Procedura Finansowo - Księgowa w UMP. ZAKŁADANIE KONTA Wniosek o otwarcie konta dochodowego i wydatkowego dla projektu przekazywany jest do Wydziału Finansowego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opracowała: Irena Kisielewska
Advertisements

KSIĘGOWOŚĆ W PROJEKTACH UE
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Wniosek o płatność Karolina Bakalarska Olsztyn,
Raportowanie, monitorowanie oraz przepływy finansowe Szwajcarsko-Polski Program Współpracy Muszyna opracowanie JEMS Architekci.
1 Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Dla rozwoju Mazowsza Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Wsparcie promocji i rozwoju markowych produktów wniosek o płatność w ramach Działania 5.5 RPO WK-P. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko Pomorskiego.
Rozliczanie finansowe projektów w ramach działania 2.3 Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego – przygotowanie wniosków o płatność,
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata osie priorytetowe II-VII Urząd.
Opis dokumentów finansowych
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Wymagania w zakresie sporządzania załączników
Wymagania w zakresie sporządzania załączników do wniosku beneficjenta o płatność w ramach priorytetu 1, 3 i 4 ZPORR Białystok, 29 czerwca 2005 r.
ROZLICZENIE JEDNORAZOWEJ DOTACJI NA ROZWÓJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Załączniki do wniosku o płatność Toruń, 12 kwietnia 2006 r.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Anna Lewandowska r. 1 Ministerstwo Środowiska Departament Ekonomiczny.
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
Kraków, listopad 2005r. Oddział Weryfikacji i Potwierdzania Płatności Realizacja wniosków o płatność
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego 1 MINISTERSTWO GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ ZINTEGROWANY PROGRAM OPERACYJNY ROZWOJU REGIONALNEGO.
Oddział Weryfikacji i Potwierdzania Płatności Kraków, maj 2006r.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1Wrocław, 26 marca 2008 r. Wzór Umowy.
Temat do podręcznika Ekonomika cz. 1
Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich SZKOLENIE w zakresie rozliczania projektów w ramach PROW
Dotacje działalność pożytku publicznego
1Warszawa, 27 lutego 2014 Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Działanie 2.3 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Departament Systemów Informatycznych.
Rozliczanie operacji PROW Stęszew 6 listopada 2012r Ireneusz Witkowski.
Wprowadzanie zmian do umów z Beneficjentami Działania 8.2 PO IG
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Prezentacja na Side Event, Barcelona
Nota księgowa jako dokument rozliczeniowy firmy
Ul. Przy Rondzie 6, adres do korespondencji: ul. Basztowa 22, Kraków tel , faks „Narodowy Program Przebudowy.
Finansowanie projektów z EFS w ramach Działań 1.1, 1.5, 1.6 SPO RZL Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKU O PŁATNOŚC Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH PROGRAMU INTERREG IIIA CZECHY - POLSKA USTROŃ - 28.X.2005.
Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa 12 grudnia 2013 roku 12 grudnia 2013 roku ROZLICZENIA KOSZTÓW w ramach działania Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych.
Współpraca z Instytucją Pośredniczącą przy realizacji projektów systemowych Ośrodków Pomocy Społecznej Lidia Lechocka Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego.
Schemat organizacyjny
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r.1 Wrocław, 23 kwietnia 2009 r. P RAKTYCZNE ASPEKTY WYPEŁNIANIA WNIOSKU BENEFICJENTA O PŁATNOŚĆ.
Zasady prawidłowego rozliczania otrzymanego wsparcia w ramach „ Z pracy do pracy” POKL /14.
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
ZMIANY W UMOWACH ORAZ FAKTURACH PLACÓWEK OŚWIATOWYCH
Sprawozdawczość roczna w jednostce budżetowej wybrane aspekty Katarzyna Michalak.
Fundusz Współpracy 1 Jachranka, 25 stycznia 2005 Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL WNIOSEK O PŁATNOŚĆ.
Najczęściej popełniane błędy we wnioskach o płatność Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89)
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
01 Departament Wdrażania RPO Kwalifikowalność wydatków Departament Wdrażania RPO.
Wnioskodawca chcący ubiegać się o dofinansowanie projektu w konkursie w ramach RPO WIM powinien: 1)Zapoznać się z ogłoszeniem o konkursie: Ogłoszenie.
Sprawozdawczość Poznań, 8 Marca 2007 r.. Sprawozdawczość Rozporządzenie nr 1260/1999/WE z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie.
Zasady gromadzenia i przechowywania dokumentacji projektów realizowanych przez Urząd Miasta Poznania Agnieszka Górczewska Oddział Programów i Funduszy.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Rachunkowość finansowa – część 4 Dokumentacja i dowody księgowe.
Zatrudnianie nauczycieli
Lekarska ambulatoryjna opieka rehabilitacyjna
Przyczyny powstawania, wykrywanie i poprawianie błędów księgowych
Rachunkowość finansowa – część 5
Zarządzanie projektem EFS
Rozliczanie i kontrola operacji w ramach PO RYBY
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
System oceny i kryteria wyboru projektów w ramach Podziałania
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Omówienie zasad sporządzania sprawozdania/rozliczanie wydatków
System wyboru projektów w ramach Działania 5. 2
System wyboru projektów w ramach Działania 6. 1
Zapis prezentacji:

Procedura Finansowo - Księgowa w UMP

ZAKŁADANIE KONTA Wniosek o otwarcie konta dochodowego i wydatkowego dla projektu przekazywany jest do Wydziału Finansowego przez jednostkę wdrażającą lub za pośrednictwem Oddziału Funduszy Europejskich Powinien zawierać: 1. Tytuł projektu 2. Określenie waluty 3. Informację czy na prowadzenie konta zostały zabezpieczone środki w budżecie projektu, czy opłaty za prowadzenie konta stanowią wydatek kwalifikowany projektu

DOWODY KSIĘGOWE Dowód księgowy – stwierdza dokonanie lub rozpoczęcie operacji gospodarczej i jest podstawą zapisów w księgach rachunkowych

Dowody księgowe powinny być rzetelne, zgodne z rzeczywistym przebiegiem operacji, kompletne i wolne od błędów rachunkowych Niedopuszczalne jest dokonywanie w dowodach księgowych wymazywania i przeróbek

Błędy w dowodach źródłowych zewnętrznych – korygowanie poprzez wystawienie korekty dowodu Błędy w dowodach wewnętrznych poprawia się poprzez skreślenie błędnej treści lub kwoty, z utrzymaniem czytelności skreślonych wyrażeń lub liczb, wpisanie treści poprawnej i daty poprawki oraz złożenie podpisu osoby do tego upoważnionej. Nie można poprawiać pojedynczych liter lub cyfr.

Dowód księgowy opiewający na waluty obce zawiera przeliczenie ich wartości na walutę polską według kursu obowiązującego w dniu przeprowadzania operacji gospodarczej lub innego kursu określonego w szczególnych przepisach, np. zawartych umowach o dofinansowanie ze środków unijnych

Dowód księgowy powinien zawierać: Określenie rodzaju dowodu i jego numer identyfikacyjny Określenie stron (nazwa, adres) dokonujących operacji gospodarczej Opis operacji oraz jej wartość Datę dokonania operacji, a gdy dowód został sporządzony pod inną datą – także datę sporządzenia dowodu Stwierdzenie sprawdzenia i zakwalifikowania dowodu do ujęcia w księgach rachunkowych

ZASADY OBIEGU DOKUMENTÓW KSIĘGOWYCH ZARZĄDZENIE PREZYDENTA NR 33/2006/K Z r. Dowód (faktura) stanowiący podstawę do wypłaty jest sprawdzany pod względem merytorycznym przez dyrektora wydziału realizującego działanie budżetowe (lub osobę upoważnioną ) Sprawdzenie dowodów pod względem merytorycznym (rzeczowym) polega na ustaleniu prawdziwości, rzetelności, celowości i zgodności z przepisami operacji gospodarczej potwierdzonej tymi dowodami oraz sprawdzeniu czy dokumenty te zostały wystawione przez właściwe jednostki.

