Alfabety dla niewidomych:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przygotowała Wiktoria Jarosz z kl. IV a
Advertisements

REKLAMA.
Podział monarchii karolińskiej
STILO Latarnia morska.
Jakub i Labirynt Start Słownik Wyjście.
IGRZYSKA OLIMPIJSKIE.
Mateusz Siuda klasa IVa
KRS % na JEDEN ŚWIAT!!! 1 JEDEN ŚWIAT KRS % na JEDEN ŚWIAT Białystok ul. Konwaliowa 3 lok A.
Uwaga !!! Aby móc przemieszczać się między poszczególnymi slajdami naciśnij : Np.: „Następny slajd”, nazwę wybranych brył, np.: Graniastosłupy lub figurę,
OPRACOWANIE: Beata Rusicka
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
„Jak pomóc uczniom się uczyć i czerpać z tego radość?” opracowała: Krystyna Turska.
1 Dr Galina Cariowa. 2 Legenda Iteracyjne układy kombinacyjne Sumatory binarne Sumatory - substraktory binarne Funkcje i układy arytmetyczne Układy mnożące.
Plan Czym się zajmiemy: 1.Bilans przepływów międzygałęziowych 2.Model Leontiefa.
INFORMA CJA o wynikach kontroli artykułów dla dzieci III kwartał 2014 r.
Rekrutacja Rok szkolny 2016/2017. Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty Nr OP-DO z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów przeprowadzania.
1 OPTYMALIZACJA SIECI SZKOLNICTWA PONADGIMNAZJALNEGO.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
Świat pełen energii.. Zasada zachowania energii mówi. że istnieje pewna wielkość zwana energią, nie ulęgająca zmianie podczas różnorodnych przemian, które.
Waga pokazuje ile waży Chen. Ile waży Chen? Alfie zebrał informacje o zwierzętach domowych które mają dzieci w jego klasie. Oto jego wyniki. Zwierzę.
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych Autor: Switek Marian.
Excel 2007 dla średniozaawansowanych zajęcia z dnia
Sesja czerwcowa 2010 Organizacja etapu praktycznego egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.
Wyrażenia Algebraiczne Bibliografia Znak 1Znak 2 Znak 3 Znak 4 Znak 5 Znak 6 Znak 7 Znak 8 Znak 9 Znak 10 Znak 11.
Ul. Żeromskiego Szkoła przyjazna i otwarta dla każdego ucznia!
FORMAT WYMIANY DANYCH GEODEZYJNYCH TANAGO. TANGO V. 1.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Poczta elektroniczna – e- mail Gmail zakładanie konta. Wysyłanie wiadomości.
Literary Reference Center Przewodnik
Elementy cyfrowe i układy logiczne
Metody komunikacji Oleś Klaudia p.n.e - Pierwsze symbole Najstarsze znane nam symbole przeznaczone do komunikacji na przestrzeni czasu to malowidła.
Prezentacja pt. Kwadrat Magiczny.
CHOROBY PASOŻYTNICZE SKÓRY
Zmienne losowe Zmienne losowe oznacza się dużymi literami alfabetu łacińskiego, na przykład X, Y, Z. Natomiast wartości jakie one przyjmują odpowiednio.
Woda to jeden z najważniejszych składników pokarmowych potrzebnych do życia. Woda w organizmach roślinnych i zwierzęcych stanowi średnio 80% ciężaru.
Cyrylica Pismo rosyjskie.
Przygotowały: Laura Andrzejczak oraz Marta Petelenz- Łukasiewicz z klasy 2”D”
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
Algorytmy Informatyka Zakres rozszerzony
Standardy de facto zapisu georeferencji map o postaci rastrowej definicja georeferencji standard „World File” standard GeoTIFF.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Woli Gimnazjum i co dalej?
KOMBINATORYKA.
To znaczy, że składa się z dwóch identycznych części, które można na siebie nałożyć. Na przykład człowiek (w niektórych miejscach) jest takim stworem.
Ul. Lermontowa Łódź ssss.... pppp llll oooo dddd zzzz iiii nnnn tttt eeee rrrr iiii aaaa.... pppp llllwww.sp33.org.
Menu Jednomiany Wyrażenia algebraiczne -definicja Mnożenie i dzielenie sum algebraicznych przez jednomian Mnożenie sum algebraicznych Wzory skróconego.
Czy umiesz się uczyć? Relacja z konferencji Profesora Tony’ego Buzana.
Strażak Strażak to osoba pełniąca służbę w straży pożarnej. Strażacy są przeszkoleni i wyposażeni w specjalistyczny sprzęt do walki z ogniem, częściowego.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Bar micwa בר מצוה.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Transformacja Lorentza i jej konsekwencje
Każdy człowiek ma prawo do... - problem łamania praw człowieka w Azji.
CZYLI JAK POWSTAŁO PISMO
Sześciolatek idzie do szkoły
Informacja o maturze w 2018 roku
terminologia, skale pomiarowe, przykłady
Liczby pierwsze.
Sześciolatek idzie do szkoły
Dodawanie liczb całkowitych
Podstawowe układy pracy wzmacniaczy operacyjnych
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
MATEMATYKA Opracowała: Martyna Białas
Metro w Walencji.
Najważniejsze operacje graficzne w programie GIMP
Zapis prezentacji:

