Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju - projekt do konsultacji społecznych Powiaty mazowieckie, wrzesień 2016 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax. (0-89) Urząd Marszałkowski.
Advertisements

Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Innowacyjna Warszawa 2020 Program wspierania przedsiębiorczości.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. e-Podlaskie – kierunki.
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
Wojewódzki Zakład Doskonalenia Zawodowego w Gorzowie Wlkp.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
PROGRAM OPERACYJNY „ROZWOJU WOJEWÓDZTW POLSKI WSCHODNIEJ" Warszawa, 30 marca 2006.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom krajowy i regionalny. Perspektywa finansowa Toruń, 16 lipca 2013 r.
„Środki unijne na rozwój przedsiębiorczości.” Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Pile Łobżenica, r.
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Marcin Łata Dyrektor Departamentu Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Nowa perspektywa finansowa Zarys RPO v.1 Toruń, lipiec 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania.
Strategia Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 roku Prognoza przyszłych działań na rzecz ekonomii społecznej dr Tomasz Sławiński Z-ca Dyrektora Mazowieckiego.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Stan na dzień wg KSI SIMIK Urząd Marszałkowski Województwa.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Strategia rozwoju kierowanego przez społeczność na lata Lokalna Grupa Działania Ziemia Gotyku.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
Jak realizować wzorcową rolę instytucji publicznych w zakresie efektywności energetycznej Perspektywa biznesu Menedżer ds. Norm i Standardów ROCKWOOL Polska.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Założenia przyszłego okresu programowania Założenia przyszłego.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
Konferencja Społeczeństwo Informacyjne Warmii i Mazur - kierunki rozwoju infrastruktury i e-usług w ramach Programów Operacyjnych współfinansowanych.
Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP) Aleksander Bąkowski Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
1 Inwestycje w innowacje, sferę B+R, szansą na konkurencyjny rozwój i promocję firm na rynku międzynarodowym Jerzy Kwieciński Fundacja Europejskie Centrum.
Regionalne Inwestycje Terytorialne w perspektywie finansowej dla subregionu ostrołęckiego Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Ostrołęka,
Uwarunkowania rozwoju rynku kapitałowego w Polsce Marzec 2016 prof. zw. dr hab. Małgorzata Zaleska – Prezes Zarządu.
ZIT ZIT Plus = METROPOLIA.
Propozycje wyzwań i celów strategicznych opracowanych w ramach sekcji Nauka i Gospodarka.
Lokalna Grupa Działania Sandry Brdy Chojnice. Obszar. Powiat chojnicki: Gmina Chojnice Miasto i Gmina Czersk Miasto i Gmina Brusy Gmina Konarzyny Powiat.
Charzykowy, 8 lipca 2016 r..
Działania MCPS na rzecz rozwoju ekonomii społecznej II posiedzenie Mazowieckiego Komitetu Rozwoju Ekonomii Społecznej
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Pomorski Broker Eksportowy
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Nowa perspektywa finansowa Wstępny zarys RPO
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
II Spotkanie Robocze Bruksela,
Formy wspierania przedsiębiorców przez Gminę Wałbrzych
„Szkolenia dla liderów na obszarach wiejskich”
Wzmacnianie potencjału rozwoju w wymiarze lokalnym i regionalnym
Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy
STOWARZYSZENIE OSTRZSZOWSKIE CENTRUM PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego na lata Podzespół I Innowacyjność Cyfryzacja Przedsiębiorczość.
Możliwości rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw
Aktualne sprawy akwakultury – PO „Rybactwo i morze”
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Strategia Zintegrowanego Rozwoju Łodzi 2020+
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
„Popytowy System Innowacji – rozwój MŚP w Regionie Świętokrzyskim poprzez profesjonalne usługi doradcze” Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego.
Finansowanie działalności przedsiębiorstw
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Współczesne kierunki polityki społecznej
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Małopolski Festiwal Innowacji
Zapis prezentacji:

Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju - projekt do konsultacji społecznych Powiaty mazowieckie, wrzesień 2016 r.

Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju Strategia określa nowy model rozwoju - polską, suwerenną wizję strategiczną oraz pokazuje jak zarządzać procesami rozwojowymi, aby postawione cele zostały zrealizowane Strategia stanowi rozwinięcie i operacjonalizację „Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju” Strategia jest wykorzystywana przez Ministra Rozwoju – rządowe centrum kreowania i zarządzania – jako instrument zarządzania procesami rozwojowymi

Państwo bardziej efektywne Solidne finanse publiczne fundamentem rozwoju Nowoczesna infrastruktura służąca potrzebom gospodarczym i jakości życia Pomnażanie polskiego kapitału kluczem do sukcesu Najlepsza inwestycja to inwestycja w ludzi Rozwój odpowiedzialny to rozwój włączający a nie wykluczający Odpowiedzialny rozwój to rozwój zrównoważony terytorialnie Odpowiedzialny rozwój to rozwój z myślą o przyszłych pokoleniach Nowy model rozwoju - zwiększenie odpowiedzialności instytucji państwa za kształtowanie procesów gospodarczych, społecznych i terytorialnych Trwały wzrost gospodarczy oparty na innowacyjnych firmach Podstawą gospodarki silne przedsiębiorstwa

Cel główny Strategii Tworzenie warunków dla wzrostu dochodów mieszkańców Polski przy jednoczesnym wzroście spójności w wymiarze społecznym, ekonomicznym i terytorialnym Oczekiwane rezultaty 20-22% Zwiększenie dochodu rozporządzalnego brutto gospodarstw domowych na 1 mieszkańca wg PPP w stosunku do średniej UE Dalsza konwergencja PKB per capita Polski i UE28 Zmniejszenie odsetka osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym

Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju – cele szczegółowe, obszary

CeleObszary Cel szczegółowy I: Trwały wzrost gospodarczy oparty na dotychczasowych i nowych przewagach Wzrost globalnej konkurencyjności polskiego przemysłu Reindustrializacja Zwiększenie innowacyjności polskich przedsiębiorstw na rynku krajowym i rynkach zagranicznych Rozwój innowacyjnych firm Nowoczesne instrumenty rozwoju firm Zmniejszenie barier rozwojowych dla przedsiębiorczości Konkurencyjne gospodarstwa rolne i producenci Małe i średnie przedsiębiorstwa Trwałe zwiększenie stopy inwestycji i ich jakości w dłuższej perspektywie, przy większym wykorzystaniu środków krajowych Kapitał dla rozwoju Zwiększenie umiędzynarodowienia polskiej gospodarki Zwiększenie eksportu towarów zaawansowanych technologicznie Ekspansja zagraniczna

Koncentracja na branżach/sektorach strategicznych Branże/sektory strategiczne środki transportu zbiorowego elektronika profesjonalna oprogramowanie specjalistyczne rozwiązania lotniczo-kosmiczne urządzenia medyczne/terapie/ e-medycyna/biofarmaceutyki systemy wydobywcze odzysk materiałowy surowców ekobudownictwo żywność wysokiej jakości systemy militarne Brak koncentracji wsparcia Koncentracja wsparcia na 10 branżach/sektorach wsparcie dla wszystkich branż/sektorów Weryfikacja listy Zmiany na liście wynikające z cyklicznej aktualizacji w procesie przedsiębiorczego odkrywania Zindywidualizowane wsparcie (programy rządowe, programy operacyjne, stopniowo wprowadzany nowy instrument - kontrakt branżowy)

Obszar Reindustrializacja Smart reindustrializacja – odrodzenie konkurencyjnego przemysłu w nowych warunkach rynkowych Więcej wysokomarżowych produktów Wzrost globalnej konkurencyjności polskiego przemysłu Inteligentna reindustrializacja Impuls do rozwoju nowych, wyłaniających się gałęzi przemysłu opartych na technologiach cyfrowych Rozwój innowacyjności - obniżenie kosztów produkcji, podniesienie jakości produktu, poszerzenie oferty, zmniejszenie zużycia surowców i energii, obniżenie emisyjności produkcji, podniesienie bezpieczeństwa pracy Produkty przełomowe - koło zamachowe dla rozwoju gospodarki Rozwój tradycyjnych branż – nowoczesne technologie Przesłanie Cel

