Biwak terapeutyczny – praca z wychowankiem i wychowawcą

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
GIMNAZJUM SPOŁECZNE MTE W MILANÓWKU `
Advertisements

Szkoła dla rodziców i wychowawców
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
„Nie ma dzieci- są ludzie […].” Janusz Korczak
PROGRAM AKTYWNOŚCI LOKALNEJ Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Projekt systemowy Program Operacyjny Kapitał Ludzki Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Bliżynie Bliżyn, 18 czerwca 2009 roku.
Indywidualny plan resocjalizacji
Izabela Kołodziejczyk
Niektórzy chcieliby Niektórzy nigdy nie chcieliby dorosn ąć … …pozostaj ą c na zawsze dzieckiem, obracaj ą c si ę w ś wiecie beztroski, rado ś ci i zabawy…
2 kwietnia 2014r. Dzień Przedsiębiorczości Alicja Rokosz I Liceum Ogólnokształc ą ce ul. Mickiewicza Ła ń cut tel Opiekun: Marta Kaczmarczyk.
Jak można nauczyć korzystania z prawdopodobieństwa.
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
Rola opiekuna w Samorządzie Uczniowskim
„To Ja, to My” Program zajęć wychowawczo - profilaktycznych Autor: mgr Jolanta Kuryś – Skrzypczak.
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Małe grupy w szkole na przykładzie modelu pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Skarżysku-Kamiennej Opracowanie: mgr Bartosz Rybienik.
Dziecko widzem i aktorem. Cele: Poznawanie ró ż nych form teatralnych. Odkrywanie własnych mo ż liwo ś ci i uzdolnie ń artystycznych. Rozwijanie zainteresowa.
Alternatywny slajd początkowy – animacja logotypu załączona jako film, w trybie prezentacji animację należy uruchomić poprzez kliknięcie w grafikę.
SZACHY Zaj ę cia szachowe w Miejskiej Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka w Jedlinie – Zdroju w roku szkolnym
„ S ą warto ś ci, których nikomu nie mo ż emy przekaza ć, bo ka ż dy musi dojrze ć do nich sam, i to nieraz bardzo ż mudn ą prac ą „ ( ks. JanTwardowski)
Coaching i tutoring W stron ę nowoczesnej pracy dydaktycznej  W naszym gimnazjum realizowany jest projekt „Coaching i Tutoring – w stron ę nowoczesnej.
Innowacja pedagogiczna MEDIACJE RÓWIEŚNICZE
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Przyjaciele Zippiego 2015/2016. Ogłosiliśmy konkurs dla rodziców na uszycie patyczaka.
1 Projekt pn. „Kurs języka migowego” GMINA JEDLICZE.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa III Unia Europejska 1 godz. lekcyjna.
KLASA 1B Gimnazjum nr 54. NASZE ŚREDNIE W tym trymestrze paskowe średnie uzyskali: Dawid Papazjan Katarzyna Zrobek Alicja Seliga Jagoda Borek Leonard.
- brak nadzoru nad dziećmi (1%) - agresja ze strony rówieśników (4%) - nic (95%)
KLASA PSYCHOLOGICZNO – PRAWNA. PRZEDMIOTY REALIZOWANE WEDŁUG ROZSZERZONEGO PROGRAMU NAUCZANIA JĘZYK POLSKI - OD KLASY PIERWSZEJ MOŻLIWOŚĆ WYBORU DOWOLNYCH.
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna nr 2 w Łodzi ul. Motylowa 3 tel
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
BUDOWANIE RELACJI PARTNERSKICH - PRZEŁAMYWANIE OBAW I BARIER Beata Bednarczyk.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Nasze przedszkole stwarza warunki do indywidualizacji pracy z dziećmi w zależności od ich potrzeb i możliwości, czemu służą zajęcia dodatkowe wspierające.
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
MOST - Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK Debata: Profil Szkoły.
„Oparcie społeczne dla osób z zaburzeniami psychicznymi z terenu Gminy Nysa” projekt realizowany w ramach programu Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
BEZPIECZEŃSTWO UCZNIÓW I KLIMAT SPOŁECZNY W POLSKICH SZKOŁACH Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
 Informatyk jest to osoba, która wykształciła się na specjalistę w dziedzinie nowych technologii, posiadająca wiedzę i umiejętności na temat ogółu metod.
10. Planowanie negocjacji Wysokie standardy współpracy.
Ul. Napoleońska 7/ Łódź tel./fax tel
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
„ROLA MEDIÓW W ŻYCIU SPOŁECZNYM”
Łódź ul. Bojowników Getta Warszawskiego 3 tel. / fax (0-42)
Zadanie od Emilki Ogrodnik posadził w 4 rzędach po 4 tulipany. Potem dosadził na kolejnej grządce jeszcze 5 tulipanów. Ile tulipanów posadził ogrodnik?
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
JUSTYNA ŚLIWIŃSKA-SROKA
Nazwisko nauczyciela – klasa X
Agnieszka Kosowicz Marta Piegat-Kaczmarczyk Polskie Forum Migracyjne
Marta Piegat-Kaczmarczyk Polskie Forum Migracyjne
Program profilaktyczno-wychowawczy
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
PEDAGOGICZNE PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
Zapis prezentacji:

