IV. Kierunki i formy współpracy wykładowców innowacyjnej przedsiębiorczości.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wrocław. Środki na przedsiębiorczość MŚP EFRREFS RPOPO KL Środki na wsparcie już funkcjonujących przedsiębiorstw Środki na założenie przedsiębiorstwa.
Advertisements

Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
INSTYTUT EKONOMICZNY największa jednostka organizacyjna na Wydziale Społeczno-Ekonomicznym INSTYTUT EKONOMICZNY największa.
2009 Portal Wspieramy E-biznes jako źródło informacji o działaniach 8.1 i 8.2 PO IG Agnieszka Krakowiak Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Warszawa,
Doświadczenia z budowania relacji między Wydziałem Ekonomiczno-Socjologicznym UŁ a jej otoczeniem – koncepcja Wydziałowej Rady Biznesu Dr Agnieszka Kurczewska,
© Copyright Krzysztof B. Matusiak 2010 W YZWANIA INTERNACJONALIZACJI POLSKICH OŚRODKÓW INNOWACJI I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Wyzwania internacjonalizacji – doświadczenia.
30 listopada listopada DZIAŁANIA NA RZECZ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ.
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Budowa powiązań z otoczeniem gospodarczym Panel.
PROGRAM AMBASADORSKI CITI HANDLOWY
Założenia działalności Krajowej Instytucji Wspomagającej PO KL na lata Beata Puszczewicz Fundacja Fundusz Współpracy.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
Oferta Krajowej Izby Gospodarczej - instytucji otoczenia biznesu w zakresie wsparcia operacyjnego MSP 23 listopada 2011.
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
Jedyna taka sieć w Europie Sieć Regionalnych Ośrodków EFS Mirella Szeremeta Krajowy Ośrodek EFS Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości 4 grudnia 2007r.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Niniejszy program dydaktyczny jest realizowany w ramach Projektu: Sieć Edukacyjna Innowacyjnej Przedsiębiorczości Akademickiej (SEIPA)
Krzysztof B. Matusiak PRZEDSIĘBIORCZA UCZELNIA, PRZEDSIĘBIORCZY PROFESOR, PRZEDSIĘBIORCZY STUDENT - wyzwania współczesności - Opole, 28 stycznia 2010.
WYKORZYSTAJ POTENCJAŁ UCZELNI – ZAŁÓŻ FIRMĘ OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA NAUKOWA Przedsiębiorczość akademicka. Stan i możliwości rozwoju w woj. opolskim. Opole,
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
Slajd początkowy z animacją, animacja uruchamia się automatycznie po włączeniu tryby prezentacji 1 1.
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski oraz Bank Gospodarstwa Krajowego dla przedsiębiorstw regionu Konferencja Finansowanie inwestycji innowacyjnych przedsiębiorstw.
Rola uczelnianych centrów transferu technologii w komercjalizacji wyników badań naukowych Jelenia Góra, listopada 2013 r. Prof. zw. dr hab. inż.
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
Oferta dla biznesu Lublin, r.. Biuro Rozwoju i Kooperacji PL Jednostka ogólnouczelniana Cele, m.in.: doradztwo i konsultacje w zakresie przygotowywania.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
SPOTKANIE WARSZTATOWE
Mikroprzedsiębiorstwa Mikroprzedsiębiorstwa
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Spotkania konsultacyjne
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
– Twój nowy Regionalny Portal Inwestycyjny ! Założenia projektu Special Investment Care – Specjalna Opieka Inwestycyjna.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 28 maja 2008 r. w sprawie programu Kreator innowacyjności – wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości.
Inicjatywa MNiSW Inkubator Innowacyjności w Poznańskim Parku Naukowo -Technologicznym.
Jak robić to efektywnie?
Prezentacja projektów realizowanych przez BIURO KARIER STUDENCKICH POLITECHNIKI ŚLĄSKIEJ Forum Pracodawców Automatyki, Elektroniki i Informatyki 2014 Gliwice,
Programowanie perspektywy finansowej
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Program Alumni Jakie cele chcemy osiągnąć Co Wam oferujemy Jak będzie wyglądała praca z absolwentami programu Liderzy PAFW to program Polsko-Amerykańskiej.
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
DZIAŁANIA WSPIERAJĄCE STARTUPY W AKADEMII LEONA KOŹMIŃSKIEGO Daria Kowalska.
Małopolska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. Małopolska Agency for Regional Development S.A. DLACZEGO WARTO ZAKŁADAĆ FIRMĘ ? Iwona Harnik 24.
Projekt polsko - słowacki NR SK01-KA _2 "Podróże z liczbami" w ramach programu Erasmus+ edukacja szkolna - partnerstwo strategiczne szkół.
O NAS Stowarzyszenie Wsparcie Społeczne "Ja-Ty-My" jest organizacją pozarządową działającą od 2002 r. Powstało w wyniku doświadczeń ze współpracy z Community.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Stan wdrażania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki listopada 2008 r.
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Wsparcie innowacyjności w regionalnych programach operacyjnych Konferencja „Innowacyjna gospodarka”
SIEĆ EDUKACYJNA INNOWACYJNEJ PRZEDZIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ Warsztaty czerwca 2009 Dr hab. Jerzy Cieślik.
II Konferencja SEIPA 18.X.2011 Politechnika Warszawska KIERUNKI ROZWOJU SIECI EDUKACYJNEJ INNOWACYJNEJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ.
Wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej Szkolenie i doradztwo dla wykładowców innowacyjnej przedsiębiorczości Konferencja podsumowująca wyniki.
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Wsparcie innowacyjności w regionalnych programach operacyjnych Konferencja „Innowacyjna gospodarka”
Podstawowe informacje o projekcie Nazwa projektu: „Europejskie kompetencje i jakość kształcenia osób dorosłych w dobie globalizacji” Okres realizacji:
Een.ec.europa.eu Wsparcie dla biznesu i innowacji.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Konferencja współfinansowan a ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Kompleksowy Program Rozwoju Szkolnictwa Zawodowego.
Lokalna Strategia Rozwoju jako źródło funduszy wspierających włączenie społeczne na przykładzie Torunia Miejskie LGD.
Regionalna Strategii Innowacji nowe rozwiązania/metody/narzędzia dla branży żywności szansa na wspólny projekt?
III. Wykorzystanie portalu
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
DOFINANSOWANIE DLA FIRM W RAMACH NOWEJ PERSPEKTYWY
Potrzeby informacyjne ROT WŁ w kontekście monitorowania SRWŁ 2020 i RSI LORIS 2030 Maciej Bąk (BPPWŁ ROT)
Jak poprawić jakość kształcenia w obszarze Business Informatics
PROGRAM Dr Anna Kalinowska (Uniwersytet Warszawski UCBS)
Zapis prezentacji:

IV. Kierunki i formy współpracy wykładowców innowacyjnej przedsiębiorczości

Zaawansowane formy współpracy  Od konsumpcji do współtworzenia treści i narzędzi dydaktycznych – do współrealizacji Programu i współredegowania Portalu  Działania promocyjne  Współpraca przy realizacji projektów z wykorzystaniem funduszy UE  Włączenie się w obszar współpracy międzynarodowej  Trwałe ramy współpracy – doroczna Konferencja SEIPA  Wspólne inicjatywy na rzecz wspierania innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej  Wspólne badania w zakresie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej i publikacje

Działania promocyjne  Jak dotrzeć do dobrych studentów i jak ich zachęcić?  Certyfikaty  Informacja na www  Plakaty  Informacja o tym co się dzieje na innych uczelniach  Wspólne inicjatywy, n.p. doroczny konkurs na najlepszy pomysł biznesowy – planowany i/lub wdrożony  Wydzielona część Portalu SEIPA – informacje o dokonaniach poszczególnych studentów i wykładowców  Jak przekonać innych wykładowców i władze uczelni?  Jak wywołać efekt kuli śniegowej?

1. Wykorzystanie funduszy UE

Wykorzystanie środków UE  Znaczące środki do wykorzystania  Różnorodność programów operacyjnych i działań  Potrzebne know-how w zakresie:  Przygotowania dokumentacji projektowej  Realizacji programu merytorycznego  Rozliczenia projektu  Sporo wysiłku ale wspólnie będzie łatwiej!  Konieczne rozpoznanie planów rodzimej uczelni

Wspólne inicjatywy  Wymiana doświadczeń i dokumentacji projektowej  Wspólne projekty finansowane ze środków UE (partnerstwo, wsparcie merytoryczne)  Wykorzystanie funkcjonalności Portalu do realizacji projektów

Od czego mamy Sieć?