Obszar Reindustrializacja Program Nowoczesne produkty przemysłu okrętowego - projekt „Batory” Program Nowoczesne produkty polskiego przemysłu obronnego – projekt „Żwirko i Wigura” Program Elektromobilność – projekty „E-bus”, „Luxtorpeda 2.0”, „Samochód elektryczny” ośrodek „Cyberpark Enigma” projekt „Telemedycyna” Centrum Rozwoju Biotechnologii projekt „Polskie wyroby medyczne” Program Ekobudownictwo Program Inteligentna kopalnia Projekty flagowe

Obszar Rozwój innowacyjnych firm Krajowe Inteligentne Specjalizacje Technologie inżynierii medycznej, w tym biotechnologie medyczne – KIS 1 Wytwarzanie produktów leczniczych - KIS 3 Innowacyjne technologie, procesy i produkty sektora rolno-spożywczego i leśno-drzewnego – KIS 4 Wysokosprawne, niskoemisyjne i zintegrowane układy wytwarzania, magazynowania, przesyłu i dystrybucji energii – KIS 7 Inteligentne i energooszczędne budownictwo – KIS 8 Rozwiązania transportowe przyjazne środowisku – KIS 9 Wielofunkcyjne materiały i kompozyty o zaawansowanych właściwościach, w tym nanoprocesy i nanoprodukty – KIS 13 Automatyzacja i robotyka procesów technologicznych – KIS 17 KIS-y Najszybciej rozwijające się KIS-y 20 KIS wyłonionych na potrzeby perspektywy finansowej UE Programy pierwszej prędkości (likwidacja barier rozwojowych - legislacyjnych, organizacyjnych, instytucjonalnych; zapewnienie odpowiedniego, szybkiego finansowania)

Obszar Małe i średnie przedsiębiorstwa – projekty strategiczne Konstytucja dla Biznesu 100 zmian dla firm Sukcesja firm rodzinnych Prosta Spółka Akcyjna Państwowa Inspekcja Bezpieczeństwa Żywności Polski Narodowy Holding Spożywczy Nowy system informacyjny Niższa stawka CIT dla mikro i małych przedsiębiorców „Mała” działalność gospodarcza Nowe instrumenty gwarancyjne Akcjonariat pracowniczy Platforma żywnościowa Polska Akademia Spożywcza Akademia Przedsiębiorczości System szkoleń i doradztwa dla firm rodzinnych Wsparcie i profesjonalizacja IOB na obszarach wiejskich i w małych miastach Wzmocnienie systemu doradztwa rolniczego System wsparcia dla przedsiębiorstw w trudnościach

Polityka inwestycyjna Polski Fundusz Rozwoju Polska Grupa Kapitałowa System współdzielenia ryzyka dla MŚP Rynek kapitałowy centrum ratingu i analiz EFIS dla polskiej gospodarki Plan działań na rzecz zwiększenia efektywności i przyspieszenia realizacji programów operacyjnych w ramach Polityki Spójności na lata Polityka rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) Program Budowy Kapitału Reforma Otwartych Funduszy Emerytalnych Projekty strategiczne Obszar kapitał dla rozwoju – projekty strategiczne

