Dr Małgorzata Ganczar. Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej To spójny i systematyczny program działań zmierzający do uzyskania pełnej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Skrócona instrukcja składania wniosków o wpis do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą z użyciem profilu zaufanego (e-PUAP) lub bezpiecznego.
Advertisements

Biuletyny Informacji Publicznej we Wrotach Małopolski jako wstęp do elektronicznego województwa Kraków, 2 kwietnia 2004 r.
Instrukcja składania wniosku w systemie Rejestr Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą
Projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw.
Departament Informatyzacji MAiC
Skrócona instrukcja składania wniosków o zmianę wpisu do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą z użyciem profilu zaufanego (e-PUAP) lub.
Mgr Paweł Dąbrowski Technika biurowa mgr Paweł Dąbrowski
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
Warszawa, 19 lutego 2007 r. Agnieszka Suska-Buława
Platforma A2A PA2A.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Problemy organizacji usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną wdrażanych przez MSWiA   współpraca między systemami lokalnymi a platformą ePUAP.
Metody identyfikacji: podpis elektroniczny, ePUAP, biometryka
Dr Dariusz Adamski Prof. dr hab. Mirosław Kutyłowski
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
Zasady leżące u podstaw informatyzacji administracji publicznej
Zadanie: Integracja oprogramowania w gminach i starostwie
Logowanie do ZIP Po uzyskaniu dostępu do systemu ZIP świadczeniobiorca może wyświetlić główną stronę systemu w przeglądarce internetowej, a następnie wybrać.
eFaktura w DHL Express Poland
Mobilny ePodpis już w Plusie Polkomtel i MobiTrust Warszawa, 7 stycznia 2009 – w ofercie Plus dla Firm od 9 stycznia 2009 roku.
Kliknij przycisk w celu wyświetlenia ekranu.
R24 Maksimum korzyści z rezerwacji online
Centrum Obsługi Spółki Kapitałowej Sp. z o.o., ul. Bonifraterska 17, Warszawa Diagram funkcjonalności i użycia systemu do głosowania RemoteVoting®
Zakładanie konta pocztowego Wysyłanie i odbieranie wiadomości
Zakładane cele : Jednolity kanał udostępniania elektronicznych usług publicznych przez administrację publiczną (ESP) Platforma współkorzystania z wypracowanych.
Witaj. Zapraszamy Ciebie do zapoznania się z przewodnikiem, który pokaże jak założyć konto oraz w jaki sposób można korzystać z usług w serwisie iplay.pl.
Zarządzanie dokumentacją medyczną w modelu zdecentralizowanym
Świadczenie e-usług publicznych na poziomie centralnym i regionalnym
O projekcie Efektem projektu o nazwie „Przygotowanie Urzędu Miasta Tarnobrzeg do świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną za pośrednictwem.
Sieć oparta o serwer Ubuntu 12.10
2/13 Portal Podatkowy e-Deklaracje 2.
Faktura elektroniczna, podpis elektroniczny – aspekty prawne Witold Chomiczewski, LL.M. radca prawny
Zarządzanie informacją w administracji publicznej
PLATFORMA USŁUG ELEKTRONICZNYCH
Zarządzanie informacją w administracji publicznej
Rozwój portalu PUE – integracja z ePUAP
Elektroniczna rekrutacja: opolskie.edu.com.pl
Dziennik.
Logowanie do platformy PEUP
2/13 Portal Podatkowy e-Deklaracje 2.
Generator ofert – wersja beta
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Urząd Skarbowy w Rybniku
Program edukacyjny Dzień przedsiębiorczości Działania firmy na platformie programu.
Technologie informacyjne w administracji publicznej wykład 4
LOGO Powiatowy Urząd Pracy w Siedlcach ul. Kazimierza Pułaskiego 19/21, Siedlce CENISZ SWÓJ CZAS? NIE CHCESZ STAĆ W KOLEJKACH? ZAREJESTRUJ SIĘ PRZEZ.
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
Dziennik elektroniczny w Zespole Szkół nr 1 w Choczni
GENERATOR WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE. Generator wniosków o dofinansowanie umożliwia przygotowywanie i edycję wniosków o dofinansowanie. Jest to pierwszy.
Instalacja certyfikatu Dostęp do Rachunku przez Internet BS Pawłowice dla przeglądarki Mozilla Firefox.
E-zwolnienia Zmiany wchodzące od roku.
EBSCOhost Mobile Przewodnik
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu, samorządu i biznesu Witold Drożdż Podsekretarz Stanu MSWiA Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu.
Wybór optymalnego rozwiązania podpisu elektronicznego EDM Marcin Pusz CSIOZ, 17.II.2016.
Grupa: administratorzy lokalni JST. Użytkownik systemu CEIDG - materiały szkoleniowe2 Informacje wstępne Zakładanie konta w CEIDG -Wybór sposobu dostępu.
Kształcenie podyplomowe pielęgniarek i położnych w obszarach związanych z potrzebami epidemiologiczno- demograficznymi – System SOWA Dorota Ludorowska.
Warszawa, r. 1 PLATFORMA USŁUG ELEKTRONICZNYCH Nowe możliwości komunikacji z ZUS.
Grupa: administratorzy lokalni JST. Użytkownik systemu CEIDG - materiały szkoleniowe2 Informacje wstępne Zakres uprawnień administratora lokalnego Wnioski.
Co to jest e-PUAP  e-PUAP to Elektroniczna Platforma Administracji Publicznej – nowoczesny system komunikacji pomiędzy Obywatelem, Przedsiębiorcą a Urzędem.
ZAKŁADANIE POCZTY ELEKTRONICZNEJ
Uonetplus.vulcan.net.pl/kobylka Podany adres należy wpisać w przeglądarce. Wyświetli się powitalna strona systemu lub Kliknąć prawym przyciskiem myszy.
ZAKŁADANIE POCZTY ELEKTRONICZNEJ
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Samorządowa Elektroniczna Platforma Informacyjna (SEPI) Kompleksowe rozwiązanie służące do udostępniania informacji i usług publicznych.
Podpis elektroniczny – załóż profil zaufany
Instrukcja składania wniosku on-line na PIU
Technologie informacyjne w administracji publicznej wykład 7
Zasady leżące u podstaw informatyzacji administracji publicznej
Platforma LearningApps
Zapis prezentacji:

