Studia II stopnia w systemie bolońskim – szanse i wyzwania Marek Frankowicz Wydział Chemii UJ Konferencja Naukowa „Nowe koncepcje studiów II stopnia w.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Gimnazjum nr 3 do klasy językowej DSD
Advertisements

dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
do podjęcia studiów na kierunku
Willy Aastrup, Centre Director U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia Świadomość niepełnosprawności a rozszerzanie partycypacji.
Foresight „Akademickie Mazowsze 2030” Model Absolwenta
Deklaracja Bolońska Europejska Przestrzeń Edukacyjna
Planowanie przyszłości edukacyjnej i zawodowej?
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
Projektowanie programów studiów
Lider projektu - Wyższa Szkoła Pedagogiczna Związku Nauczycielstwa Polskiego Partner projektu – Związek Nauczycielstwa Polskiego PREZENTACJA PROJEKTU.
Science and Engineering Studies in the US
Matura w systemie polskim a matura międzynarodowa
Proces Boloński Życie i twórczość.
85 – lecie DZIAŁALNOŚCI ODDZIAŁU WARSZAWSKIEGO SEP
Klasa dwujęzyczna w Prywatnym Gimnazjum Amicus
Rekrutacja 2010 Tomasz Zając Pracownia Ewaluacji Jakości Kształcenia na zlecenie Biura ds. Rekrutacji Załącznik nr 2 do protokołu nr 22 posiedzenia Senatu.
Matura w XV LO im.Narcyzy Żmichowskiej. Egzaminy obowiązkowe ustne: 1.Język polski ( jeden poziom - prezentacja ) 2.Język obcy nowożytny ( do wyboru.
Zasady rekrutacji - studia stacjonarne W roku akademickim 2007/2008 rekrutacja na studia stacjonarne obejmuje studia pierwszego stopnia. Absolwenci wszystkich.
Chojnice 2009 rok. Wiedza pozwala dobrze wybra ć !
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, Rola biblioteki uczelnianej w procesie internacjonalizacji kształcenia Tomasz Saryusz-Wolski.
STRUKTURA ZESPOŁU SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH W CZAPLINKU
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
MODU Ł Kszta ł cenie ponadgimnazjalne – systemy rekrutacyjne Klasa II.
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
Seminarium Dobre praktyki w organizacji studiów I stopnia Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechnika Gdańska Prof. dr hab. inż. Alicja.
Kształcenie inżynierów z perspektywy AGH
Obowiązuje od roku szkolnego 2012/2013 © FILOMATA.
Wybierz swoją klasę niezależnie od języków obcych. IA1 HUMANISTYCZNA IB BIOLOGICZNO- CHEMICZNA IC MATEMATYCZNO- INFORMATYCZNA ID WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE.
Język francuski na świecie
Polacy i Niemcy w Europie
HUMANISTYKA W SZKOLE. POLONISTYCZNO – HISTORYCZNE STUDIA NAUCZYCIELSKIE STUDIA LICENCJACKIE (I STOPNIA)
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Uniwersytet Rzeszowski
1. Składanie podań przez kandydatów (w przypadku rekrutacji elektronicznej do szkół pierwszego wyboru) od r. do r. do godz.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
NIE TYLKO KOMPETENCJE JĘZYKOWE
1 Uznawanie efektów uczenia się Podstawa prawna 1.Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym; 2.Rozporządzenie MNiSW z dnia 14 września.
Egzamin maturalny maj Egzamin maturalny jest przeprowadzany na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz sprawdza,
DEFINICJA ODDZIAŁU DWUJĘZYCZNEGO Oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach polskim oraz obcym nowożytnym, będącym drugim językiem.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Badanie losów zawodowych absolwentów PWSIiP w Łomży, którzy ukończyli studia w 2010 roku mgr Marlena Włodkowska mgr inż. Sebastian Chrzanowski Biuro Karier.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Agnieszka Chądzyńska-Krasowska, " Wyrównywanie poziomów wiedzy matematycznej kandydatów.
IV Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej Rekrutacja 2016/17 © IV Liceum Ogólnokształcące, Poznań, 2016 r. Oferta edukacyjna Zakładka REKRUTACJA.
Dokument ten ma charakter informacyjny. Każdorazowo należy sprawdzić na stronie uczelni szczegółowe zasady rekrutacji.
WYBIERAMY SZKOŁĘ PONADGIMNAZJALNĄ INFORMACJE DLA TRECIOKLASISTÓW I NIE TYLKO……… /2017.
System oświatowy w Irlandii kierowany jest centralnie przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Sprawuje ono nadzór, decyduje o zmianach, w jego gestii są.
Polonistyczno-filozoficzne studia nauczycielskie studia licencjackie (I stopnia)
DWUJĘZYCZNA OBSŁUGA FIRMY NA POTRZEBY RYNKU MIĘDZYNARODOWEGO Uniwersytet w Białymstoku OFERTA STUDIÓW PODYPLOMOWYCH.
O możliwościach wynikających z uwzględnienia piątego poziomu w Polskiej Ramie Kwalifikacji Agata Wroczyńska 03 czerwca 2016 r. Uniwersytet Warszawski.
Zielarstwo i fitoterapia
Wybór trzeciego przedmiotu rozszerzonego
Zasady uczęszczania na lektoraty języków nowożytnych w Szkole Językowej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu Prezentacja dla Studentów I roku Psychologii.
Kierunek: Zarządzanie Specjalność: Przedsiębiorczość i Marketing
Zasady uczęszczania na lektoraty języków nowożytnych w Szkole Językowej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu dla studiów licencjackich.
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
OFERTA EDUKACYJNA. OFERTA EDUKACYJNA Przedmiot rozszerzony od klasy I Klasa I A Przedmiot rozszerzony od klasy I MATEMATYKA OD KLASY II WYBIERZESZ.
Rekrutacja 2018/19 Oferta edukacyjna
Dokument ten ma charakter informacyjny.
REKRUTACJA rok szkolny 2019/2020
Rekrutacja 2019/20 Oferta edukacyjna
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Do you Erasmus? Praktyczne informacje dotyczące Programu „uczenie się przez całe życie” – Erasmus we WSAP dla studentów na rok akademicki 2008/2009.
Wydział Biochemii, Biofizyki i Biotechnologii
Terminy egzaminu gimnazjalnego w roku 2017/2018
Zapis prezentacji:

Studia II stopnia w systemie bolońskim – szanse i wyzwania Marek Frankowicz Wydział Chemii UJ Konferencja Naukowa „Nowe koncepcje studiów II stopnia w zakresie geografii oraz gospodarki przestrzennej”, Kraków, 22 kwietnia 2016

1.Wielostopniowość studiów – nieco historii  Do roku 1999: różnorodność  Francja:  Niemcy: doktorat  Wielka Brytania: Master lub Dr  ……………  Po roku 1999: konwergencja („system oparty w zasadzie na 2 stopniach kształcenia”)

2.Obecna sytuacja w Europejskim Obszarze Szkolnictwa Wyższego (wg raportu z 2015)  Studia I stopnia: 180 do 240 ECTS  Studia II stopnia: 60 do 180 ECTS  Ponadto: dla wybranych dziedzin studia „długie” (300 – 360 ECTS)

3.„Plusy dodatnie i ujemne” studiów dwustopniowych  „Entuzjaści bolońscy”  Większy wybór dla studentów, internacjonalizacja, łatwiejsze dopasowanie do potrzeb rynku pracy etc.  Przeciwnicy systemu bolońskiego  Obniżenie poziomu studiów, zbytnie dopasowanie do potrzeb rynku pracy etc.  Prawdziwa motywacja dla różnych postaw:  Niechęć do zmian – obawa, że coś stracimy  Idealistyczna wizja rzeczywistości, demagogia