Obszar Ekspansja zagraniczna – przykładowe projekty strategiczne Polscy eksporterzy na rynkach zagranicznych Działania w ramach projektów:  Promocja gospodarki w oparciu o polskie marki produktowe - Marka polskiej Gospodarki – Brand z PO IR  Polskie Mosty Technologiczne z PO IR  Umiędzynarodowienie Krajowych Klastrów Kluczowych z PO IR  Internacjonalizacja MŚP z PO PW. Branże objęte wsparciem w ramach branżowych programów promocji: 1.sprzęt medyczny 2.maszyny i urządzenia 3.kosmetyki 4.IT/ ICT 5.biotechnologia i farmaceutyka 6. moda polska 7.budowa i wykańczanie budowli 8.jachty i łodzie 9.meble 10.polskie specjalności żywnościowe 11.sektor usług prozdrowotnych 12.części samochodowe i lotnicze Rynki perspektywiczne (na których przez najbliższe 3 lata będą realizowane programy promocji): 1.Algieria 2.Indie 3.Iran 4.Meksyk, 5.Wietnam. Oczekiwane efekty:  wzrost umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw posiadających innowacyjne produkty, usługi lub technologie  zwiększenia liczby przedsiębiorstw prowadzących działalność eksportową na pozaunijnych rynkach perspektywicznych  umocnienia pozytywnego wizerunku polskiej gospodarki

Cel szczegółowy II: Rozwój społecznie i terytorialnie równoważony CeleObszary Poprawa dostępności usług świadczonych w odpowiedzi na wyzwania demograficzne Wzrost i poprawa wykorzystania potencjału kapitału ludzkiego na rynku pracy Spójność społeczna Zrównoważony rozwój kraju wykorzystujący indywidualne potencjały endogeniczne poszczególnych terytoriów Wzmacnianie regionalnych przewag konkurencyjnych w oparciu o specjalizacje gospodarcze i nowe nisze rynkowe Podniesienie skuteczności i jakości wdrażania polityk ukierunkowanych terytorialnie Rozwój zrównoważony terytorialnie

Obszar Spójność społeczna – kierunki interwencji Aktywna polityka prorodzinna Poprawa dostępności do usług, w tym społecznych i zdrowotnych Rynek pracy wykorzystujący potencjał zasobów ludzkich Wsparcie grup zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem

Obszar Spójność społeczna – projekty strategiczne Przedszkole dla każdego dziecka Polityka rodzinna Zdrowa Mama Narodowy Program Mieszkaniowy Długofalowa opieka senioralna (NIE)Samodzielni Przestrzeń dla wszystkich Skuteczna pomoc społeczna Włączeni w edukację Krajowy Program Rozwoju Ekonomii Społecznej Leki 75+ Inkubator Innowacji Społecznych Gwarancje dla młodzieży Program Solidarność pokoleń 50+ Polska – twoje miejsce na przyszłość (usprawnienie zarządzania procesami migracyjnymi) Nowe szanse na wsi Srebrna Gospodarka. Działajmy proaktywnie! Postaw na pracę Projekty strategiczne przewidziane do przygotowania i realizacji do roku 2020

Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS Powrót do centrów miast Obszar Rozwój zrównoważony terytorialnie - przykładowe projekty strategiczne Aglomeracje Pakt dla obszarów wiejskich (m.in. usługi publiczne, infrastruktura, zasoby naturalne, przedsiębiorczość) Obszary wiejskie Cel 1. Zrównoważony rozwój kraju wykorzystujący indywidualne potencjały endogeniczne poszczególnych terytoriów Program dla obszarów zagrożonych trwałą marginalizacją Obszary zagrożone trwałą marginalizacją Program dla średnich miast tracących funkcje społeczno-gospodarcze Miasta średnie, tracące funkcje społ.- gosp. Pakiet działań dla Polski Wschodniej; Wykorzystanie rozwiązań wypracowanych w ramach pilotażowej Inicjatywy Komisji Europejskiej „Regiony Słabiej Rozwinięte”; Program ponadregionalny skierowany do najsłabszych gospodarczo województw - po roku 2020 Program wsparcia samorządów w programowaniu rewitalizacji Partnerska Inicjatywa Miast Polska Wschodnia Rozwój miast – wsparcie horyzontalne Program dla Śląska Śląsk

