KONFERENCJA INFORMACYJNA USTAWA KRAJOBRAZOWA PIERWSZE DOŚWIADCZENIA, PROPOZYCJE ROZWIĄZAŃ Ciechanów, 9 września 2016 r.
„…….. rolą miasta nie jest pozostawienie nieograniczonej swobody w kreowaniu indywidualnych rozwiązań, ale także nadanie im znaczenia i wymaganie szczególnej staranności oraz podporządkowania się regułom określającym estetyczną jakość przestrzeni publicznej.”* *R.M. Loegler „Miasto to nie architektoniczna zabawa” Wydawnictwo RAM, Białystok 2011 KONFERENCJA INFORMACYJNA – Ustawa Krajobrazowa
Lipiec 2015 r. – Prace wstępne: rozpoczęcie inwentaryzacji tablic i urządzeń reklamowych na obszarze miasta 11 września 2015 r. – wejście w życie ustawy krajobrazowej do 9 października 2015 r. – ankieta: „Reklamy w przestrzeni miejskiej Ciechanowa” lipiec – październik 2015 r. – inwentaryzacja c.d., analiza, wnioski, założenia do uchwały 29 października 2015 r. - uchwała intencyjna w sprawie przygotowania uchwały reklamowej 9 listopada 2015 r. – podanie do publicznej wiadomości informacji o podjęciu uchwały intencyjnej Uchwała reklamowa – procedura KONFERENCJA INFORMACYJNA – Ustawa Krajobrazowa
15 grudnia 2015 r. – wystąpienie o opinie i uzgodnienie projektu uchwały 27 stycznia – 18 lutego 2016 r. – wyłożenie projektu uchwały do publicznego wglądu marzec 2015 r. – ponowne konsultacje społeczne w sprawie uchwały reklamowej 28 kwietnia 2016 r. – uchwalenie przez Radę Miasta uchwały reklamowej 20 maja 2016 r. – Wejście w życie uchwały reklamowej 6 czerwca 2016 r. – rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Mazowieckiego Uchwała reklamowa – procedura c.d. KONFERENCJA INFORMACYJNA – Ustawa Krajobrazowa
maj 2016 r. – rozpoczęcie prac nad uchwałą dotyczącą opłaty reklamowej oraz nad projektem wzoru deklaracji na opłatę skarbową 30 czerwca 2016 r. – uchwalenie przez Radę Miasta uchwały dotyczącej opłaty reklamowej 30 czerwca 2016 r. – uchwalenie przez Radę Miasta chwały dotyczącej obowiązku składania deklaracji na opłatę reklamową Uchwała dotycząca opłaty reklamowej KONFERENCJA INFORMACYJNA – Ustawa Krajobrazowa
Ankieta: „Reklamy w przestrzeni miejskiej Ciechanowa” (do 9 października 2015 r.) KONFERENCJA INFORMACYJNA – Ustawa Krajobrazowa Pytania zadane mieszkańcom miasta Ciechanów w ankiecie: Czy podczas poruszania się po mieście są dla Pana/Pani zauważalne reklamy? Czy zauważa Pan/Pani nadmiar reklam na terenie Ciechanowa? Czy Pana/Pani zdaniem przepisy prawa powinny regulować parametry reklam takie jak? (wielkość, ilość, kolorystyka, lokalizacja, rodzaj) Jak Pana/Pani zdaniem reklamy wpływają na odbiór krajobrazu? Czy Pana/Pani zdaniem na terenach o dużych walorach krajobrazowych powinno się wprowadzić zakaz lokalizacji reklam? Czy Pana/Pani zdaniem przepisy powinny regulować sytuowanie reklam na terenach w najbliższym otoczeniu miejsca kultu religijnego oraz na terenach miejsc pamięci i ich otoczeniu? Czy Pani/Pana zdaniem lokowanie nośników reklamowych na rusztowaniach powinno zostać uregulowane przepisami prawa lokalnego? Czy według Pana/Pani dopuszczalne jest zasłanianie reklamami budynków bez żadnych ograniczeń? Czy Pana/Pani zdaniem na terenach otwartych sytuowanie ogrodzeń powinno zostać uregulowane przepisami prawa lokalnego? Czy Pana/Pani zdaniem konieczna jest w obecnej sytuacji regulacja prawna dotycząca zasad umieszczania reklam w przestrzeni miejskiej? Czy w Ciechanowie powinna obowiązywać opłata reklamowa, pobierana od właścicieli nieruchomości, na których znajdują się tablice reklamowe? Proszę zaznaczyć osiedle, w którym Pan/Pani mieszka?
