„INFRASTRUKTURALNE UWARUNKOWANIA JAKOŚCI ŻYCIA NA WSI” Jerzy Zająkała, wójt gminy Łubianka, członek NRR.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Instrumenty finansowania inicjatyw sołeckich – fundusze UE oraz inne formy dotacji” Rafał Kończyk Kolegium Ekonomiczno Społeczne Szkoła Główna Handlowa.
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
PROW PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
PRZESŁANKI KONKURENCYJNOŚCI
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Plan Odnowy Miejscowości
Plan Działania KSOW dla województwa lubuskiego na lata
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Oś Leader Krzysztof Kwatera Renata Bukowska LM Consulting, Krzysztof Kwatera.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Uściu Gorlickim
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
Maria Bakalarczyk Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie”
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Szkoła Równych Szans.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Mechanizmy wspierania rozwoju obszarów wiejskich
   Praca dyplomowa inżynierska
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
BUDŻET NA ROLNICTWO I POLSKĄ WIEŚ
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Rozwój gospodarstw i działalności gospodarczej Premie na rozpoczęcie działalności pozarolniczej PROW
Organizacje pozarządowe jako partner w realizacji projektów.
"Usługi publiczne jako istotny czynnik rozwoju lokalnego w gminach Aglomeracji Wałbrzyskiej” System pomiaru jakości usług publicznych dla Aglomeracji Wałbrzyskiej.
  Wpływ kryzysu gospodarczego na sytuację młodzieży wiejskiej na rynku pracy w wybranych krajach Unii Europejskiej dr Ewa Kiryluk-Dryjska dr Agnieszka.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Strategia Rozwoju Gminy Chrzanów na lata WYNIKI BADANIA ANKIETOWEGO WŚRÓD MIESZKAŃCÓW.
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Sesja Rady Gminy Dębica 16 czerwca 2015 r.. PlanWykonanie Dochody , ,92 Wydatki , ,59.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
OŚWIATA W GMINIE STOSZOWICE DANE DEMOGRAFICZNE ORAZ INFORMACJE O WYNIKACH SPRAWDZIANÓW I EGZAMINÓW W PLACÓWKACH OŚWIATOWYCH NA TERENIE GMINY STOSZOWICE.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Harmonogram prac nad RPO WD DziałanieTermin I projekt RPO WD października 2013 r. Konsultacje społeczne28 października - 2 grudnia 2013 r.
Białystok, r. Program Operacyjny Polska Cyfrowa założenia wsparcia rozwoju szybkich sieci szerokopasmowych.
Diagnoza 2014 Strategia Rozwoju Gminy Siepraw Krzysztof Kwatera LM Consulting Krzysztof Kwatera Siepraw, 28 września 2015 r.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Program Zrównoważonego Rozwoju Gminy Przesmyki Przyjęty uchwałą Rady Gminy Przesmyki nr XXVII/145/02 z dnia r.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Grudzień 2013.
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Unijne przedszkolaki w Gorzowie Projekt realizowany przez Miasto Gorzów Wlkp. Unijne przedszkolaki w Gorzowie współfinansowany z Europejskiego Funduszu.
INFORMACJA o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Kartuzy, w roku szkolnym 2015/2016 w tym o wynikach sprawdzianów i egzaminów w szkołach, których.
27 maja Dzień Samorządu Terytorialnego
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Plan finansowy programu
Sprawozdanie okresowe z realizacji RPO WK- P za II półrocze 2014 roku Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata 2007.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Działania 8.1 Poprawa dostępności i jakości edukacji przedszkolnej,
POLITYKA SPÓJNOŚCI ZAPEWNIENIE KORZYŚCI DLA OBYWATELI
strategia rozwoju gminy Nieporęt na lata
Strategia rozwoju gminy Nieporęt
Zapis prezentacji:

„INFRASTRUKTURALNE UWARUNKOWANIA JAKOŚCI ŻYCIA NA WSI” Jerzy Zająkała, wójt gminy Łubianka, członek NRR

Struktura wystąpienia: I.Wprowadzenie. II.Podstawowa infrastruktura techniczna. III.Infrastruktura społeczna. IV.Zasoby finansowe wspierające rozwój obszarów wiejskich. V.Rekomendacje.