Biwak terapeutyczny – praca z wychowankiem i wychowawcą Alicja Bęś Małgorzata Wojsznarowicz Salezjański Ośrodek Wychowawczy w Trzcińcu

ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNE WARSZTATÓW: Ze względu na problemy związane z funkcjonowaniem i relacjami młodzieży opracowano plan warsztatów terapeutyczno- wychowawczych. Podstawową metodą pracy na warsztatach jest połączenie terapii grupowej z socjalizacją, przy akceptacji i pozytywnych relacjach wychowanka z wychowawcą. Warsztat prowadzi dwóch specjalistów: mgr Małgorzata Wojsznarowicz- psycholog, oraz mgr Alicja Bęś- socjoterapeuta, w celu zapewnienia bezpieczeństwa emocjonalnego uczestników warsztatu. Zespół liczy 15 osób, 12 wychowanków, oraz cały zespół wychowawców.

Adresaci warsztatów Młodzież Wychowawcy Młodzież, która sprawia kłopoty wychowawcze: nadpobudliwi, mający trudności z przyswojeniem obowiązujących norm zachowań społecznych, mający problem z akceptacją samych siebie oraz trudności w prawidłowej i poprawnej komunikacji interpersonalnej. Wychowawcy pracujący z daną grupą młodzieży. Stykający się z trudnościami, które wynikają z pracy z wychowankiem MOW. Doświadczają na co dzień sytuacji obciążających emocjonalnie.

Rozpoznawanie i diagnozowanie problemów danej grupy Wywiad z wychowawcami, nauczycielami Analiza notatek służbowych i dokumentacji wychowanka Obserwacje z zajęć socjoterapii Informacje ze spotkań indywidualnych Profil osoby wychowawcy – role wychowawcze

Problemy zgłaszane przed warsztatami: Problemy zgłaszane przez wychowawców: Problemy zgłaszane przez wychowanków: Problemy wychowawcze - szeroko pojęta agresja; Problemy osobowościowe (nieumiejętność wychowanków w radzeniu sobie ze stresem jak i sytuacjami frustracji, nadpobudliwość, obniżona samoocena, izolowanie się od grupy w odniesieniu do poszczególnych osób z grupy); Trudności w relacjach międzyludzkich(odrzucenie przez rówieśników, konflikty w grupie). „Ogólna atmosfera”- brak szacunku, hałas, kłótnie. Niespójność wychowawcza Agresja „Drugie życie” Nieprzestrzeganie regulaminu Brak integracji grupy

PODSTAWOWE CELE I ZADANIA PRACY Z GRUPĄ: Stworzenie atmosfery życzliwości, akceptacji, wzajemnego szacunku oraz bezpieczeństwa w grupie; Optymalny rozwój młodzieży w zakresie: kontroli własnego zachowania, ekspresji i kontroli uczuć, zdolności umiejętnego funkcjonowania w grupie z rówieśnikami jak i wychowawcami. Stworzenie wychowawcy warunków do przyjrzenia się własnemu warsztatowi pracy