WYNIKI ANKIETY -96% osób przyznało, że podczas poruszania się po mieście reklamy są dla nich zauważalne, dla 3% nie są, pozostali nie zaznaczyli żadnej opcji; -83% zauważa nadmiar reklam w Ciechanowie, 16,7% nie zauważa; -Przy pytaniu, jakie parametry powinny regulować przepisy prawa 80% zaznaczyło wielkość, 75% ilość, 43% kolorystykę, 80% lokalizację, 50% rodzaj, 3% nie zaznaczyło żadnej z opcji; -Zdaniem 90% reklamy wpływają negatywnie na odbiór krajobrazu, zdaniem 9,4% korzystnie; -Według 86% na terenach o dużych walorach krajobrazowych powinno się wprowadzić zakaz lokalizacji reklam, według 12% nie powinno być takiego zakazu; Ankieta: „Reklamy w przestrzeni miejskiej Ciechanowa” (do 9 października 2015 r.) KONFERENCJA INFORMACYJNA – Ustawa Krajobrazowa
WYNIKI ANKIETY c.d. -Zdaniem 82% przepisy powinny regulować sytuowanie reklam na terenach w najbliższym otoczeniu miejsca kultu religijnego oraz na terenach miejsc pamięci i ich otoczeniu, zdaniem 17,4% nie powinny; -4% uważa, że lokowanie nośników reklamowych na rusztowaniach powinno zostać uregulowane przepisami prawa lokalnego, 23% uważa, że nie; -Według 90,4% niedopuszczalne jest zasłanianie reklamami budynków bez żadnych ograniczeń, według 9%jest to dopuszczalne; -Zdaniem 63% na terenach otwartych sytuowanie ogrodzeń powinno zostać uregulowane przepisami prawa lokalnego. 33% jest innego zdania; -86% wyraziło opinię, że konieczna jest w obecnej sytuacji regulacja prawna dotycząca zasad umieszczania reklam w przestrzeni miejskiej, 11% uważa, że nie jest konieczna; -63% uważa, że w Ciechanowie powinna obowiązywać opłata reklamowa, pobierana od właścicieli nieruchomości, na których znajdują się tablice reklamowe, 36% uważa, że nie powinna być pobierana taka opłata. KONFERENCJA INFORMACYJNA – Ustawa Krajobrazowa
INWENTARYZACJA ANALIZA WNIOSKI ZAŁOŻENIA Fazy prac wstępnych związanych z przygotowaniem uchwały KONFERENCJA INFORMACYJNA – Ustawa Krajobrazowa
FAZA I INWENTARYZACJA FOTOGRAFICZNAOPISOWA KONFERENCJA INFORMACYJNA – Ustawa Krajobrazowa
Inwentaryzacja fotograficzna tablic i urządzeń reklamowych na obszarze miasta KONFERENCJA INFORMACYJNA – Ustawa Krajobrazowa
Inwentaryzacja fotograficzna tablic i urządzeń reklamowych na obszarze miasta KONFERENCJA INFORMACYJNA – Ustawa Krajobrazowa
Inwentaryzacja fotograficzna tablic i urządzeń reklamowych na obszarze miasta KONFERENCJA INFORMACYJNA – Ustawa Krajobrazowa
Inwentaryzacja fotograficzna tablic i urządzeń reklamowych na obszarze miasta KONFERENCJA INFORMACYJNA – Ustawa Krajobrazowa
Inwentaryzacja opisowa tablic i urządzeń reklamowych na obszarze miasta Przykładowe arkusze opisowe KONFERENCJA INFORMACYJNA – Ustawa Krajobrazowa
