W kierunku innowacyjnej Polski: Proces przedsiębiorczego odkrywania i analiza potrzeb przedsiębiorstw Prezentacja wyników projektu Jerzy Toborowicz Bank.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Advertisements

REGIONALNA STRATEGIA INNOWACJI aktualizacja na lata
Stan sektora w regionach
Znaczenie podręcznika
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
1 Informacja z działań w okresie XII08 – VII09 Agata Wiśniewska Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Warszawa, 8 lipca 2009 r.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Beata Lubos Warszawa, 26 czerwca 2012 r.. 2 Uporządkowanie dokumentów strategicznych.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Charakterystyka klastra
Konferencja „Innowacyjna Wielkopolska”
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski oraz Bank Gospodarstwa Krajowego dla przedsiębiorstw regionu Konferencja Finansowanie inwestycji innowacyjnych przedsiębiorstw.
PRZEWODNIK WDRAŻANIA SPOŁECZNEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI
Innowacje w firmach – czy to się opłaca?
2012 Wzmocnienie potencjału i kompetencji ośrodków innowacji Robert Barski.
Komplementarność + POKL RPO Olsztyn, 2 i 9 marca 2012 r. Last Minute – ostatnia szansa! O dotacjach unijnych na kilka sposobów" =
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Projekt Wortal Transferu Wiedzy jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (85%) oraz ze środków budżetu.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Tomasz Bogdan – Prezes Zarządu Certus Partnerzy Sp. z o.o.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Spotkania konsultacyjne
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Usługi Enterprise Europe Network
Program ramowy na rzecz Konkurencyjności i Innowacji (ang. Competitiveness and Innovation Framework Programme - CIP) ma na celu promowanie konkurencyjności.
Nowe trendy w branży spożywczej
Jak robić to efektywnie?
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Wsparcie dla rozwoju technologii
IOB w Polsce – wyzwania przyszłości
Inteligentna specjalizacja jako warunek ex-ante dla programów operacyjnych w latach Marcin Łata Departament Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo.
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
MODUŁ 3 – DOFINANSOWANIE NA PROWADZENIE BADAŃ I INFRASTRUKTURĘ BADAWCZĄ.
Maria Góreczna Innowacje w budownictwie Poznań, 22 stycznia 2008 r.
Europejskiej Współpracy Terytorialnej na lata
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
Narzędzia wsparcia rozwoju innowacyjności polskiej gospodarki w latach
Stan spełnienia i termin realizacji Czy realizacja nastąpi w terminie
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Z czego wynika SMART SPECIALIZATION STRATEGY? 1 Strategia inteligentnej specjalizacji to krajowa lub regionalna strategia innowacji, polegająca na określeniu.
Program Rozwoju Innowacji.  Nowe podejście do polityki innowacyjnej, opartej na identyfikacji inteligentnych specjalizacji regionu  Kontynuacja dotychczasowej.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Komercjalizacja wyników badań naukowych przez Wrocławskie Centrum Transferu Technologii Politechniki Wrocławskiej dr Jacek Firlej, Politechnika Wrocławska.
Raport o sytuacji mikro i małych firm – poprawa nastrojów polskich przedsiębiorców Warszawa, 4 lutego 2015.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1 Czerwiec 2010 PREZENTACJA WYNIKÓW BADANIA odnośnie innowacji.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
2014 Wzmocnienie powiązań między nauką, a biznesem poprzez realizację projektów w ramach POIR Jakub Moskal Dyrektor Departamentu Koordynacji Wdrażania.
Gdańsk, r. Przedsiębiorcze odkrywanie – wprowadzenie do dyskusji, doświadczenia pomorskie Maciej Dzierżanowski, Stanisław Szultka, Instytut.
Krajowa Inteligentna Specjalizacja – współpraca z regionami Warszawa, 17 czerwca 2016 r. Justyna Gorzoch Departament Innowacji, Ministerstwo Rozwoju.
Konsultacje społeczne projektu zaktualizowanej Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020 Spotkanie Zespołu Koordynacyjnego.
Wielkopolskie inteligentne specjalizacje - podsumowanie udzielonego wsparcia w latach /06/2017.
Klaster Logistyczno-Transportowy „Północ-Południe”
Procesy przedsiębiorczego odkrywania w kontekście rozwoju innowacyjnego województwa śląskiego do roku 2020 dr inż. Jan BONDARUK.
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
DOFINANSOWANIE DLA FIRM W RAMACH NOWEJ PERSPEKTYWY
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Działania związane z Dolnośląskimi Inteligentnymi Specjalizacjami
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

W kierunku innowacyjnej Polski: Proces przedsiębiorczego odkrywania i analiza potrzeb przedsiębiorstw Prezentacja wyników projektu Jerzy Toborowicz Bank Światowy 21 czerwca 2016