I. Wprowadzenie Samorządy lokalne w Polsce Ogółem2478 w tym: gminy wiejskie 1563(63 %) gminy miejsko – wiejskie 611(25 %) gminy miejskie 304(12 %) Gminy wiejskie i miejsko – wiejskie łącznie: 2174 (88 % ogółu)

I. Wprowadzenie: Zmiany demograficzne w Polsce 2003% % populacji/ zmiana (w%) Polska (+ 0,7) w tym: - gminy miejskie ,5 (- 2,2) - gminy wiejskie i m-w ,5 (+3,7) w tym: - gminy wiejskie ,5 (+2,2) - gminy miejsko- wiejskie (+5,6)

I. Wprowadzenie: Populacja w Polsce ogółem (2014) – ZamieszkiwaniePopulacja% do ogółu populacji na obszarach wyłącznie wiejskich ,6 na obszarach wiejskich i miejsko- wiejskich ,5 w tym: w części wiejskiej gm. miejsko- wiejskich, ,1 (48,2) w części miejskiej gmin miejsko- wiejskich ,9 w miastach poza gminami miejsko- wiejskimi ,5

II. Podstawowa infrastruktura techniczna Sieci wodociągowe Sieci kanalizacyjne Długość sieci %Ilość przyłączy %Poziom pokrycia potrzeb Miasto ,4 % Wieś ,3 % Długość sieci %Ilość przyłączy %Poziom pokrycia potrzeb Miasto ,9 % Wieś ,4 %

II. Podstawowa infrastruktura techniczna Drogi gminne Dostęp do internetu Ogółem (km) Nawierzchnia twarda (km) %Nawierzchnia gruntowa (km) % Miasto , ,4 Wieś , ,6 Łącza szerokopasmowe (w %) Korzystający w wieku 16 – 74 lat (w %) Miasto73,371,8 Wieś66,758,7

Podstawowa infrastruktura techniczna – podsumowanie 1.Dostępność wody z sieci wodociągowej jest na wsi znacznie niższa (84,3% do 96,4% w miastach – szacunkowy koszt zrównania ok. 3 mld zł). 2.Dostępność do sieci kanalizacyjnej jest na wsi rażąco niższa (37,4% do 87,9% w miastach – szacunkowy koszt osiągnięcia 60% ok. 15 mld zł). 3.Co najmniej km dróg gminnych na wsi wymaga utwardzenia (szacunkowy koszt ok. 35 mld zł), przy ok km potrzeb w miastach. 4.Dostęp do internetu szerokopasmowego jest na wsi niższy o ok. 7%. Obecny stan infrastruktury technicznej wpływa negatywnie na jakość życia mieszkańców wsi, utrudnia prowadzenie rolniczej działalności gospodarczej oraz ogranicza bądź uniemożliwia podejmowanie pozarolniczej działalności gospodarczej. Osiągnięcie dostępności do wodociągów, kanalizacji i dróg na poziomie istniejącym w miastach wymaga zainwestowania co najmniej 53 mld zł.

III. Infrastruktura społeczna – Edukacja Przedszkola i punkty przedszkolne Ilość miejsc Liczba dzieci DostępnośćDostępność dla dzieci 3-5 letnich w swojej gminie Miasta ,287,6 Wieś ,955,7

III. Infrastruktura społeczna – Edukacja Szkoły podstawowe Gimnazja Ilość szkółZmianaIlość uczniówZmiana 2003/042013/142003/042013/14 Miasta ,6% ,6% Wieś (wyłącznie ow) ,5% % Ilość szkółZmianaIlość uczniówZmiana 2003/042013/142003/042013/14 Miasta ,8% ,3% Wieś (wyłącznie ow) ,2% ,7%

III. Infrastruktura społeczna – Ochrona zdrowia Ambulatoryjna opieka zdrowotna Apteki Liczba przychodni Liczba porad% porad stomat. LekarskichSpecjalist.Stomatolog.na 1 mieszk. Miasta ,384 Wieś ,116 Liczba aptek Liczba punktów aptecznych Mieszk. na 1 aptekę i punkt apteczny Mieszk. na 1 aptekę Miasta bd Wieś Polska

