Gra terenowa „Śladami pamięci” Mełgiew 31.05.2016.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przedszkola.
Advertisements

Kronika wymiany uczniowskiej Pobyt grupy uczniów niemieckich w Krakowie
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
MAJOWE Ś WI Ę TA W SZKOLE PODSTAWOWEJ W ANDRYJANKACH Opracowały: Urszula Parfieniuk Lucyna Rogoza- Naliwajko.
Kim byli? Żołnierzami podziemia niepodległościowego i antykomunistycznego, stawiający opór sowietyzacji Polski i podporządkowaniu jej ZSRR w latach.
Nasze Nadleśnictwo - Nadleśnictwo Radziwiłłów. Gdzie się znajduje? Pozostałości dawnych rozległych puszcz: Bolimowskiej, Korabiewskiej i Jaktorowskiej,
Ul. Harcerska Komorno Tel
Zespół Szkół w Przykonie Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Przykonie.
AKCJA SPOŁECZNO-EDUKACYJNA ŻONKILE 73. ROCZNICA POWSTANIA W GETCIE WARSZAWSKIM Wolontariusze Muzeum POLIN Fot. Kajus W. Pyrz.
„W barwach biało-czerwonych” Zespół Szkół w Korycinie kwiecień - maj 2016.
Czym jest Szkoła z klasą 2.0? „Szkoła z Klasą 2.0” to program, który ma na celu wypracowanie zasad dotyczących korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
W tym etapie gry, byliśmy w Muzeum W Gliwicach na Oddziale Odlewnictwa Artystycznego.
SPRAWOZDANIE Z PRACY Z MŁODZIEŻĄ ZA ROK 2015 KOŁO PZW KOLEJARZ-OFAMA OPOLE.
Uczniowie naszej szkoły mogą realizować swoje zainteresowania na różnych polach np. realizować się w działalności artystycznej, biorąc udział w różnego.
TAJEMNICE DRZEW Szkoła z klasą 2.0. Realizację programu rozpoczęliśmy od wyjaśnienia pojęcia TIK TIK czyli technologie informacyjno- - komunikacyjne to.
Propozycja projektów skierowane do dzieci i młodzieży Poznańskich szkół Młodzież poznańskich szkół w hołdzie bohaterom Czerwca`56.
WITAMY I SERDECZNIE ZAPRASZAMY do II Liceum Ogólnokształcącego im. Gabriela Narutowicza w Łodzi.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 W RYBNIKU HISTORIA NASZEJ SZKOŁY… Pod koniec 1905 roku zamysłowskie dzieci doczekały się wreszcie własnej szkoły podstawowej.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
30 GRUDNIA  W I kwartale roku odbywały się spotkania Wójta Gminy Załuski z mieszkańcami gminy w 15 miejscowościach.
KLASA 1B Gimnazjum nr 54. NASZE ŚREDNIE W tym trymestrze paskowe średnie uzyskali: Dawid Papazjan Katarzyna Zrobek Alicja Seliga Jagoda Borek Leonard.
Karol Marcinkowski Wielkopolanin który działał w obronie Polskości Na co dzień chodzimy ulicą jego imienia, mijamy pomniki upamiętniające tę postać tak.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
5 dni przed wakacjami Tydzień nauki opartej na doświadczeniu w szkole w Vasaramäki.
Nadleśnictwo Wichrowo. Adres : Wichrowo 2, Dobre Miasto (województwo warmińsko - mazurskie ). Przynależność : Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych.
Muzeum odlewnictwa Muzeum w Gliwicach jest jednym z najstarszych tego typu obiektów na Górnym Śląsku (w latach 1905–1945). Obecnie Oddział Odlewnictwa.
1 kwietnia aula widowiskowa ICDS wypełniła się do ostatniego miejsca podczas Dnia Otwartego naszego gimnazjum. Licznie przybyli rodzice oraz przyszli.
Historia i tradycje Szkoła Podstawowa nr 40 w Lublinie pierwotnie mieściła się w budynku VI Liceum Ogólnokształcącego im. H. Kołłątaja przy ul. Mickiewicza.
Pro-ekologiczny Konstantynów Ł ódzki „Dofinansowano ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi”
MOJE CZYSTE MIASTO Relacja Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 7 w Rudzie Śląskiej.
STUDENCKIE KOŁO HONOROWYCH DAWCÓW KRWI I POTENCJALNYCH DAWCÓW SZPIKU AKCJE ODDAWANIA KRWI I REJESTRACJI POTENCJALNYCH DAWCÓW SZPIKU.
