Bada Bada Program wczesnego wykrywania autyzmu, badanie przesiewowe. Punkt Konsultacyjny Dla Osób Autystycznych i ich Rodzin. Skarżysko Kamienna Kwiecień.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Advertisements

Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
WCZESNA INTERWENCJA W ODNIESIENIU DO NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI SŁUCHOWEJ. INTERDYSCYPLINARNY CHARAKTER DZIAŁAŃ Mgr Dorota Szubstarska.
Szkolenie Rady Pedagogicznej Opracowa ł a: Agnieszka Gawli ń ska.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
PYT. 1 CZY PRZED LEKCJAMI ZJADASZ W DOMU I Ś NIADANIE Jedynie 44% badanych uczniów zawsze zjada w domu śniadanie, a przecież wiadomo, że jest to najważniejszy.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Choroby związane ze złym odżywianiem.. Jakie są choroby związane ze złym odżywianiem się ?
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Praca naukowa finansowana ze środków na naukę w latach jako projekt badawczy zamawiany Problemy opieki nad osobami niesamodzielnymi w świetle.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Objawy wskazujące na występowanie dysleksji Obniżona sprawność ruchowa. Obniżona sprawność manualna. Zaburzenia koordynacji wzrokowo–ruchowej. Trudności.
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
POZYCJA – USYTUOWANIE SĘDZIEGO NA POLU GRY. Marek Kowalczyk Przewodniczący Centralnej Komisji Szkoleniowej KS PZPN Luty 2005.
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6 –letnich do podjęcia nauki w szkole Spotkanie z Rodzicami Przedszkole nr 8 w Nysie.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
Przemiany energii w ruchu harmonicznym. Rezonans mechaniczny Wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
Badanie potrzeb nauczycieli Monika Czajkowska Marcin Karpiński Warszawa, 30 września 2015 r.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Czyli często nieuzasadniony strach.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
Najnowsze technologie – Profesjonalni wykonawcy. Geneza Stowarzyszenie powstało 9 kwietnia 2011 roku w miejscowości Rochna, położonej w centralnej Polsce,
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Równowaga rynkowa w doskonałej konkurencji w krótkim okresie czasu Równowaga rynkowa to jest stan, kiedy przy danej cenie podaż jest równa popytowi. p.
DOPALACZE mswia.gov.p l. Co to są dopalacze? Grupa różnych substancji lub ich mieszanek o rzekomym lub faktycznym działaniu psychoaktywnym, nie znajdujących.
DO CZEGO SŁUŻĄ NARZĄDY ZMYSŁÓW?
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Depresja jest stanem charakteryzującym się długotrwale obniżonym nastrojem oraz szeregiem innych objawów psychicznych i somatycznych.
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
„Oparcie społeczne dla osób z zaburzeniami psychicznymi z terenu Gminy Nysa” projekt realizowany w ramach programu Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Zestaw pomocy opracowany w dużej mierze przez twórczynię metody - Marię Montessori, a wzbogacany i poszerzany przez jej następców, nazywamy MATERIAŁEM.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
NAJCZĘSTSZYCH CHORÓB UKŁADU KRĄŻENA 5. Nadciśnienie tętnicze.
BEZPIECZNY INTERNAUTA. Co powinniśmy wiedzieć o Internecie? INTERNET to ogólnoświatowa sieć łącząca komputery, między którymi można przekazywać dane w.
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej oraz autopoprawki IZ Poddziałanie Edukacja dorosłych w zakresie kompetencji cyfrowych.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
Monika Hołowacz. Obecnie nie ma już wątpliwości, że palenie papierosów szkodliwie działa na zdrowie człowieka. Gdy pali dziecko, konsekwencje uzależnienia.
Od recesji do koniunktury.. Podstawowe pojęcia. Recesja – zjawisko makroekonomiczne polegające na znacznym zahamowaniu tempa wzrostu gospodarczego, skutkujące.
Różnice? Każda płeć ma inne atuty. Mocne ale i słabe strony. Naukowcy znajdują coraz więcej różnic między kobietami i mężczyznami. Zygmunt Korzeniewski,
E-seminarium: Integracja sensoryczna Realizowane w ramach projektu „Akademia Rodzica” współfinansowanym przez m.st Warszawa.
Czym jest integracja sensoryczna?
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi
Sześciolatek w obliczu zmian
Moje szczęście.
w świetle Ustawy „Za Życiem”
Zapis prezentacji:

Bada Bada Program wczesnego wykrywania autyzmu, badanie przesiewowe. Punkt Konsultacyjny Dla Osób Autystycznych i ich Rodzin. Skarżysko Kamienna Kwiecień Opracowała: Zofia Maciałczyk, Renata Grymuła Małgorzata Kowalska