Infrastruktura społeczna – podsumowanie 1.Aby osiągnąć na wsi miejski poziom dostępności do wychowania przedszkolnego należałoby stworzyć ok nowych miejsc w przedszkolach (+ 46 %). 2.Średnia liczba uczniów w SP na wsi jest o 46 % niższa niż w miastach, a istniejący system subwencjonowania gmin nie wyrównuje tej dysproporcji. 3.Na obszarach wiejskich jedynie połowa gimnazjów i 2/3 szkół podstawowych posiada sale gimnastyczne. 4.Uśrednione wyniki sprawdzianów VI klas SP i egzaminów gimnazjalnych są na wsi do 10 % niższe niż w miastach pow. 100 tyś. 5.W świetle danych GUS o ilości porad lekarskich dostrzegamy znaczną ich dysproporcję w miastach i na wsi. Uwzględniając uzasadnienie lokalizacji specjalistycznej opieki lekarskiej głównie w miastach, pozostaje duża dysproporcja w liczbie porad podstawowej opieki zdrowotnej oraz stomatologii. 6.Usługi farmaceutyczne na wsi są zabezpieczane głównie poprzez punkty apteczne mające ograniczony asortyment dostępnych leków, szczególnie wydawanych na receptę.

IV Zasoby finansowe wspierające rozwój gmin wiejskich Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Kierunek interwencjiPROW (w euro) PROW (w euro) Różnica w % Na rozwój gospodarstw rolnych ,8 Na poprawę infrastruktury ,1 Rodzaj programowaniaAlokacja (w euro) Udział Krajowe programy operacyjne, w tym deklarowane wsparcie obszarów wiejskich ,1% Regionalne programy operacyjne, w tym deklarowane wsparcie obszarów wiejskich %

V. Rekomendacje Polskie gminy wiejskie i miejsko – wiejskie zamieszkuje 51,5 % ogółu populacji Rzeczpospolitej, a infrastruktura techniczna i społeczna, mimo wieloletnich starań lokalnych samorządów, jest znacznie uboższa niż w miastach. W związku z tym należy: 1.Uznać obszary wiejskie jako równoprawne z miastami miejsca do zamieszkania, prowadzenia rolniczej i pozarolniczej działalności gospodarczej oraz korzystania z zasobów dziedzictwa kulturowego i wypoczynku, wymagające wyposażenia w porównywalnej jakości infrastrukturę i usługi publiczne. W tym celu należy zrezygnować z dyfuzyjno – polaryzacyjnego podejścia rozwoju kraju na rzecz podejścia zrównoważonego. 2.Oprzeć krajową i regionalną politykę rozwoju na podejściu funkcjonalnym, uwzględniającym równoprawnie potencjały i potrzeby rozwojowe miast i obszarów wiejskich. 3.Zastosować w programach wspierających rozwój regionalny instrumenty finansowe umożliwiające realne zmniejszenie dysproporcji w zakresie infrastruktury technicznej i społecznej występujących pomiędzy wsią i miastami (nie akceptowalna jest zarówno UE różnych prędkości jak i Rzeczpospolita różnych prędkości). 4.Zapewnić skierowanie w latach na rzecz przedsięwzięć rozwojowych gmin wiejskich kwot deklarowanych w krajowych i regionalnych programach operacyjnych przez Ministra Rozwoju i samorządy województw. 5.Dokonać poważnej analizy systemu dochodów samorządu terytorialnego, w tym szczególnie w zakresie zabezpieczenia środków na realizację zadań zleconych samorządom lokalnym, ponieważ niedoszacowanie kosztów realizacji zadań zleconych jest ważną przyczyną trudności finansowych gmin wiejskich i miejsko – wiejskich. 6.Opracować Krajową Polityką Wiejską, która uzupełni przyjętą przez Radę Ministrów Krajową Politykę Miejską i w sposób spójny i komplementarny określi priorytety i narzędzia realizacji Polityki Rozwoju Kraju. 7.Rozpocząć prace na utworzeniem Funduszu Rozwoju Wsi jako instrumentu wspierającego rozwój obszarów wiejskich po roku 2020.

Zrównoważony (ekonomicznie, społecznie i przyrodniczo) rozwój Rzeczpospolitej, uwzględniający w pełni potencjały zarówno miast, jak i obszarów wiejskich oraz szanujący oczekiwania ich mieszkańców leży w interesie całej Polski i wszystkich Polaków Dziękuję za uwagę