Proseminarium doktoranckie 2015/2016, semestr letni WSPÓŁCZESNE NARZĘDZIA OPISU LINGWISTYCZNEGO POLSZCZYZNY Proseminarium doktoranckie 2015/2016, semestr.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NOWA DEFINICJA FORMALNA POLSKIEJ FRAZY NOMINALNEJ IPIPAN * Prof. dr hab. Marek Świdziński Zakład Językoznawstwa Komputerowego Instytut Języka.
Advertisements

Spotkanie 5 Wstęp do GFJP: jak to chodzi....  Definicja pewnego zbioru wyrażeń (np. zbioru „język polski”).  Różne aparaty: ST, EST, GB, GPSG, HPSG,…
Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
1 FRAZEOTRANSLACJA ORAZ JEJ ZNACZENIE W KSZTAŁCENIU I DOSKONALENIU TŁUMACZY MONIKA SUŁKOWSKA Instytut Języków Romańskich i Translatoryki Uniwersytet Śląski,
Ekonometria WYKŁAD 10 Piotr Ciżkowicz Katedra Międzynarodowych Studiów Porównawczych.
Plan Czym się zajmiemy: 1.Bilans przepływów międzygałęziowych 2.Model Leontiefa.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Szkoła Podstawowa nr 12 im. Kornela Makuszyńskiego w Piotrkowie Tryb.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Wyszukiwanie informacji w Internecie. Czym jest wyszukiwarka? INTERNET ZASOBY ZAINDEKSOWANE PRZEZ WYSZUKIWARKI Wyszukiwarka to mechanizm, który za pomocą.
Excel 2007 dla średniozaawansowanych zajęcia z dnia
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
Ul. Żeromskiego Szkoła przyjazna i otwarta dla każdego ucznia!
Prof. Marek Wichroski Kierownik Zakładu Historii Medycyny i Filozofii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
Wnioskowanie o płatność Sektorowy Program Operacyjny TRANSPORT Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego.
Część III PIERWSZY PLAN FINANSOWY COLWAY. Czy biznesu Colway trudno się nauczyć? Prezentacja Pierwszego Planu Finansowego Colway.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
EGZAMIN USTNY ZGŁASZANIE SIĘ NA EGZAMIN Zdający winien zgłosić się ok. 20 minut przed wyznaczonym czasem zdawania egzaminu.
ZABRZAŃSKI RYNEK PRACY – FORMY AKTYWIZACJI OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY Zabrze, Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
Wypadkowa sił.. Bardzo często się zdarza, że na ciało działa kilka sił. Okazuje się, że można działanie tych sił zastąpić jedną, o odpowiedniej wartości.
WSPÓŁRZĘDNE GEOGRAFICZNE.  Aby określić położenie punktu na globusie stworzono siatkę geograficzną, która składa się z południków i równoleżników. Południk.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
 Chrzest Polski – tradycyjna nazwa chrztu księcia Polan Mieszka I, który zapoczątkował proces chrystianizacji ziem polskich. Niekiedy uważa się go.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
Leksykalność połączeń wyrazowych w Słowosieci Marek Maziarz *, Stan Szpakowicz #, Maciej Piasecki * * Katedra Inteligencji Obliczeniowej Politechniki Wrocławskiej,
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Analiza tendencji centralnej „Człowiek – najlepsza inwestycja”
DO CZEGO SŁUŻĄ NARZĄDY ZMYSŁÓW?
Zarządzanie zmianą Sesja 4 Skuteczne współdziałanie w ramach organizacji.
Sesja 6 Planowanie wdrożenia: Mapa Procesu Zmian
Standardy de facto zapisu georeferencji map o postaci rastrowej definicja georeferencji standard „World File” standard GeoTIFF.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Bielsku-Białej Wydział Informatyki Kierunek: Informatyka Specjalność: Systemy Informatyczne PRACA DYPLOMOWA INŻYNIERSKA.
STYLE FUNKCJONALNE.
Realizowany w Chorzowie od do r. autor: Karolina Piwczyk.
Skuteczności i koszty windykacji polubownej Wyniki badań zrealizowanych w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki „Ocena poziomu rzeczywistej.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
MATURA 2007 podstawowe informacje o zmianach w egzaminie.
Matematyka przed egzaminem czyli samouczek dla gimnazjalisty Przygotowała Beata Czerniak FUNKCJE.
Teoria masowej obsługi Michał Suchanek Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw Transportowych.
Wytyczne do opracowania wojewódzkich, powiatowych i gminnych programów ochrony środowiska Aleksandra Malarz dyrektor Departamentu Strategii i Komunikacji.
Python. Języki Programistyczne Microcode Machine code Assembly Language (symboliczna reprezentacja machine code) Low-level Programming Language (FORTRAN,
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
„Należy do dobrego wychowania dzieci, ażeby dobrze wykształcić narzędzia mowy, ażeby dzieci nauczyć każde słowo doskonale, wyraźnie i czysto wymawiać.
Przecinki. Przecinek Przecinki w zdaniu mogą pełnić różne funkcje:  Rozdzielają zdania składowe;  Rozdzielają grupy takich samych wyrazów;  Działają.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Zapraszam na spotkanie z wyrażeniami algebraicznymi!
1 Definiowanie i planowanie zadań budżetowych typu B.
Od 7.30 do 8.30 dzieci schodzą się do przedszkola. W tym czasie swobodnie bawią się w dowolnych kącikach zabaw. Nauczyciel prowadzi z dziećmi rozmowy indywidualne.
5 KROKÓW DO SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Jak dostać się do szkoły ponadgimnazjalnej? Instrukcja dla uczniów, którzy uczą się w gimnazjach które przekazują.
ZAIMKI Co to są zaimki? Jakie są ich rodzaje? Jak ich używać?
Budżetowanie kapitałowe cz. III. NIEPEWNOŚĆ senesu lago NIEPEWNOŚĆ NIEMIERZALNA senesu strice RYZYKO (niepewność mierzalna)
Logika dla prawników Podział logiczny.
wspomaganej systemem komputerowym NABÓR 2017
Informacja o maturze w 2018 roku
Niedziesiętne systemy liczbowe
Budowa, typologia, funkcjonalność
MATEMATYKAAKYTAMETAM
Zajęcia nr 2 – 10 października 2017 r.
Grazyna Mirkowska Matematyka Dyskretna PJWSTK 2001
Zapis prezentacji:

Proseminarium doktoranckie 2015/2016, semestr letni WSPÓŁCZESNE NARZĘDZIA OPISU LINGWISTYCZNEGO POLSZCZYZNY Proseminarium doktoranckie 2015/2016, semestr letni Prof. dr hab. Marek Świdziński Zakład Językoznawstwa Komputerowego Instytut Języka Polskiego UW Konsultacje: środa , pok 1 Strona internetowa:

2 Spotkanie 5 GFJP z lotu ptaka

3 Program na dziś 1. Źródła. 2. GFJP jako model języka polskiego. 3. Hierarchia i jednostki. 4. Parametry. 5. Ogólny mechanizm uzgodnienia.

Model — urządzenie funkcjonujące jak oryginał.  Co jest tym oryginałem (= obiektem opisu)? Umowa: JN – zbiór wszystkich zdań poprawnych.  Co modelujemy? Ten zbiór. Opis języka to definicja zbioru wszystkich zdań poprawnych i tylko takich. Język jest zbiorem nieskończonym. Język = gramatyka. Opis języka jest również konwencjonalny i arbitralny. Istnieje nieograniczenie wiele poprawnych gramatyk (= opisów) danego języka. 4 Intuicja opisu formalnego

Formalne rozumienie języka Język formalny: zbiór wszystkich wyrażeń poprawnych zbudowanych z elementów danego słownika (zbiór wszystkich wyrażeń nad danym alfabetem). Gramatyka formalna: definicja języka formalnego, czyli instrukcja budowy (lub rozbioru) wszystkich tych i tylko tych zdań, które należą do danego języka. Słownik należy do gramatyki!!! Opis formalny danego JN: zdefiniowanie pewnego języka formalnego i dopasowanie go do opisywanego JN. 5

6 Źródła A. Colmerauer (1978) – gramatyka metamorficzna i język programowania PROLOG. S. Szpakowicz, Formalny opis składniowy zdań polskich (1983, 1986) M. Świdziński, Gramatyka formalna języka polskiego (1992) GM => parser: droga niedługa (?).