METODY PRACY: Praca w kręgu Burza mózgów Praca w małych grupach Psychodrama

Przebieg zajęć

Integracja Jak przekonać młodych, że są kochani? Szukanie sposobów: Ks. Bosko czynnie spędzał rekreacje z wychowankami, zalecał to salezjanom, znał gry, zabawy, wprowadził teatr, orkiestrę, śpiew, święta religijne i cywilne, sport, rywalizacja… Czy to nie są sposoby na dzisiaj? Na spotkaniu kompetentny i wymagający, na przerwie chętny do rozmowy, partner, a może przyjaciel Czy mam o czym rozmawiać? Może o „hip-hopie”? Wspólny teatr, wycieczka, sport – niech zobaczą, ze też jesteśmy ludźmi, że się męczymy… „Oni” też są inni niż w ławkach… Momenty nieformalne... – spontaniczność i radość…

Blok pierwszy –kontrakt, oczekiwania, komunikacja interpersonalna Rozum – zasady – wymagania Najlepiej jeśli zasady znajdą się w REGULAMINIE dostępnym dla wszystkich Od podania zasad, do stawiania wymagań jest bardzo blisko: zachowujemy regulamin dla dobra wspólnego, to co służy porządkowi, służy naszemu rozwojowi Zasada dyscypliny salezjańskiej – posłuszeństwo Regulaminowi – wszyscy, także przełożeni i wychowawcy Regulamin można dyskutować, ale zawsze musi on być jasny i znany wszystkim

Blok drugi – profil wychowawcy i profil wychowanka wychowawca wychowanek Zaufanie – miłość do młodych Jak przekonać młodych o tym, że są kochani? I. Być z nimi – dla nich, poświęcić czas, chęci, umiejętności… Zapytajmy: Ile daję z siebie młodzieży? Co jest u mnie szukaniem mojego zadowolenia, a co wychowaniem? Pytania zasadnicze: To pytania o jakość naszych propozycji, naszego przygotowania i kompetencji To pytania o podnoszenie kwalifikacji, poszukiwanie nowych metod, środków, języka To pytania o to, czy moje zajęcia są pretekstem/okazją do autentycznego dialogu z kulturą… Czy uświadamiam uczniom pytania i problemy, jakie przed wierzącymi stawia dzisiejsza kultura… Ks. Bosko wiedział , że, upominając z ojcowską miłością zagrożonego moralnie wychowanka, nie straci jego zaufania i nie przyczyni się w ten sposób do zakłócenia dobrej atmosfery. „System prewencyjny - pisał w 1877 r. - czyni z wychowanka przyjaciela, umiejącego dostrzec w wychowawcy dobrodzieja, który mu zwraca uwagę, pragnie uczynić go dobrym, zabezpieczyć przed nieprzyjemnościami, karami i utratą honoru”. Z tego samego względu, turyński wychowawca nie obawiał się stawiania młodym ludziom odpowiednich dla nich wymagań. Ich zakres – jak już wspomnieliśmy - był w pierwszym rzędzie określony przez różnego rodzaju regulaminy.

Blok trzeci – informacje zwrotne Wychowankowie udzielają informacji zwrotnych wychowawcom i kolegom z grupy Wychowawcy udzielają informacji zwrotnych wychowankom Terapeuci udzielają informacji zwrotnych wszystkim uczestnikom biwaku terapeutycznego Wychowawcy i wychowankowie udzielają informacji zwrotnych terapeutom

Blok czwarty – praca z gronem wychowawczym Omówienie każdego bloku Wymiana obserwacji Przepracowanie zaobserwowanych relacji w grupie Socjogram grupy wychowawczej Informacje zwrotne Wsparcie

Małgorzata Wojsznarowicz 665337888 Alicja Bęś 791818336 Dziękujemy za uwagę Małgorzata Wojsznarowicz 665337888 Alicja Bęś 791818336