TRADYCJE I OBYCZAJE W POLSCE XVII w.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
odzyskania niepodległości Polski
Advertisements

Zwyczaje i tradycje karnawałowe w Polsce
Siedziby magnatów i szlachty
Sarmatyzm.
4. Polski patriotyzm na przestrzeni wieków
Halloween.
Reformy Sejmu Wielkiego( )
Moda damska w średniowieczu
Sarmatyzm.
SARMATYZM.
Taniec… Marta Kowalska kl.2c r..
SARMATYZM W POLSCE Ania Dostatnia kl.VIb.
Państwo w Ameryce Północnej
150 Rocznica Wybuchu Powstania Styczniowego
STROJE W ŚREDNIOWIECZU
Na zamku rycerskim Rycerze.
Prezentacja Szkoły Podstawowej nr 17 w Katowicach
Cesarstwo bizantyjskie
Walory turystyczne Niziny Mazowieckiej.
Polskie Tańce Narodowe
Co spożywali polscy magnaci w okresie Baroku
Opracowały: Marta Matras, Magdalena Chmiel, Zuzanna Mleczko Klasa VI B
Barwny świat średniowiecznego rycerstwa
KULTURA BAROKU I SARMATYZM
Kręcioła Relaks Kmiotka Ciskanie oszczepem na odległość Ciskanie oszczepem do celu Zerwigłowa kapuściana Rzuty arkanem Magdeburska sprawiedliwość
Konstytucja.
Emisariuszami nazywano:
Wizerunek sarmaty w „Zemście” A. Fredry
zabytki muzyki polskiej
Polonez jest tańcem pochodzenia ludowego. Pierwsze znaki o tańcu w rodzaju poloneza pochodzą z II połowy XVI i początków XVII w., głównie z relacji cudzoziemców.
Wojna jako świętość. Rola historii w „Potopie”
Sarmatyzm.
Demokracja Demokracja – system rządów (reżim polityczny, ustrój polityczny) i forma sprawowania władzy, w których źródło władzy stanowi wola większości.
Sarmatyzm Michał Jabłoński
Droga Polaków ku wolności!
Zdrowy styl życia.
W kraju Mieszka I.
Rycerze Bolesława Chrobrego
Rozrywka w średniowieczu
Jak ubierał się polski szlachcic
Barok.
Rodzaje tańca Taniec klasyczny Taniec współczesny Taniec dworski
Opracowała Helena Tomaszewska
Jakub Wejher Życie i działalność.
Spacer po Gdańsku.
Boże Narodzenie na kilka sposobów...
Wykonała: Martyna Babecka
TAŃCE TOWARZYSKIE.
Podróż wehikułem czasu przez wieki
Odrodzenie Rzeczypospolitej
Husaria cz.1 powstanie i wyposażenie
POLSKI TANIEC NARODOWY
Etyka Patrycja Zalewska.
CHRZEST POLSKI (POLSKA PIERWSZYCH PIASTÓW)
Stroje średniowieczne: - Damskie - Męskie
Życie kiedyś i dziś r. Julia Michalak IF.
KRZYŻACY – OBRAZ ŚREDNIOWIECZA
Ród Tarnowskich. Historia rodu na ziemiach koneckich. W XVI wieku, miasto Końskie stanowiło już ważny ośrodek hutnictwa oraz wyrobnictwa ceramicznego.
Polska.
Nasze zainteresowania
SOBIESCY HERBU JANINA.
Polska Szlachta XVII wieku
Wykonała: Hanna Wawrzonek
TELETURNIEJ POWTÓRZENIOWY
Kaszuby.
,,Pan Tadeusz” A. Mickiewicza - od tradycji do współczesności
Rekonstruujemy stroje ludowe
Zdrowie nie tylko w pigułce
Palikówka Moja mała ojczyzna
Stanisław Staszic – patronem naszej szkoły.
Zapis prezentacji:

TRADYCJE I OBYCZAJE W POLSCE XVII w.

KUCHNIA Kuchnia polska w XVII wieku nadal była ostra. Rozpowszechniały się różne przyprawy wschodnie. Struktura pożywienia szlachty stawała się prawidłowa (z punktu widzenia zdrowotnego), choć nie była pozbawiona wad. Spożywano zbyt dużo białka i tłuszczów a zbyt mało witaminy C. Jedzono głównie chleb żytni.

OBRZĄDEK POGRZEBOWY Niezwykle bogatą formę przybierał obrządek pogrzebowy. Były to ceremonie bardzo długo przygotowywane, nawet kilka miesięcy. Na specjalnym rusztowaniu w kościele ustawiano trumnę. Następnie był organizowany pochód, na czele którego jechał konno "ktoś" w zbroi nieboszczyka. Przekroczywszy próg kościoła przewracał się z hukiem na posadzkę - aby w ten sposób ukazać triumf śmierci nad ziemska potęgą i rycerskim męstwem. Sztuka według Sarmatów, miała głosić chwałę przodków i ich wielkie czyny. Dlatego też duże znaczenie miał portret trumienny, związany ściśle z sarmacką ceremonią pogrzebową. Zwykle był umieszczany w nogach trumny, aby zmarły sprawiał wrażenie, że patrzy na żałobników. Ceremonia pogrzebowa trwała 4 dni i kończyła się zwykle stypą, która pod wpływem nadużycia napoi alkoholowych przeradzała się w zwykłą hulankę

MUZYKA Kultywowana była muzyka ludowa. Na przykład król Jan III Sobieski utrzymywał na dworze śpiewaczkę, specjalizującą się w wykonywaniu pieśni ludowej. Uprawiany był powszechnie taniec. Swoje ludowe źródło miał polonez i mazur - ludowy taniec z Mazowsza. Dużą popularnością cieszyły się tańce ruskie na przykład kozak.

