OD INSPIRACJI DO PRACY DYPLOMOWEJ Etapy procesu badawczego dr Joanna Nawój-Połoczańska Katedra Pedagogiki Ogólnej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
Advertisements

Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość
w ramach prac doktorskich i magisterskich
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Przygotowała Sylwia Zych
BUDOWA MODELU EKONOMETRYCZNEGO
Badania operacyjne. Wykład 1
DIAGNOZA EDUKACYJNA.
Stanisław KOZIEJ BADANIA NAUKOWE 2007 r
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Samokontrola Umiejętność samodzielnego porównania: stanu faktycznego z tym co jest wymagane lub uznane za wartościowe, uzyskanych efektów pracy z kryteriami.
Socjologia jako nauka o społeczeństwie
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Struktura wyjaśniania naukowego
Teoria równowagi ogólnej (1874)
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Metody badawcze w psychologii
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Pedagogika ogólna.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Model treści nauczania
DIAGNOZA W SZKOLE.
BADANIE STATYSTYCZNE Badanie statystyczne to proces pozyskiwania danych na temat rozkładu cechy statystycznej w populacji. Badanie może mieć charakter:
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
Zadawanie pytań.
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Metody zbierania danych empirycznych
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Proces badawczy – schemat i zasady realizacji
Naukowy charakter pracy dyplomowej
Teoria i praktyka kształcenia
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego
METODY PODEJMOWANIA DECYZJI
Projektowanie procesu badawczego
Lekcja o podającym toku pracy dydaktycznej
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Założenie o racjonalności
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Teoria równowagi ogólnej Urszula Mazek Mark Blaug „Metodologia Ekonomi"
Wychowanie ekologiczne
Technologia kształcenia zawodowego
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
REKOMENDACJE WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY DOTYCZĄCE PLANOWANIA NADZORU PEDAGOGICZNEGO NA NASTĘPNY ROK SZKOLNY: Podsumowanie nadzoru pedagogicznego.
STRUKTURA PRACY DYPLOMOWEJ
Dominika Milczarek Modele w ekonomii Zajęcia z metodologii ekonomii.
Konferencja szkoleniowa (KS-1) 11 stycznia 2014 r. 1Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Teoria organizacji Wykład 1.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Przeprowadzenie badań niewyczerpujących, (częściowych – prowadzonych na podstawie próby losowej), nie daje podstaw do formułowania stanowczych stwierdzeń.
Człowiek – najlepsza inwestycja
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Zarządzanie Oświatą studia II stopnia
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Zapis prezentacji:

OD INSPIRACJI DO PRACY DYPLOMOWEJ Etapy procesu badawczego dr Joanna Nawój-Połoczańska Katedra Pedagogiki Ogólnej

Kryteria odróżniające naukę od innych form działalności:  Przedmiot badań  System pojęć  Metody badań  Teorie opisujące i wyjaśniające przedmiot badań 2

Podstawowe etapy procesu badawczego Problematyka badawcza Cele badań: poznanie, wyjaśnienie, przewidywaniePostawienie problemów badawczychFormułowanie hipotez badawczychDobór zmiennych i wskaźników (operacjonalizacja)Dobór próby badawczejDobór metod i technik badawczychPrzeprowadzenie badańAnaliza danych i wnioskowanieSprawdzenie wyników; Zastosowanie w praktyce 3

Proces badawczy  Badanie zmierzające do wykrycia i wyjaśnienia prawidłowości, które wykazuje przedmiot badań, jest zespołem wzajemnie dopełniających się czynności badawczych – odpowiednio zaplanowanych, a następnie zrealizowanych.  Zespół działań podejmowanych przez badacza składa się na proces badawczy. 4 Za: Maszke, A. (2008) Tok przygotowywania badań [w:] Podstawy metodologii badań w pedagogice, Palka, S. (red.), Sopot: GWP

Przedmiot badań  Przedmiotem badań pedagogicznych jest proces wychowania, na który składają się wszelkie sytuacje i procesy dydaktyczo- wychowawcze związane z wszechstronnym rozwojem jednostki oraz rezultat tego procesu, jakim jest wychowanie. Np.: zjawiska i zdarzenia, którym podlegają rzeczy i obiekty w sensie dosłownym (uczniowie, nauczyciele, instytucje oświatowe, niepowodzenia szkolne, osiągnięcia, zainteresowania uczniów, ich aspiracje, postawy) 5