Cele stosowania Bada Bada, jakie działania obejmuje Program. Zmniejszenie stopnia niepełnosprawności spowodowanego zaburzeniami autystycznymi poprzez szybką interwencję we wczesnym stadium zaburzeń Wprowadzenie i rozpropagowanie właściwych procedur, standardów oraz narzędzi pozwalających na prowadzenie monitorowania rozwoju dziecka. Działania: charakter kliniczny na terenie całej Polski, jako badanie przesiewowe Zwiększenie wśród partnerów Synapsis wiedzy nt. autyzmu Szkolenia, edukacja rodzin Skierowane do profesjonalistów, rodziców, celem wczesnej interwencji, wypracowania modelowego rozwiązania Szacuje się, że w 2015 roku w Polsce na urodzonych dzieci, ok było w grupie ryzyka, natomiast otrzyma diagnozę autyzmu. Niestety zbyt późno, stąd konieczność podejmowania działań ukierunkowanych na jak najwcześniejsze wykrywanie tych zaburzeń rozwojowych oraz ich profilaktykę, aby w jak największym stopniu ograniczyć ich skutki społeczne.

Grupy ryzyka, szkolenia specjalistów Dzieci mające bliskich krewnych z rozpoznaniem autyzmu dziecięcego -25% OZA Dzieci z opóźnieniem rozwoju sensomotorycznego -30% OZA Dzieci z obciążonym wywiadem z okresu płodowego i okołoporodowego Wcześniaki, zwłaszcza poniżej 1500 g wagi urodzeniowej Obciążenia genetyczne, W 2015 r. przeszkolono 1400 specjalistów, w tym nas pracowników Punktu Konsultacyjnego dla Osób Autystycznych i Ich Rodzin w Skarżysku Kam. działaniami Programu

Wskaźniki Autyzmu Opóźniony kontakt wzrokowy Brak odróżnienia swoich od obcych 4-9 mc ż Brak wyciągania rąk do osoby 6 mc ż Brak zabawy akuku, poszukiwanie osoby, aktywny udział w zabawie 7-8 mcż Brak wskazywania 9-15 mcż, z poparciem werbalnym np. krzyk Brak naśladowania kosi, kosi łapki, pa, pa itp mc ż Brak naśladowania sekwencji kilku ruchów dorosłego mcż Brak reakcji na imię do 12 mż Brak zabawy na niby mż Brak wspólnego pola uwagi Brak pre, info, wskazywań żądających Wycofanie się mowy, wokalizacja Wycofanie się z relacji z inną osobą mc. ż. Po obserwacji, zapisach 2, 3 tyg. już interwencja do specjalisty

Najważniejsze informacje M-CHAT-R/F Służy do oceny ryzyka zaburzeń ze spektrum autyzmu Stosowany dla dzieci w wieku mc ż Wypełniony przez rodzica, terapeutę, lekarza Zawiera 20 pytań, na które rodzic odpowiada TAK/ NIE Ocena: niskie ryzyko, średnie, wysokie w zależności Narzędzie badawcze, przesiewowe, może być używane przez: autorów, przeszkolonych przez posiadaczy praw autorskich. Obliczanie wyników, przekazanie informacji rodzicom dziecka. W kierunku diagnozy: wsparcie rodziców, pokierowanie do specjalisty. warto wykonać badania diagnostyczne wskazane przez lekarza dotyczące alergii, nietolerancji pokarmowych( mleko, gluten, cukier inne), pasożytów, lambli, candidy… WWRD, SUO,SI,… Praca w domu, przedszkolu, szkole.

Co dalej? Nie lekceważyć zaleceń ! Obserwować, pracować, podążać za dzieckiem Pamiętajmy : „ to samo przejdzie” nie akceptujmy. Poszukujmy pomocy. Specjaliści, profesjonaliści, lekarze. Inne badania diagnostyczne… Ponowna obserwacja diagnostyczna.

ZABURZENIA SENSORYCZNE Już w trakcie życia płodowego kształtują się nasze zmysły. Do podstawowych należą: zmysł dotyku, zmysł przedsionkowy, odpowiedzialny za ruch ciała w przestrzeni oraz proprioceptywny, czyli dający nam świadomość własnego ciała. W trakcie rozwoju mózgu uczą się one współdziałać ze sobą i pozostałymi zmysłami. Ich prawidłowe wzajemne oddziaływanie jest niezbędne do właściwej interpretacji bodźców napływających z zewnątrz i co za tym idzie prawidłowej reakcji. U dziecka z dysfunkcją integracji sensorycznej, zmysły współpracują ze sobą w sposób zaburzony, odbierają bodźce zbyt słabo lub zbyt silnie, a układ nerwowy nie potrafi skoordynować ich działania harmonijnie. Można by to porównać do orkiestry, w której brakuje dyrygenta. Nic dziwnego, że taka orkiestra nie potrafi grać harmonijnie.

