Sylwester Scisłowicz Z uwagi na niewielki czas wykładu, skoncentruję się na charakterystyce najbliższego mi rozumienia pojęcia samorealizacji (samorozwoju).

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
60 + NIE DYSKRYMINUJ MNIE Warsztat antydyskryminacyjny.
Advertisements

W tej prezentacji dowiecie się dlaczego i w jaki sposób papierosy, alkohol oraz narkotyki szkodzą zdrowiu i jak to zwalczać. Postaram się odpowiedzieć.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Jak rozwijać PS po zakończeniu finansowania ze środków projektowych? OWES subregion centralno-zachodni Tadeusz Durczok
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6 –letnich do podjęcia nauki w szkole Spotkanie z Rodzicami Przedszkole nr 8 w Nysie.
KLASA PSYCHOLOGICZNO – PRAWNA. PRZEDMIOTY REALIZOWANE WEDŁUG ROZSZERZONEGO PROGRAMU NAUCZANIA JĘZYK POLSKI - OD KLASY PIERWSZEJ MOŻLIWOŚĆ WYBORU DOWOLNYCH.
Mikroekonomia dr hab. Maciej Jasiński, prof. WSB Wicekanclerz, pokój 134A Semestr zimowy: 15 godzin wykładu Semestr letni: 15.
ZABRZAŃSKI RYNEK PRACY – FORMY AKTYWIZACJI OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY Zabrze, Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Magdalena Guillet i Irena Wielowiejska – Comi 05 listopada 2008 r.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
STAŻ. Definicja: Staż oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez.
MODUŁ 1 TEMAT 1 POZIOM 1 Rozumienie innych. W tym temacie Uczestnicy: Będą umieli zdefiniować pojęcie rozumienie innych Dowiedzą się, w jaki sposób rozumienie.
Uczniowie wzięli udział w warsztatach dotyczących Akcji Burza 44. Poznali jej podstawowe założenia i przebieg.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Wkraczamy w rok 2011… ...Stajesz wobec nowych wyzwań!!!
„Czy każdemu z nas jest bliska ochrona środowiska?”
Rozwój osobisty Moduł 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
WYCHOWANIE DO WARTOŚCI
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
Koncepcja „generacji” praw człowieka
O ochronie danych osobowych
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
Imię i Nazwisko Afiliacja
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Według światowej organizacji zdrowia WHO zdrowie to nie jedynie brak choroby, ale dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny oraz adaptacja.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
U fryzjera.
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
PRAKTYKA ROZWOJU EKSPORTU
Nazwa firmy Plan biznesowy.
Moje szczęście.
RASIZM, SZOWINIZM, KSENOFOBIA
Rzecznik Praw Dziecka.
Szkoła Promująca Zdrowie
Poszukiwany, poszukiwana, czyli
Przedszkole Promujące Zdrowie
U fryzjera.
A ty dla kogo żyjesz? Dla kogo są Twoje kroki i zmagania każdego dnia?
Podstawy psychologii dla osób dojrzałych
Program profilaktyczno-wychowawczy
Obowiązki obywatelskie i obywatelskie nieposłuszeństwo
Broszura firmy To miejsce jest doskonałe na określenie misji firmy
Prezentacja planu biznesowego
SKAZANI NA SIEBIE CZY OBDAROWANI SOBĄ?
SZANSA 2012 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
ZIMA WINTER WINTER Rzeźby śniegowe.
„Wartości i normy w wychowaniu i profilaktyce”
Nazwa firmy Biznesplan.
Jak rozpoznać prawdziwy autorytet?
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Współczesne kierunki polityki społecznej
Odwrócona lekcja „Praca”.
Negocjacje - Cień przyszłości
PREZENTACJA DLA KLASY 7 SP DO LEKCJI 1
Zapis prezentacji:

Sylwester Scisłowicz Z uwagi na niewielki czas wykładu, skoncentruję się na charakterystyce najbliższego mi rozumienia pojęcia samorealizacji (samorozwoju). Na informacjach, które mogą się przydać w praktyce doradcom zawodowym i personalnym, pedagogom, rodzicom i pracodawcom. Jestem przekonany, że obecni tutaj słuchacze, z łatwością powiążą je z problematyką pracy, Znaczenie pracy w samorozwoju (pojęcie samorealizacji) Konferencja: „Skuteczne poradnictwo i doradztwo zawodowe w edukacji” CKU Ostrowiec Świętokrzyski

Skuteczne poradnictwo i doradztwo to drogowskaz do szczęśliwego i wartościowego życia Drogowskaz do rozwoju tego co w podmiocie najcenniejsze: jego transcendentnej osobowości

