BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
POJĘCIE I ANALIZA RYNKU PODZIAŁ I FUNKCJE RYNKU Być przedsiębiorczym – nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
RYNEK Rynek to miejsce umożliwiające osobom chętnym do zakupu wszelkich dóbr i usług. Rynek to wymiana pieniądza na towar, towar za pieniądz. Towar to każde dobro będące przedmiotem wymiany
FUNKCJE RYNKU Funkcja informacyjna to dostarczenie informacji producentom i nabywcom. Funkcja równowagi to parametry rynku dostarczanym klientom i producentom. Funkcja akceptacji towarów i usług to przydatność towarów i usług. Funkcja alokacyjna najbardziej efektywne zasoby pracy, środki produkcji, największy zysk.
RODZAJE RYNKÓW Rynek towarowy – przedmiotem obrotu są dobra materialne np. żywność, wyroby przemysłowe i surowce. Rynek usług – przedmiotem wymiany są dobra niematerialne. Przykładem takiego rynku jest rynek ubezpieczeń i usług transportowych. Rynek pracy – z jednej strony mamy wolne miejsca pracy a z drugiej poszukujących pracy.
RODZAJE RYNKÓW Rynek finansowy – obejmuje transakcje pieniężne, walutowe i kapitałowe. Rynek lokalny – obejmuje niewielki obszar jednego miasta lub wsi. Rynek regionalny – obejmuje jeden region. W Polsce jest to obszar jednego województwa.
RODZAJE RYNKÓW Rynek krajowy – obejmuje obszar całego kraju. Rynek międzynarodowy – obejmuje grupę krajów należących do jednej organizacji. Rynek światowy – obejmuje wszystkie kraje i dotyczy producentów standardowych dóbr dla masowych odbiorców.
RYNEK PRODUCENTA Rynek producenta – mówi się o nim w sytuacji niedoboru rynkowego, kiedy producent znajduje się na pozycji uprzywilejowanej, ponieważ nabywcy kupią wszystkie oferowane przez niego towary i usługi, bez względu na ich jakość, cenę czy inne cechy produktu.
RYNEK KONSUMENTA Rynek konsumenta występuje podczas względnie trwałej nadwyżki rynkowej, tzn. kiedy podaż jest większa od popytu, co daje nabywcy uprzywilejowaną pozycję.