W rezultacie dziecko może reagować: 1. Nadmierną wrażliwością na bodźce dotykowe, wzrokowe, słuchowe oraz ruch. 2. Zbyt małą wrażliwością na stymulację. 3. Nadmierną ruchliwością lub też niskim poziomem aktywności ruchowej. 4. Trudnościami w koordynacji wzrokowo-ruchowej. 5. Problemami z utrzymaniem równowagi. 6. Słabą koncentracją uwagi, impulsywnością. 7. Kłopotami z planowaniem ruchu. 8. Opóźnieniem rozwoju mowy.

Jak rozpoznać objawy? Już w okresie niemowlęcym można zauważyć pierwsze objawy zaburzeń integracji sensorycznej. Uwagę rodziców powinno zwrócić: Jeśli dziecko w momencie podnoszenia lub obracania płacze napina ciało. Wygina się i jest niespokojne. Nie toleruje przytulania, nie lubi delikatnego dotyku jak np. głaskania. Jest zbyt wrażliwe na dźwięki i światło. Częściej niż inne dzieci w jego wieku płacze i jest drażliwe. Często budzi się w nocy, ma niespokojny sen.

U dzieci w okresie poniemowlęcym, zazwyczaj na pierwszy plan wysuwają się kłopoty z regulacją zachowania. Często wpadają w złość. Mają kłopot ze zmianą aktywności, a jednocześnie mogą nieustannie wykonywać jakieś ruchy swoim ciałem. Mogą reagować rozdrażnieniem i niepokojem w miejscach, gdzie jest dużo różnych bodźców, takich jak markety, zatłoczone autobusy i inne środki komunikacji miejskiej. Mogą mieć potrzebę specyficznej stymulacji: uwielbiają obracać się na karuzeli, kręcą się wokół własnej osi lub wspinają się i biegają więcej niż ich rówieśnicy. Dysfunkcja w SI może dotyczyć również jamy ustnej, niektóre dzieci jedzą tylko jeden lub dwa określone rodzaje pokarmu, np. potrawy mączne, papki, a nie tolerują bardziej zróżnicowanej struktury pokarmu.

U starszych dzieci można zauważyć, przede wszystkim, trudności w czynnościach: -samoobsługowych, czyli w ubieraniu się, wiązaniu butów, posługiwaniu się sztućcami, -problemy z pisaniem i rysowaniem, -szybkie męczenie się, szczególnie przy wykonywaniu precyzyjnych zadań, -długim siedzeniu w ławce. Kiedy pojawiają się złożone gry i zabawy, dzieci z dysfunkcjami SI unikają ich ze względu na to, że nie rozumieją ich zasad, mają kłopoty z planowaniem złożonych czynności.

Dzieciom z zaburzeniami integracji sensorycznej często trudno przystosować się do nowych sytuacji. Bywa również tak, że część z nich ma kłopoty z koncentracją, jest nadruchliwa i sprawia wiele kłopotów w domu i szkole. Niektóre, ze względu na nieprawidłowy rozwój ruchowy oczu, mogą mieć problemy w nauce czytania, przepisywaniu z tablicy. Dzieci te gubią linię, w której czytały, przepisywane literki lub wyrazy. Konsekwencją tego są objawy dysleksji lub dysgrafii. Skutkiem psychologicznym zaburzeń integracji sensorycznej jest wycofywanie się, agresja, frustracja, mała odporność na ponoszone porażki, a w rezultacie bardzo niskie poczucie własnej wartości.

. Gdzie i jakiej pomocy szukać? Uważni rodzice szybko zauważą, że z ich dzieckiem dzieje się coś dziwnego, że zachowuje się inaczej niż rówieśnicy. Jeśli rozpoznają u dziecka, kilka z wymienionych objawów, powinni się zgłosić do gabinetu integracji sensorycznej. Terapeuta, na podstawie wywiadu z rodzicami, obserwacji i badania dziecka, zdiagnozuje czy procesy integracji sensorycznej są zaburzone i w jakich obszarach one występują. Dzięki temu, będzie mógł ustalić dla dziecka indywidualny program terapii. Dziękujemy.