18 Miasta średnie tracące funkcje społeczno–gospodarcze w województwie mazowieckim Wg. wstępnej analizy MR spośród 24 miast średnich w województwie mazowieckim w czterech miastach wystąpiło najwięcej problemów społeczno- gospodarczych w latach Zaliczają się do nich: Ostrołęka, Radom, Ostrów Mazowiecka, Ciechanów. Miasta tracące funkcje społeczno-gospodarcze (zbiór miast powyżej 20 tys. mieszkańców z wyłączeniem miast wojewódzkich – łącznie 204 miasta), P. Śleszyński, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, 2016

Obszary zagrożone trwałą marginalizacją w województwie mazowieckim Kumulacja problemów społeczno- ekonomicznych w Polsce T. Komornicki, P. Śleszyński, M. Degórski, J. Bański, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, 2016 Skupiska gmin o wysokim natężeniu niekorzystnych zjawisk społeczno-ekonomicznych (położone głównie na styku z województwami kujawsko- pomorskim, warmińsko- mazurskim, podlaskim oraz lubelskim)

mechanizm ZPR nie zastępuje już istniejących instrumentów terytorialnych wdrażanych z poziomu regionalnego (np. Zintegrowane Inwestycje Terytorialne) i krajowego (np. Program Operacyjny Polska Wschodnia), lecz stanowi ich uzupełnienie w celu zwiększenia skuteczności wsparcia kierowanego do obszarów o szczególnych wyzwaniach rozwojowych mechanizm ZPR stanowi przejaw współodpowiedzialności za rozwój tych obszarów, którą - obok poziomu lokalnego i regionalnego - przejmuje też poziom krajowy do realizacji w ramach mechanizmu ZPR zostaną wskazane tylko takie przedsięwzięcia o charakterze infrastrukturalnym, które bezpośrednio przyczynia się do wzmocnienia bazy gospodarczej danego terytorium, a efektywność ekonomiczna planowanych inwestycji będzie poddawana rzetelnej ocenie mechanizm ZPR silnie angażuje poziom lokalny i ponadlokalny w procesy zw. z zarządzaniem rozwojem i promuje partnerską współpracę jst Mechanizm ZPR - specyfika i wartość dodana Obszar Rozwój zrównoważony terytorialnie - mechanizm Zintegrowanych Programów Rozwoju (ZPR) (1) integracja szerokiego wachlarza strumieni finansowania (nie tylko środki UE, także sektorowe i prywatne) (2) zastosowanie na szerszą skalę najlepszych rozwiązań zastosowanych do skutecznego stymulowania procesów rozwojowych na obszarach o szczególnych potrzebach Wartość dodana mechanizmu ZPR

Obszar Rozwój zrównoważony terytorialnie Wzmocnienie roli inteligentnych specjalizacji oraz współpracy na linii kraj- regiony w celu budowy regionalnych przewag konkurencyjnych Zapewnienie funkcjonowania procesu przedsiębiorczego odkrywania i monitorowania inteligentnych specjalizacji na poziomie regionalnym i krajowym Profesjonalizacja oferty usług świadczonych przez IOB oraz wspieranie sieciowej kooperacji miedzy IOB i biznesem oraz w SSE Promowanie podejścia partnerskiego i współpracy w celu podnoszenia efektywności wdrażania innowacji, transferu technologii i komercjalizacji badań Wprowadzenie mechanizmów służących likwidacji luki finansowania dla realizacji przedsięwzięć rozwojowych w regionach Cel 2. Wzmacnianie regionalnych przewag konkurencyjnych w oparciu o specjalizacje gospodarcze i nowe nisze rynkowe w ramach współpracy w zakresie krajowych i regionalnych inteligentnych specjalizacji