2 €10 Mld ? Cel projektu

Środki do osiągnięcia celu Zaprojektować i przetestować PPO „made in Poland” oparty na oddolnym podejściu do wyboru priorytetów polityki innowacyjnej (inteligentnych specjalizacji) Ocenić potrzeby MŚP dot. rozwoju w oparciu o innowacje Zarekomendować zmiany w publicznym wsparciu dla firm Wzmocnić potencjał administracji publicznej do kontynuacji PPO i wsparcia przedsiębiorstw Pomóc spełnić warunkowość ex ante Komisji Europejskiej 3

Inteligentne specjalizacje; Decydenci Smart Lab Działanie Wywiady Mapy Innowacji Crowd sourcing 4 Proponowany model wspierający krajowe PPO

Co zrobiliśmy 630 wywiadów z przedsiębiorstwami w 4 regionach (w tym 130 przez 20 regionalnych konsultantów) 20 Smart Labów, w których uczestniczyło ponad 60 przedsiębiorstw, w tym dwa krajowe Smart Lab nt. CNC 40 przeszkolonych konsultantów regionalnych 4 warsztaty dla IOB 2 spotkania „Champions Club” 40 przedsiębiorstw uczestniczących w crowdsourcingu Mapa innowacji przygotowana we współpracy z NCBiR Business Technology Roadmap - BTR (mapa biznesowo-technologiczna) Zaangażowanie szerokiego grona interesariuszy: MR, NCBR, PARP, ARP, MNISW, regionalne władze, akademicy, IOB, VC, GR 5

Rezultaty Przetestowany model PPO:  Pozwala na oddolną identyfikację inteligentnych specjalizacji; wpisuje się w istniejącą KIS; może uzupełniać/zastępować regionalne PPO  Rozpoznaje innowacyjne potrzeby firm  Identyfikuje „czempiony”, wiodące firmy  Daje oddolną informację o trendach biz-tech i wspomaga strategie inwestycyjne (BTR)  Buduje kapitał społeczny, generuje projekty B+R  Buduje potencjał i wiedzę potrzebną do kontynuacji PPO  Wskazuje na konieczne zmiany w publicznym wsparciu innowacji  Wydaje się spełniać warunkowość ex ante Komisji Europejskiej 6

Wywiady z firmami 7

Cele wywiadów Sprawdzić jakość i potencjał firm w wybranej inteligentnej specjalizacji, odkryć nowe specjalizacje Zidentyfikować źródła i bariery rozwoju innowacji wśród MŚP Wskazać główne atrybuty firm, które najbardziej skorzystałyby z publicznego wsparcia Zidentyfikować trendy biznesowe i technologiczne Rozpoznać proinnowacyjne usługi publiczne, których MŚP potrzebują najbardziej Zaprosić wiodące firmy do uczestnictwa w Smart Labach Doradzić firmom jak w pełni wykorzystać swój potencjał i rozwijać się szybciej w oparciu o innowacje 8

Wyniki wywiadów: czynniki napędzające innowacyjność 9

Bariery dla innowacji 10

Inteligentne specjalizacje: bariery dla innowacji 11 Uwaga: w oparciu o analizę czynnikową, wynik w przedziale od -1 do 1.

Regiony: bariery dla innowacji 12 Uwaga: w oparciu o analizę czynnikową, wynik w przedziale od -1 do 1.

Inteligentne specjalizacje: typologia firm 13 % udział

Potrzeby firm Dostęp do finansowania Dostęp do nowych rynków Brak wykwalifikowanego personelu wyspecjalizowanego w B+R Braki twardych i „miękkich” umiejętności wśród swoich pracowników, Niejednolita jakość praktyk zarządczych Bariery w sposobie myślenia/nastawienia zarządów/właścicieli Wąska sieć kontaktów, niski poziom kapitału społecznego i chęci do współpracy z innymi firmami Niejednolity poziom wiedzy o trendach biznesowych i technologicznych Słaby kontakt z nauką, niskie wykorzystanie źródeł informacji Niski apetyt klientów na innowacje Sceptycyzm co do współpracy z sektorem publicznym, brak zaufania, różna jakość wsparcia, niska aktywność administracji 14

Dlaczego wspierać „czempionów” i „śpiące królewny”? Istnieje duża zróżnicowanie poziomu wydajności pracy między firmami na całym świecie W USA 10% najbardziej produktywnych firm jest 2 razy bardziej wydajna od 10% najmniej produktywnych, w Chinach 3:1, w Indiach 5:1 Wysoka produktywność jest trwała: firmy o wysokiej wydajności zwykle ją podtrzymują i vice versa Top 5-10% najbardziej produktywnych firm odpowiada za większość wzrostu wydajności i zatrudnienia, wyższe wskaźniki przeżywalności, eksportu, wyższe pensje, niższe ceny dla konsumentów => Przyspieszyć wzrost czempionów i pomóc im uzyskać poziomy wydajności globalnych liderów => Zwiększyć ilość czempionów poprzez wsparcie dla startupów i transformację „śpiących królewien” 15

5% firm w Polsce stworzyło ponad połowę nowych miejsc pracy Source: Bank Światowy (2016) na podstawie danych z GUS