Dr Małgorzata Ganczar

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej To spójny i systematyczny program działań zmierzający do uzyskania pełnej funkcjonalności elektronicznej administracji publicznej w Polsce. Zgodnie z definicją zawartą w ustawie z o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne ePUAP to system teleinformatyczny, w którym instytucje publiczne udostępniają usługi przez pojedynczy punkt dostępowy w sieci Internet.

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej Realizacja projektu została podzielona na dwa etapy, w ramach których wyodrębniono projekt ePUAP obejmujący lata oraz projekt ePUAP2, wdrażany w latach Podstawę formalną i merytoryczną ePUAP stanowią: Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Rzeczypospolitej Polskiej do roku 2013, ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz Kolejno uchwalane Plany Informatyzacji Państwa, w których podstawową rolę integrującą zasoby i systemy informatyczne administracji publicznej pełni platforma ePUAP. Obecnie Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej Za sprawne funkcjonowanie ePUAP odpowiedzialny jest minister właściwy do spraw informatyzacji. Jest on także administratorem danych użytkowników ePUAP w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych. Zakres i warunki korzystania z ePUAP, z uwzględnieniem roli ePUAP w procesie realizacji zadań publicznych drogą elektroniczną oraz zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych zostaną określone przez ministra właściwego do spraw informatyzacji w drodze rozporządzenia.

