OGRÓD KWITNIE – NUDA ZNIKNIE projekt społecznego zaangażowania firmy POL-METAL Opracowanie: Marta Bugajska Agnieszka Komorkiewicz Magdalena Zawodny Kraków, 05 marca 2005
Pol-Metal Województwo świętokrzyskie Zysk netto 200 tys. złotych za 2004 rok Fabryka w Ostrowcu Świętokrzyskim - 3 ciężarówki transportowe 40 osób (mężczyzn) z wykształceniem zawodowym i technicznym, i 15 osób z wykształceniem wyższym technicznym Brazylijska licencja na produkcje galanterii metalowej Problem: Nadużywanie alkoholu i skargi od rodzin pracowników
Misja firmy Narzędzia z metalu dla twojego Warsztatu i ogrodu
Problem alkoholowy 40 skarg na zachowanie naszych pracowników 10 pracowników trafiło do Izby Wytrzeźwień 2 straciło prawo jazdy w wyniku jazdy po pijanemu 2 razy pracownik stawił się do pracy w stanie nietrzeźwym
Źródła problemu Badania psychologiczne wykazały, że głównym powodem picia alkoholu przez pracowników firmy są: Nuda i monotonia życia codziennego Brak kultury aktywnego spędzania czasu
Konsekwencje zaistniałego problemu: Spadek efektywności pracy Pogorszenie wizerunku zewnętrznego firmy Gorsze relacje z rodzinami naszych pracowników i społecznością lokalną Wzrost ryzyka wypadków w miejscu pracy Pogorszenie atmosfery w pracy
Oczekiwane rezultaty i sposób ich osiągnięcia Zmniejszenie ilości skarg i zaistniałych wypadków o połowę Chcemy to osiągnąć poprzez wspólne zaangażowanie pracowników i ich rodzin w zaprojektowanie i zorganizowanie ogrodu na terenie firmy „Pol- Metal” Spowoduje to zmianę sposoby spędzania wolnego czasu wśród przez pracowników oraz zintegruje ich z lokalną społecznością w myśl idei:
Niech nasze życie zakwitnie na nowo
Cele długofalowe Punkt widzenia firmy Pol – Metal Punkt widzenia społeczności lokalnej Ostrowca Świętokrzyskiego -Wzrost efektywności pracy, w wyniku tego zwiększenie produkcji i zysku firmy -Wzmocnienie pozycji marki na rynku – produkty firmy są rozpoznawalne i chętniej kupowane -Zbudowanie pozytywnego wizerunku firmy w jej otoczeniu: POL – Metal postrzegany jako firma zaangażowana społecznie, dbająca o swych interesariuszy, w szczególności o swoich pracowników -Integracja społeczności lokalnej -Nowy rodzaj aktywności społeczności lokalnej -Promocja regionu -Promocja walki z problemem alkoholizmu – wypracowanie nowej metody dobry przykład dla innych -Stworzenie koalicji ( możliwość kontynuacji projektu przez operator ó w oraz realizacji przez nich innych, nowych przedsięwzięć społecznych w przyszłości)
Bezpośrednie efekty Punkt widzenia firmy Pol – Metal Punkt widzenia społeczności lokalnej Ostrowca Świętokrzyskiego -Lepsza komunikacja wewnętrzna w firmie -Wzrost lojalności pracowników wobec firmy -Wydajni i zmotywowani pracownicy -Pozytywne nastawienie rodzin pracowników i społeczności Ostrowca Świętokrzyskiego do firmy -Budowa nowego wizerunku firmy -Promocja firmy i jej produktów -Pracownicy spożywają mniejszą ilość alkoholu -Aktywizacja społeczności lokalnej -Stworzenie nowej alternatywy spędzania wolnego czasu -Stworzenie nowego miejsca spędzania wolnego czasu -Stworzenie sieci współpracujących instytucji
Konkretne rezultaty Punkt widzenia firmy Pol – Metal Punkt widzenia społeczności lokalnej Ostrowca Świętokrzyskiego -Rozpoznanie podstawowych „problemów” pracowników -Pogłębienie dotychczasowej wiedzy pracowników nt. firmy, zapoznanie ich z misją i strategią firmy -Stworzenie wewnętrznego kodeksu etycznego pracowników – większa identyfikacja pracowników z firmą -Rozpoczęcie realizacji projektu ogrodu -Rodziny pracowników zyskują wiedzę nt. firmy POL – Metal („dni drzwi otwartych”) -Zaproponowanie nowej formy spędzania wolnego czasu dla społeczności lokalnej -Zaangażowanie się różnych partnerów – organizacji w realizację projektu -Nawiązanie współpracy z organizacjami społecznymi Ostrowca Świętokrzyskiego
Adresaci projektu Opierając się na głównych założeniach strategicznych oraz misji firmy adresatem priorytetowym są pracownicy wraz ze swoimi rodzinami. Do nich skierowany będzie pierwszy etap projektu. W końcowej fazie do projektu zostanie także włączona społeczność lokalna (koncepcja ogrodu otwartego).
Metoda działania Projekt realizowany przy pomocy operatorów: Ostrowskie Centrum Wspierania Inicjatyw Społecznych Poradnia Zdrowia Psychicznego i Terapii Uzależnień Eskulap: Firma ogrodowa BLUSZCZ Konsultant ds. aranżacji ogrodów
Sposoby działania Badania Warsztaty Konkurs Prace zespołowe Imprezy plenerowe
KIEROWNIK PROJEKTU Główny specjalista psycholog Specjalista ds. aranżacji ogrodów Finansista Osoba odpowiedzialna za promocję i PR Zespół psychologów ds. badań i szkoleń Osoba ds. organizacyjnych Zespół ds. logistycznych i organizacyjnych Struktura organizacyjna projektu
Budżet projektu Koszty programowe: PLN Koszty administracyjne: PLN Koszt całkowity: PLN
Narzędzia monitoringu Comiesięczne spotkania operatorów Comiesięczne raporty od operatorów Kwartalne sprawozdania merytoryczne i finansowe W razie konieczności- spotkania kryzysowe
Sposoby ewaluacji Porównanie wyników badań przed i po realizacją projektu Porównanie zastosowanych wskaźników
Kategorie wskaźników Wskaźniki pomiaru zmiany problemu alkoholowego Wskaźniki zaangażowania pracowników w projekt Wskaźniki zmiany wewnętrznego i zewnętrznego wizerunku firmy Wskaźniki efektywności współpracy z operatorami
Pokaz zniknie Projekt rozkwitnie
Dziękujemy za uwagę