JAK PLANOWAĆ ZAJĘCIA POZALEKCYJNE? Autorzy: Katarzyna Michalik
CZYLI POZNANIE POTRZEB
Podstawowe potrzeby człowieka samorealizacja sukces akceptacja Integracja bezpieczeństwo diagnoza DZIAŁNIE PEDAGOGICZNE MOTYWACJA CEL
Program to uporządkowany układ czynności zorientowanych na określone cele i odpowiadające im zadania, mających charakter ramowego planu, stale ulegających modernizacji
- WSTĘP Z OGÓLNĄ INFORMACJĄ ( AUTOR, ADRESAT, KRÓTKA CHARAKTERYSTYKA - CELE NAUCZANIA - OGÓLNE I SZEGÓŁOWE, - MATERIAŁ NAUCZANIA, - WYMAGANIA PROGRAMOWE, - OBUDOWA DYDAKTYCZNA, - WARUNKI WDRAŻANIA PROGRAMU, - INFORMACJA O EWALUACJI PROGRAMU
1. Opracowanie programu. 2. Pozytywna opinia nauczyciela mianowanego posiadającego wyższe wykształcenie z dziedziny zgodnej z zakresem treść, które obejmuje program. 3. Program musi uwzględniać podstawę programową. 4. Zatwierdzenie przez Radę Pedagogiczną i Radę Szkoły 5. Jasne procedury osiągania celów, ewaluacja.
Ewaluac ja - badanie metod kształcenia pomiar Osąd - jak to wyszło decyzja
CO MIERZYĆ? - UMIEJĘTNOŚCI -WIADOMOŚCI Czym mierzyć? Narzędzia pomiaru dydaktycznego- ankieta, test, obserwacja, wytwór dziecka, analiza, wywiad, kwestionariusz Kiedy mierzyć ? - na początku, - w trakcie kształcenia, - na zakończenie
OSĄD ANALIZA WYNIKÓW POMIARU WERYFIKACJA PROCESU DYDAKTYCZNEGO
ZMIANA W ZAKRESIE STRUKTURYZACJI TREŚCI KSZTŁCENIA, - STRUKTURYZACJI TREŚCI KSZTŁCENIA, -DOBORU METOD KSZTŁCENIA, -DOBORU FORM ORGANIZACYJNYCH, - WYKORZYSTANIA ŚRODKÓW DYDAKTYCZNYCH
- innowacja przedmiotowa, - eksperyment, - reforma oświatowa
PRZEKSZTAŁCENIE POSZERZENIE UZUPEŁNIENIE ZASTAPIENIE ELIMINACJA DOSTOSOWANIE WZMOCNIENIE INTEGRACJA
Innowacja kształceniowa- dotyczy wszystkich programowych metodycznych i organizacyjnych zmian w zakresie dydaktyki Innowacja wychowawcza- obejmuje zmiany w zakresie pedagogicznych oddziaływań wychowawczych
Innowacja opiekuńcza- dotyczy wszelkich zmian podejmowanych w zakresie celów, metod, treści. Innowacja terapeutyczno- zdrowotna- obejmuje dziłania opiekuńcze i wychowawcze.
Jak pracować metodą projektu? PROJEKT TO METODA NAUCZANIA, KTÓRA POLEGA NA REALIZACJI PRZEDSIEWZIĘCIA WEDŁUG OPRACOWANYCH ZAŁOŻEŃ PROJEKT TO METODA NAUCZANIA, KTÓRA POLEGA NA REALIZACJI PRZEDSIEWZIĘCIA WEDŁUG OPRACOWANYCH ZAŁOŻEŃ.
Wybór tematu i określenie celu Zbieranie i opracowanie informacji Prezentacja projektu
MA OKREŚLONE CELE I METODY PRACY ORAZ TERMINY RELIZACJI, - MA OKREŚLONE CELE I METODY PRACY ORAZ TERMINY RELIZACJI, - WYZANCZONE SĄ OSOBY ZA JEGO REALIZACJĘ, - ZNANNE SĄ KRYTEIA OCENY POSZCZEGÓLNYCH ETAPÓW PRACY, - UCZNIOWIE MOGĄ PRACOWAĆ INDYWIDUALNIE ORAZ W GRUPACH, - REZULTATY PRACY PRZEZENTOWANE SĄ PUBLICZNIE.
OSOBOWE- opracowanie autorskie ZESPOŁOWE- opracowanie grupowe ZEWNĘTRZNE(INDYWIDUALNE)- korzystanie z dorobku innej osoby
ZEWNĘTRZNE ( ZESPOŁOWE)- korzystanie z dorobku zespołu autorów. ZEWNĘTRZNE(FORMALNO- INSTYTUCJONALNE)- korzystanie z opracowań powstałych w określonych instytuacjach