ANALIZA FAZA II -SKALA PROBLEMU (ilość i intensywność reklam) -WIELKOŚĆ REKLAM -LOKALIZACJA REKLAM -ZGODNOŚĆ Z PRZEPISAMI ODRĘBNYMI -WYSTĘPUJĄCE NIEPRAWIDŁOWOŚCI KONFERENCJA INFORMACYJNA – Ustawa Krajobrazowa
FAZA III WNIOSKI -PRIORYTET: ROZWIĄZNIE PROBLEMU REKLAM, MAŁA ARCHITEKTURA I OGRODZENIA STANOWIĄ MNIEJ ISTOTNY PROBLEM W KRAJOBRAZIE MIASTA -BRAK PODZIAŁU MIASTA NA RÓŻNE OBSZARY GDZIE OBOWIĄZYWAŁY BY RÓŻNE REGULACJE UCHWAŁY -PRZYJĘCIE MOŻLIWIE NAJKRÓTSZEGO TERMINU OPRACOWANIA PROJEKTU UCHWAŁY - UCHWAŁĘ ZAWSZE MOŻNA ZMIENIĆ -ŚRODKI UZYSKANE Z PÓŹNIEJ WPROWADZONEJ OPŁATY REKLAMOWEJ MUSZĄ WRÓCIĆ DO PRZESTRZENI np. W FORMIE OBIEKTÓW MAŁEJ ARCHITEKTURY, PLACÓW ZABAW, ŚCIEŻEK DYDAKTYCZNO-NAUKOWYCH, DRÓG ROWEROWYCH KONFERENCJA INFORMACYJNA – Ustawa Krajobrazowa
FAZA IV ZAŁOŻENIA OBOWIĄZKOWEFAKULTATYWNE KONFERENCJA INFORMACYJNA – Ustawa Krajobrazowa
ZAŁOŻENIA OBOWIĄZKOWE (zasady, które być muszą w tekście uchwały) -Zakaz tablic reklamowych i urządzeń reklamowych na budynkach objętych jedną z form ochrony zabytków; -Zakaz tablic reklamowych i urządzeń reklamowych na terenach zespołu przyrodniczo-krajobrazowego „Dolina Rzeki Łydyni”; -Ochrona pomników przyrody, drzew i roślin; -Zakaz lokalizowania reklam w sposób ograniczający widoczność znaków drogowych lub powodujących utrudnienia w ruchu drogowym i komunikacji, Systemu Informacji Miejskiej (w opracowaniu) i monitoringu; -Ograniczanie wielkości reklam (maksymalna wielkość opisana w m 2 ), w tym również reklam na ogrodzeniach; -Określenie odległości minimalnych lokalizacji reklam w stosunku do innych reklam, dróg publicznych, budynków, i.t.d. KONFERENCJA INFORMACYJNA – Ustawa Krajobrazowa
ZAŁOŻENIA OBOWIĄZKOWE c.d. – WYKORZYSTAJ PARADOKS Prawo Hicka i niekorzystny paradoks wyboru. Czyli kiedy mniej produktów, oznacza więcej zysków. Prawo Hicka mówi o tym, że każdy wybór, który musi zostać wykonany, zwiększa jego czas. Oznacza to, że czym więcej użytkownik musi dokonać wyborów tym trudniejsze jest skorzystanie z oferty firmy. Im więcej wyborów musi dokonać odbiorca, tym mniej skuteczna będzie Twoja oferta. Tak naprawdę to prawo mówi o potrzebie prostoty. Klasyczny case study prawa Hicka przedstawia sklep z warzywami, który wystawił darmowy dżem do próbowania przez klientów. W jednym przykładzie mają oni więcej niż 40 do spróbowania i wyboru, a w drugim tylko kilka. Zaobserwowano, że klienci kupili więcej dżemów, jeśli prezentowane były tylko cztery rodzaje zamiast 40 i więcej. Większość klientów decydowała się w ogóle na brak zakupu, jeśli miała do wyboru tak ogromną ilość. POWYŻSZE ONACZA: IM MNIEJ REKLAM, TYM BARDZIEJ SKUTECZNE KONFERENCJA INFORMACYJNA – Ustawa Krajobrazowa
