Międzynarodowa segmentacja rynku i selekcja rynków zagranicznych A.M. Zarzycka
Segmentacja rynku Podział potencjalnego rynku na segmenty, czyli jednorodne grupy nabywców pod względem cech: demograficznych, społeczno-kulturowych, ekonomicznych, potrzeb, zachowań rynkowych itd. A.M. Zarzycka
Elementy charakterystyki segmentu docelowego A.M. Zarzycka wielkość i stabilność rynku (popytu) jednorodność ze względu na przyjęte kryteria segmentacji odrębność od innych segmentów sytuacja konkurencyjna mierzalność tj. możliwość badania segmentu dostępność segmentu zgodność z celami i zasobami przedsiębiorstwa
Sposoby działania przedsiębiorstwa a segmentacja rynku działania niezróżnicowane marketing niezróżnicowany/masowy działania zróżnicowanemarketing zróżnicowany/ segmentacyjny działania skoncentrowane marketing skoncentrowany/niszowy działania zindywidualizowane mikromarketing marketing indywidualny A.M. Zarzycka
Segmentacja międzynarodowa A.M. Zarzycka makrosegmentacja (segmentacja pierwotna) – rynki narodowe lub ich grupy jako segmenty mikrosegmentacja (segmentacja wtórna) – segmentacja w obrębie rynków narodowych segmenty transnarodowe (globalne) – segmenty nabywców występujące na różnych rynkach zagranicznych segmentacja proaktywna i reaktywna