GS1 Globalny Język Biznesu Hanna Walczak PIERWSZE KROKI Z KODAMI KRESKOWYMI Webinar r.
© GS Globalny Język Biznesu Co to jest GS1 2 GS1 jest międzynarodową organizacją non-profit, której prace są inicjowane przez użytkowników, zarządzającą systemem standardów, opracowanym na potrzeby globalnego i lokalnego łańcucha dostaw GS1 to system globalnych standardów identyfikacyjnych i komunikacyjnych tworzących rozwiązania wspierające efektywne zarządzanie w łańcuchu dostaw GS1 jest najczęściej stosowanym systemem standardów na świecie !
© GS Globalny Język Biznesu Globalny zasięg – lokalna obecność Organizacji krajowych Uczestników 150 Państw Pracowników 111 Organizacji krajowych Uczestników 150 Państw Pracowników kraje z organizacjami członkowskimi GS1 kraje obsługiwane bezpośrednio przez GS1 Global Office w Brukseli
© GS Globalny Język Biznesu od 1990 roku rolę polskiej organizacji pełnił ILiM 1 czerwca 2016r rolę przejęła Fundacja GS1 Polska ILiM jest partnerem merytorycznym GS1 Polska Rada GS1 Polska oraz Zarząd nadzorują działalność Fundacji GS1 Polska oraz reprezentują interesy Uczestników Systemu GS1 Fundacja GS1 Polska zapewnia korzystanie ze standardów GS1 w zakresie objętym umowami ILiM – GS1 Polska
© GS Globalny Język Biznesu Architektura Systemu 5
© GS Globalny Język Biznesu Globalne identyfikatory GS1 6 Jednostka handlowa Globalny Numer Jednostki Handlowej (GTIN) Jednostka logistyczna Seryjny Numer Jednostki Logistycznej (SSCC) Lokalizacje Globalny Numer Lokalizacyjny (GLN) Zasoby: środki trwałe i zwrotne Globalny Identyfikator Zasobów Indywidualnych (GIAI), Globalny Identyfikator Zasobów Zwrotnych (GRAI) Relacje usługowe Globalny Numer Relacji Usługowych (GSRN) Dokumenty Globalny Identyfikator Typu Dokumentu (GDTI) Wysyłki Globalny Numer Identyfikacji Wysyłki (GSIN) Przesyłki Globalny Identyfikator Przesyłki (GINC)
© GS Globalny Język Biznesu Jeden System – wiele sektorów 7 FMCG (świeże produkty) Ochrona zdrowia Cło, transport & logistyka Wojsko
© GS Globalny Język Biznesu GS1 spełnia potrzeby wszystkich firm będących uczestnikami łańcucha dostaw bez względu na sektor prowadzonej działalności
© GS Globalny Język Biznesu Globalny Numer Jednostki Handlowej (GTIN) identyfikuje każdą jednostkę lub usługę wobec, której zachodzi potrzeba wyceniania, zamawiania lub fakturowania w każdym punkcie łańcucha dostaw Globalny Numer Jednostki Handlowej (GTIN) w Systemie GS1 wykorzystuje struktury numerów: GTIN-8 GTIN-12 GTIN-13 GTIN-14 Globalny Numer Jednostki Handlowej
© GS Globalny Język Biznesu Budowa GTIN - 13 W Europie najpowszechniej stosowany jest numer GTIN-13 Unikatowość na skalę światową gwarantuje jego struktura Prefiks firmy GS1 Oznaczenie jednostki handlowej Cyfra kontrolna 590 N 1 N 2 N 3 N 4 T 1 T 2 T 3 T 4 T 5 K 590 N 1 N 2 N 3 N 4 N 5 T 1 T 2 T 3 T 4 K 590 N 1 N 2 N 3 N 4 N 5 N 6 T 1 T 2 T 3 K 590 N 1 N 2 N 3 N 4 N 5 N 6 N 7 T 1 T 2 K Prefiks Firmy GS1– w połączeniu z prefiksem polskiej organizacji krajowej 590, pozwala nadawać numery GTIN oraz tworzyć inne identyfikatory GS1 (T) - Oznaczenie jednostki (towaru) –numer przypisywany przez przedsiębiorstwo określonemu produktowi (K) - Cyfra kontrolna – sprawdza poprawność numeru