ZAŁOŻENIA FAKULTATYWNE (zasady, które powinny być w tekście uchwały) Ograniczenie stosowania różnorodności w zakresie formy graficznej i kolorystyki, oraz rozbudowanej informacji reklamy (w szczególności szyldu) Przyjęcie zasad chroniących twórcę i jego dzieło, takich jak określenie m.in. dopuszczalnej lokalizacji tablic, urządzeń reklamowych i szyldów w strefie elewacji budynku, przy założeniu: - poszanowania kompozycji elewacji (w szczególności elewacji frontowej) ; - nie przesłaniania elementu detalu architektonicznego; - nie wpływania na odbiór podziału, rytmu, kompozycji elewacji; - zewnętrzna reklama nie może przesłaniać elementów budynku, takich jak: drzwi, okna, witryny, elementy architektoniczne na elewacji; Wysoka jakość wykonania reklamy (projekt, materiały, zamocowanie); Historyczne odniesienia reklamy, w szczególności szyldu; Uporządkowanie kilku reklam (szyldów) występujących na elewacji lub na jednym nośniku w zakresie spójnej: formy, materiału, proporcji, kolorystyki; KONFERENCJA INFORMACYJNA – Ustawa Krajobrazowa
Przyjęcie maksymalnego, procentowego udziału powierzchni reklamy w stosunku do powierzchni elewacji budynku; Dążenie do przyjęcia zasady sytuowania tylko jednego szyldu przez dany podmiot prowadzący działalność gospodarczą; Przyjęcie 12-sto miesięcznego terminu dostosowania istniejących tablic i urządzeń reklamowych. KONFERENCJA INFORMACYJNA – Ustawa Krajobrazowa
Uchwała intencyjna w sprawie przygotowania uchwały reklamowej (29 października 2015 r.) KONFERENCJA INFORMACYJNA – Ustawa Krajobrazowa
Podanie do publicznej wiadomości i informacji o podjęciu uchwały intencyjnej (9 listopada 2015 r.) -Obwieszczenie w biuletynie informacji publicznej -Ogłoszenie w prasie lokalnej -Informacja na portalu internetowym Urzędu Miasta KONFERENCJA INFORMACYJNA – Ustawa Krajobrazowa
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska Marszałek Województwa Mazowieckiego Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej (15 grudnia 2015 r.) KONFERENCJA INFORMACYJNA – Ustawa Krajobrazowa SPORZĄDZENIE PROJEKTU UCHWAŁY WYSTĄPIENIE O OPINIĘ I UZGODNIENIA
Wyłożenie projektu uchwały do publicznego wglądu (27 stycznia – 18 lutego 2016 r.) KONFERENCJA INFORMACYJNA – Ustawa Krajobrazowa
Ponowne konsultacje społeczne -Informacja w biuletynie informacji publicznej -Informacja na portalu internetowym Urzędu Miasta - Informacja o głównych założeniach uchwały w mediach lokalnych KONFERENCJA INFORMACYJNA – Ustawa Krajobrazowa
Uchwalenie przez Radę Miasta uchwały reklamowej (28 kwietnia 2016 r.) KONFERENCJA INFORMACYJNA – Ustawa Krajobrazowa
