Studenckie Centrum Innowacji i Transferu Technologii.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Leszek Skalny Kraków, dnia 29 marca 2007 r.
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
Idea projektów innowacyjnych
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Akademicki Inkubator Przedsiębiorczości UO
I Geneza parków 1948r – powstanie pierwszego parku technologicznego w Menlo Park (USA) 1951r – Stanford Research Park na Uniwersytecie.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 sierpnia 2008 r. w sprawie programu Patent Plus – wsparcie patentowania wynalazków Patrycja.
Doświadczenia z budowania relacji między Wydziałem Ekonomiczno-Socjologicznym UŁ a jej otoczeniem – koncepcja Wydziałowej Rady Biznesu Dr Agnieszka Kurczewska,
dr Krzysztof B. Matusiak
Przedsiębiorczość akademicka na UAM
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
2011 Konkurs Nowoczesny HR Warszawa, 28 marca 2011.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
Oferta Krajowej Izby Gospodarczej - instytucji otoczenia biznesu w zakresie wsparcia operacyjnego MSP 23 listopada 2011.
Wdrażanie Regionalnej Strategii Innowacji w województwie lubelskim.
KONCEPCJA DZIAŁALNOŚCI
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
PATENT na innowacyjny biznes
Warsztaty szkoleniowe Regionalnego Komitetu Sterującego ds. Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego Gabriela Zenkner-Kłujszo.
Nauka i Biznes - rola PARP we wzmacnianiu współpracy
Krzysztof B. Matusiak PRZEDSIĘBIORCZA UCZELNIA, PRZEDSIĘBIORCZY PROFESOR, PRZEDSIĘBIORCZY STUDENT - wyzwania współczesności - Opole, 28 stycznia 2010.
Slajd początkowy z animacją, animacja uruchamia się automatycznie po włączeniu tryby prezentacji 1 1.
Wodzisław Śląski, 7 marca 2013r.
Rola uczelnianych centrów transferu technologii w komercjalizacji wyników badań naukowych Jelenia Góra, listopada 2013 r. Prof. zw. dr hab. inż.
2012 Wzmocnienie potencjału i kompetencji ośrodków innowacji Robert Barski.
Oferta dla biznesu Lublin, r.. Biuro Rozwoju i Kooperacji PL Jednostka ogólnouczelniana Cele, m.in.: doradztwo i konsultacje w zakresie przygotowywania.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Projekt Wortal Transferu Wiedzy jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (85%) oraz ze środków budżetu.
SEMINARIUM POPRAWA PEWNOŚCI ZASILANIA W ENERGETYCE PRZY WYKORZYSTANIU ŹRÓDEŁ ODNAWIALNYCH Możliwości praktycznej realizacji i wdrażania rozwiązań technicznych.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Nowe instrumenty w ustawie o wspieraniu działalności innowacyjnej Krzysztof Krystowski Podsekretarz Stanu Ministerstwo.
WORTAL TRANSFERU WIEDZY
Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL zasady i system wdrażania Departament Zarządzania EFS MGPiPS.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Polska w Programach Ramowych UE
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 28 maja 2008 r. w sprawie programu Kreator innowacyjności – wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Inicjatywa MNiSW Inkubator Innowacyjności w Poznańskim Parku Naukowo -Technologicznym.
Jak robić to efektywnie?
INNOpomorze INNOwacyjne powiązania IV edycja projektu
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Programowanie perspektywy finansowej
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
ARP – biznes, rozwój, innowacje Poznań, 26 Listopada 2015 r. ARP S.A./ARP – biznes, rozwój, innowacje.
Komercjalizacja wyników badań naukowych przez Wrocławskie Centrum Transferu Technologii Politechniki Wrocławskiej dr Jacek Firlej, Politechnika Wrocławska.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Akademicki Inkubator Przedsiębiorczości http// Akademicki Inkubator Przedsiębiorczości.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 10 marca 2016 r. Założenia konkursu dla działania 4.1 Infrastruktura ponadgimnazjalnych.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1 Czerwiec 2010 PREZENTACJA WYNIKÓW BADANIA odnośnie innowacji.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO Lubuska Regionalna Strategia Innowacji 2010 – 2015 Adrian Mirosławski Departament Rozwoju Regionalnego i Planowania.
Technologie w zasięgu ręki. Cele regionalne Umożliwienie transferu technologii pomiędzy przedsiębiorstwami oraz ośrodkami badawczymi i przedsiębiorstwami.
Projekt systemowy LUBUSKIE CENTRUM INNOWACJI Deklaracje współpracy na rzecz rozwoju innowacji w regionie Maciej Nowicki Dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Poddziałanie Wsparcie dla współpracy sfery nauki i przedsiębiorstw Krzysztof Krasowski Wydział Informacji i Promocji.
Wsparcie małej i średniej przedsiębiorczości w ramach WRPO założenia programowe Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego Departament Wdrażania.
 promowanie rozwoju lokalnego Lublina i województwa lubelskiego,  budowa społeczeństwa obywatelskiego,  przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
OŚRODEK TRANSFERU TECHNOLOGII
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
Zapis prezentacji:

Studenckie Centrum Innowacji i Transferu Technologii

Projekt realizujemy we współpracy z Departamentem Gospodarki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego

Studenckie Centrum Innowacji i Transferu Technologii (SCITT) to : Alternatywna forma wsparcia innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej w Wielkopolsce; Nowy model edukacji i pomocy w realizacji pomysłów na biznes.

Dla kogo? Adresatami SCITT są:  wielkopolscy studenci ostatnich lat studiów, głównie kierunków ścisłych oraz doktoranci kierunków ścisłych [zgodnie z publikacją „Przedsiębiorczość dla Ambitnych” (W-wa 2006) odbiorcy charakteryzują się kreatywnością, odwagą i co najważniejsze, nie myślą schematycznie];  wielkopolskie instytucje otoczenia biznesu typu AIPy, inkubatory przedsiębiorczości, centra transferu technologii, itp.(raporty SOOIP i PARP, badania własne);  wielkopolskie uczelnie (raporty SOOIP i PARP, badania własne); Innowacyjność grupy docelowej, problemu i wsparcia (IPA/PA).

Dlaczego studenci/ doktoranci? Badania własne PAIP, raport Stowarzyszenia Organizatorów Ośrodków Innowacji i Przedsiębiorczości z 2009r.oraz raporty PARP wskazują, że wybór grupy docelowej jest właściwy gdyż: brak oferty IOB/uczelni skierowanej do studenta/ doktoranta, który planuje wdrożenie innowacyjnego pomysłu (brak narzędzi komercjalizacji, komórek wsparcia); obecna oferta opiera się na standardowych narzędziach jak: szkolenia, doradztwo ogólne, działanie POKL, działania skierowana do grupy docelowej „w ogóle”, analiza 18 projektów wielkopolskich, problem IPA czy PA?; przyczyna tkwi w tym, iż jednostki naukowe nie mogą pobierać opłat za tego typu usługi, zaś środki publiczne przeznaczane są na działania z góry określone i nie dają im możliwości zindywidualizowania produktów dla innowatorów – studentów/ doktorantów.

1.Instytucje wsparcia i otoczenia biznesu (IOB) Wg raportu Stowarzyszenia Organizatorów Ośrodków Innowacji i Przedsiębiorczości 2009r. w Wielkopolsce, mimo dużej liczby jednostek otoczenia biznesu (7 preinkubatorów, 11 inkubatorów, 6 centrów transferu technologii) - zauważalny jest: brak modelowego systemu identyfikowania i wspierania potrzeb młodych twórców, brak narzędzi i komórek wsparcia innowacyjnych pomysłów skierowanych wyłącznie do grupy studentów i doktorantów (wg raportów PARP: „PA w Polsce” oraz „PA - Spółki spin-off w Polsce”) mechanizm wzmacniania działań pro-przedsiębiorczych naukowców oraz studentów, poprzez tworzenie i rozwijanie standardowej działalności gospodarczej „PA w Polsce – Raport z badań” (W-wa 2009). Studenckie Centrum Innowacji i Transferu Technologii

2. Utrudniony dostęp do infrastruktury badawczej Uczelnie wyższe i JBR stworzyły możliwości odpłatnego korzystania ze sprzętu dla firm, jednak finansowe warunki są barierą i stanowią próg nie do przyjęcia dla studentów. Studenckie Centrum Innowacji i Transferu Technologii

 Zadania Wykreowanie postaw przedsiębiorczych wśród studentów poprzez zastosowanie innowacyjnych rozwiązań Wypracowanie narzędzi wsparcia: regulaminów komercjalizacji, ścieżki komercjalizacji, karty oceny pomysłu; Wsparcie innowacyjnych pomysłów środowisk akademickich; Wykreowania trzech Menadżerów Innowacji – wspierających studentów innowatorów....