Praca – miara działania, wysiłku fizycznego i (lub) umysłowego człowieka w wytworzenie określonego dobra, zrealizowania określonego celu. Według psychologów istnieją trzy główne postawy wobec pracy: postawa punitywna (łac. punire 'karać') podmiot postrzega pracę jako przymus, działanie niezgodne z jego wolą, stanowiące efekt przemocy fizycznej, moralnej lub ekonomicznej (najczęściej jest to nastawienie osób posiadających niewielkie wykształcenie, wykonujących proste prace fizyczne, np. obsługa taśmy produkcyjnej); postawa instrumentalna (łac. instrumentum „narzędzie”) człowiek uważa swoją pracę za środek do zaspokojenia potrzeb; postawa autoteliczna (gr. autos 'sam' + telos 'cel') – podmiot postrzega pracę, jako wartość samą w sobie, cel sam w sobie, jako możność osobistego rozwoju i drogi do coraz wyższych wartości; jako źródło samorealizacji. A. Maslow; C. Rogers; W. Dobrołowicz, K. Obuchowski, J. Kozielecki

Niezależnie co robi, jak żyje, jaką pracę wykonuje ŻADEN CZŁOWIEK NIE MA UCIECZKI PRZED AUTOKREACJĄ Każdy podmiot zawsze ma przed sobą dwie drogi rozwój i regres  Autokreacja - człowiek zalienowany (dostosowany) # samorealizujący się (samorozwijający się);  doskonalenie osobowości, doskonalenie ciała ; np. niewidoczne, widoczne;  osobowość – definicje, czy można ją zobaczyć? Świat widzialny i niewidzialny; U.Bazalny i U. Programujący; możności i niemożności; zapis genetyczny (np. ilość przodków); Intuicja  samorealizacja – sam. scenariusz, reżyseria, realizacja, koszty produkcji;  pojęcie samodzielności i jej granice, nikt nie chce być sam;  cechy osoby biorącej współudział w samorealizacji, wspieranie # wymuszanie-egzekwowanie; m.in. współudział w odkrywaniu indywidualności, w przeciwdziałaniu unifikacji, otwartość, wyrozumiałość, radość z sukcesów drugiej osoby,  wolność a odpowiedzialność (przed sobą, przed innymi); dojrzałość emocjonalna i społeczna; warunki samorealizacji: prospołeczność a egocentryzm; „wszystko byle by nie kosztem innych ludzi”, „nie rób drugiemu...”, *nie dotyczy masochistów;  zadania a wymagania (nast. slajd)  procesy autoregulacyjne: samokontrola, samoocena i autokorekta;  opłaca się (np. kasa) # warto ( np. sumienie, nienamacalne wartości; ma wszystko a nadal jest nieszczęśliwy, sukces z kreacji siebie, czy sukces z posłuszeństwa?)*. * Konieczne koszty są nieuniknione, np. fizyczna nieobecność, ludzka zazdrość i zawiść.

Zadania – cele podejmowanie i realizowane z własnej nieprzymuszonej woli. Wymagania-cele podejmowanie i realizowane pod wpływem określonych nacisków i (lub) oczekiwań społeczeństwa (repertuaru wzmocnień pozytywnych lub negatywnych). Wymagania mogą stać się zadaniami, jeśli podmiot dobrowolnie uzna je za własne. Jeżeli w repertuarze człowieka ilość wymagań przeważa nad ilością zadań, jego osobowość ulega destrukcji Szczególnie ważne pojęcie: WOLA

Modelowe cechy człowieka dorosłego: Jakie powinny być? Jakie są i dlaczego? Co je osłabia degeneruje? CZŁOWIECZEŃSTWO poprzez bycie dla siebie i dla innych, współpracę a nie walkę; SAMODZIELNOŚĆ myślenia, decydowania i działania: samostanowienie; samosterowność: samokontrola, samoocena i autokorekta, granice samodzielności (konieczna, niekonieczna); SAMOODPOWIEDZIALNOŚĆ # ślepe posłuszeństwo; PROSPOŁECZNOŚĆ – w pewnym sensie egocentryzm (B.Suchodolski ); dobra wola, otwarcie na innych; TRANSGRESYJNOŚĆ - ekspansywność oraz innowacyjność i twórczość); KOMUNIKATYWNOŚĆ – umiejętność nawiązywania i utrzymywania konstruktywnych kontaktów z innymi; POŻĄDANE POSTAWY EMOCJONALNE wobec: -siebie, - innych ludzi, - przyrody, przeszłości, przyszłości in.; postawa to uwewnętrzniony stosunek do: (...); UMIEJĘTNOŚCI I SPRAWNOŚCI intelektualne i manualne; WIEDZA: operacyjna, systemowa, refleksyjna, profesjonalna, nie fragmentaryczna, encyklopedyczna i bezkrytyczna.

Dziękuję za uwagę Sylwester Scisłowicz Po więcej informacji zapraszam na stronę

Coś śmiesznego w człowieku Jakiś pan spytał mojego przyjaciela Jaime Cohena: -Proszę mi powiedzieć, co jest najśmieszniejsze w ludziach? Cohen odpowiedział: -Zawsze myślą na odwrót: spieszy im się do dorosłości, a potem wzdychają za utraconym dzieciństwem. Tracą zdrowie, by zdobyć pieniądze, potem tracą pieniądze by odzyskać zdrowie. Z troską myślą o przyszłości, zapominając o chwili obecnej, i w ten sposób nie przeżywają ani teraźniejszości, ani przyszłości. Żyją, jakby nigdy nie mieli umrzeć, a umierają, jakby nigdy nie żyli. / fragment ks. "Być jak płynąca rzeka" Paulo Coelho/