Najwyższa Izba Kontroli Departament Komunikacji i Systemów Transportowych Informacja o wynikach kontroli zabezpieczenia interesów Skarbu Państwa w umowach.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Plany ustawodawcze w obszarze ubezpieczeń komunikacyjnych w Polsce
Advertisements

„Dostęp do informacji publicznej z punktu widzenia obywatela”
Administracja finansów publicznych
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Założenia do projektu ustawy
Zmiana Planu zagospodarowania przestrzennego Województwa Lubuskiego
Prawo administracyjne
w procedurze zawierania Umowy Offsetowej
PRAWO FINANSOWE.
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Specyfikacja istotnych warunków zamówienia dla zlecanych projektów planów miejscowych – forma i podstawowe założenia BAiPP Warszawa, 30 września 2009.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Uchylenie pośrednie rozporządzeń
Procedura budżetowa w Polsce
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego 1 Działanie 2.1 i 2.2 PO IG System wdrażania działań: 1.Podmioty systemu wdrażania; 2.Dokumenty; 3. Ocena projektu;
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
Procedura przyjmowania dokumentów rządowych według nowego Regulaminu pracy Rady Ministrów Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w.
Sytuacja bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
Funkcjonowanie procedury notyfikacji w ramach dyrektywy 98/34/WE Koordynacja systemu notyfikacji na szczeblu krajowym Warsztaty legislacyjne w zakresie.
Transport Tomasz A. Winiarczyk.
Departament Współpracy z Jednostkami Samorządu Terytorialnego Instytucja Pośrednicząca dla Priorytetu V Dobre Rządzenie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Regionalny Program Operacyjny
OPOLE Decyzja Nr 396/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 18 grudnia 2013 r. zmieniająca decyzję w sprawie wprowadzenia zasad współpracy resortu.
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
Instytucja scaleń gruntów w świetle znowelizowanej ustawy o scalaniu i wymianie gruntów Jerzy Kozłowski Zastępca Dyrektora Departamentu Gospodarki Ziemią.
Redagowanie tekstów jednolitych rozporządzeń
LOKALIZACJA I BUDOWA LĄDOWYCH FERM WIATROWYCH Materiał na konferencję,,Chronić Chronione” TORUŃ 12 sierpnia 2014 r. Departament Infrastruktury NAJWYŻSZA.
Pozycja (prawa i obowiązki) doradców restrukturyzacyjnych w prawie restrukturyzacyjnym Założenia i cele ustawodawcy przy tworzeniu instytucji doradców.
związane z budownictwem energooszczędnym
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
„Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych – realizacja w 2015 roku
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE OCHRONY LOTNISK. NOWE DOKTRYNY BEZPIECZEŃSTWA
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną.
Zespół Ekspertów do spraw Alimentów 9 luty 2016 r. Wspólna inicjatywa Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzecznika Praw Dziecka.
INFORMACJA O REALIZACJI I WDRAŻANIU USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Emilia Kołaczek Departament Gospodarki Odpadami Warszawa, dnia 16.
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
Obwodnica Ostrowa Wielkopolskiego PARTNERSTWO SAMORZĄDOWO - RZĄDOWE Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Powiat Ostrowski.
1 Prof.zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Deregulacja i liberalizacja transportu w Polsce.
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Planowanie współpracy z organizacjami pozarządowymi i partnerami społecznymi w 10 Brygadzie Logistycznej i jednostkach wojskowych podporządkowanych na.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Szkolenie dla potencjalnych beneficjentów ostatecznych
Lekarska ambulatoryjna opieka rehabilitacyjna
TEMAT KLASYFIKOWANIE INFORMACJI NIEJAWNYCH. KLAUZULE TAJNOŚCI
Trybunał Konstytucyjny
Podmioty prawa pracy mgr Sabina Pochopień.
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Transport drogowy na Mazowszu
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Prawo transportowe 5 Podmiot wewnętrzny.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zawieranie umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Uszczelnienie systemu podatkowego, co dalej?
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zapis prezentacji:

Najwyższa Izba Kontroli Departament Komunikacji i Systemów Transportowych Informacja o wynikach kontroli zabezpieczenia interesów Skarbu Państwa w umowach koncesyjnych na budowę i eksploatację autostrad A2 i A4 koncesyjnych na budowę i eksploatację autostrad A2 i A4 Warszawa, wrzesień 2006 r.

Dotychczasowe doświadczenia Rekompensaty dla koncesjonariuszy autostrad A2 i A4 Administracja publiczna nie jest przygotowana do skutecznego zabezpieczania interesów Skarbu Państwa w umowach zawieranych z prywatnymi partnerami zewnętrznymi NIK negatywnie oceniła działania Ministra Infrastruktury oraz Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, które doprowadziły do podpisania aneksu i załącznika do umów na budowę i eksploatację autostrad A2 i A4 ze spółkami Autostrada i załącznika do umów na budowę i eksploatację autostrad A2 i A4 ze spółkami Autostrada Wielkopolska S.A. Wielkopolska S.A. i Stalexport Autostrada i Stalexport Autostrada Małopolska S.A.

spowodowało poważne zagrożenie dla zbilansowania Krajowego Funduszu Drogowego bez uzasadnienia zminimalizowało ryzyko gospodarcze koncesjonariuszy w znacznym stopniu przeniosło to ryzyko na Skarb Państwa stworzyło wieloletnie zobowiązania Skarbu Państwa wobec koncesjonariuszy na kwotę ponad 22 mld zł. obwarowane zapisami szczególnie niekorzystnymi dla strony rządowej Podpisanie z koncesjonariuszami aneksu i załącznika