Studenckie Centrum Innowacji i Transferu Technologii Zidentyfikowanie powyższych problemów stanowiło punkt wyjścia do określenia celów jakie stawiamy w projekcie SCITT Problemcel

Studenckie Centrum Innowacji i Transferu Technologii – cele: 2. Cele szczegółowe: a) Budowa postaw i zdolności przedsiębiorczych wśród studentów i doktorantów, poprzez zastosowanie innowacyjnych rozwiązań (części składowych modelu), Wskaźnik etapie testu: liczba uczestników seminariów/ warsztatów poświęconych tematyce IPA, pomiar wskaźnika za pomocą wywiadów pogłębionych rozdawanych na początku i po, wartość docelowa 80 studentów/ doktorantów, w tym (30 K i 50 M); sposób pomiaru: weryfikacja obecności na zajęciach oraz wnioski z wywiadów pogłębionych; b) Wzrost ilości innowacyjnych pomysłów generowanych przez studentów/ doktorantów: Wskaźnik: 60 studentów/ doktorantów, którzy zgłoszą się do Menadżerów Innowacji w celu zbadania możliwości wdrożeniowych własnego pomysłu. Wskaźnik będzie mierzony liczbami odbytych przez Menadżerów konsultacji w sprawie innowacji i weryfikowany notatkami z konsultacji innowacyjnych pomysłów; c) Wykreowanie 3 Menadżerów Innowacji profesjonalnie wspierających innowatorów - Wskaźnikiem będzie zrekrutowanie 3 osób do funkcji Menadżera Innowacji. 1. Główny: Zwiększenie skuteczności działań na rzecz wsparcia studentów i doktorantów posiadających innowacyjne pomysły, dzięki wdrożeniu modelu SCITT

Etap I Identyfikacja problemów na podstawie przeprowadzonych badań i analiz

Badania i Rada Programowa SCITT: Badania: 1.Analiza desk reaserch 2.Wywiady pogłębione (50 użytkowników); 3.Wywiady CATI (150 odbiorców); 4.Focusy (48 osób: odbiorców i użytkowników); Stworzyliśmy organ zw. Radą Programową składający się: z trzech studentów IV i V roku, działających w ciałach statutowych w kołach naukowych, organizacjach studenckich w Wielkopolsce, z trzech aktywnych pracowników naukowych w stopniu min. doktora, zasiadających w senatach, czy radzie wydziału uczelni, którzy sprawują opiekę nad kołami naukowymi.

Bariery A.Mentalne – student to nie partner B.Prawne i organizacyjne niespójne przepisy: ustawa o szkolnictwie wyższym vs. ustawa o finansach publicznych brak uregulowań wewnętrznych na samych uczelniach brak przygotowania uczelni do podejmowania współpracy biznesowej i komercjalizowania badań naukowych

Co uzyska grupa docelowa? wiedzę o innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej „twarde” formy wsparcia IPA (kartę oceny pomysłu, propozycję ścieżek komercjalizacji wiedzy odbiorców); mechanizm finansowania innowacyjnych projektów (vouchery - bony przeznaczone na rozwijanie pomysłów studentów i doktorantów, nawiązanie trwałej współpracy z IOB/ uczelaniami oraz poprzez kontakty z inwestorami i przedsiębiorcami) udrażnianie komunikacji między innowacyjnymi przedsiębiorcami (lub proto-przedsiębiorcami) a środowiskiem biznesu poprzez Menadżerów Innowacji jako brokerów/ pośredników.

KOOPERACJA czy KONKURENCJA?  Działania wpisują w działania statutowe uczelni i IOB.  SCITT nie zakłada konkurowania z IOB w zakresie wspierania przedsiębiorczości akademickiej, ale jej dopełnienie.  SCITT jest uzupełnieniem do aktualnej oferty wspierania przedsiębiorczości akademickiej, skupiając się na przedsiębiorczości innowacyjnej  Dzięki współpracy i współdziałaniu SCITT i IOB łatwiej uzyskać efekt synergii.

Etap II Test produktu wdrażanie modelu SCITT w oparciu o wyniki badań i konsultacji

Rezultaty - nowy modelu rozwoju innowacyjnej PA Menadżer Innowacji – mentor wspierający innowacyjnych studentów/ doktorantów merytorycznie oraz technicznie Stworzenie narzędzi edukacyjnych (konspekty szkoleń i platforma internetowa) oraz formalno – prawnych dla studentów/ doktorantów w zakresie komercjalizacji pomysłów Współpraca z IOB/ uczelniami/ przedsiębiorcami/ inwestorami w celu tworzenia zamówień na tematy prac dyplomowych i studentami/ doktorantami chętnymi do ich napisania

Karta oceny pomysłu

Studenckie Centrum Innowacji i Transferu Technologii Model, ma opierać się na działalności tzw. Menadżerów Innowacji Osoby wytypowane do tej roli będą rozlokowanych w trzech punktach w Poznaniu:  na Uniwersytecie Przyrodniczym,  Uniwersytecie im. A. Mickiewicza  Centrum Innowacji, Rozwoju i Transferu Technologii Politechniki Poznańskiej.