Możliwości sfinansowania różnych rodzajów działań 12 Rodzaje działań Kreator Kraj KL Kraj KL 6.2 Region KL Region RPO Region IG 8.1 Kraj ? IG 3.1 Kraj 1. Programy dydaktyczne w szkołach wyższych XX 2. Opracowanie materiałów dydaktycznych XX 3. Wdrożenie, obsługa narzędzi elektronicznych XX 4. Szkolenie wykładowców XX 5. Monitoring zajęć XX 6. Certyfikacja programów i wykładowców (peer) XX 7. Okresowe konferencje dydaktyczne XX 8. Międzynarodowe konferencje dydaktyczne ?X 9. Międzynarodowe staże dydaktyczne XX 10. Spotkania z przedsiębiorcami, gościnne wykłady XX? 12. Staże studenckie w innowacyjnych przedsiębiorstwach X? 13. Uczelniana baza innowacyjnych absolwentów XX? 14. Szkolenie i doradztwo dla nowych przedsiębiorców XXXX 15. Dofinansowanie nowych przedsiębiorców XXX 16. Inkubacja, inwestowanie w nowe firmy X 17. Promocja przedsiębiorczości i dobrych praktyk XX

13 Nagromadzone doświadczenia

Przykład PO KL 6.2 – regionalny 400 mln euro w skali kraju  Szkolenie i doradztwo dla kandydatów na przedsiębiorców  Dofinansowanie do 50 tys. PLN na osobę!  Promocja dobrych praktyk w zakresie rozwoju przedsiębiorczości  Projekt bardzo zbliżony do wcześniejszego Działania 2.5 ZPORR  Doświadczenia realizacyjne z Programu „Jak uruchomić własny biznes”  Warszawa Stolicą Ambitnego Biznesu  Potrzeba wykorzystania 6.2 dla studentów  Wykorzystanie know-how zmniejszy pracochłonność o 60%!  Możliwości sformalizowanego partnerstwa  Bieżąca wymiana doświadczeń, przenoszenie dobrych praktyk do innych ośrodków

15 Możliwości wykorzystania środków z PO KL 8.2.1

Przykład PO KL – regionalny 130 mln euro w skali kraju  Promocja i wsparcie akademickiej przedsiębiorczości (innowacyjnej)  Szkolenie i doradztwo dla pracowników, doktorantów i studentów  Finansowanie realizacji zaawansowanych form dydaktycznych  Brak dotacji inwestycyjnej dla „absolwentów” ale:  możliwość przejścia do PO KL 6.2 (dla obiecujących projektów)  jak wyżej do PO IG 3.1 dla zaawansowanych technologicznie projektów  to trzeba „załatwić” z decydentami  Duże możliwości dla łączenia wysiłków w ramach projektów regionalnych  Przedmiot „Przedsiębiorczość technologiczna” gotowy do wykorzystania (Materiały +Portal)  Możliwość partnerstwa w Ramach Programu „Przedsiębiorczość dla Ambitnych” w realizacji projektów

Portal Przedsiębiorczość dla ambitnych PLATFORMA ELEKTRONICZNA PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ DLA AMBITNYCH Programy edukacyjne Sieć Edukacyjna Innowacyjnej Przedsiębiorczości Akademickiej (SEIPA) Baza materiałów i narzędzi dydaktycznych Programy Specjalne

2. Doświadczenia i współpraca międzynarodowa

Doświadczenia i współpraca międzynarodowa Doświadczenia i współpraca międzynarodowa  Komisja Europejska  Entrepreneurship in higher education, especially within non-business studies Entrepreneurship in higher education, especially within non-business studies  ERASMUS for young entrepreneurs ERASMUS for young entrepreneurs  Raport + Rekomendacje Komisji koniec marca 2008  Program Przedsiębiorczość dla ambitnych – Dynamic Entrepreneurship  Europejska Sieć Wykładowców Przedsiębiorczości  Stanford Technology Venture Program  IntEnt (FGF)  ERENET  Inicjatywy skandynawskie, brytyjskie  Jak się włączyć wspólnie do współpracy międzynarodowej  Jak włączyć problematykę PA do istniejącej współpracy poszczególnych uczelni z partnerami zagranicznymi

Nasz Program wśród 10 dobrych praktyk wymienionych w Raporcie Komisji Europejskiej 5. SOME EXAMPLES OF GOOD PRACTICE This Section shows a few examples of possible approaches and methods that can be used in teaching and disseminating entrepreneurship within Higher Education, as proposed by the members of the Expert Group. 2. Issue : A nation-wide entrepreneurship program, offering to all higher education institutions teaching tools and material in order to promote the dissemination of entrepreneurship education in the country. Example: - Dynamic Entrepreneurship, Leon Kozminski Academy of Entrepreneurship and Management (Poland) This is a nation-wide program launched in order to enhance entrepreneurship education in higher education institutions in Poland, especially within non-business studies.