Jakie cechy wyróżniają czempionów? 5 kluczowych cech, które statystycznie istotnie charakteryzują czempiona: – Średnie tempo wzrostu firmy w ciągu ostatnich 2 lat – Wydatki na B+R – Odsetek sprzedaży na eksport – Liczba pracowników z wyższym wykształceniem technicznym w firmie – Wykorzystanie innowacji jako sposób na rozwijanie firmy (management mindset) Podczas wypełniania kwestionariusza danymi model zawarty w pliku na bieżąco oblicza prawdopodobieństwo bycia czempionem %

Jak pomóc „czempionom”? Strategiczny coaching biznesowy i technologiczny Dostęp do „smart money” (business angels, VCs) Wyspecjalizowane szkolenia, innowacyjne MBA Indywidualne podejście IOB i administracji publicznej (a la bankowość prywatna), TOP 100 Wsparcie dla IPR Partnerstwa z BIZ, współpraca z zagranicą Wymiana kadr z uczelniami Skoncentrowane wsparcie: proces selekcyjny w programach wsparcia B+R poprzez profesjonalne panele inwestycyjne 18

Smart Laby 19

Cele Smart Labów  Analiza potencjału rozwoju obszaru gospodarczego w oparciu o B+R i innowacje  Oddolny element weryfikacji/pogłębienia/modyfikacji KIS; wyłonienie nowych specjalizacji  Analiza potrzeb danego obszaru  Wypracowanie wizji rozwoju w oparciu o finansowanie prywatne i publiczne  Dyskusja o trendach biznesowych i technologicznych;  Zainicjowanie współpracy B+R+I  Tworzenie dobra publicznego przez generowanie wiedzy i publikacje online 20

Smart Lab – rezultaty 21  Efektywna metoda na szybkie wstępne sprawdzenie potencjału obszaru gospodarczego/weryfikacja inteligentnych specjalizacji  Wysoka jakość uczestniczących firm dzięki wywiadom  Zmniejszenie ryzyka przejęcia procesu przez grupy interesu  Biznesowy, elastyczny, odbiurokratyzowany format spotkania  Skuteczny format dla analizy łańcucha wartości  Efektywna platforma dzielenia się wiedzą, powstawania projektów, budowy zaufania i kapitalu społecznego

Elastyczny proces SL

Studium przypadku: maszyny „CNC” 23

„Business Technology Roadmap” - BTR Krótki, treściwy, biznesowy raport (max. 50 stron, max. 3 miesiące przygotowania, max. 15 tys. euro, współpraca z przedsiębiorcami i naukowcami) Opis rynków w Polsce i na świecie Analiza trendów biznesowych i technologicznych Analiza biznesowego i naukowego potencjału rozwoju w Polsce Mapa drogowa inwestycji w B+R i innowacje, z budżetami Dobro publiczne: publikacja w internecie 24

Mapy innowacji: „szybka ścieżka” NCBR 25

Instytucje otoczenia biznesu: diagnoza 26 Ograniczona gotowość do reagowania na potrzeby rynku, słabe rozpoznanie potrzeb biznesu Brak jasnych celów strategicznych i operacyjnych; słaby system zachęt Niestabilne źródła finansowania Duplikacja usług standardowych, luki w wyspecjalizowanym wsparciu Ograniczona jakość kadr i ich doświadczenie we współpracy z biznesem; niski poziom wiedzy w zakresie zarządzania innowacją i komercjalizacji; Brak standardowych procedur postępowania w zakresie IPR Niski poziom współpracy międzynarodowej Słaby system monitoringu i ewaluacji, osłabiany przez konflikt interesów Duża rotacja personelu Niska rozpoznawalność i ocena jakości wśród przedsiębiorców

Rekomendacje dla IOB 27 Wprowadzenie jasnego systemu celów, bodźców i oceny wyników Restrukturyzacja IOB, wprowadzenie certyfikacji jakości IOB i instytucji B+R Zaprojektowanie długoterminowego programu komercjalizacji wyników B+R Standaryzacja procedur wyceny IPR Modyfikacja systemu oceny wyników pracowników naukowych, większy nacisk na współpracę międzynarodową i z biznesem Zachęcanie do eksperymentowania (nagroda dla najlepszej nowej usługi) Stworzenie map potrzeb przedsiębiorców, wykrycie luk (ziemia niczyja) Jedno okienko dla innowacji: uruchomienie punktu obsługi kompleksowej online dla wszystkich usług wsparcia innowacji i biznesu

Podsumowanie i wnioski Proponowane PPO ma szansę zwiększyć efektywność polityki innowacyjnej dzięki lepszemu wyborowi priorytetów, ocenie potrzeb firm, identyfikacji „czempionów”, dostosowaniu systemu wsparcia Dla powodzenia PPO istotna będzie:  koordynacja na poziomie region-kraj,  reforma IOB,  zmiana bodźców dla nauki,  proaktywność administracji,  nowe podejście do selekcji projektów,  rygorystyczny monitoring i ewaluacja,  silne przywództwo Kluczowa będzie jakość wdrożenia PPO („diabeł tkwi w szczegółach”) PPO będzie tylko tak efektywne jak ludzie, którzy będą nim zarządzać 28

Dziękuję! 29