Cele badań empirycznych Celem poznania naukowego jest wyjaśnianie, przez które rozumie się szacowanie związków między badanymi zjawiskami.  Opis  Wyjaśnianie  Przewidywanie 6

Cele eksploracyjneCele opisoweCele wyjaśniające Dążenie do rozpoznawania podstawowych faktów i zbiorowości. Wytwarzanie szczegółowych opisów. Testowanie przesłanek i założeń teorii. Tworzenie ogólnych intelektualnych obrazów badanych warunków. Odnoszenie nowych danych do znanych uprzednio. Wypracowywanie i wzbogacanie wyjaśnień teoretycznych. Formułowanie i koncentrowanie się na problemach przyszłych badań. Tworzenie zbioru kategorii i klasyfikacji typów. Poszerzanie teorii nowych kwestii i problemów. Tworzenie nowych idei, przypuszczeń i hipotez. Przejrzysta kolejność stopni czy stadiów badania. Wspieranie albo odrzucanie wyjaśnień poszczególnych przesłanek. Określanie wykonalności prowadzonych badań. Dokumentowanie procesów i lub mechanizmów przyczynowych. Wiązanie kwestii i tematów z ogólnymi zasadami. Rozwijanie technik pomiaru i opisu danych. Opisywanie podstaw kontekstu sytuacyjnego. Określanie, które z kilku wyjaśnień jest najlepsze. 7 Neuman, W., L., [w:] Bauman, T., Pilch., T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Warszawa: Wyd. Żak

Wybór problematyki badań  Motywy społeczne  Motywy osobiste  Doskonalenie praktyki  Weryfikacja teorii  Literatura przedmiotu (kwerenda) 8

Problematyka badawcza  Problem (z gr. problema) oznacza trudność, przeszkodę  Problem badawczy to pytanie, na które szukamy odpowiedzi na drodze badań naukowych (wg Józefa Pietera)  Problem jest zadaniem (sytuacją), którego podmiot nie może rozwiązać za pomocą posiadanego zasobu wiedzy (wg Józefa Kozieleckiego) Za podstawową właściwość pytań badawczych należy uznać fakt, iż są one pytaniami, na które dotychczas nie odpowiedziano. 9

Badać czy nie?  Czy podejmowane badania mogą wzbogacić istniejącą już wiedzę o nowe teoria i wyjaśnić pewne zjawiska, zdarzenia czy procesy?  Czy dzięki badaniom wiedza będzie wzmacniać istniejącą praktykę i będzie sprzyjać podwyższeniu jakości pracy szkół i placówek oświatowych?  Czy podejmowano już podobne badania, a jeśli tak to jakie były ich rezultaty?  Czy jest realna szansa podjęcia i zakończenia badań (uwzględniwszy czynniki organizacyjne i ekonomiczne)? 10

Rodzaje problemów Właściwości przedmiotu:  Cechy ilościowe: liczba uczniów, pomieszczeń dydaktycznych, wysokość wynagrodzenia nauczycieli, wartość wyposażenia placu zabaw  Cechy jakościowe: zainteresowania uczniów, styl kierowania szkołą, metody pracy, poziom wykształcenia nauczycieli; Relacje między zmiennymi niezależnymi x a zmiennymi zależnymi y. czy między badanymi cechami zachodzą związki?; jakiego rodzaju to związku? A może związki nie występują? 11

Problemy główne o większym stopniu trudności należy podzielić na pytania szczegółowe.  Np.: Jakie są postawy uczniów wobec zachowań suicydalnych?  Czy postawy młodzieży wobec zachowań destrukcyjnych są zróżnicowane?  Czy płeć różnicuje postawy…?  Czy ukształtowane postawy wobec zachowań suicydalnych mają związek z czynnikami tkwiącymi w środowisku rodzinnym?  Czy postawy w.z.s. zależą od poczucia sensu życia? 12

Z hipotezą czy bez? Hipoteza (z gr. hypothesis) jest zdaniem wyprowadzonym z teorii, które odnosi się do warunków empirycznych pozwalających na zweryfikowanie teorii (Rubacha, K.) Hipoteza ma sens tylko wtedy, gdy jest wnioskiem z istniejącej teorii (Konarzewski, K.)  Nie można mówić o hipotezie w badaniach praktycznych (tym, co je ukierunkowuje jest pytanie wyrastające z trudności praktycznej) i eksploracyjnych. 13

14