Uchwalenie przez Radę Miasta uchwały dotyczącej opłaty reklamowej oraz uchwały dotyczącej określenia wzoru deklaracji na opłatę reklamową (30 czerwca 2016 r.) KONFERENCJA INFORMACYJNA – Ustawa Krajobrazowa
NA CO WARTO ZWRÓCIĆ UWAGĘ 1. TABLICE REKLAMOWE, URZĄDZENIA REKLAMOWE, OBIEKTY MAŁEJ ARCHITEKTURY, OGRODZENIA – zasady i warunki sytuowania, gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych z jakich mogą być wykonane. SZYLDY - zasady i warunki ich sytuowania, gabaryty oraz liczba szyldów, które mogą być umieszczone na danej nieruchomości przez podmiot prowadzący na niej działalność 2. ZAKAZ SYTUOWANIA OGRODZEŃ, TABLIC REKLAMOWYCH I URZĄDZEŃ REKLAMOWYCH Z WYŁĄCZENIEM SZYLDÓW 3. UCHWAŁA MUSI USTALAĆ ZASADY I WARUNKI RÓWNIEŻ DLA OBIEKTÓW MAŁEJ ARCHITEKTURY I OGRODZEŃ 4. RÓŻNE REGULACJE DLA RÓŻNYCH OBSZARÓW GMINY – wskazanie jednoznaczne granic obszarów 5. Minimalny okres dostosowania istniejących obiektów małej architektury, ogrodzeń oraz tablic reklamowych i urządzeń reklamowych 12 MIESIĘCY – ISTNIEJĄCYCH ALE NIE NOWOSYTUOWANYCH 6. ZASADY TECHNIKI PRAWODAWCZEJ – uchwała nie może powtarzać przepisów zamieszczonych w innych aktach prawa 7. UŻYWAJ NAZEWNICTWA ZGODNIE Z ICH PRAWNYMI DEFINICJAMI 8. SZYLDY to też TABLICE REKLAMOWE lub URZĄDZENIA REKLAMOWE
KONFERENCJA INFORMACYJNA – Ustawa Krajobrazowa NA CO WARTO ZWRÓCIĆ UWAGĘ 9. MATEMATYKA 10. OPŁATA REKLAMOWA - Opłata reklamowa może być pobierana przez gminy jedynie na obszarach, na których obowiązują „zasady”. - Opłaty reklamowej nie pobiera się jeżeli tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe: nie są widoczne z przestrzeni dostępnych publicznie; stanowią szyld o ile jest on zgodny z „zasadami” 11. UCHWALANE PRAWO MA BYĆ RÓWNE DLA WSZYSTKICH PODMIOTÓW 12. Art.12 ust.2. „ustawy krajobrazowej” - Regulacje miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego obowiązujących w dniu wejścia w życie ustawy i przyjętych na podstawie art. 15 ust. 3 pkt 9 ustawy zmienianej w art. 7, w brzmieniu dotychczasowym, obowiązują do dnia wejścia w życie uchwały, o której mowa w art. 37a ust. 1 ustawy zmienianej w art. 7, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą. Reguła kolizyjna: ustawa późniejsza uchyla ustawę wcześniejszą; -późniejsza ustawa ogólna nie uchyla wcześniejszych przepisów szczególnych. I NA KONIEC – im krócej tym lepiej, ale „zawartość” minimalna wymagana prawem ma być.
„Co usłyszę, zapomnę. Co zobaczę, zapamiętam. Co zrobię, zrozumiem.” Konfucjusz …. dlatego zachęcam wszystkich samorządowców do podejmowania uchwał dotyczących zasad i warunków sytuowania reklam. KONFERENCJA INFORMACYJNA – Ustawa Krajobrazowa
Dziękuję za uwagę Andrzej Kalinowski KONFERENCJA INFORMACYJNA – Ustawa Krajobrazowa