Historia to świadek czasu, światło prawdy, życie pamięci, nauczycielka życia, zwiastunka przyszłości...
Szkoła z klasą 2.0 „Czytamy i odkrywamy” Łobżenica,
Sprawdzian 2016r. Informacje dla uczniów i rodziców.
ZSB im. Powstańców Śląskich realizuje program
Festiwal Nauki w Szkole Podstawowej nr 28 z Oddziałami Integracyjnymi w Lublinie 28 maja 2015 roku.
„Pamięć i przeszłość nas tworzą, czy tego chcemy, czy nie. Jakkolwiek o tym myślimy lub nie myślimy. Tak jest. Milczenie tego nie przekreśli. Sekret.
Klasa If na wycieczce. Ogólny harmonogram wycieczki  Dnia 9 maja 2016 roku klasa 1f pod opieką Pani Katarzyny Haberny, Pana Marcina Gmyrka i Pana przewodnika.
5 kwietnia 2016 r. (wtorek) część 1. – język polski i matematyka – godz. 9:00 (80 minut – arkusz standardowy lub 120 minut – czas wydłużony) część 2. –
Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Woli Gimnazjum i co dalej?
Moja Patronka. J. Karpińska, P. Ratajczak, A. Zając DROGA DO PATRONA i PIEŚNI MOJEJ SZKOŁY! "...Jam jest Polska, Ojczyzna twoja, ziemia Ojców, z której.
Nadleśnictwo w Złotym Potoku. Co to jest nadleśnictwo? Nadleśnictwo – podstawowa jednostka gospodarcza i organizacyjna w strukturze Lasów Państwowych.
WITAMY WITAMY W XXXV LO W ŁODZI. ITAMY W XXXV LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM im. KRÓLA STEFANA BATOREGO W ŁODZI ITAMY W XXXV LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM im. KRÓLA.
Kodeks 2.0. Szkoła Podstawowa nr 52 im. Marii Dąbrowskiej w Krakowie.
MATURA 2007 podstawowe informacje o zmianach w egzaminie.
W dniu 30 maja 2015 roku odbył się Piknik Rodzinny w parku- przy ul. Wieniawskiego. Organizatorem była Szkoła Podstawowa nr 24 w Rzeszowie. Trwał on.
Czy umiesz się uczyć? Relacja z konferencji Profesora Tony’ego Buzana.
Nasze Nadleśnictwo Mieszkowice Dzień dobry! Witamy w Nadleśnictwie Mieszkowice – naszym Nadleśnictwie, naszym lesie…. Historia Nadleśnictwa, to las i ludzie.
Młody obywatel na sportowo „Kronika sportowa czyli jak przywrócić do życia dawne gry i zabawy” Działania jakie podjęliśmy - Młody Obywatel na sportowo.
Targi 2.0 Wykorzystanie Technologii Informacyjnej i Komunikacyjnej w szkole Weryfikacja Kodeksu 2.0.
„Nasze Nadleśnictwo Wyszków”. Chcąc poznać bliżej nasze Nadleśnictwo Wyszków wybraliśmy się do miejscowości Leszczydół - Nowiny. Tam dzięki Panu Leśniczemu.
Numer 1 (mamy nadziej ę, ż e nie ostatni). podpowiedź (na następnych stronach)
Kodeks 2.0 Debata szkolna. Uczestnicy Klasa 6b Klasa 6 d Klasa 6 c klasa 1 c Klasa 4a.
Pieniny ( r.) 24 maja uczniowie klas trzecich (oraz kilka zbłąkanych egzemplarzy z klasy pierwszej i jeden z drugiej) wzięli udział w edukacyjnej.
Uczniowie wzięli udział w warsztatach dotyczących Akcji Burza 44. Poznali jej podstawowe założenia i przebieg.
5 KROKÓW DO SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Jak dostać się do szkoły ponadgimnazjalnej? Instrukcja dla uczniów, którzy uczą się w gimnazjach które przekazują.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 7 w Rudzie Śląskiej.
ANKIETA aktywność czytelnicza uczniów LO Czersk
Projekt „Lekki tornister”
Pomniki i budynki historyczne naszej gminy
Zespół Szkół im. Elizy Orzeszkowej
W BARWACH BIAŁO-CZERWONYCH
Stulecie Niepodległości w Barwach Biało - Czerwonych
ZAWODOWCY Konkurs pt.”Zawodowcy” realizowany w ramach programu z zakresu doradztwa zawodowego w SP nr 370 w Warszawie.
Wycieczka do gorlic w ramach projektu „Świętujemy niepodległą”
Żołnierze wyklęci byli to żołnierze podziemia niepodległościowego i antykomunistycznego, stawiający opór zbrojny próbie sowietyzacji Polski i podporządkowania.
Kolegium do spraw Dziedzictwa Kulturowo- Historycznego
Zapis prezentacji:

Gra terenowa „Śladami pamięci” Mełgiew

Grupa projektowa

OBCE RZECZY WIEDZIEĆ DOBRZE JEST – SWOJE, OBOWIĄZEK. Zygmunt Gloger Motto naszego projektu:

Cele naszego projektu - uczczenie pamięci ofiar obozu w Krzesimowie, - złożenie hołdu bohaterkom walki niepodległościowej i konspiracyjnej, - kształtowanie dumy narodowej i postaw patriotycznych wśród młodzieży, - upowszechnienie wiedzy o żołnierzach podziemia antykomunistycznego, - zainteresowanie uczniów historią II wojny światowej i okresem powojennym, - zachęcanie do poznawania trudnych dziejów naszej Ojczyzny i gminy, - likwidowanie „białych plam” w historii naszego regionu, - ochrona przed zapomnieniem ważnych wydarzeń i ludzi, - integracja młodzieży.

Zasady gry terenowej - Gra skierowana była do uczniów klas VI szkół podstawowych z obszaru gminy Mełgiew. - W grze wzięły udział 2 osobowe drużyny młodzieży pod opieką nauczyciela. - Grupy nie mogły się rozdzielać, poruszały się pod opieką swojego nauczyciela, który odpowiadał za ich bezpieczeństwo. - Uczniowie musieli posiadać pisemną zgodę rodziców na udział w grze. - Nauczyciele nie mogli pomagać w rozwiązywaniu zadań. - Ocenie podlegały zadania prawidłowo wykonane na punktach. - Na trasie gry można było poruszać się wyłącznie pieszo(do miejsc docelowych uczniowie zostali dowiezieni autokarem szkolnym).

Wymagania - posiadanie aparatu fotograficznego np. w telefonie komórkowym, -ogólna wiedza na temat historii Polski w latach , - znajomość topograficzna miejscowości Mełgiew i Krzesimów, -ogólna wiedza na temat historii gminy Mełgiew w XX wieku.

Honorowy patronat Jaworzniacy- Związek Młodocianych Więźniów Politycznych lat

Wójt Gminy Mełgiew Pan Ryszard Podlodowski

Projekt przygotowali Pod czujnym okiem pani Ewy Małysz- Kubić (nauczycielki historii) grę terenową przygotowali: Dawid Baran; Zuzanna Lewandowska; Bartłomiej Białkowski; Alicja Pawelec; Kamila Jesionek.

Uczestnicy gry Uczniowie szkół z terenu gminy Mełgiew : Szkoły Podstawowej im. Józefa Piłsudskiego w Mełgwi Szkoły Podstawowej im. Jana Brzechwy w Jackowie Szkoły Podstawowej im. Jaworzniaków w Krzesimowie Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Dominowie

Projekt powstał dzięki pomocy Nauczycieli Zespołu Szkół w Mełgwi: Pani Dyrektor Haliny Załogi, Pana Wicedyrektora Jacka Wardęgi, Pani Moniki Woźniak- Gołąb-nauczycielki plastyki oraz Pana Waldemara Woźniaka – nauczyciela informatyki Pani Marzenny Pietrzyk – bibliotekarki.

