ZASADY FUNKCJONOWANIA ADMINISTRACJI Etymologicznie wyraz „administracja” oznacza służenie, czynność podporządkowaną rozkazom „ministrare” oznacza posługiwać,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Administracja i prawo administracyjne
Advertisements

Organizacje pozarządowe
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE A KIEROWANIE BEZPIECZEŃSTWEM NARODOWYM
Administracja publiczna
Prawo administracyjne
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
PRAWNE FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ.
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
Ustrój terytorialny RP. Samorząd terytorialny.
Władza sądownicza w Polsce
Administracja publiczna
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz
AUTONOMIA Autonomia to wewnętrzne samozarządzanie części terytorium państw na podstawie kompetencji ustawodawczych dotyczących spraw o lokalnym znaczeniu.
Przygotował Andrzej Potucha
Debata na temat: Czy samorząd uczniowski jest w szkole potrzebny?
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Rząd i prezydent.
Korupcja.
Administracja – zarządzanie, kierowanie czymś, np
Wiedza o społeczeństwie
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Sektor finansów publicznych i jego jednostki
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
Projekt Wojewody Opolskiego Upowszechnienie e-usług świadczonych przez administrację publiczną w województwie opolskim.
System aktów prawodawczych
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Prawo Konstytucyjne Mgr. Sylwia Chamerska Wykorzystane źródła:
CO TO TAKIEGO Statut?.
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Prawo Administracyjne
ADMINISTRACJA Mgr Piotr Schmidt Prawo administracyjne 2013/2014.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Ustrój administracji publicznej
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Stosunki administracyjnoprawne a sytuacje administracyjnoprawne.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne - stosunki ustrojowo-prawne między podmiotami administrującymi.
Reformy w administracji z perspektywy KONKURENCYJNYCH WIZJI PAŃSTWA
MODEL WEBEROWSKI we współczesnej administracji
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji cz. I.
Zakres obowiązywania kpa
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE.
SAMORZĄD TERYTORIALNY W POLSCE
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Warszawa, kwiecień-maj 2016 r.
Planistyczne działania wspierające.
Współpraca jednostek LP z samorządami w zakresie SIP i SIT Dariusz Korpetta
Rozdział związków wyznaniowych i państwa. Państwo z perspektywy tego rozdziału jest rozumiane jako organy wykonujące władzę państwową. Rozdział dotyczy:
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
PRAWO ADMINISTRACYJNE rok akademicki 2016/2017 Jakub Zabłocki Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytet Wrocławski.
WŁADCZE A NIEWŁADCZE FORMY DZIAŁANIA ORGANÓW ADMNISTRACJI PUBLICZNEJ
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Kontrola w administracji
Zasada lojalności.
Ogólne wiadomości o prawie cywilnym
Rządowa administracja zespolona w administracji
Zasada lojalności.
Państwo.
Środki nadzorcze i środki o charakterze nadzorczym Ad personam w administracji publicznej środki nadzorcze ad meritum w administracji publicznej.
Nauka administracji mgr Karina Pilarz.
ADMINISTRACJA PUBLICZNA
Sądy Administracyjne w Polsce
Kontrola prawna administracji
Środowisko pracy ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Zapis prezentacji:

ZASADY FUNKCJONOWANIA ADMINISTRACJI Etymologicznie wyraz „administracja” oznacza służenie, czynność podporządkowaną rozkazom „ministrare” oznacza posługiwać, wykonywać, kierować. Wyraz ten jest synonimem pomocy, służby, przewodnictwa, zarządzania. Administracja nigdy nie była łączona z posiadaniem władzy, nie oznaczała czynności, czy też rządzenia w sposób autonomiczny (niezależny ) od władzy.

ZASADY FUNKCJONOWANIA ADMINISTRACJ W administracji publicznej możemy mieć również do czynienia z dwoma zjawiskami: mononizm administracji i dualizm administracji. Mononizm administracji publicznej, polega na istnieniu w danym państwie wyłącznie administracji państwowej, nie występuje rzeczywisty samorząd, czyli nie ma podziału na administrację rządową i samorządową - tak dzieje się w państwach totalitarnych. Dualizm administracji publicznej, to podział administracji publicznej na rządową i samorządową, jest podstawową zasadą w państwach demokratycznych.

ZASADY FUNKCJONOWANIA ADMINISTRACJ Administracja – to planowa i stała działalność dla zaspokojenia potrzeb państwa i społeczeństwa Administracja publiczna – to ta, która działa w imieniu państwa i ma na celu realizowanie dobra ogólnospołecznego, narodowego. Troszczy się o każdego obywatela. Administracja prywatna – zajmuje się jednostką, jednostka może być również publiczna, pełnić funkcję publiczną np. Prezydent.

ZASADY FUNKCJONOWANIA ADMINISTRACJ Administracja publiczna stanowi zespół różnych administracji działających w zakresie spraw publicznych, przede wszystkim w administracji państwowej, administracji rządowej i administracji samorządowej. Administracja publiczna w ujęciu organizacyjnym (podmiotowym) – stanowi ona ogół podmiotów administracji, a więc organy administracji i inne podmioty wykonujące określone funkcje z zakresu administracji publicznej. Administrację publiczną w ujęciu materialnym (przedmiotowym) – działalność państwa, której przedmiotem są sprawy administracyjne albo inaczej zadania i kompetencje w zakresie władzy wykonawczej.

ZASADY FUNKCJONOWANIA ADMINISTRACJ Administracja publiczna w ujęciu przedmiotowym (cechy działalności): realizacja interesu publicznego: zaspakajanie podstawowych potrzeb społeczeństwa działanie na podstawie prawa i w jego granicach (legalność działania) charakter polityczny działalności - powiązanie z władzą polityczną działanie w imieniu i na rachunek państwa (powszechna zgoda społeczeństwa) działanie niezarobkowe (administracja działa dla dobra ogółu, nie jest nastawiona na zysk) działanie o charakterze planowym (działanie płynne, stałe, stabilne - niezależne od zmian w kraju) różnorodność form i postaci, różnorodność działalności

ZASADY FUNKCJONOWANIA ADMINISTRACJ Administracja publiczna w ujęciu podmiotowym: aparat administracyjny, organy administracyjne, kompetencje administracyjne, zawisłość podmiotów administracyjnych, hierarchizacja podmiotów administracyjnych, bezosobowość administracyjna, zawodowość administracyjna, kreowanie podmiotów administracyjnych.

ZASADY FUNKCJONOWANIA ADMINISTRACJ Struktura administracji publicznej jest złożona. Ma ona charakter dwuszczeblowy: centralny i wojewódzki.