Menadżerowie Innowacji - zadania: 1)ocena wykonalności pomysłu, konsultacje pomysłu z naukowcami z danej dziedziny, 2)przyznawanie Voucherów Innowacji (bonów umożliwiających studentom zakup usług eksperckich od jednostek badawczo - rozwojowych, czy ekspertów), 3)Nawiązanie kontaktów z inwestorami oraz przedsiębiorcami z Wielkopolski w celu znalezienia źródeł finansowania

4) zbieranie informacji na temat innowacyjnych pomysłów studentów i tworzenie interdyscyplinarnych zespołów (grupowanie osób różnych dziedzin wokół danego pomysłu na biznes), 5) wyszukiwanie najlepszych pomysłów studentów/ doktorantów (na wzór działania centrów transferu technologii); 6) tworzenie bazy prac dyplomowych zamawianych przez przedsiębiorców. - Menadżerowie Innowacji - zadania:

 Model zakłada zupełnie nowe nietestowane wcześniej formy wsparcia grupy docelowej, zarówno w zakresie użytkowników, jak i odbiorców.  Grupie docelowej w ramach projektu zostaną przekazane narzędzia, które umożliwią wsparcie pomysłów w oparciu o maksymalne wykorzystanie potencjału grupy docelowej.  Użytkownicy dostaną komplet dokumentów i narzędzi, które umożliwią im rzeczywiste wsparcie studentów/ doktorantów.  Odbiorcy z kolei będą mogli rozwijać swoje pomysły przy wsparciu Menadżerów Innowacji oraz interdyscyplinarnych grup wsparcia. Dlaczego SCITT?

Wdrażanie / upowszechnianie Etap III

Wdrażanie: Planujemy wdrożenie modelu w 3 jednostkach (uczelniach/IOB –ach). W wymiarze upowszechniania PAIP zamierzamy objąć wsparciem 100 odbiorców ( w tym 40 kobiet). Działania włączające: 1.Spotkania z przedstawicielami Państwowej i Uczelnianej Komisji Akredytacyjnej; 2.Spotkania z przedstawicielami Parlamentu Studentów RP w celu prezentacji modelu SCITT; 3.Konsultacje prawne z prawnikami uczelni/ IOB w celu wypracowania możliwości współpracy przy tworzeniu regulacji prawnych na etapie testowania i wdrożenia 4.Nawiązanie kontaktu z decydentami na szczeblu samorządowym, publicznym, ze szczególnym uwzględnieniem działań skierowanych na współpracę z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej – kampania lobbingowa - opartej na cyklu indywidualnych spotkań z przedstawicielami uczelni/ IOB/ władz szczebla centralnego. Beneficjent skorzysta także ze specjalistycznego doradztwa lobbingowego, które ma wspomóc jego działania na poziomie decydentów, gdyż na chwilę obecną jest pozbawiony możliwości bezpośredniego oddziaływania na obowiązujący system prawny, a dla celów upowszechnienia modelu musi dotrzeć do osób i zespołów go tworzących.; 5.Prelekcje, wykłady, warsztaty, spotkania z użytkownikami.

Innowacyjność w projektach innowacyjnych: Grup: wsparcie nowych, nietypowych grup, niekorzystających wcześniej z pomocy; Problemu: rozwiązanie problemu, który dotychczas nie był uwzględniany (nowy problem – brak narzędzi; znany problem – mam narzędzi; znany problem –narzędzia niepozwalające na jego rozwiązanie; Forma wsparcia: wykorzystanie nowych instrumentów w celu rozwiązania dotychczasowych problemów lub modyfikacja starych instrumentów w celu zwiększenia ich adekwatności, skuteczności i efektywności. Wg OSLO MANUAL działalność innowacyjna, to szereg działań o charakterze naukowym (badawczym), technicznym, organizacyjnym, finansowym i handlowym (komercyjnym), których celem jest opracowanie i wdrożenie nowych lub istotnie ulepszonych produktów i procesów. Niektóre z tych działań są innowacyjne same w sobie, inne zaś mogą nie zawierać elementu nowości, lecz są niezbędne do opracowania i wdrożenia innowacji. Działalność innowacyjna związana jest z opracowywaniem i wdrażaniem innowacji technicznych i obejmuje: prace badawcze i rozwojowe; zakup licencji; prace wdrożeniowe; zakup i montaż maszyn i urządzeń oraz budowę, rozbudowę lub modernizację budynków służących wdrażaniu innowacji; szkolenie personelu; marketing nowych i zmodernizowanych wyrobów.

Zapraszamy do dyskusji i opinii na temat modelu