Mówiący jest zawsze swoim słuchaczem, co pozwala na: śledzenie własnych wypowiedzi (self- monitoring) i na sprawdzanie, jakoś coś zostało powiedziane i.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Negocjacje handlowe Szymon Woźniak.
Advertisements

Rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem
Komunikacja interpersonalna
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
NEGOCJACJE jako proces komunikowania się
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
Socjologia mediów.
w edukacji przedszkolnej
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Jest to wyrażenie jednoznacznie stwierdzające, na gruncie danego języka, iż tak a tak jest albo że tak a tak nie jest. Zazwyczaj określa się, iż takim.
Konstruktywizm w dydaktyce
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
Dwa sposoby komunikowania się: sposób werbalny 35% – słowa,
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Komunikacja interpersonalna Część I
Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Wystąpienia publiczne.
Systemy kognitywne jako nowy wymiar informatyki ekonomicznej
Czytanie ze zrozumieniem
Świat domysłów, plotek i projektów – jakich zmian możemy się spodziewać do/ i 2015 roku? Stan na marzec 2013 roku Mariusz Domański.
Kompetencje komunikacyjne
DORADCA posiada aktualną wiedzę z zakresu zawodoznawstwa, rynku pracy, aktywizacji zawodowej KLIENT często może posiadać wiedzę nieaktualną i posługiwać
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Prezentacja raportów - uwagi
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
„Zdolności a umiejętności”
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
PROCESY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ – MODELE ORAZ FORMY KOMUNIKACJI
Umiejętność obserwacji.
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
To fundamentalny element procesu naprowadzającego ludzi w stronę zachowań i działań najbardziej odpowiednich w danej sytuacji.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
KOMUNIKOWANIE Z JEDNOSTKĄ I GRUPĄ.
NOWATORSTWO Warszawa 15 września 2015.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
PRAWO ADMINISTRACYJNE
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Sposoby komunikacji.
Michał Nowiński 1D METody komunikacji.
Komunikacja i jej formy :
METODY KOMUNIKACJI.
SPOSOBY KOMUNIKACJI na przestrzeni wieków
Komunikacja międzyludzka
Metody komunikowania się
Co to jest komunikacja? Komunikacja to wymiana informacji między jej uczestnikami. Nośnikami danych mogą być słowa, gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
Metody komunikowania się.
Metody komunikacji ludzi
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji między jej uczestnikami. Mogą to być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
Metody komunikacji.
Metody komunikacji.
 Komunikacja (komunikowanie się) – wymiany informacji, przekazywanie jej treści między uczestnikami procesu - NADAWCĄ i ODBIORCĄ; odbywa się za pomocą.
Aleksandra Kiełbania I G
Proces nawiązywania kontaktu nauczyciela z uczniem
oprac. Karolina Sobierska, Iwona Nowak
Rodzaje illokucji: stwierdzenia (representatives, assertives) („ wiem że … i informuję cię o tym”) ekspresje (expressions) („przeżywam stan X i dlatego.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Socjosemiotyczna teoria uczenia się jezyka Hallidaya (1975) W systemie językowy dorosłych istnieją trzy warstwy (systemy): semantyczny; leksykogramatyczny.
O prezentacjach cel, zawartość, zadania
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Norma postępowania jako wyrażenie języka
Uogólnione funkcje języka:
WIELCY OBYWATELE MAŁYCH SZKÓŁ
Norma postępowania jako wyrażenie języka
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości
Zapis prezentacji:

Mówiący jest zawsze swoim słuchaczem, co pozwala na: śledzenie własnych wypowiedzi (self- monitoring) i na sprawdzanie, jakoś coś zostało powiedziane i jaki to odniosło skutek. (zob. Shugar, 1995, s.41). Dziecko przyswaja sobie środki językowe i nabywa umiejętności dyskursywnych w celu regulowania stosunków ze światem zewnętrznym i z samym sobą.

Procesy dyskursywne – procesy za pomocą których mówiący i słuchający koordynują wzajemne procesy rozumienia i mówienia, i przetwarzają mentalnie wypowiedzi partnerów w celu ustalenia wspólnych ram interpretacji. Kompetencja dyskursywna zdolność do współtworzenia dyskursu z różnymi partnerami za pomocą środków językowych i pozajęzykowych. G. Shugar, 1995)

Konstruowanie dyskursu (monologu czy dialogu) polega na przestrzeganiu przez mówiącego i słuchacza zasadniczych reguł: zasady rzeczywistości i zasady kooperacji.  Reguły Grice’a – heurystyczne reguły sprzyjające efektywnemu komunikowaniu się, a zatem sterujące konstruowaniem dyskursu.

Zasada Rzeczywistości Zasada Kooperacji 1.1. Odnosi się do treści tego, co jest przedmiotem komunikowania się. Dotyczy sposobów, jakimi treści te są wyrażane Zgodnie z nią słuchacz interpretuje przekazywane mu sądy jako odnoszące się do jakichś możliwych światów i mające sens. Na ich podstawie tworzy sobie odpowiednią reprezentację tego, o czym mowa lub podejmuje jakieś działanie. Polega na tym, aby mówca potrafił przekazać słuchaczowi swoje intencje zaangażowania go w proces komunikacji i wywołał w nim określoną reakcję (por. np.. bezpośrednie i pośrednie akty mowy; poruszanie na osi konkret – abstrakt przy doborze środków leksykalnych / zob. Nęcka, 1992, 1997/ - M.Z.) Jest bardzo użyteczna dla słuchacza; pozwala mu np. na rozwiązanie dwuznaczności, odkrycie metaforycznego sensu wypowiedzi, żartobliwego jej charakteru itp. Nakłada na mówiącego pewne obowiązki, spełnienia których oczekuje od niego słuchacz. – zob. maksymy Grice’a. (zob. I. Kurcz, 1995, s.137, 151)

Maksymy Grice’a: Maksyma Szczegółowa treść JakościMów tylko to, w co wierzysz, że jest prawdziwe. Unikaj mówienia o tym, co nie jest dowiedzione i sprawdzone. IlościMów tyle, ile trzeba. Uczyń swą wypowiedź na tyle informacyjną, na ile to potrzebne, ale nie bardziej. Odpowiednioś ci Wypowiadaj się tylko na temat, na który dana rozmowa się odbywa. SposobuUnikaj niejasności, dwuznaczności nadmiaru słów i nieporządku. ŻyczliwościKonstruuj tak swoją wypowiedź, aby gwałcić jak najmniej z powyższych maksym. (Bach i Harnish !979) /Kurcz, 1995, s.137/

Głównym sposobem realizacji zasady rzeczywistości jest kontrakt znane – nowe. Polega on na tym, że wychodzimy od informacji starej tzn. wspólnej, znanej zarówno mówcy, jak i odbiorcy, i dodajemy do niej informację nową, nie znaną słuchaczowi. Kontrakt znane – nowe jest głównym regulatorem procesu wymiany informacji między nadawcą a odbiorcą.

Zob. przykład kontraktu „znane-nowe” – epizodu werbalnego Dominiki i Grażyny