3. Co dalej – perspektywy kontynuacji i rozwoju Programu

Aktualne tendencje w europejskich szkołach wyższych  Bardzo wiele się dzieje w tej dziedzinie, także na mniej renomowanych uczelniach  przedsiębiorczość szerokim frontem wkroczyła do politechnik, uniwersytetów, szkół rolniczych, itp.  może także w zagranicznych uczelniach partnerskich Twojej Uczelni?  Uczelnie artystyczne, dyscypliny nauk społecznych  Od wykładowców do animatorów (innowacyjnej) przedsiębiorczości  Od Katedr do Centrów (Innowacyjnej) Przedsiębiorczości  Dodatkowe formy aktywizujące, poza szkoleniem  Kluczowa rola kontaktów z absolwentami – innowacyjnymi przedsiębiorcami  Dofinansowanie ze środków publicznych

23 Kształcenie w zakresie przedsiębiorczości na uczelniach – determinanty sukcesu Proaktywni wykładowcy- animatorzy PA Efektywne pozyskanie i wykorzystanie środków finansowych Wsparcie ze strony władz akademickich Klarowne reguły Ponaduczelniana współpraca sieciowa – krajowa i i międzynarodowa

Decyzja o uruchomi eniu biznesu TAK NIE III. Doradztwo, inkubacja, wsparcie finansowe dla pracowników i doktorantów w tworzeniu spółek spin-off spin-out Szkolenie podstawoweSzkolenie zaawansowane i doradztwo Wszyscy studenci Kandydaci na Przedsię- biorców Uruchomienie działalności gospodarczej (innowacyjnej, opartej na wiedzy) II. Preinkubacja, inkubacja Praktyki w innowacyjnych firmach Punkty porad i konsultacji Gościnne wykłady biznesmenów Okresowe spotkania z udziałem innowacyjnych przedsiębiorców Konkursy na biznesplany Specjalistyczne programy szkoleniowe I.Edukacja dla przedsiębiorczości Edukacja w zintegrowanym modelu innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej

Proaktywny wykładowca – animator PA  Przedsiębiorczy entuzjazm i inicjatywa  Dydaktyka + inicjatywy wspomagające  Włączenie problematyki innowacyjnej przedsiębiorczości do szerszych programów realizowanych przez rodzime uczelnie  Umiejętność pozyskania funduszy  Kontakty z innowacyjnymi przedsiębiorcami  Połączenie dydaktyki z badaniami w zakresie innowacyjnej przedsiębiorczości  Możliwości publikacji w kraju i za granicą  Wykładowca „sieciowy”  Kontakty międzynarodowe

Inne plany i inicjatywy  Trwałe ramy współpracy – doroczna Konferencja SEIPA  Kiedy?  Gdzie?  Może w powiązaniu z doroczną Konferencją Stowarzyszenia Organizatorów Ośrodków Innowacyjności i Przedsiębiorczości w Polsce (SOOIPP)  Wspólne inicjatywy na rzecz wspierania innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej  Opracowanie standardów i jednolitych zasad  Jednolite zasady gromadzenia informacji o absolwentach prowadzących własny biznes  Wspólne badania w zakresie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej i publikacje  Możliwości inicjowania wspólnych projektów badawczych  Możliwości publikacji, także międzynarodowych  Inne jakie?

Dyskusja

Jak Sieć może działać w praktyce?  Wymiana doświadczeń projektowych, dokumentacji, itp. między uczestnikami  Realizacja projektów w partnerstwie (n.p. projekty regionalne)  Realizacja projektów (uczelnianych, regionalnych) w partnerstwie  Wspólne oddziaływanie na decydentów na sposoby wykorzystywania środków  Opracowanie i upowszechnianie nowych narzędzi i materiałów dydaktycznych  Inne pomysły?  Priorytet dla inicjatyw oddolnych

Co dalej?  Wprowadzenie przedmiotu „bazowego” do oferty dydaktycznej  na kierunkach ekonomicznych  na kierunkach nieekonomicznych  Rozszerzenie oferty programowej  przedmioty specjalistyczne  uruchomienie nowego biznesu (dla zaawansowanych)  przedsiębiorczość technologiczna (dla doktorantów)  studia podyplomowe  Działania wspomagające ducha przedsiębiorczości  poradnictwo (coaching)  okresowe spotkania z przedsiębiorcami, gościnne wizyty  Inkubacji  inne?  Rola współpracy międzyuczelnianej (poziom regionalny, krajowy, międzynarodowy)

Niniejszy program dydaktyczny jest realizowany w ramach Projektu: Sieć Edukacyjna Innowacyjnej Przedsiębiorczości Akademickiej (SEIPA) Projekt jest dofinansowany przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego 30