7 M. Woliński, Komputerowa weryfikacja gramatyki Świdzińskiego (2004) Świgra M. Ogrodniczuk, Weryfikacja korpusu wypowiedników polskich (z wykorzystaniem gramatyki formalnej Świdzińskiego) (2006) gfjp2 (od 2010) Dendrarium (2010--)

8 GFJP G: Vkształty słów (także wyrażeń...; są słowa puste...) V'ponad 100 jednostek składniowych (termy)  WYPOWIEDZENIE P461 reguł postaci: FNO (p,rl,o,neg,i,z,kl) = KNODOP (p,rl,o,neg,i,z,kl) FZD (KTÓRY,k,a,c,t,neg1,rl) PRZEC $ RÓŻNE (kl,CO.KTO.WZ)

9 GFJP jako model języka polskiego Założenia: 1. definicja polszczyzny – wyliczanka struktur (ekstensywność), 2. opisujemy wszystkie wyrażenia (exhaustiveness), 3. polszczyzna to język o szyku ustalonym, 4. hierarchia wielopoziomowa, 5. typowa realizacja jednostki składniowej: konstrukcja („filozofia trzech”), 6. dwa mechanizmy: wymaganie i uzgodnienie, 7. jednostka składniowa: term z parametrami.

10 1. Ekstensywność. Tego brak. Tego mi brak. Tego tylko mi brak. Tego od wielu lat mi brak. Tego godzinę mi było brak. Tego chłopca znam. Tego chłopca nie znam. Tego faceta matka jest wziętym ginekologiem. Tego, że będzie padać, spodziewaliśmy się od rana. Tego ani tamtego ci nie darują. Tego dnia armia talibów zajęła Hrubieszów. Tego brak, a tamtego znów mamy w nadmiarze. Tego chłopca nie znam, nikt mi go nie przedstawił, żałuję. Tego chłopca nie znam, nikt mi go bowiem nie przedstawił.

11 Nie tylko Z1, ale także Z2. Z1, ale Z2. Z1, Z2' zaś Z2". I Z1, i Z2,..., i Zn. Albo Z1, albo Z2. Z1, Z2,..., Zn. Z1, Z2. Z1 bądź Z2. Z1, więc//bo Z2. Dopóki Z1, dopóty Z2 Z

12 Filozofia GFJP: niesłownikowość bardzo wysoki poziom szczegółowości opisu wielointerpretacyjność modelowanie neutralizacji niemożliwość określenia stopnia permisywności opisu

13 2. Exhaustiveness. Czego GFJP nie definiuje? a. oznajmień: *Won! *Co to? *Ryk wód, szum zawiei. b. zawiadomień, *„Pan Tadeusz” *WARSZAWA WSCHODNIA *HP LaserJet

14 c. niektórych wyrażeń z nieciągłością: *Kogo on chce oszukać? d. konstrukcji z liczebnikami: * Dwie kobiety przyszły. *Pięć psów szczeka. *Pięciu facetów było rozebranych. (To już dzisiaj nieprawda...) e.niektórych innych wyrażeń...

15 3. Polski – język pozycyjny. Jaś ma katar. Jaś katar ma. Ma Jaś katar. Ma katar Jaś. Katar Jaś ma. Katar ma Jaś.

16 Konsekwencje definicja danej jednostki składniowej przez zbiór reguł kłopot z jednostkami pustymi (nad)wielointerpretacyjność...

17 4. Hierarchia wielopoziomowa

18

19 Konsekwencje drzewa niechomskiańskie drzewa niekoniecznie binarne bardzo długie gałęzie Cykle jałowe typu: JNP= A A= BRekurencja... Uff!!!.... Z= JNP

20 5. „Filozofia trzech” A. Dwa typy konstrukcji składniowych: współrzędny podrzędny B.Trzy typy realizacji: systemowo typowa systemowo prosta systemowo zdegenerowana

21 Ad A.: (Znam) Jasia i Małgosię tego, któremu nie zależy odpowiedź Piotra kumpla z wojska znanych znawców Ad B.: systemowo typowa systemowo prosta systemowo zdegenerowana (Znam) Jasia

22

23 6. Dwa mechanizmy. A.wymaganie:=> FW Intuicja: zadane przez prawą stronę reguły (?) specjalne parametry (?) B. uzgodnienie:=> parametry Intuicja: wymuszona identyczność wartości cech składniowych.