UCZTOWANIE Jedną z często opisywanych tradycji szlacheckich był zwyczaj wspólnego ucztowania przedstawicieli różnych warstw społecznych. Na wystawnych kolacjach nierzadko zapadały ważne decyzje dotyczące losów ojczyzny. Na ucztach gospodarz darzył wielkim szacunkiem przybyłych gości. W powieści Sienkiewicza zostały przedstawione opisy wielu uczt. Jedną z takich jest ta wydana na przyjęciu w Kiejdanach, zorganizowanym przez Janusza Radziwiłła. Inną ucztą opisaną w "Potopie" jest ta, urządzona po powrocie króla Jana Kazimierza do Polski. Bierze w niej udział Sapieha i Lubomirski. Ta uczta daje nadzieję na stoczenie zwycięskiej walki z oddziałami szwedzkimi. Gromadzą się na niej prawdziwi patrioci, gotowi walczyć za swoją ojczyznę. Staropolska uczta spełniała więc bardzo ważną funkcję - to na niej zapadały decyzje dotyczące wojny i pokoju. Na biesiadzie w Kiejdanach nie chodziło więc tylko o wznoszenie toastów za "zdrowie" Rzeczypospolitej, lecz o opowiedzenie się po jednej ze stron - po stronie zdrajców ojczyzny lub jej obrońców.

DWOREK Szlachta mieszkała w dworkach, głównie drewnianych. Kwitło życie dworskie. Dwory magnackie były bardzo liczne. Na tym tle postępowała pauperyzacja społeczeństwa, pogarszały się warunki życia na wskutek licznych wojen. Złe były drogi i mosty. Warszawa posiadała jeden most, trudny do używania. Polska stała się krajem wspaniałych pałaców i rosnącej liczby nędznych chałup, kilku świetnych miast (Gdańsk), lecz w sumie miast coraz gorzej wyglądających. W zachodniej części Polski pogłębiała się różnica miedzy protestanckim, mieszczańskim i sarmackim stylem życia. Chłopi mieszkali w budynkach drewnianych lub lepionych z gliny o szkielecie drewnianym.

UBIÓR Szlachecki - sarmacki ideał życia związany był z wsią, dworem będącym rodowym gniazdem, z parafią i pobliskim miasteczkiem. Polska cofa się niejako cywilizacyjnie w głąb kraju i powstaje wówczas typ kultury w idealny sposób zamkniętej. Równocześnie jednak mamy do czynienia z synkretyzmem kulturalnym (połączenie elementów rozbieżnych) na szeroką skale. Sarmatyzm powstaje bowiem w wyniku symbiozy elementów orientalnych z rodzimymi i zachodnimi. Na tym tle widoczny był proces kształtowania się ubiorów "narodowych". Strój narodowy nosiła szlachta, ale także mieszczaństwo oraz chłopi. Oczywiście w zależności od pozycji społecznej był bogatszy lub skromniejszy. Elementem stroju narodowego były: - żupany, czyli długie, dopasowane do figury, zapinane na guziki suknie - kontusz, oryginalny wytwór, nie mający odpowiedników w modzie wschodniej, ani zachodniej) - bekieszę, długie okrycie podbite futrem, zapinane na pętlicę - ferezję, suknię wierzchnią, luźną, zwykle czerwoną.

Starano się, by żupany były jaśniejsze od kontuszy Starano się, by żupany były jaśniejsze od kontuszy. Określenie "karmazyn" oznaczające szlachcica pochodziło od chętnie noszonych w tym kolorze żupanów, natomiast termin "łyk" czy "łyczek", oznaczający uboższe grupy ludności, głownie mieszczan, miał swoje źródło w żupanach skromniejszych szytych z grubego płótna (łyków konopnych). Żupany przewiązywano pasami i to właśnie w nich najsilniej uwidoczniły się wpływy orientalne. Wpływy zachodnie były widoczne także w modzie kobiecej. Rozpowszechniły się metalowe stelaże, pozwalające na rozszerzanie spódnic od pasa.

UZBROJENIE Obok ubioru wpływy orientalne dały o sobie znać w częściach uzbrojenia, którego używano w wojsku polskim: zarówno karacena (giętki pancerz z łusek metalowych naszytych na grubym, skórzanym podkładzie; kołczan; sajdak na strzały; czekan czy kindżał - wszystko to przywędrowało z Turcji. Odznaki władzy wojskowej w postaci buzdyganów (metalowych maczug z gałką gruszkowata, rozszczepioną na 6 do 8 liści zwanych piórami), buław lub buńczuków przedostały się ze Wschodu. Wszystko to znalazło swe odbicie w języku . Wyrazy w schodnie, które wchodzą do polszczyzny to przede wszystkim nazwy różnego rodzaju sprzętu wojskowego, broni, uprzęży końskiej (czaprak, kulbaka) wreszcie samych koni (bachmat, rumak, bułat czy kary).