Ewaluacja oparta na teorii w praktyce badawczej Rafał Trzciński Fundacja IDEA Rozwoju Toruń, 21 czerwca 2016 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Założenia aktualizacji Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Małopolskiego.
Advertisements

Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Monitorowanie postępów we wdrażaniu rekomendacji wypływających z badania pt.: Ewaluacja działań skierowanych na rzecz wsparcia systemu kształcenia i szkolenia.
Dr Tadeusz Lis Badania Systemowe „EnergSys”
Polityka spójności na lata
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
Agnieszka Makulec Mateusz Trochymiak
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Ewaluacja i jej rola w ocenie działań realizowanych w ramach ZPORR
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO l istopad 2010 rok Projekt współfinansowany.
Raport z kontroli Beneficjentów Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw Działanie 2.3 oraz Poddziałanie Autorem.
DREWNO W GOSPODARCE UE I POLSKI
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
- instrumenty ewaluacji i monitoringu RSI
Jak mierzyć efekty naszych działań, czyli ewaluacja w projekcie społecznym Agnieszka Iwaniak Warszawa, 10 czerwca 2009 r.
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
Komplementarność + POKL RPO Olsztyn, 2 i 9 marca 2012 r. Last Minute – ostatnia szansa! O dotacjach unijnych na kilka sposobów" =
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Szkolenia, Coaching, PR.
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Uniwersytet Medyczny im
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL zasady i system wdrażania Departament Zarządzania EFS MGPiPS.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Spotkania konsultacyjne
Polska w Programach Ramowych UE
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Spotkanie Grupy Sterującej Ewaluacją RPO Toruń, r. Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO.
Wsparcie dla rozwoju technologii
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Rafał Trzciński Ewaluacja interwencji skierowanych do polskich przedsiębiorstw Doświadczenia Polskiej Agencji.
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Ocena wsparcia dla MŚP w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, XVI posiedzenie Grupy roboczej ds. MŚP przy KK NSRO Warszawa,
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Ekonomia Społeczna w perspektywie Małopolski
WYZWANIA DLA BIZNESU. Przedsiębiorstwa w Europie Włączają się w proces globalizacji (integracja, konkurencyjność, regulacje wspólnotowe, polityka wobec.
NOWATORSTWO Warszawa 15 września 2015.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Z czego wynika SMART SPECIALIZATION STRATEGY? 1 Strategia inteligentnej specjalizacji to krajowa lub regionalna strategia innowacji, polegająca na określeniu.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Opcje realne w metodzie ewaluacji inwestycji w nieruchomości
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
2014 Wzmocnienie powiązań między nauką, a biznesem poprzez realizację projektów w ramach POIR Jakub Moskal Dyrektor Departamentu Koordynacji Wdrażania.
Zdefiniować problem Jaki jest problem? Jakie są główne założenia? Jak chcesz śledzić przebieg funkcjonowania projektu ? metody ewaluacji Budżet Jakie źródła.
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
Partycypacyjny model ewaluacji w perspektywie finansowej Andrzej Regulski Toruń, 22 czerwca 2016 r.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 4.2 Infrastruktura uczelni prowadzących kształcenie o profilu praktycznym Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Dla Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie
Zapis prezentacji:

Ewaluacja oparta na teorii w praktyce badawczej Rafał Trzciński Fundacja IDEA Rozwoju Toruń, 21 czerwca 2016 r.

Działanie Obserwowana zmiana ? Cel badań poświęconych pomiarowi efektów Weryfikacja występowania relacji przyczynowo-skutkowej między podjętym działaniem a obserwowaną zmianą

Pułapka czarnego pudełka  Ewaluacja wypływu (impact evaluation) pozwala odpowiedzieć na pytanie „czy interwencja działa?”  Czasem ta informacja może być wystarczająca.  Jednak w większości przypadków będziemy chcieli dodatkowo wiedzieć:  Dlaczego interwencja działa/nie działa?  Dla kogo działa/ nie działa?  Co należałoby zrobić, aby działała lepiej? InterwencjaEfekty

Ewaluacja – empiryczna weryfikacja teorii programu  Każda interwencja publiczna – program/projekt – jest swoistą teorią zmiany.  Zakłada się, że w danych warunkach, realizacja określonych działań, z wykorzystaniem takich a nie innych zasobów, przyczyni się do rozwiązania określonego problemu.  Rolą ewaluacji jest sprawdzenie, czy w świetle uzyskanych efektów dana teoria programu daje się utrzymać, czy też należy ją odrzucić (Górniak J.: 13, 2007).