24 7. Termy z parametrami. Zdanie równorzędne ZR (wf,a,c,t,rl,o,neg,i,z) Zdanie elementarne ZE (wf,a,c,t,rl,o,wa,wb,wc,neg,i,z,ow) Fraza wymagana właściwa FW1 (tfw,k,a,c,rl,o,neg,i,z)

25 Fraza nominalna FNO (p,rl,o,neg,i,z,kl) Spójnik SPÓJ (tsp,oz,i) Zaimek względny ZAIMWZG (kgz,p,rl,o,kl)

26 Przykładowe reguły FNO (p,rl,o,neg,i,z,kl) = KNODOP (p,rl,o,neg,i,z,kl) FZD (KTÓRY,k,a,c,t,neg1,rl) PRZEC $ RÓŻNE (kl,CO.KTO.WZ) = KNODOP (p,rl,o,neg,i,z,kl) FZD (tfz,k,a,c,t,neg1,rl) PRZEC $ RÓWNE (kl,CO.KTO) $ RÓWNE (tfz,kl.KTÓRY). Chłopiec, którego znam, umarł. Nie mam tego, czym się szczycisz, ani pieniędzy.

27 FW1 (BIER,k,a,c,rl,o,neg,i,z) = FNO (DOP,rl1,o1,neg,i,z,kl). $ RÓWNE (neg,ANI.NIE). FW1 (BIER,k,a,c,rl,o,TAK,i,z) = FNO (BIER,rl1,o1,neg,i,z,kl). Nie kupili żadnej książki. Ciekawą książkę kupili.

28 Hierarchia i jednostki Jednostki zdaniowe: 1. WYPOWIEDZENIE 2. ZR 3. ZSZ 4. ZJ 5. ZP 6. ZE

29 Przełączniki fraz: 1. FF (FF1) 2. FW (FW1) 3. FL (FL1)

30 Frazy: 1. FWE (KWENEG, KWEINK, KWE) 2. FPM 3. FNO (KNODOP, KNOPM, KNOATR, KNOINK, KNOM) 4. FPT 5. FPS 6. FZD

31 Jednostki funkcyjne: 1. SPOJNIK 2. ZAIMWZG 3. ZNAKKONCA 4. PRZECSP 5. PRZEC

32 Strukturyzacja To nie było dawno, ale albo się mylę, albo Jaś, choć nie wydawał się bystry, dowiedział się zarówno o tym, że zabrakło tego, kto miał nad nami czuwać, oraz o tym, że nikt nie przyszedł ani nie zadzwonił, jak również że przegapiono okazję, która się nie powtórzy, bo był dość konsekwentny, starając się, żebyśmy doszli, dlaczego tak się stało.

33 Zdanie elementarne to nie było dawno się mylę Jaś, choć nie wydawał się bystry, dowiedział się zarówno o tym, że zabrakło tego, kto miał nad nami czuwać, oraz o tym, że nikt nie przyszedł ani nie zadzwonił, jak również że przegapiono okazję, która się nie powtórzy, bo był dość konsekwentny, starając się, żebyśmy doszli, dlaczego tak się stało nie wydawał się bystry zabrakło tego, kto miał nad nami czuwać dlaczego tak się stało

34 Struktura zdania elementarnego ZE = FL FFFWFWFW FW

35 Parametry wyróżnik fleksyjny aspekt czas tryb rodzaj-liczba osoba wymaganie a wymaganie b wymaganie c negacja inkorporacja zależność ograniczenie wewnętrzne

36 Ogólny mechanizm uzgodnienia ZE (wf,a,c,t,rl,o,wa,wb,wc,neg,i,z,ow) = FL (a,c,rl,o,neg,i,NP) (E4) <FF(wf,a,c,t,rl,o,wa,wb,wc,k,neg,NI, z,ow) FW (wa,k,a,c,rl,o,neg,NI,NP) FW (wb,k,a,c,rl,o,neg,NI,NP) FW (wc,k,a,c,rl,o,neg,NI,NP) >......