3.„Plusy dodatnie i ujemne” Procesu Bolońskiego – przykłady opinii  „Celem Procesu Bolońskiego jest zamiana uczelni w taśmowe fabryki produkujące siłę roboczą dopasowaną do wymogów elastycznego rynku pracy”  „Po trzech latach możemy zaistnieć na rynku pracy i jednocześnie kontynuować studia na II stopniu. Co ważne, nie musi to być ten sam kierunek. Po ukończeniu studiów licencjackich możesz podjąć naukę na kierunku nawet najbardziej sprzecznym z tym, który właśnie ukończyłeś i to od razu na poziomie magisterki. W ten sposób możesz zdobyć w ciągu 5 lat dwa dyplomy, z dwóch różnych dziedzin”  „Główną wadą systemu jest skrócenie czasu edukacji, a nie zmniejszenie zakresu materiału obowiązującego w trakcie określonego cyklu nauczania. W ten sposób w 3 lata w trybie znacznie przyśpieszonym musisz opanować materiał, który wcześniej omawiano w ciągu 5 lat. A wszystko po to, aby w momencie kontynuacji studiów na tym samym kierunku powtórzyć to samo, tym razem w ciągu 2 lat”

4.Studia dwustopniowe – zbrojne ramię programów oszczędnościowych  Możliwość regulacji ze strony państwa (np. ograniczenie liczby miejsc na studiach II stopnia, większa dyscyplina studiów etc.)  Skierowanie „gniewu ludu” przeciw „biurokracji brukselskiej”

5.Studia wielostopniowe a misja i strategia uczelni  Dobre zrozumienie istoty studiów wielostopniowych może ułatwić przetrwanie ciężkich czasów  Należy dobrze rozeznać możliwości  Zasoby kadrowe  Infrastruktura  Otoczenie społeczno-ekonomiczne  Konkurencja ze strony innych uczelni

Szkoła średnia ↓ ↓ ↓↓ R BA1BA2 P Y ↓↓ R MA1MA2 NA ↓↓ E DR1DR2 C KY

Szkoła średnia R BA1BA2 P YR MA1MA2 NA E DR1DR2 C KY Studia I stopnia o profilu zawodowym

Szkoła średnia R BA1BA2 P YR MA1MA2 NA E DR1DR2 C KY Studia I stopnia o profilu akademickim

Szkoła średnia R BA1BA2 P YR MA1MA2 NA E DR1DR2 C KY Specjalistyczne studia II stopnia

Szkoła średnia R BA1BA2 P YR MA1MA2 NA E DR1DR2 C KY „Graduate School”

6.Rekrutacja na studia II stopnia  Kryteria rekrutacji mają na celu zabezpieczenie interesów jednostki prowadzącej studia  Nawet na tej samej uczelni, dla kierunków podobnych do siebie, występują najrozmaitsze kryteria rekrutacji, np.  Kolejność zgłoszeń  Egzamin, test  Rozmowa kwalifikacyjna  Ocena z dyplomu  Średnia ze studiów I stopnia

6.Rekrutacja na studia II stopnia (c.d.)  Warunki dopuszczenia do rekrutacji:  Dyplom ukończenia jakichkolwiek studiów (I lub II stopnia)  Dyplom ukończenia studiów z określonego obszaru/ obszarów kształcenia (np. nauki humanistyczne)  Dyplom ukończenia studiów na określonych kierunkach  Zaliczenie w czasie studiów I stopnia pewnej „masy krytycznej” przedmiotów związanych z danym kierunkiem studiów

Przykład: Geografia UJ  Kryteria formalne: Do podjęcia studiów upoważnione są osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych (co najmniej licencjata) na dowolnym kierunku.  Wynik kwalifikacji: Wynik rozmowy kwalifikacyjnej (100%)

Przykład: Ochrona środowiska UJ  Kryteria formalne: Do podjęcia studiów upoważnione są osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych (co najmniej licencjata) na kierunkach: ochrona środowiska, technologie ochrony środowiska, inżynieria środowiska, chemia, biologia, biotechnologia, biofizyka, geologia, górnictwo i geologia, geografia, oceanologia, technologia chemiczna, inżynieria chemiczna, inżynieria materiałowa, zaawansowane materiały i nanotechnologia, farmacja, analityka medyczna, fizyka, fizyka techniczna, studia matematyczno-przyrodnicze, biologia medyczna, ochrona i kształtowanie środowiska oraz na innych kierunkach, jeśli w ramach ukończonych studiów zrealizowano co najmniej 60% punktów ECTS dla kursów zgodnych z programem studiów I stopnia na kierunku ochrona środowiska.  Wynik kwalifikacji: Średnia ze studiów (100%)

