswajaniem poleceń przekazywanych szybko, głośno, niezrozumiale i tonem rozkazującym agresja wobec otoczenia, osób i przedmiotów brak tolerancji w stosunku do osób nieznanych, obcych tendencja do ciągłego powtarzania tych samych czynności, zwłaszcza w sytuacjach pobudzenia emocjonalnego

ZABURZENIA PSYCHICZNE Ujemne aspekty ewakuacji osób z zaburzeniami psychicznymi: niezwykła ciekawość i chęć uczestniczenia w nowych sytuacjach, co może prowadzić do wchodzenia w strefę bezpośredniego zagrożenia ich zdrowia i życia barykadowanie pomieszczeń, krycie się, używanie siły fizycznej chwilowe zaniki świadomości, podczas których w żaden sposób nie można nawiązać kontaktu z chorym

ZABURZENIA PSYCHICZNE Ujemne aspekty ewakuacji osób z zaburzeniami psychicznymi: chęć powrotu do miejsca stałego pobytu, które odbierane jest jako jedyny gwarant bezpieczeństwa bardzo silna więź z innymi chorymi, co może być przyczyną konieczności ewakuacji 2-3 osób równocześnie często znaczna waga i niedołężność większe skupiska tych chorych nie wykazują cech życia w grupie

ZABURZENIA PSYCHICZNE Ujemne aspekty ewakuacji osób z zaburzeniami psychicznymi: może pojawić się nagła agresja, będąca wynikiem zmiany nastroju - może ona być niebezpieczna dla ratownika w trakcie czynności ratowniczych mogą ujawnić się, utajone do tej pory, tendencje samobójcze chorzy chętnie odgrywają rolę gapiów, tłumu, a także osób pomagających w akcji

ZABURZENIA PSYCHICZNE Elementy ułatwiające ewakuację osób z zaburzeniami psychicznymi: normalna sprawność fizyczna umożliwia wykonywanie czynności ewakuacyjnych stosunkowo duże posłuszeństwo wobec poleceń znanego opiekuna, wychowawcy, członka rodziny chętnie przyjmują leki uspokajające

ZABURZENIA PSYCHICZNE Elementy ułatwiające ewakuację osób z zaburzeniami psychicznymi: możliwość wykorzystania znajomości, przyzwyczajeń i upodobań poszczególnych chorych przy wykonywaniu czynności ewakuacyjnych stosunkowo chętnie podchwytują czynności wykonywane przez innych lub przywódcę grupy

WSKAZÓWKI TERMINOLOGICZNE Stres może wpływać na zdolność funkcjonowania takiej osoby. Spróbuj ograniczyć do minimum napięcie towarzyszące danej sytuacji. Osoby z zaburzeniami psychicznymi mają różne osobowości i różne sposoby radzenia sobie ze swoją niepełnosprawnością. Niektórzy mogą mieć trudności z rozumieniem znaków społecznych, podczas gdy inni mogą być nadwrażliwi

WSKAZÓWKI TERMINOLOGICZNE Traktuj każdą osobę jako indywidualną jednostkę. Większość osób z zaburzeniami psychiatrycznymi nie jest agresywna.

NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ RUCHOWA EWAKUACJA OSÓB NIESPRAWNYCH RUCHOWO NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ RUCHOWA

NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ RUCHOWA Niepełnosprawność ruchowa występuje w wielu różnych formach. Może dotyczyć całego ciała lub poszczególnych jego części (rąk, nóg, kręgosłupa). Może mieć charakter czasowy lub trwały. Jednymi z przyczyn niepełnosprawności ruchowej mogą być m.in.: porażenie mózgowe, stwardnienie rozsiane, uszkodzenia rdzenia kręgowego, urazy po wypadkach, dystrofia mięśniowa.

NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ RUCHOWA Ujemne aspekty ewakuacji osób z niepełnosprawnością ruchową: utrudniony lub całkowity brak możliwości samodzielnego poruszania się konieczność przenoszenia na rękach lub stosowania wózków i noszy podczas transportu konieczność doboru dróg ewakuacji, dostępnych np. dla wózków lęk przed pośpiesznym i nie zawsze wykonywanym konwencjonalnymi metodami transportem często znaczna waga pacjentów

NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ RUCHOWA Elementy ułatwiające ewakuację osób z niepełnosprawnością ruchową: pełny i stały kontakt z otoczeniem za pomocą wszystkich receptorów brak utrudnień w komunikowaniu się z ratownikiem zwykle duże zaufanie do pomagającej zdrowej osoby

EWAKUACJA OSÓB HOSPITALIZOWANYCH SZPITALE

W zakresie prowadzenia ewakuacji: EWAKUACJA SZPITALA W zakresie prowadzenia ewakuacji: Za ewakuację szpitala odpowiada zarządca – dyrektor. Za przeprowadzenie ewakuacji z poszczególnych oddziałów odpowiadają ordynatorzy, bądź osoby przez nie wyznaczone

EWAKUACJA SZPITALA Ewakuacją szpitala kieruje personel medyczny (ordynator oddziału), który określa: Kolejność ewakuowania pacjentów Sposób ich ewakuacji Zakres ewakuacji – z jakim sprzętem medycznym Potrzebę ewakuacji mienia

BIBLIOGRAFIA Problemy ewakuacyjne w placówkach ochrony zdrowia – Promotor BHP nr 12 z 2015r. Praktyczny poradnik savoir – vivre wobec osób niepełnosprawnych Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 lipca 1992 r. w sprawie zakresu i trybu korzystania z praw przez kierującego działaniem ratowniczym. Pobrano 18.02.20016 z www.os-psp.olsztyn.pl Pobrano 18.02.20016 z www.os-psp.olsztyn.pl