Centrum Wsparcia Doradczego (CWD) Samorząd lokalny zdolny do kreowania rozwoju Nowelizacja ustawy o dochodach JST, ustawy o finansach publicznych Upowszechnienie narzędzi monitoringu jakości usług publicznych Odnowienie Kontraktu Terytorialnego Zintegrowane Programy Rozwoju Obszar Rozwój zrównoważony terytorialnie Cel 3. Podniesienie skuteczności i jakości wdrażania polityk ukierunkowanych terytorialnie na wszystkich szczeblach zarządzania Projekty strategiczne - wzmocnienie sprawności administracyjnej samorządów terytorialnych - poprawa organizacji świadczenia usług publicznych - zintegrowane podejście do rozwoju - racjonalizacji finansowania polityk publicznych

Cel szczegółowy III: Skuteczne państwo i instytucje gospodarcze służące wzrostowi oraz włączeniu społecznemu i gospodarczemu CeleObszary Uproszczenie prawa zapewniające lepsze warunki dla działalności gospodarczej i realizacji potrzeb obywateli Prawo w służbie obywatelom i gospodarce Inkluzywne i skuteczne instytucje publiczne – dostępne i otwarte dla obywateli oraz przedsiębiorców. Budowa zintegrowanego systemu zarządzania procesami rozwojowymi Instytucje prorozwojowe i strategiczne zarządzanie rozwojem Cyfrowe państwo usługowe - zapewnienie wysokiej jakości e-usług publicznych i możliwości ich wykorzystania przez obywateli, w tym przedsiębiorców E-państwo Stabilne, efektywne i zrównoważone finanse publiczne Finanse publiczne Wykorzystanie środków z budżetu UE w sposób przekładający się na trwałe efekty rozwojowe, zapewniające możliwość dalszego dynamicznego i równomiernego wzrostu społeczno-gospodarczego Efektywność wykorzystania środków UE

Obszary niezbędne dla osiągnięcia celów Strategii CeleObszary Poprawa jakości kapitału ludzkiego Zwiększenie udziału kapitału społecznego (w tym organizacji społeczeństwa obywatelskiego) w rozwoju społeczno- gospodarczym kraju Kapitał ludzki i społeczny Zwiększenie dostępności transportowej oraz poprawa warunków świadczenia usług związanych z przewozem towarów i pasażerów Transport Zapewnienie równego i powszechnego dostępu do energii pochodzącej z różnych źródeł Energia Rozwój potencjału środowiska naturalnego na rzecz obywateli i przedsiębiorców Środowisko naturalne Poprawa odporności państwa na współczesne zagrożenia i zdolności przeciwdziałania im Zwiększenie poziomu bezpieczeństwa i porządku publicznego jako warunek dla rozwoju kraju Bezpieczeństwo narodowe

mate Pułapka braku równowagi 1. Pułapka średniego dochodu 5. Pułapka słabości instytucji Główne elementy sieci transportowej w 2016 r. oraz dostępność czasowa do ośrodków wojewódzkich

mate 26 Drogi, porty lotnicze, morskie, śródlądowe oraz śródlądowe drogi wodne 2030

mate Pułapka braku równowagi 1. Pułapka średniego dochodu 5. Pułapka słabości instytucji Koleje, porty lotnicze, morskie, śródlądowe oraz śródlądowe drogi wodne 2030

środki budżetu państwa, państwowych funduszy celowych oraz agencji wykonawczych środki budżetów jednostek samorządu terytorialnego środki innych jednostek oraz form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych fundusze zarządzane w ramach Polskiego Funduszu Rozwoju Krajowe środki publiczne środki Europejskich Funduszy Strukturalnych i Inwestycyjnych z budżetu UE alokowane na okres programowania (UP, programy operacyjne, PROW) programy i inicjatywy unijne inne niż EFSI (np. CEF, Horyzont 2020, COSME, LIFE, Erasmus+, EaSI) mechanizmy finansowe EOG i NMF zagraniczne programy kredytowe, poręczeniowe i gwarancyjne (Plan Junckera, EBI, programy z BŚ) środki sektora bankowego (kredyty udzielane w ramach systemu gwarancji i poręczeń) potencjał inwestycyjny przedsiębiorstw potencjał inwestycyjny spółek skarbu Państwa Źródła finansowania SOR Źródła zagraniczne Środki prywatne