Przykład: Neurobiologia UJ  Kryteria formalne: Do podjęcia studiów upoważnione są osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych (co najmniej licencjata) na dowolnym kierunku.  Wynik kwalifikacji: Wynik testu kwalifikacyjnego (100%)

Przykład: Matematyka UJ  Kryteria formalne: Do podjęcia studiów upoważnione są osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych (co najmniej licencjata): na kierunkach w obszarze nauk ścisłych – grupa 1 (współczynnik 1) na dowolnych innych kierunkach – grupa 2 (współczynnik 0,9) Dodatkowym kryterium formalnym dla osób legitymujących się dyplomem ukończenia studiów na kierunkach innych niż w obszarze nauk ścisłych jest pozytywne zaliczenie pisemnego egzaminu wstępnego z zakresu analizy matematycznej, algebry liniowej, rachunku prawdopodobieństwa, logiki i teorii mnogości. Pozytywne zaliczenie pisemnego egzaminu oznacza uzyskanie z niego minimum 60% punktów możliwych do zdobycia.  Wynik kwalifikacji: Średnia ze studiów (100%) * współczynnik

Przykład: Filologia portugalska UJ  Kryteria formalne: Do podjęcia studiów upoważnione są osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych (co najmniej licencjata) na kierunkach w zakresie dowolnej filologii, języka obcego lub językoznawstwa.  Wynik kwalifikacji: Lista rankingowa utworzona zostanie na podstawie kolejności rejestracji wyznaczonych datą i godziną wybrania przez kandydata opcji „Zarejestruj się”, zgodnie z harmonogramem rejestracji na studia.

Przykład: Filologia hiszpańska UJ  Kryteria formalne: Do podjęcia studiów upoważnione są osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych (co najmniej licencjata) na kierunkach w zakresie filologii hiszpańskiej, iberystyki lub języka hiszpańskiego.  Wynik kwalifikacji: Wynik rozmowy kwalifikacyjnej

Przykład: Turkologia UJ  Kryteria formalne: Do podjęcia studiów upoważnione są osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych (co najmniej licencjata): na kierunkach w zakresie turkologii – grupa 1 (współczynnik 1) Na dowolnych innych kierunkach – grupa 2 (współczynnik 0,7) Dodatkowe kryterium formalne: w przypadku kandydatów nie znających języka tureckiego istnieje możliwość skierowania ich na zajęcia (w ramach programu) z pierwszym rokiem studiów pierwszego stopnia  Wynik kwalifikacji: Ocena na dyplomie ukończenia studiów * współczynnik

Przykład: Arabistyka UJ  Kryteria formalne: Do podjęcia studiów upoważnione są osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych (co najmniej licencjata): na kierunkach w zakresie arabistyki – grupa 1 (współczynnik 1) Na kierunkach w obszarze nauk humanistycznych – grupa 2 (współczynnik 0,7) Dodatkowe kryterium formalne: znajomość języka arabskiego udokumentowana dyplomem ukończenia studiów w zakresie arabistyki lub pozytywne zaliczenie egzaminu pisemnego ze znajomości języka arabskiego (min. 70% maksymalnej liczby punktów)  Wynik kwalifikacji: Ocena na dyplomie ukończenia studiów * współczynnik

Przykład: Filologia klasyczna UJ  Kryteria formalne: Do podjęcia studiów upoważnione są osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych (co najmniej licencjata): na kierunkach w obszarze nauk humanistycznych – grupa 1 (współczynnik 1) na dowolnych innych kierunkach – grupa 2 (współczynnik 0,75)  Wynik kwalifikacji: Średnia ze studiów * współczynnik

7.Problemy  Określenie sensownych efektów kształcenia dla studiów II stopnia (uwzględniających możliwości osób z innych kierunków, które chcemy na te studia przyjąć)  Uprawnienia osób mających tylko dyplom II stopnia dla danego kierunku Co robić: posługiwać się zdrowym rozsądkiem, stosować przejrzyste reguły gry.

Dziękuję za uwagę! Skype: marek.frankowicz