Czym jest teoria programu/zmiany? Teoria zmiany identyfikuje:  zbiór relacji przyczynowych pomiędzy nakładami, działaniami, ich produktami oraz efektami (pośrednimi i końcowymi) oraz  kluczowe założenia, które warunkują materializację danej teorii. Howard White, 3ie – International Initiative for Impact Evaluation

Problem wymagający ingerencji państwa Interwencja Oczekiwana zmiana Przygotowanie i realizacja projektów Założenia Ogólne założenia w procesie realizacji interwencji

Problem wymagający ingerencji państwa Interwencja Oczekiwana zmiana Przygotowanie i realizacja projektów Założenia Perspektywa ex-ante i ex post Analiza ex-post

Wsparcie w formie dotacji i IF na inwestycje Trwały wzrost zatrudnienia Firmy inwestują w B+R, nowe technologie, procesy itd. Innowacyjne produkty, usługi Poprawa konkurencyjności, lepsze wyniki finansowe Niska innowacyjność przedsiębiorstw, w konsekwencji niska konkurencyjność polskiej gospodarki Bardziej konkurencyjna gospodarka Problem i jego rozwiązanieEfekty pośrednieEfekty końcowe Wyższy potencjał do innowacji Szczegółowe założenia w procesie realizacji interwencji Wzrost zatrudnienia 1) Kryteria selekcji umożliwiają wybór projektów o założonych cechach. 2) Firmy podejmują trafne decyzje inwestycyjne. 3) Elastyczne, adekwatne dla projektów innowacyjnych (tj. obarczonych ryzykiem) warunki wdrażania. 4) Utworzone produkty/ usługi są ekonomicznie opłacalne. 5) Wielkość inwestycji jest wystarczająca duża, biorąc pod uwagę skalę działalności firmy. 6) Wdrożenie nowych rozwiązań (innowacji) nie wyklucza wzrostu zatrudnienia. 7) Otoczenie gospodarcze – sytuacja ekonomiczna, regulacje, polityka podatkowa itp. – wspierają rozwój (a przynajmniej go nie wykluczają)

Wsparcie w formie dotacji i IF na inwestycje Trwały wzrost zatrudnienia Firmy inwestują w B+R, nowe technologie, procesy itd. Innowacyjne produkty, usługi Poprawa konkurencyjności, lepsze wyniki finansowe Niska innowacyjność przedsiębiorstw, w konsekwencji niska konkurencyjność polskiej gospodarki Bardziej konkurencyjna gospodarka Problem i jego rozwiązanieEfekty pośrednieEfekty końcowe Wyższy potencjał do innowacji Dowody w procesie weryfikacji teorii zmiany Wzrost zatrudnienia FAKTYCZNE KONTRFAKTYCZNE

Proces rekonstrukcji teorii programu 1.Doprecyzowanie analizowanego zakresu interwencji, jej celów i oczekiwanych efektów. 2.Określenie głównych elementów łańcucha przyczynowego. 3.Identyfikacja kluczowych założeń warunkujących materializację poszczególnych elementów łańcucha przyczynowego. 4.Identyfikacja potencjalnego zróżnicowania efektów programu (o charakterze podmiotowym i przedmiotowym). 5.Weryfikacja odtworzonej logiki z najważniejszymi interesariuszami (autorzy, osoby zarządzające interwencją).

Proces weryfikacji teorii programu 1.Postawienie pytań badawczych odwołujących się bezpośrednio do odtworzonej teorii zmiany. 2.Zebranie dowodów (o charakterze faktycznym i kontrfaktycznym), z wykorzystaniem mieszanych metod gromadzenia danych (ilościowych i jakościowych). 3.Ocena czy dana teoria programu daje się utrzymać, czy też należy ją odrzucić. 4.Wskazanie słabych elementów teorii oraz zaproponowanie adekwatnych zmian.

Potencjalne trudności  Niejasność intencji instytucji/ osób projektujących interwencję,  Brak statyki – każda interwencja jest dynamicznym tworem, ewoluującym w czasie,  Problem z uchwyceniem efektów niezamierzonych, które mogą być skutkiem zrealizowanych działań,  Mnogość teorii (teorie i anty-teorie).

Teoria? Czyja teoria?!  Zapisana dokumentach programowych?  Kryteriach wyboru projektów?  Przedstawiana przez zarządzających programem/ decydentów?  Personel terenowy?  Beneficjentów?  Ekspertów?

Podsumowanie  Wykorzystanie podejścia opartego na teorii nie zmienia zakresowo dotychczas realizowanych badań.  Pozwala jednak na ich lepszą i bardziej efektywną strukturalizację – zwłaszcza w obszarze stawianych pytań badawczych.  Podejście może i powinno być stosowane na każdym etapie wdrażania interwencji.  Kluczowy jest dostęp do odpowiednich dowodów dokumentujących faktyczną realizację interwencji oraz przeprowadzone w sposób rygorystyczny oszacowanie efektów wsparcia.

Dziękuję za uwagę!