Mapa projektów drogowych w woj. mazowieckim

Mapa inwestycji kolejowych w województwie mazowieckim na lata Źródło: Materiały PKP PLK SA

Wartość projektów współfinansowanych ze środków Polityki Spójności na Mazowszu NSRO UP

Podsumowanie Strategia:  zakłada koncentrację na działaniach wyprzedzających - ukierunkowujących rozwój w różnych sferach życia społeczno-gospodarczego,  zmierza do zmiany struktury gospodarki na rzecz uczynienia jej bardziej innowacyjną,  dąży do zwiększenia odpowiedzialności instytucji państwa za kształtowanie procesów gospodarczych, społecznych i terytorialnych,  zakłada odpowiedzialny rozwój z myślą o przyszłych pokoleniach,  dąży do zapewnienia właściwej równowagi pomiędzy wspierającymi rozwój środkami krajowymi z jednej strony, a środkami zagranicznymi z drugiej,  zwiększa efektywność polityki regionalnej w odniesieniu do słabszych regionów, podregionów, miast i obszarów wiejskich, nie rezygnując jednak z wykorzystania potencjałów terytoriów wysoko rozwiniętych,  to rozsądne gospodarowanie finansami publicznymi,  zachęca do budowy prywatnych oszczędności, które są obecnie zdecydowanie za niskie w polskiej gospodarce, Z punktu widzenia całej gospodarki najważniejsze oczekiwane efekty długookresowe to przede wszystkim zmiana struktury PKB Polski w wyniku zwiększenia roli innowacji w jego tworzeniu, co powinno przyczynić się do szybszej konwergencji dochodów Polaków do poziomu średniej Unii Europejskiej

mate 33 Konsultacje społeczne – do końca września br. 2. Pułapka braku równowagi 1. Pułapka średniego dochodu 5. Pułapka słabości instytucji  konsultacje obywatelskie on – line - zamieszczenie r. projektu Strategii oraz formularza zgłaszania uwag na stronie internetowej MR ( opinie-o-strategii-odpowiedzialnego-rozwoju); możliwość zgłaszania uwag poprzez skrzynkę mejlową opinie-o-strategii-odpowiedzialnego-rozwoju  konsultacje projektu strategii adresowane do poszczególnych środowisk: gospodarczego (w tym przedsiębiorców), partnerów społecznych (w tym organizacji pozarządowych, związków zawodowych), środowiska naukowego oraz przedstawicieli samorządów wojewódzkich – 12 konferencji/spotkań konsultacyjnych  spotkania promujące SOR w wybranych powiatach w każdym województwie  przekazanie projektu SOR do partnerów społeczno-gospodarczych z prośbą o przekazanie opinii do dokumentu

mate 34 Harmonogram spotkań 2. Pułapka braku równowagi 1. Pułapka średniego dochodu Konferencja otwierająca: Uwarunkowania i kierunki rozwoju Polski w świetle „Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju” r. Warszawa Kapitał dla rozwoju r. Warszawa Rozwój zrównoważony terytorialnie r. Rzeszów Rozwój MŚP (przemysłowych i rolniczych) r. Warszawa Jakość pracy i życia Polaków – priorytety polityki społecznej r. Warszawa Rozwój transportu i gospodarki morskiej r. Szczecin Ekspansja zagraniczna r. Łódź Energetyka i środowisko dla przyszłych pokoleń r. Warszawa Wymiary i wymogi bezpieczeństwa państwa r. Warszawa Zmiany strukturalne w gospodarce Procesy reindustrializacji i innowacyjności – dźwignią rozwoju r. Kraków Sprawne państwo i zarządzanie rozwojem (prawo, administracja, usługi publiczne, zarządzanie rozwojem) r. Warszawa Posiedzenie Komitetu Koordynującego Umowę Partnerstwa – dyskusja na temat Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju r. Gdańsk

Dziękuję za uwagę.