ZASADY OPISYWANIA DOWODÓW KSIĘGOWYCH PRZY PROJEKTACH Z DOFIANSOWANIEM UE (1) W przypadku umów realizowanych na podstawie umów o dofinansowanie ze środków unijnych niezbędny jest opis dokumentu zgodnie z wymogami Unii Europejskiej. 1. Tytuł projektu Np. ”Kompleksowy program doradczo - szkoleniowy szansą dla kobiet Poznania i powiatu poznańskiego” 2. Numer umowy o dofinansowanie projektu np. DWF /SPORZL

ZASADY OPISYWANIA DOWODÓW KSIĘGOWYCH PRZY PROJEKTACH Z DOFIANSOWANIEM UE (2) 3. Priorytet i kategorię działania Np. Priorytet 1 działanie 1.6 ( Sektorowy program operacyjny- rozwój zasobów ludzkich ) 4. informacje o kosztach kwalifikowanych Należy tu wyodrębnić podział procentowy dotyczący udziału własnego i dofinansowania z UE

ZASADY OPISYWANIA DOWODÓW KSIĘGOWYCH PRZY PROJEKTACH Z DOFIANSOWANIEM UE (3) Dodatkowe informacje: 1. Oświadczenie o zachowaniu przepisów o zamówieniach publicznych “Oświadczam, że zamówienie zostało udzielone i zrealizowane zgodnie z art.....ust....pkt.... ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo Zamówień Publicznych /DZ.U Nr 19 poz.177 z późniejszymi zmianami/ Poznań, dnia......podpis ” ( osoby upoważnionej)

ZASADY OPISYWANIA DOWODÓW KSIĘGOWYCH PRZY PROJEKTACH Z DOFIANSOWANIEM UE (4) 2. Kategoria wydatku “Wydatek mieści się w zatwierdzonym planie na rok 2007 dział....rozdział......paragraf Poznań, dnia podpis ( upoważnionego pracownika) “Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego / Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz ze środków budżetu państwa” (jeśli dotyczy)

ZASADY OPISYWANIA DOWODÓW KSIĘGOWYCH PRZY PROJEKTACH Z DOFIANSOWANIEM UE (5) Akceptacja Wydziału Finansowego Na dowód sprawdzeniem pod względem merytorycznym podpisuje się poniższą klauzulę: “Sprawdzono pod względem merytorycznym dnia /podpis Dyrektora lub z upoważnienia Dyrektora z pieczątką imienną/ Tak opisany dokument zostaje zatwierdzony przez Dyrektora wydziału realizującego dane zadanie budżetowe i przekazany do Wydział Finansowego celem realizacji

Zadania Wydziału Finansowego Weryfikacja dowodów stanowiących podstawę do wypłaty pod względem formalnym i rachunkowym w Oddziale Sprawozdawczości i Analiz (WF) Sprawdzenie dowodów pod względem formalno-rachunkowym polega na ustaleniu, czy zostały one wystawione w sposób technicznie poprawny i zawierają niezbędne dane, jakie powinny te dokumenty zawierać (dane wymagane w ustawie o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. - Dz. U. z dnia 19 listopada 1994r. z późniejszymi zmianami, a w zakresie operacji obejmujących vat odpowiednio: ustawa z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym - Dz.U. z dnia 15 lutego 1993 r. z późniejszymi zmianami), oraz czy dane liczbowe nie zawierają błędów rachunkowych. Zgodnie z zapisem w wewnętrznym regulaminie organizacyjnym, występuje on w formie podpisanej na dowodzie klauzuli: “Sprawdzono pod względem formalnym i rachunkowym, dnia ”

Zadania Wydziału Finansowego Dowody księgowe sprawdzone pod względem merytorycznym i rachunkowym podlegają zatwierdzeniu do wypłaty przez Skarbnika Miasta lub osobę upoważnioną Na dowodzie stanowiącym podstawę do dokonania wypłaty, po wystawieniu polecenia przelewu zamieszcza się klauzulę: “zapłacono czekiem / przelewem nr dnia ” Klauzulę taką podpisuje pracownik dokonujący polecenia przelewu. Umieszcza się ją w takim miejscu, aby nie mogła być usunięta przez obcięcie części dowodu. Ma ona zapobiec powtórnemu użyciu dowodu za podstawę dokonania wypłaty.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Barbara Horyza Wydział Finansowy