Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu Prawna ochrona dóbr osobistych człowieka, w tym nietykalności cielesnej, a zwyczaje szkolne.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co to są dobra osobiste? Dobra osobiste – to chronione prawem dobra o charakterze niemajątkowym przysługujące każdemu człowiekowi (osobie fizycznej) a.
Advertisements

Postępowanie dowodowe. Wyrok SA w Białymstoku z r., I ACa 586/13, LEX nr  Fakty niewymagające dowodu  Zgodnie z art. 229 k.p.c. nie.
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
60 + NIE DYSKRYMINUJ MNIE Warsztat antydyskryminacyjny.
W tej prezentacji dowiecie się dlaczego i w jaki sposób papierosy, alkohol oraz narkotyki szkodzą zdrowiu i jak to zwalczać. Postaram się odpowiedzieć.
Bezpieczeństwo w sieci - zjawisko cyberprzemocy Opracowanie: pedagog PG nr 1 w Łomży Marta Chojnowska.
INFORMACJA o stanie bezpieczeństwa w powiecie olkuskim w 2011 roku 1 Olkusz, luty 2012 roku Komenda Powiatowa Policji w Olkuszu.
Krzyżówka Pracuje w pogotowiu ratunkowym Lekarz „od zębów”
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
Co to jest przemoc ? DZIAŁANIA:  Jednorazowe lub wielokrotne, naruszające prawa lub dobra osobiste człowieka, w tym: narażające na utratę życia, zdrowia,
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Karaniu poddaje się tylko sprawców, którzy osiągnęli taki stopień dojrzałości psychicznej, że są w stanie rozpoznać znaczenie popełnionego przez siebie.
Stereotypy, uprzedzenia i przesądy w sądach w sprawach związanych z przemocą wobec kobiet Temida pod lupą : stereotypy, Warszawa 28 kwietnia 2016.
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Choroby związane ze złym odżywianiem.. Jakie są choroby związane ze złym odżywianiem się ?
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa PROGRAM PRZECIWDZIAŁANIA I OGRANICZENIA NARKOMANII ORAZ PRZESTĘPCZOŚCI I DEMORALIZACJI NIELETNICH. „SZKOŁA.
Opracowanie: Karolina Szefler-Serylak, Sylwia Błażejczak 1.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
10 grudnia minęło 60 lat od uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Dziecko to mały człowiek. Jednak nie wszyscy dorośli o tym pamiętali. W.
Excel 2007 dla średniozaawansowanych zajęcia z dnia
 ROK SZKOLNY 2014/15  REALIZACJA PROJEKTU EDUKACYJNEGO : - W RAMACH WSPÓŁPRACY Z AMNESTY INTERNATIONAL  "Prawa człowieka: TERAZ! To jest w Twoich rękach’’
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Karą kryminalną jest przewidziana w ustawie, stosowana przez sądy, ujemna reakcja na popełnione przestępstwo, polegająca na zadaniu sprawcy osobistej.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
ZNAM SWOJE PRAWA !!. Po raz pierwszy w historii prawa dziecka zostały zapisane w Konwencji Genewskiej w 1924r. Pierwszy pełny zbiór praw dziecka ukazał.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa. Demokracja - Ograniczone rządy większości Państwo prawa – Państwo, w którym reguły gry są jasne, stabilne,
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Prawa kobiet w XXI wieku
Przemoc w szkole Przemysław Urbański Mikołaj Wesołowski Dawid Zawadzki.
Nauczyciel funkcjonariuszem publicznym Opracował Sierż. Jacek Palarz Komisariat Policji w Rydułtowach.
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE NR VII OPRACOWAŁA ANETA RADOMYSKA ANALIZA ANKIET.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI KOMISARIATU POLICJI W CHEŁMŻY ZA 2012r.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
„SAMORZĄD UCZNIOWSKI -
Ideą projektu jest polepszanie jakości życia osób niepełnosprawnych oraz wyrównywanie szans w dostępie do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym jak.
Andrzej Feterowski Dyrektor Wydziału Informatyki Urząd Miasta Szczecin BEZPIECZNI RAZEM, czyli zachodniopomorski portal o bezpieczeństwie.
STAŻ. Definicja: Staż oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez.
„ROLA MEDIÓW W ŻYCIU SPOŁECZNYM”
PRZESTRZEGANIE PRAWA TO OBOWIĄZEK KAŻDEGO, TAKŻE UCZNIA... BEZPIECZNA SZKOŁA – BEZPIECZNY UCZEŃ 2015/ 2016 Gimnazjum im St. Papczyńskiego w Podegrodziu.
Jesteśmy uczniami klasy 1 ZSZ w zawodzie fryzjer. Postanowiliśmy przeprowadzić badania społeczne wśród uczniów- młodocianych pracowników w zakresie.
Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej w Warszawie oraz Fundacja „VENTI”
STAN BEZPIECZEŃSTWA NA DROGACH POWIATU WYSZKOWSKIEGO W okresie roku.
BEZPIECZNY INTERNAUTA. Co powinniśmy wiedzieć o Internecie? INTERNET to ogólnoświatowa sieć łącząca komputery, między którymi można przekazywać dane w.
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Ogólne pojęcie prawa. Prawa człowieka- zespół praw i wolności, kt ó re przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania.
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Czynności prawne Mgr Aleksandra Spisz Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Umowa darowizny Mgr Aleksandra Pasek Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Rzecznik Praw Dziecka.
Przedszkole Promujące Zdrowie
20 Listopad 2016 Dzień Praw Dziecka
Pojęcie i skład spadku.
Obowiązki obywatelskie i obywatelskie nieposłuszeństwo
Priorytet MEN na rok szkolny 2017/2018
Zapis prezentacji:

Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu Prawna ochrona dóbr osobistych człowieka, w tym nietykalności cielesnej, a zwyczaje szkolne.