© GS Globalny Język Biznesu Czy GTIN i EAN to to samo? Pojęcia GTIN oraz EAN bardzo często używane są zamienne Należy mieć jednak świadomość, że nie jest to dokładnie to samo GTIN - numer służący do jednoznacznej identyfikacji jednostek handlowych na całym świecie EAN - symbolika kodu kreskowego, w którym zaszyfrowany jest numer GTIN EAN GTIN EAN to graficzne odzwierciedlenie numeru GTIN
© GS Globalny Język Biznesu 12 Struktury numerów Czternastocyfrowy Globalny Numer Jednostki Handlowej (GTIN) T1T1 T2T2 T3T3 T4T4 T5T5 T6T6 T7T7 T8T8 T9T9 T 10 T 11 T 12 T 13 T 14 GTIN-14N1N1 N2N2 N3N3 N4N4 N5N5 N6N6 N7N7 N8N8 N9N9 N 10 N 11 N 12 N 13 N 14 GTIN-130N1N1 N2N2 N3N3 N4N4 N5N5 N6N6 N7N7 N8N8 N9N9 N 10 N 11 N 12 N 13 GTIN-1200N1N1 N2N2 N3N3 N4N4 N5N5 N6N6 N7N7 N8N8 N9N9 N 10 N 11 N 12 GTIN N1N1 N2N2 N3N3 N4N4 N5N5 N6N6 N7N7 N8N8 W systemach informatycznych wszystkie numery muszą być wyrównywane do prawej strony w polach czternastocyfrowych i uzupełnione zerami z lewej strony, w przypadku numerów krótszych niż 14 cyfr Przetwarzanie GTIN w bazach danych
© GS Globalny Język Biznesu 13 Producent lub dostawca jeżeli przedsiębiorstwo wytwarza produkt lub jest on dla niego wytwarzany w jakimkolwiek kraju i sprzedaje go pod nazwą handlową, która należy do producenta lub dostawcy Importer lub hurtownik jeżeli produkt został wytworzony dla niego w jakimkolwiek kraju i jest sprzedawany pod nazwą handlową, która należy do tego przedsiębiorstwa jeżeli zmienia produkt (np. modyfikuje opakowanie towaru) Detalista jeżeli produkt został wytworzony dla niego w jakimkolwiek kraju i jest sprzedawany pod nazwą handlową, która do niego należy Kto może znakować produkty kodem?
© GS Globalny Język Biznesu 14 Numer GTIN nie niesie ze sobą żadnej informacji – to klucz do bazy danych Numery GTIN służą do jednoznacznej identyfikacji produktu Każda cecha odróżniająca jeden produkt od drugiego powinna skutkować nadaniem nowego unikalnego GTIN Przy numerowaniu produktów należy uwzględnić: kolor, kształt, smak, zapach, rozmiar, fason, gramaturę, ilość, sposób pakowania… Informacja o numerze GTIN i przypisanym produkcie musi być przekazana do wszystkich partnerów biznesowych Znakowanie produktów – ogólne zasady
© GS Globalny Język Biznesu 15 Standardy zarządzania numerami GTIN Aktualne zasady zarządzania numerami GTIN wraz z przewodnikiem w wersji on-line, ułatwiającym proces podejmowania decyzji dostępne na stronie: Prezentacja PDF Cykliczne webinary (szkolenia on line) Ulotka Indywidualne konsultacje: Agata Horzela Tel
© GS Globalny Język Biznesu 16 ZASADA: 1 PRODUKT = 1 GTIN
© GS Globalny Język Biznesu 17 ZASADA: 1 GTIN = 1 PRODUKT
© GS Globalny Język Biznesu 18 Nadawanie numerów narastająco
© GS Globalny Język Biznesu 19 Nadawanie numerów narastająco
© GS Globalny Język Biznesu 20 Opakowanie zbiorcze – GTIN 14 najniższy poziom pudło z 6 produktami paleta z 40 pudłami GTIN GTIN GTIN-14
© GS Globalny Język Biznesu 21 Znakowanie opakowań zbiorczych ITF 14 opakowania zbiorcze, małe wymagania techniczne dla kodu EAN-13 opakowania detaliczne oraz zbiorcze czytane przy kasach GS1-128 opakowania zbiorcze i logistyczne, wymagane dodatkowe dane
© GS Globalny Język Biznesu 22 Wydruki etykiety z kodem - wskazówki Administracja numerami GTIN Sposób nanoszenia kodu Przygotowanie projektu Próbne wydruki Dobór właściwych materiałów i urządzeń drukujących Serwis Weryfikacja jakości kodów