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej Głównym celem ePUAP jest stworzenie jednolitego, bezpiecznego i w pełni zgodnego z obowiązującym prawem elektronicznego kanału udostępniania usług publicznych przez administrację publiczną dla obywateli, przedsiębiorców i administracji publicznej. Zadaniem ePUAP jest także znaczące skrócenie czasu oraz obniżenie kosztów udostępniania zasobów informacyjnych administracji publicznej, a także doprowadzenie do interoperacyjnego wykorzystania systemów teleinformatycznych projektowanych i funkcjonujących obecnie w administracji publicznej, tak aby były przydatne w procesach realizacji zadań publicznych dla wszystkich jednostek administracyjnych.

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej Platforma udostępnia podmiotom publicznym, czyli usługodawcom (jednostki administracji centralnej, samorządy), infrastrukturę technologiczną do świadczenia usług obywatelom, czyli usługobiorcom. Od strony organizacyjno-technicznej to wspólna infrastruktura udostępniania przez dowolne jednostki administracji publicznej usług publicznych poprzez kanały elektroniczne w relacjach z obywatelami, przedsiębiorcami oraz innymi jednostkami administracji publicznej.

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej Aplikacja projektu ePUAP ma zapewniać przekazywanie informacji i doręczanie dokumentów przez organy administracji publicznej zgodnie z obowiązującym prawem poprzez: zastosowanie usługi identyfikacji i uwierzytelnienia osób, podmiotów i systemów, usługi przekazywania dokumentów z wykorzystaniem legalnych skrzynek elektronicznych, usługi identyfikacji i powiadamiania nadawców i adresatów, usługi uwierzytelnianie przysyłanych dokumentów, potwierdzanie przedłożenia dokumentów, znakowanie czasem itd.

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej Podstawowe usługi oferowane w ramach ePUAP obejmują swym zakresem m.in.: usługi rejestrowe, dotyczące zintegrowanego dostępu do zasobów informacyjnych administracji publicznej, usługi współpracy przy tworzeniu, publikacji i zarządzaniu rekomendacjami interoperacyjności, dostarczania wzorców referencyjnych i transformacji danych, usługi płatności elektronicznych, pochodzących wprawdzie spoza administracji, ale niezbędnych z punktu widzenia realizacji zadań publicznych drogą elektroniczną.

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej Założenia ePUAP to głównie: zachowanie jawności, otwartości oraz neutralności technologicznej interfejsów systemów teleinformatycznych, dążenie do jak największej standaryzacji formatów danych wymienianych pomiędzy instytucjami publicznymi a usługobiorcami oraz pomiędzy samymi instytucjami publicznymi jednolity dostęp do usługi bez podnoszenia znaczących kosztów.

ubezpieczeń społecznych dla osób fizycznych zatrudnionych przez pracodawcę, rozliczania podatku dochodowego od osób prawnych, rozliczania podatku VAT, rejestracji działalności gospodarczej, przekazania danych statystycznych do GUS. Katalog usług dla przedsiębiorców obejmuje m.in. następujące procesy: zmiany zameldowania, obsługi praw jazdy, obsługi paszportów, dowodów osobistych rejestracji/wyrejestrowania pojazdu, uzyskiwania pozwolenia na budowę/rozbiórkę, głosowania przez portal internetowy, rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych, Uwierzytelnianie poprzez Zaufany profil EPUAP. Natomiast dla obywateli administracja publiczna ma świadczyć następujące usługi w ramach ePUAP:

EPUAP 2 – cele projektu Cele główne: rozszerzenie zestawu usług publicznych dostępnych przez internet, w tym usług rejestrowych; zwiększenie skali korzystania z usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną; integrowanie kolejnych systemów administracji publicznej z portalem ePUAP; definiowanie nowych procesów obsługi obywatela i przedsiębiorstw. Cele pośrednie: wzrost dostępności usług publicznych – zwiększenie liczby podmiotów korzystających z usług administracji przy pomocy różnych kanałów dostępu elektronicznego. Cel ten będzie realizowany poprzez sukcesywne zwiększanie oferty usług dostępnych przez internet, przy wsparciu ukierunkowanej kampanii marketingowej; spadek kosztów – poprawienie efektywności kosztowej usług świadczonych przez administrację publiczną, dzięki digitalizacji wybranych usług, co pozwoli ograniczyć liczbę spraw realizowanych w sposób tradycyjny; integracja usług – implementacja mechanizmów integrujących jednostki samorządu terytorialnego na portalu ePUAP, np. w formie usług koordynacyjnych oraz wspierających tworzenie ram interoperacyjności; katalogowanie usług – ułatwienie korzystania z usług publicznych dostępnych przez internet, poprzez opracowanie systematyki usług w formie katalogu;

Strona główna ePUAP

Zaufany Profil ePUAP Ustawą z r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw wprowadzona została możliwość zakładania profilu zaufanego na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej. Zgodnie z legalną definicją profil zaufany ePUAP to zestaw informacji identyfikujących i opisujących podmiot lub osobę będącą użytkownikiem konta na ePUAP, który został w wiarygodny sposób potwierdzony przez organ podmiotu określonego w ustawie o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Zaufany profil ePUAP

Zaufany Profil ePUAP Profil Zaufany ma umożliwiać potwierdzenie podpisu składanego przez podmiot w kontakcie z administracją publiczną, jednoznacznie identyfikując go. Podpis taki został określony mianem podpisu potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP i oznacza podpis złożony przez użytkownika konta ePUAP, do którego zostały dołączone informacje identyfikujące zawarte w profilu zaufanym ePUAP, a także: jednoznacznie wskazujący profil zaufany ePUAP osoby, która wykonała podpis, zawierający czas wykonania podpisu, jednoznacznie identyfikujący konto ePUAP osoby, która wykonała podpis,

Zaufany Profil ePUAP autoryzowany przez użytkownika konta ePUAP, potwierdzony i chroniony podpisem systemowym ePUAP, pod pojęciem którego należy rozumieć podpis cyfrowy utworzony w bezpiecznym środowisku systemu ePUAP, zapewniający integralność i autentyczność wykonania operacji przez system ePUAP.

Zaufany Profil ePUAP Podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP wywołuje skutki prawne, jeżeli został utworzony lub złożony w okresie ważności tego profilu. Dane w postaci elektronicznej opatrzone podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP są równoważne pod względem skutków prawnych dokumentowi opatrzonemu podpisem własnoręcznym, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej. Nie można odmówić ważności i skuteczności podpisowi potwierdzonemu profilem zaufanym ePUAP tylko na tej podstawie, że istnieje w postaci elektronicznej lub zmianie uległy dane inne niż służące do potwierdzenia profilu zaufanego.

Zaufany Profil ePUAP Zatem identyfikacja użytkownika systemów teleinformatycznych administracji publicznej następuje przez: zastosowanie bezpiecznego podpisu elektronicznego zastosowanie profilu zaufanego ePUAP, zastosowanie innych technologii, chyba że przepisy odrębne przewidują obowiązek dokonania czynności w siedzibie podmiotu publicznego (osobiste stawiennictwo).

Rejestracja na ePUAP (zakładanie konta) Wymagania Przeglądarka internetowa: Internet Explorer w wersji 6.0 lub 7.0 Mozilla Firefox w wersji Opera w wersji 9.20 Włączony JavaScript w przeglądarce Zainstalowane certyfikaty GlobalSign Primary Object Publishing CA oraz GlobalSign ObjectSign CA znajdujące się pod adresem:

Rejestracja na ePUAP (zakładanie konta) Odpowiednie ustawienia przeglądarki pozwalające na instalowanie komonentów służących do uwierzytelnienia przy pomocy certyfikatu Zainstalowanie komponentów służących do uwierzytelnienia przy pomocy certyfikatu Internet Explorer – EpuapSignAX Mozilla Firefox – NPSignPlugin Opera – NPSignPlugin

