BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
KOMUNIKACJA SPOŁECZNA Być przedsiębiorczym – nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
KOMUNIKATY Komunikowanie to proces społeczny, ludzie przekazują sobie nawzajem informacje nazywane komunikatami. By zbiorowości funkcjonowały prawidłowo, niezbędny jest sprawnie działający system komunikacji społecznej, czyli przekazywanie informacji między jednostkami, grupami i organizacjami.
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA Komunikacja interpersonalna polega na przekazywaniu sobie nawzajem różnych informacji (komunikatów) za pomocą umówionych symboli (kodów). Komunikat może wywołać reakcję odbiorcy określoną jako sprzężenie zwrotne. Może mieć ono charakter bezpośredni lub pośredni (wyrażone np. przez działanie)
PRZEBIEG PROCESU KOMUNIKACJI W procesie komunikacji między nadawcą a odbiorcą informacja zostaje zakodowana przez nadawcę i w postaci komunikatu przechodzi wybranym kanałem do odbiorcy, który ją odbiera i dekoduje. Komunikat Komunikat Komunikat Komunikat Nadawca – Kodowanie – Kanał przekazu – Dekodowanie – Odbiorca SPRZĘŻENIE ZWROTNE
RODZAJE KOMUNIKACJI Wyróżnia się dwa rodzaje komunikacji: komunikację werbalną – komunikat jest przekazywany za pomocą słów, mowy ludzkiej. komunikacja niewerbalna – komunikat przekazywany jest za pomocą gestów, mimiki twarzy, pozycji i ruchów ciała.
MOWA CIAŁA Postawa ciała to sposób chodzenia siedzenia, ułożenie głowy i kończyn mogą wyrażać emocje. Mimika to ułożenie brwi, nosa, ust czy brody. Gesty to ruchy rąk, głowy lub całego ciała. Dotyk odgrywa szczegółową rolę w kształtowaniu więzi np. podanie ręki. Wygląd zewnętrzny to ubiór, fryzura, makijaż.
BARIERY KOMUNIKACYJNE Wybrane bariery komunikacyjne to: Przeszkody fizyczne Stan fizyczny nadawcy lub odbiorcy Posługiwanie się odmiennymi kodami Silne emocje Sprzeczność komunikatów Różnice światopoglądowe czyli różnice w postrzeganiu, ocenianiu i analizowaniu świata
BARIERY KOMUNIKACYJNE Przeciążenie informacyjne – zbyt duża ilość otrzymanych informacji powoduje, że większość z nich jest pomijana lub zapominana Brak współpracy ze strony rozmówcy, który może wynikać np. z uprzedzeń wobec drugiej strony. Wiele obustronnych zachowań może budzić reakcje obronne, hamować lub ograniczać komunikowanie się.
SKUTECZNA KOMUNIKACJA Posługiwanie się językiem zrozumiałym dla odbiorcy Mówienie w sposób jasny i rzeczowy Wczuwanie się w rolę rozmówcy Aktywne słuchanie Skupienie uwagi na rozmówcy Zachowanie spójności przekazu werbalnego i niewerbalnego.