Co to są dobra osobiste?  Dobra osobiste – to chronione prawem dobra o charakterze niemajątkowym przysługujące każdemu człowiekowi (osobie fizycznej) a także osobom prawnym.

Teoria i praktyka dóbr osobistych  Przedstawiciele nauki prawa są zgodni co do tego, że ścisłej i wyczerpującej definicji tych dóbr nie da się sformułować, gdyż konstrukcja prawna tych dóbr odwołuje się do wartości moralnych, które mogą być różne oceniane i które ulegają ciągłym zmianom.  Kodeks cywilny nie zawiera definicji dóbr osobistych, poprzestając na ich przykładowym wyliczeniu. W procesach sądowych najczęściej wskazywanymi dobrami osobistymi są dobre imię i godność człowieka, które to składają się na użyte w art. 23 k.c. pojęcie czci.

Jakie są środki ochrony dóbr osobistych?  W prawie są przewidziane środki ochrony dóbr osobistych. Środki te mają formę powództwa, i mogą być skierowane przeciwko dowolnej osobie fizycznej czy prawnej, która dopuściła się naruszenia dóbr osobistych. 1. Zaniechanie – Nie popełniaj złych uczynków! 2. Usunięcie skutków naruszenia – Napraw swoje złe czyny! 3. Zadośćuczynienie pieniężne lub zapłata na cel społeczny- Zapłać za wyrządzone szkody! 4. Zamiast zadośćuczynienia pieniężnego zapłać odpowiednią sumę na cel społeczny. To niewiele kosztuje a może pomóc potrzebującym!

Gdzie można znaleźć prawa człowieka i inne informacje na temat ochrony dóbr osobistych i nietykalności cielesnej.  Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej  Konwencja o Prawach Dziecka  Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela  Kodeks Drogowy  Kodeks Prawa Rodzinnego  Kodeks cywilny, karny

PODSTAWOWE AKTA CHRONIĄCE DOBRA OSOBISTE CZŁOWIEKA

Gdzie można znaleźć nasze prawa?  Statut Szkoły  Program Wychowawczy,  Program Profilaktyczny

STATUT Zespołu Szkół Podstawowo – Gimnazjalnych im. bł. O. St. Papczyńskiego w Podegrodziu Uczeń ma prawo do : a) poszanowania godności osobistej przez wszystkich członków społeczności szkolnej; b) Odpowiednich warunków pobytu w szkole i na wycieczkach zapewniających bezpieczeństwo i higienę, ochronę przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją, jak również do ochrony i poszanowania jego godności osobistej; c) ochrony przed wszelkimi przejawami dyskryminacji d) przejawiania własnej aktywności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przy wykorzystaniu wszystkich możliwości szkoły; wyrażania opinii i wątpliwości dotyczących treści nauczania oraz uzyskania na nie wyjaśnień i odpowiedzi e) jawnego wyrażania opinii dotyczących życia szkoły w sposób nieuwłaczający godności osobistej innych osób f) poczucia bezpieczeństwa na terenie szkoły

CYBERPRZEMOC -Straszenie, szantaż), -Rejestrowanie filmów i zdjęć wbrew Twojej woli, -Przemoc werbalna w Sieci (wulgarne wyzywanie, poniżanie, ośmieszanie, -Publikowanie w Sieci filmów, zdjęć i informacji ośmieszających, -Podszywanie się w Sieci.

PRZEMOC PSYCHICZNA  Przemoc psychiczna- to wywieranie wpływu na proces myślowy, zachowanie lub stan fizyczny osoby, pomimo braku jej przyzwolenia przy użyciu środków werbalnych.  Typowymi środkami przemocy psychicznej są groźba, krzyczenie na kogoś, obrażanie straszenie i molestowanie psychiczne.

 występek polegający na uderzeniu pokrzywdzonego lub naruszeniu jego nietykalności cielesnej w inny sposób. Nietykalność cielesną osoby można naruszyć też przez spoliczkowanie, popychanie, oplucie bądź oblanie płynem.  brutalne pobicie ze szkodą cielesną należy już do czynów przestępczych. NARUSZENIE NIETYKALNOŚCI CIELESNEJ

INTERWENCJA POLICJI?  Prawo do ochrony nietykalności cielesnej jest gwarancją ludzkiego bezpieczeństwa, w tym zdrowia i życia. Tam, gdzie to prawo jest naruszone, nie ma miejsca na pobłażanie, a interwencja policji czy innych służb i instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ludzi jest niezbędna.

art. 217  § 1. Kto uderza człowieka lub w inny sposób narusza jego nietykalność cielesną, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku. § 2. Jeżeli naruszenie nietykalności wywołało wyzywające zachowanie się pokrzywdzonego albo jeżeli pokrzywdzony odpowiedział naruszeniem nietykalności, sąd może odstąpić od wymierzenia kary. § 3. Ściganie odbywa się z oskarżenia prywatnego.