Działania Ministra Infrastruktury oraz Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Minister Infrastruktury rozwiązując w 2004 r. problem niezgodności polskiego prawa z przepisami UE, polegającej na ”podwójności opłat” za korzystanie z infrastruktury drogowej, wybrał rozwiązanie niekorzystne dla Skarbu Państwa. Nie uwzględnił bowiem jego skutków ekonomiczno – prawnych w 2004 r. problem niezgodności polskiego prawa z przepisami UE, polegającej na ”podwójności opłat” za korzystanie z infrastruktury drogowej, wybrał rozwiązanie niekorzystne dla Skarbu Państwa. Nie uwzględnił bowiem jego skutków ekonomiczno – prawnych

Działania Ministra Infrastruktury oraz Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad To niekorzystne rozwiązanie Minister Infrastruktury rekomendował Sejmowi RP w projekcie ustawy Sejm RP uchwalił ustawę o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz ustawy o transporcie drogowym, przyjmując rozwiązanie rekomendowane przez Ministra Infrastruktury

Wykonując postanowienia ustawy Minister Infrastruktury podpisał, w październiku 2005 r., aneks i załącznik do umów na budowę i eksploatację A2 i A4 6

Niekorzystne dla Skarbu Państwa postanowienia zawarte w załączniku i aneksie Przyjęto, że zmiany prawa powodujące zmiany w systemie poboru opłat za przejazd drogami, podlegają jednostronnej ocenie koncesjonariuszy, którzy decydują czy zmienione przepisy nie pogorszyły ich sytuacji

Niekorzystne dla Skarbu Państwa postanowienia zawarte w załączniku i aneksie Nie założono, że w związku ze zmianami prawa strony umów (Skarb Państwa i koncesjonariusz) podejmą negocjacje dotyczące zmiany postanowień umowy koncesyjnej

Niekorzystne dla Skarbu Państwa postanowienia zawarte w załączniku i aneksie Przyjęto, że jednostronne ocenienie przez koncesjonariusza zaistnienia niekorzystnych dla niego skutków zmian prawa jest tytułem do potraktowania sytuacji jako „Istotnego Negatywnego Zdarzenia”

Niekorzystne dla Skarbu Państwa postanowienia zawarte w załączniku i aneksie Zaistnienie „Istotnego Negatywnego Zdarzenia” jest podstawą wystąpienia przez koncesjonariuszy do Skarbu Państwa o karne wielkie odszkodowania obejmujące poniesione nakłady finansowe, a także zyski planowane do uzyskania w okresie kilkudziesięciu lat obowiązywania koncesji

Nieprawidłowości w negocjacji i podpisywaniu aneksu i załącznika Minister Infrastruktury podpisał aneks nr 6 do umowy aneks nr 6 do umowy z Autostradą Wielkopolską S.A. na budowę i eksploatację na budowę i eksploatację Autostrady A2 Autostrady A2 w wersji mniej korzystnej dla Skarbu Państwa, dla Skarbu Państwa, niż wynegocjowana przez zespół niż wynegocjowana przez zespół złożony z firm doradczych i przedstawicieli GDDKiA i przedstawicieli GDDKiA

Nieprawidłowości w negocjacji i podpisywaniu aneksu i załącznika Minister Infrastruktury nie uzgodnił z Ministrem Finansów treści postanowień załącznika nr 6 do aneksu nr 5 do umowy ze Stalexport Autostrada ze Stalexport Autostrada Małopolska S.A., Małopolska S.A., tym samym nie wypełnił obowiązków ustawowych

Nieprawidłowości w negocjacji i podpisywaniu aneksu i załącznika Niewystarczająco zabezpieczono umowy koncesyjne przed możliwością koncesyjne przed możliwością dokonywania ewentualnych dokonywania ewentualnych niekontrolowanych zmian niekontrolowanych zmian na poszczególnych stronach na poszczególnych stronach tych dokumentów, tych dokumentów, a dokumentacja stanowiąca oryginały umów na budowę i eksploatację autostrad, była niekompletna

Nieprawidłowości w negocjacji i podpisywaniu aneksu i załącznika Minister Infrastruktury bez należytej staranności nadzorował negocjowanie aneksu i załącznika, a prowadzenie negocjacji z koncesjonariuszami pozostawiono wyłącznie w gestii GDDKiA w gestii GDDKiA oraz zatrudnianych przez nią doradców

Nieprawidłowości w negocjacji i podpisywaniu aneksu i załącznika Minister nie zasięgał opinii właściwych służb Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Infrastruktury, mimo skomplikowanych uwarunkowań prawnych, uwarunkowań prawnych, dużego tempa negocjacji i niezbadania przez doradców pełnej dokumentacji prawnej dotyczącej kolejnych zmian umów koncesyjnych

Wniosek NIK m.in. o Uniezależnienie przygotowywanych przez administrację rządową rozwiązań prawnych w sprawie budowy i utrzymania autostrad od stanowiska koncesjonariuszy, poprzez : przeprowadzenie szczegółowej, wielowariantowej analizy możliwości rozwiązania umów z koncesjonariuszami, bądź : renegocjacje umów koncesyjnych zmierzające do zrównoważenia pozycji Skarbu Państwa i koncesjonariuszy.

Najwyższa Izba Kontroli Departament Komunikacji i Systemów Transportowych Dziękujęzauwagę