Raport Analiza i interpretacja wyników próbnego egzaminu maturalnego z matematyki w województwie kujawsko- pomorskim w 2013 r. cz.3 Opracowanie Ewa Ludwikowska Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy PLACÓWKA AKREDYTOWANA
Poziom rozszerzony
Konstrukcja arkusza egzaminacyjnego Arkusz ćwiczeniowy na poziomie rozszerzonym z matematyki w roku 2013 został przygotowany zgodnie z koncepcją i strukturą egzaminu maturalnego z matematyki zdawanego od roku szkolnego 2009/2010 jako egzamin w części dodatkowej. Zgodnie z koncepcją i strukturą egzaminu maturalnego z matematyki zdający egzamin próbny, na poziomie rozszerzonym mieli do rozwiązania zadania z jednego arkusza egzaminacyjnego. Materiał ćwiczeniowy został tak skonstruowany, aby zbadać stopień opanowania umiejętności określonych w pięciu obszarach standardów wymagań będących podstawą do przeprowadzania egzaminu maturalnego z matematyki: 1. Wykorzystanie i tworzenie informacji 2. Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji 3. Modelowanie matematyczne 4. Użycie i tworzenie strategii 5. Rozumowanie i argumentacja
Arkusz rozszerzony składał się z 12 zadań otwartych (rozwiązanie i odpowiedź uczeń musiał samodzielnie wytworzyć i zapisać). Wśród zadań otwartych było 8 zadań, za których rozwiązanie każdego z nich uczeń mógł uzyskać 4 punkty. Ponadto arkusz zawierał 3 zadania pięciopunktowe i 1 zadanie, za które uczeń mógł otrzymać maksymalnie 3 punkty.
Województwo kujawsko-pomorskie Średnia15,12 pkt na 50 pkt Łatwość0,30 Odchylenie standardowe10,37 Mediana13 Wynik najniższy0 Wynik najwyższy48
Obszar standardówNr zadania Kujawsko- Pomorskie 1.Wykorzystanie i tworzenie informacji 2.Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji 3. Modelowanie matematyczne 4,5,9,12 O,31 4.Użycie i tworzenie strategii 1,3,6,8,10 0,39 5.Rozumowanie i argumentacja 2,7,11 0,13
Rozwiązuje równanie trygonometryczne
Przeprowadza dowód w geometrii płaskiej wykorzystując twierdzenie o okręgu wpisanym w czworokąt oraz własności figur podobnych
Wyznacza wzór funkcji homograficznej z parametrem
Wyznacza ciąg geometryczny wykorzystując wzór na - ty wyraz ciągu geometrycznego oraz związki między wyrazami ciągu geometrycznego i arytmetycznego
Oblicza objętość ostrosłupa z zastosowaniem trygonometrii (m.in. twierdzenia sinusów)
Sporządza wykres funkcji logarytmicznej wykorzystując twierdzenia o działaniach na logarytmach i rozkładzie wielomianów na czynniki
Oblicza prawdopodobieństwo zdarzenia z wykorzystaniem sumy i iloczynu zdarzeń losowych oraz wzorów kombinatorycznych
Wyznacza związki miarowe w figurach na płaszczyźnie kartezjańskiej
Przeprowadza dowód algebraiczny z posługując się wzorami skróconego mnożenia
Wyznacza związki miarowe trapezie opisanym na okręgu
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