Alfabety dla niewidomych: Alfabet Moona Alfabet Braille’a

Alfabet Moona Alfabet Moona – alfabet przeznaczony dla niewidomych, którego twórcą jest dr William Moon (1818-1894). Jego znaki można podzielić na trzy grupy. Jedna z nich zawiera znaki o kształcie zbliżonym do wielkich liter alfabetu łacińskiego. Inna – te, w których opuszczono niektóre części liter. Trzecia to znaki utworzone z umownych linii i kropek. System jest oparty na ośmiu literach alfabetu łacińskiego, które przez zmianę ułożenia, np. odwrócenie o 90 lub 180 stopni, dają inne litery. Charakterystyczny dla tego pisma jest zmienny kierunek czytania. O zmianie informuje wypukły łuk usytuowany na końcu wiersza. Alfabet Moona jest alternatywą dla alfabetu Braille'a, łatwiejszą do opanowania przez osoby, które straciły wzrok w późniejszym wieku.

Litery:

Dr William Moon (1818-1894) jest twórcą alfabetu, który Składa się z trzech rodzajów znaków. Jeden z nich zawiera znaki, których kształt zbliżony jest do wielkich liter alfabetu łacińskiego. Inny jest modyfikacją polegającą na opuszczeniu niektórych części liter. Trzeci rodzaj znaków stanowią umowne linie i kropki. Podstawą i punktem wyjścia systemu jest osiem liter alfabetu łacińskiego, które przez zmianę pozycji np. odwrócenie o 90 lub 180 stopni, dają inne litery. Cechą charakterystyczną tego pisma jest zmienny kierunek czytania, o czym informuje wypukły łuk usytuowany na końcu wiersza. Alfabet Moona jest alternatywą w szybkim opanowaniu czytania dotykowego przez dorosłe osoby ociemniałe.

Alfabet Braille'a: Alfabet Braille'a – alfabet umożliwiający zapisywanie i odczytywanie tekstów osobom niewidomym. Stworzony przez Louisa Braille'a, który w wyniku wypadku oślepł w dzieciństwie. Oparty jest na wojskowym systemie umożliwiającym odczytywanie rozkazów bez użycia światła. Jest jednym z pierwszych przykładów technologii asystujących. Podstawą, z której wyprowadza się cały system Braille'a jest sześciopunkt nazywany znakiem tworzącym. System składa się ze znaków będących kombinacją sześciu wypukłych punktów ułożonych w dwóch kolumnach po trzy punkty w każdej. Lewa kolumna zawiera umownie oznaczone punkty: 1,2,3, zaś prawą stanowią punkty: 4,5,6. Wzajemna kombinacja i rozmieszczenie punktów daje możliwość zapisu sześćdziesięciu trzech znaków. W brajlu można zapisać wszystko – istnieje kilka uzupełniających systemów zapisu brajlowskiego – notacje matematyczna, chemiczna, fizyczna i muzyczna.

Braille Louis (1809-1852) - twórca systemu pisma punktowego (dotykowego) dla niewidomych; Francuz, uczeń, a następnie nauczyciel w paryskim Instytucie Ociemniałych, sam niewidomy od 3 r. życia; w wieku niespełna 16 l. opracował podstawy, a w 1829 r. ogłosił zasady swojego systemu pisma punktowego (zob. Braille'a pismo), które przez kilka następnych lat doskonalił i uzupełniał; w 1837 r. wydano pierwszą książkę w systemie Braille'a, od 1879 r. jest on powszechnie stosowany w zakładach kształcenia niewidomych; w 1952 r. w 100-lecie śmierci Braille'a jego prochy złożono w paryskim Panteonie.