Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

Edukacja globalna w praktyce szkolnej
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Od kompetencji do kwalifikacji
Kompetencje kluczowe jako cel edukacji na poziomie ponadgimnazjalnym
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
Kierunki rozwoju kształcenia zawodowego i ustawicznego
Realizacja projektów eTwinning a nowa podstawa programowa
Międzynarodowa Konferencja Związku Miast: Bogatynia- Hradek-Zittau Mechatronika-Kształcenie Zittau 17 kwietnia 2008 r. Związek Miast Bogatynia- Hradek-Zittau.
SZKOŁA SUKCESU PROGRAM.
Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania Ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej Program edukacji ekonomicznej realizowany od 1 grudnia 2012.
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Przedsiębiorczość w polskim systemie oświaty
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
EUROPEJSKA WSPÓŁPRACA SZKÓŁ WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
Zadania szkoły w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dr Anna Białek-Jaworska, WNE UW, PTM, 16 grudnia 2011.
Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
ZADANIA KOORDYNATORÓW
Metoda projektu i praca zespołowa w praktyce szkolnej
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Projekty systemowe i konkursowe, realizowane.
Edukacja pozaformalna Edukacja nieformalna
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
„Kompetencje zawodowe”
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
„Myśl przyszłościowo – kształć się zawodowo”
WYBÓR ZAWODOWY GIMNAZJALISTY
w Zespole Szkół nr 5 w Rudzie Śląskiej
MONITOROWANIE LOSÓW ABSOLWENTÓW SZKÓŁ ZAWODOWYCH
Koncepcje zarządzania jakością (prof. nadzw. dr hab. Zofia Zymonik)
Technologia kształcenia zawodowego 6. Kształcenie modułowe1 6. Idea, organizacja i technologia kształcenia modułowego 1. Podstawy teoretyczne, założenia.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej TYTUŁ: Kompetencje kluczowe w nauczaniu szkolnym nr umowy PL01-KA Projekt „Zagraniczna mobilność.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
MĄDRZE ZAPLANUJ SWOJĄ PRZYSZŁOŚĆ ZAJĘCIA DLA UCZNIÓW SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Program zajęć dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych klasa II Zajęcia 1 RYNEK.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Uniwersalizm i wielowymiarowość kompetencji kluczowych w kontekście edukacji dr Anna Szymczak, prof. nadzw.
Projekty zrealizowane w ZS1
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
DOŚWIADCZENIE – PROFESJONALIZM – ENERGIA
Zapis prezentacji:

Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia Praktycznego

Zadania kształcenia zawodowego dostosowywanie kierunków i treści kształcenia do wymogów rynku pracy; kształtowanie u uczących się postaw przedsiębiorczych sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym; przygotowanie uczących się do wyboru zawodu i kierunku kształcenia. Źródło: Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz z póź. zm.

Zadanie szkoły zawodowej - przygotowanie absolwentów do funkcjonowania na rynku pracy. Postęp techniczny, technologiczny, organizacyjny i społeczny wymusza zmiany w edukacji zawodowej. Edukacja to nie etap w życiu ale niekończący się proces.

Dla pracodawców ważniejsze niż specjalistyczna wiedza i doświadczenie są kompetencje osobowe. Kompetencje potrzebne pracownikowi przez całe życie, które trzeba rozwijać od najmłodszych lat –ciekawość świata, –twórcze podejście do rzeczywistości, –umiejętność współpracy, –uczciwość i zaufanie, –samodyscyplina.

Kompetencje kluczowe to te, których wszystkie osoby potrzebują do samorealizacji i rozwoju osobistego, bycia aktywnym obywatelem, integracji społecznej i zatrudnienia. Kompetencje kluczowe to: –porozumiewanie się w języku ojczystym, –porozumiewanie się w językach obcych, –kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowotechniczne, –kompetencje informatyczne, –umiejętność uczenia się, –kompetencje społeczne i obywatelskie, –inicjatywność i przedsiębiorczość, –świadomość i ekspresja kulturalna.

Kształcenie zawodowe a rynek pracy Zmiana roli szkoły w systemie osiągania kwalifikacji. Zmiana roli nauczyciela. Zmiana podstawy programowej kształcenia w zawodach. Przeniesienie odpowiedzialności za efekty kształcenia. Wdrażanie nowych treści i sposobów kształcenia do praktyki szkolnej.

Potrzeba zmian w sposobie kształcenia wynika z rosnącej mobilność pracowników, potrzeby uwzględnienia perspektywy uczenia się przez całe życie, zróżnicowanych procesów kształcenia.

„Celem wykształcenia nie jest napełnienie umysłu człowieka faktami; zadaniem jest nauczyć go, jak ma używać umysłu do.. myślenia. A często zdarza się, że człowiek lepiej umie myśleć, nie będąc krępowany wiedzą przeszłości.” Henry Ford

Metodologia kształcenia modułowego pozwala stosować strategię kształcenia opartą na uczeniu się przez całe życie. Wyodrębnienie zadań zawodowych jest podstawą do osiągania efektów zapisanych w podstawie programowej oraz potwierdzania umiejętności zawodowych podczas egzaminu. Programy modułowe łatwo jest modernizować i rozbudowywać.

Konieczność wdrożenia edukacji normalizacyjnej do kształcenia zawodowego wynika z potrzeby uzyskania optymalnego, w danych okolicznościach, stopnia uporządkowania, poprzez ustalenie postanowień przeznaczonych do powszechnego i wielokrotnego stosowania, dotyczących istniejących lub mogących wystąpić problemów.

Ujednolicenie zgodne z normami krajowymi i międzynarodowymi pozwala wprowadzić normy oceny jakości i bezpieczeństwa procesów, produktów i usług, obniżyć koszty działania, wprowadzić międzynarodową wymianę i współpracę.

Korzyści kształcenia modułowego – zadaniowego i wdrożenia edukacji normalizacyjnej do praktyki szkolnej dla uczących się: wykonywanie zadań zawodowych w trakcie kształcenia, stosowanie norm i regulacji prawnych w trakcie wykonywania zadań zawodowych, lepsze przygotowywanie do samodzielnego funkcjonowania na rynku pracy.

Korzyści kształcenia modułowego – zadaniowego i wdrożenia edukacji normalizacyjnej do praktyki szkolnej dla gospodarki: absolwenci przygotowani do wykonywania zadań zawodowych, rozumiejący potrzebę zmian i doskonalenia własnego, rozumienie potrzeby normalizacji i stosowania norm w praktyce gospodarczej, przygotowanie do standardów pracy na rynku międzynarodowym.

Jest tylko jeden sposób nauki. Poprzez działanie. Paulo Coelho Fakty nie są najważniejsze. Zresztą, aby je poznać, nie trzeba studiować […]można się ich nauczyć z książek. Istota kształcenia w szkole nie polega zatem na wpajaniu wiedzy faktograficznej, lecz na ćwiczeniu umysłu w dochodzeniu do tego, czego nie da się znaleźć w podręcznikach. Albert Einstein

Dziękuję za uwagę Donata Andrzejczak