Rejestracja na ePUAP (zakładanie konta) Po wejściu na stronę użytkownikowi wyświetli się strona główna ePUAP. W celu zarejestrowania się na platformie ePUAP, należy na stronie głównej nacisnąć link Zarejestruj się. Krok 1. Po naciśnięciu przycisku Zarejestruj się użytkownikowi wyświetli się następna strona z formularzem do wprowadzania danych. W celu utworzenia konta, użytkownik wprowadza swoje dane do pól Imię oraz Nazwisko, , Login. Następnie użytkownik wybiera metodę uwierzytelniania zaznaczając: Wybieram logowanie w oparciu o hasło lub Wybieram logowanie w oparciu o certyfikat. Należy następnie uzupełnić pola Hasło oraz Powtórz hasło. Przed założeniem konta należy dodatkowo uzupełnić tekst podany na rysunku oraz zaakceptować regulamin ePUAP wraz z oświadczeniem woli, które użytkownik musi zaakceptować. Krok 2.

Rejestracja na ePUAP (zakładanie konta) Aby zatwierdzić wprowadzone informacje użytkownik uruchamia przycisk: Załóż konto. Krok 3. Jeżeli wszystkie dane uzupełniliśmy prawidłowo, a w przypadku wybrania opcji Wybieram logowanie w oparciu o certyfikat w oknie, które się pojawiło wskazaliśmy prawidłowy certyfikat uwierzytelniający, użytkownikowi wyświetli się kolejny ekran wraz z komunikatem o poprawnym założeniu konta, jego identyfikatorze oraz informacji dotyczących organizacji użytkownika (założenia nowego profilu). Krok 4.

Rejestracja na ePUAP (zakładanie konta) Na ekranie należy zaznaczyć: Rodzaj organizacji (czy jestem osobą fizyczną, prawną, etc.), Uzupełnić odpowiednie pola organizacji/profilu, m.in. Identyfikator podmiotu, Imię, Nazwisko oraz Dane adresowe wykorzystując przy okazji mechanizm słowników Teryt. Po uzupełnieniu i zweryfikowaniu poprawności wprowadzonych informacji, należy przesłać dane poprzez naciśnięcie przycisku: Zapisz. Krok 4 c.d.

Rejestracja na ePUAP (zakładanie konta) Zostanie wyświetlona strona podsumowująca wykonane działania, która wyświetla wygenerowany raport zawierający: Identyfikator użytkownika (Login), a także Identyfikator podmiotu. Identyfikatory te należy zapamiętać, ponieważ identyfikują one użytkownika w systemie ePUAP i służą do jego uwierzytelnienia. Użytkownik ma teraz możliwość po zakończonym procesie: Powrócić do strony głównej bądź Zalogować się na platformę. Krok 5.

Logowanie do ePUAP Po wejściu na stronę użytkownikowi wyświetli się strona główna ePUAP. W celu skorzystania z systemu użytkownik musi posiadać swoje konto na platformie ePUAP. Jeżeli użytkownik założył już wcześniej swoje konto na ePUAP wystarczy, że na stronie głównej naciśnie link: Zaloguj się Krok 1.

Logowanie do ePUAP Po naciśnięciu linku wyświetli się strona służąca do uwierzytelnienia się użytkownika w systemie ePUAP. W zależności od tego czy użytkownik w momencie zakładania konta ustawił metodę uwierzytelnienia na hasło bądź certyfikat teraz wprowadza swój login w polu Login w odpowiednim bloku (dotyczącym hasła lub certyfikatu). W przypadku sekcji Logowanie przy użyciu hasła użytkownik musi wpisać swoje hasło i całość zatwierdzić przyciskiem Zaloguj się. W przypadku certyfikatu po wpisaniu Loginu użytkownik potwierdza operację przyciskiem Dalej, potwierdza chęć zalogowania przez certyfikat przyciskiem: Potwierdź i wskazuje w nowym oknie swój certyfikat. Krok 2.