NIE OPŁACA SIĘ ODPOWIADAĆ PRZEMOCĄ NA PRZEMOC, MOŻNA STRACIĆ PRAWO DO OCHRONY PRAWNEJ I ZADOŚĆUCZYNIENIA.

Art. 217a.  Kto uderza człowieka lub w inny sposób narusza jego nietykalność cielesną w związku z podjętą przez niego interwencją na rzecz ochrony bezpieczeństwa ludzi lub ochrony bezpieczeństwa lub porządku publicznego, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

ZNIEWAŻANIE

Art. 141.kodeks wykroczeń  Kto w miejscu publicznym umieszcza nieprzyzwoite ogłoszenie, napis lub rysunek albo używa słów nieprzyzwoitych, podlega karze ograniczenia wolności, grzywny do złotych albo karze nagany.

Najczęściej wymieniane przejawy zachowań naruszających dobra osobiste wśród uczniów gimnazjum, które nie podobają się większości społeczności uczniowskiej,to:  Wulgarne przezywanie, plucie.  Naśmiewanie się, ośmieszanie, obgadywanie, plotkowanie, zmyślanie, celowe wrabianie kogoś w celu odegrania się na kimś bądź uniknięcia kary.  Chowanie rzeczy osobistych kolegów/koleżanek i nierzadko ich niszczenie,  Bójki, solówki, znamiona mobbingu.  Celowanie i rzucanie papierkami i przedmiotami w kolegów,  Narażanie swojego zdrowia i innych przez palenie papierosów.

Ustawa o postępowaniu w Sprawach nieletnich  Art. 1. § 1. Przepisy ustawy stosuje się w zakresie:  1) zapobiegania i zwalczania demoralizacji — w stosunku do osób, które nie ukończyły lat 18;  2) postępowania w sprawach o czyny karalne — w stosunku do osób, które dopuściły się takiego czynu po ukończeniu lat 13, ale nie ukończyły lat 17;  3) wykonywania środków wychowawczych lub poprawczych — w stosunku do osób, względem których środki te zostały orzeczone, nie dłużej jednak niż do ukończenia przez te osoby lat 21.

Jeżeli nieletni dopuszcza się czynu zabronionego między 13 a 17 rokiem życia – sąd stosuje środki przewidziane w ustawie o postępowaniu w sprawach nieletnich.  Jednak w wyjątkowych sytuacjach odpowiedzialność może ponosić już 15-o latek.

Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu A morał jest krótki i niektórym znany traktujmy ludzi tak jak siebie samych.

Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu WNIOSKI Przemocy dokonują ludzie, a nie martwa przyroda.

 Na ludzi można wpływać ! Ludzie potrafią się zmieniać, zwłaszcza dzieci i młodzież, których psychika dopiero się kształtuje. Przemocy w 100% nie można wyeliminować, ale można ją w dużym stopniu zmniejszyć i trzeba to robić.

ALE JAK?  KONTROLUJ SWOJE ZACHOWANIE.  ZMIEŃ SWÓJ STOSUNEK DO OTOCZENIA.  TŁUM AGRESJĘ, KIERUJĄC JĄ NA DZIAŁANIA, KTÓRE MOGĄ CI PRZYNIEŚĆ OSOBISTE KORZYŚCI, np.SPORT.  PAMIĘTJ, ŻE KAŻDY MA PRAWO DO OCHRONY DÓBR OSOBISTYCH;  TAM SIĘ KOŃCZY TWOJA WOLNOŚ ć, GDZIE ZACZYNA SIĘ WOLNOŚ ć DRUGIEJ OSOBY.  WIEDZ, ŻE PRZEPISY PRAWNE GWARANTUJĄ BEZPIECZEŃSTWO KAŻDEMU, O ILE WSZYSCY BĘDĄ JE STOSOWAć.  REAGUJ NA ZŁO DOJRZALE.

NIGDY NIE PRÓBUJMY ZWALCZYĆ PRZEMOCY- PRZEMOCĄ

UWAGA!  Informowanie dorosłych nie jest żadnym donoszeniem na kolegów, ale szukaniem pomocy. Sprawcy postępują źle, łamią normy i powinni ponieść odpowiednie konsekwencje.

Jeśli nikomu o tym nie mówisz - krzywdzisz siebie i chronisz sprawców !  Nie jesteś skarżypytą, walczysz o bezpieczeństwo w szkole. Mówiąc o przemocy dorosłym, pomagasz także innym dzieciom, które spotyka to samo.

KONIEC Autorzy: Natalia Gołąb Iwona Maciuszek Opiekun mgr Ewa Jurkowska