© GS Globalny Język Biznesu 23 Kolorystyka kodów kreskowych
© GS Globalny Język Biznesu 24 Wymiary kodów kreskowych
© GS Globalny Język Biznesu 25 Umieszczanie etykiety z kodem - wskazówki Zaleca się umieszczać kod kreskowy na stosunkowo gładkiej powierzchni w prawej dolnej tylnej ćwiartce opakowania Należy unikać drukowania wokół narożników, zakładek, fałd, szwów, zgrzewów i innych nierównych powierzchni opakowania
© GS Globalny Język Biznesu 26 Umieszczanie etykiety z kodem - wskazówki W przypadku produktów cylindrycznych zaleca się umieszczanie kresek kodu poziomo w stosunku do podstawy (drabinkowo), aby czytnik skanera mógł odczytać symbol na możliwie jak najbardziej płaskiej powierzchni Orientacja płotkowa Orientacja drabinkowa
© GS Globalny Język Biznesu 27 Etykiety z kodem – najczęstsze błędy Zbyt małe marginesy kodu Za niski kod Błędy w grubości kresek i spacji Niewłaściwy dobór kolorów kresek i tła Błędna lokalizacja kody Jasne plamki / niedodruki Ten sam kod dla dwóch różnych produktów Ten sam produkt dwa różne kody Ten sam kod dla produktów różnych firm Brak lub zła cyfra kontrolna Zaklejona część kodu Błędny numer pod kodem
© GS Globalny Język Biznesu 28 Weryfikacja jakości kodów kreskowych Uczestnicy systemu GS1 mogą zweryfikować bezpłatnie 2 kody w ciągu roku Weryfikacja obejmuje: badanie jakości wydruku, opinię, wraz z sugerowanym sposobem usunięcia ewentualnych błędów, konsultacje z osobą weryfikującą Należy wybrać 3 trzy próbki kodu kreskowego o tym samym numerze GTIN Przesłać próbki do Instytutu Logistyki i Magazynowania wraz z formularzem zlecającym
© GS Globalny Język Biznesu 29 Umieszczania wszystkich danych w jednym miejscu (GTIN – identyfikacja produktów, GLN – identyfikacja lokalizacji) - Elektroniczny Katalog zastępujący stosy papierów i tysiące plików w komputerze Weryfikacja poprawności numerów GTIN i GLN (np. generowania poprawnej cyfry kontrolnej Drukowania etykiet z kodami kreskowymi Przeglądania katalogów towarów o zmiennej ilości Wykorzystania Moje GS1 jako kanału komunikacyjnego z rynkiem - wsparcie dla działań marketingowych, widoczność w sieci (wiarygodne dane w Internecie, wsparcie sprzedaży, możliwość monitorowania opisów produktów i opinii), Prezentowania produktów na portalu Bezpłatny dostęp do elektronicznego rejestru produktów Moje GS1 i możliwość:
© GS Globalny Język Biznesu 30 Kolejne webinary – tematy i terminy Pierwsze kroki z Moje GS Znakowanie produktów o zmiennej ilości Jak zaprojektować dobrej jakości kod kreskowy Usprawnij swój magazyn z etykietą logistyczną GS Aktualne standardy nadawania numerów GTIN Katalogi danych podstawowych GDSN Szkolenia otwarte GS1 Week
© GS Globalny Język Biznesu 31 Którą symboliką należy oznaczyć produkt przechodzący przez punkt sprzedaży detalicznej: a)GS1 QR b)GS1-128 c)EAN-13 Czas na … podsumowanie ;)
© GS Globalny Język Biznesu 32 Co oznaczają 3 pierwsze cyfry w numerze GTIN? Czas na … podsumowanie ;)
© GS Globalny Język Biznesu 33 Jakie wartości może przyjąć cyfra wskaźnikowa w numerze GTIN-14 dla opakowań zbiorczych jednorodnych nie przechodzących przez punkty sprzedaży detalicznej? Czas na … podsumowanie ;)
© GS Globalny Język Biznesu 34 Dziękuję za uwagę Hanna Walczak Tel