Barometr Koniunktury Konsumenckiej dr Bohdan Wyżnikiewicz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Warszawa, 19 marca 2013 r.
Barometr Koniunktury Konsumenckiej Barometr Koniunktury Konsumenckiej jest syntetycznym wskaźnikiem wyliczanym co miesiąc. Jego wartości zmieniają się w przedziale od -100 do Wartości poniżej zera wskazują niekorzystną koniunkturę konsumencką, a powyżej – korzystną. 2
Składowe Barometru Koniunktury Konsumenckiej 3 Trzy grupy zmiennych, związanych z: Bieżącym stanem koniunktury: wskaźnik klimatu koniunktury w handlu, wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych Siłą nabywczą ludności: nominalna dynamika kredytów i pożyczek dla gospodarstw domowych, dynamika liczby pracujących w sektorze przedsiębiorstw, nominalna dynamika wynagrodzeń Zachowaniami konsumentów: wskaźnik skłonności do zakupów, bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej, realna dynamika sprzedaży detalicznej towarów
Składowe Barometru Koniunktury Konsumenckiej 4 Nazwa zmiennej Przyjęty przedział zmienności Poprzednia wartość Aktualna wartość Wpływ na zmianę BKK Skłonność do zakupów[0, 200]83,185,60,50 BWUK[-100, +100]-31,0-30,80,04 Koniunktura w handlu[-100, +100]-12,8-16,8-0,80 Nominalna dynamika kredytów i pożyczek[80, 160]100,1101,90,36 Realna dynamika sprzedaży detalicznej[80, 140]96,4102,41,60 Dynamika liczby pracujących[90, 110]99,699,4-0,14 Dynamika cen konsumpcyjnych[100, 105]102,4101,72,24 Nominalna dynamika wynagrodzeń[95, 115]102,4100,4-1,62 Łączna zmiana wartości BKK +2,19
Barometr Koniunktury Konsumenckiej w latach
Barometr Koniunktury Konsumenckiej i dynamika spożycia indywidualnego 6