Projekt wspierały również : Pani Agnieszka Janczyńska z Lubelskiego oddziału IPN; Pani Samanta Szbała pracownik Fundacji Europejskiej Akademii Samorządowej; Pan Krzysztof Kata P.H.U.RADEX-Karawan; Pani Urszula Kowalczyk Gminna Biblioteka publiczna w Mełgwi; Pani Agnieszka Kwaśniak Przewodnicząca Szkolnej Rady Rodziców, Pan Sylwester Zielonka – kierowca szkolnego busa.

Zadania Uczestnicy gry mieli do wykonania wiele zadań. Musieli wykazać się zarówno wiedzą jak i sprawnością fizyczną, a przy okazji mogli się wiele nauczyć na temat historii swojego regionu.

Po przejściu przeszkolenia wszystkie grupy stały się oddziałami patrolowymi i na całym szlaku musieli się posługiwać hasłem, tak jak robili to członkowie tajnych organizacji w trakcie wojny i okupacji sowieckiej. Hasło brzmiało: „Cześć, pamięć i chwała” Odzew= „Ofiarom obozu”

Kilka przykładów zadań - Upamiętnienie Miejsc Pamięci- przez zapalenie zniczy Pod pomnikiem poświęconym „Bohaterom poległym w walce z hitlerowskim okupantem”

Złożyli kwiaty i zapalili znicze pod Ścianą Pamięci

Pomniki na cmentarzu w Mełgwi Upamiętnienie rodziny Dreckich ostatnich właścicieli majątku Krzesimów, gdzie po zakończeniu wojny został utworzony obóz.

Dolina Krzyży Uczestnicy gry upamiętnili pomordowanych w Obozie w Krzesimowie oraz zapalili znicze na Drodze Krzyżowej, gdzie każda ze stacji poświęcona jest innemu miejscu kaźni narodu polskiego w latach

Wykonywali zadanie przy użyciu tablicy multimedialnej Uczniowie musieli się tu wykazać postaci związanych z historią regionalną.

Odczytywanie szyfrogramów

Alfabet A. – B –... C –. –. D –.. E. F.. –. G –.. H.... I.. J. – – – K –. – L. –.. M – – N –. O – – – P. – –. R. –. S... T – U.. – W. – – V... – X –.. – Y –. – Z – –.. 1. – – – – 2.. – – – 3... – – – – – –... 8 – – –.. 9 – – – –. 0 – – – – –

Przeszkolenie wojskowe i sanitarne Musztrę przeprowadzili harcerze z Drużyny Lubelskiego Arsenału

Rzucanie granatem i strzelanie do celu Przez chwile uczestnicy gry musieli się wczuć w role prawdziwych partyzantów.

Znajomość skrótów Nie zabrakło również sprawdzenia podstawowej wiedzy historycznej. Uczniowie musieli się wykazać znajomością skrótów organizacji bojowych, działających w latach

Zwiedzili Regionalne Muzeum

Następnie wszyscy udaliśmy się do Krzesimowa

Na terenie dawnego obozu Pani Dyrektor Halina Załoga przeprowadziła krótką lekcję na temat warunków panujących w obozie w trakcie jego funkcjonowania.

Oto zdjęcie jednej z obór, w których przetrzymywano więźniów.

Zadania w Lasku Pruszkowskim

Tu uczniowie musieli popisać się znajomością polityków, którzy zadecydowali o losach Polski po II wojnie światowej.

Rozwiązywanie zadań na terenie Doliny Krzyży

Przez cały czas trwania gry uczestnicy musieli uważać na funkcjonariusza NKWD, w którego rolę wcielił się nasz kolega Kacper Olejnik.

Po mino, iż Kacper wcielił się w tak „niewdzięczną” rolę, to nie zapomniał sam oddać czci pochowanym ofiarom obozu, przez zapalenie zniczy na mogiłach.

Po zakończeniu gry wszyscy udaliśmy się ponownie do szkoły gdzie zostały wręczone nagrody i dyplomy.

W tle widzimy wystawę udostępnioną nam na czas gry praz IPN Oddział Lublin.

w Zespole Szkół w Mełgwi odbył się 26 Ogólnopolski Zlot Jaworzniaków

Relacja uczennicy klasy 6 Szkoły Podstawowej w Mełgwi dla Radia Lublin