Prace nad Krajową Polityką Miejską Andrzej Brzozowy Departament Polityki Przestrzennej Seminarium Miasta w obliczu nowej perspektywy finansowej Łódź, 28.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
16 décembre 2013 Slide N° 1 5 mars 2009 Slide N° 1 Urbact Secretariat URBACT II Europejski Program Współpracy Terytorialnej dla Zrównoważonego.
Advertisements

Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Polityka spójności na lata
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Rozwój kapitału ludzkiego - spotkanie eksperckie - Waldemar Sługocki Podsekretarz Stanu Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 1 marca 2011.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
KONCEPCJA PRZESTRZENNEGO ZAGOSPODAROWANIA KRAJU 2030
Warszawa, 22 kwietnia 2008 r. Nowa koncepcja systemu polityki regionalnej obszary refleksji Elżbieta Bieńkowska.
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Związek Powiatów Polskich
Wspólne posiedzenie Zespołu Zarządzającego SRWD
Konsultacje Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
Strategia Rozwoju Miasta Włocławek jako podstawa do aplikacji o środki zewnętrzne w tym Unii Europejskiej Włocławek, 24 września 2012 roku.
Henryk Szych Dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Lublinie Chełm, 26 czerwca 2012 r.
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Skala wsparcia obszarów wiejskich w ramach krajowych i regionalnych programów operacyjnych na lata dr Hanna Jahns Sekretarz Stanu Ministerstwo.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
2020 – dokąd zmierzamy, czyli o największych wyzwaniach rozwoju
Zygmunt Ziobrowski Instytut Rozwoju Miast
I. Działania Stałej konferencji ds. konsultacji funduszy europejskich
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Założenia Narodowego Planu Rewitalizacji
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Ochrona zdrowia, bezpieczeństwo publiczne, pomoc.
Narodowy Plan Rewitalizacji
LPR GMINY RADOMYŚL WIELKI
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Zagadnienia z zakresu: Przedsiębiorczość i gospodarka,
Aktualizacja strategii rozwoju województw Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 3 luty 2011 r.
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
Spotkanie Metropolitalnego Forum Wójtów, Burmistrzów, Prezydentów i Starostów „NORDA” Projekt: NORDA – PÓŁNOCNY BIEGUN WZROSTU Program grantowy MRR dla.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Mariusz Raczek Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów.
BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM „BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM” GMINA MIASTO SZCZECIN.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
Działanie 7.1 Konkurs nr: RPZP IP K07/16 Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym.
Konsultacje społeczne projektu zaktualizowanej Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020 Spotkanie Zespołu Koordynacyjnego.
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

Prace nad Krajową Polityką Miejską Andrzej Brzozowy Departament Polityki Przestrzennej Seminarium Miasta w obliczu nowej perspektywy finansowej Łódź, 28 czerwca 2013 r.

Kontekst opracowania Krajowej Polityki Miejskiej Podejście terytorialne - uwzględnianie specyficznych uwarunkowań i zróżnicowanych potencjałów rozwojowych różnego typu obszarów Obszary miejskie - szczególny obszar działań polityki ukierunkowanej terytorialnie, ponieważ to one mają największy wpływ na procesy rozwoju społeczno-gospodarczego Podejście funkcjonalne – uwzględnienie całych obszarów funkcjonalnych miast, w tym otaczających je obszarów wiejskich Strategiczne dokumenty rządowe (KPZK 2030, KSRR, SRK, DSRK) wskazują różne kierunki i cele rozwojowe wobec obszarów miejskich, dlatego widoczna jest potrzeba kompleksowej wykładni dla prowadzenia polityki wobec miast w postaci odrębnego dokumentu – Krajowej Polityki Miejskiej (Plan działań KSRR, Plan działań KPZK 2030) Karta Lipska (2007) - polityka wobec miast powinna być określona na poziomie krajowym, a resorty powinny dostrzegać znaczenie miast dla realizacji wyznaczonych celów krajowych, regionalnych i lokalnych, a także wpływ swoich strategii rozwoju na miasta Deklaracja z Toledo (2010) - podkreślająca znaczenie zintegrowanej rewitalizacji miast dla rozwoju inteligentnego, zrównoważonego i sprzyjającego włączeniu społecznemu OECD Urban Policy Reviews: Poland 2011 i Raport wprowadzający MRR „Rozwój miast w Polsce” Zmiana ustawy o działach - rozszerzenie kompetencji Ministra Rozwoju Regionalnego m.in. o politykę miejską od 1 stycznia 2013 r. Prace nad nowelizacją ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju – wprowadzenie podstawy prawnej do opracowania krajowej polityki miejskiej

Założenia Krajowej Polityki Miejskiej Definicja krajowej polityki miejskiej wg Założeń: Krajowa polityka miejska jest celowym, ukierunkowanym terytorialnie działaniem państwa na rzecz zrównoważonego rozwoju miast i ich obszarów funkcjonalnych oraz wykorzystania ich potencjałów w procesie rozwoju kraju Zasady polityki miejskiej I. Zasada integralności: podporządkowanie krajowej polityki miejskiej polityce rozwoju II. Zasada zintegrowanego podejścia terytorialnego III. Zasada wielopoziomowego zarządzania Ponadto - zasady polityki regionalnej opisane w KSRR : koncentracja geograficzna, koncentracja tematyczna, partnerstwo i współpraca, warunkowość, podejmowanie decyzji na podstawie rzetelnych informacji, subsydiarność, zasada zrównoważonego rozwoju.

Założenia Krajowej Polityki Miejskiej Najważniejsze wyzwania dla Polski w zakresie rozwoju miast i procesów urbanizacji w perspektywie do roku 2020 ● Wykorzystanie potencjału głównych ośrodków miejskich i ich obszarów funkcjonalnych do kreowania wzrostu i zatrudnienia oraz zdynamizowania rozwoju kraju ● Wykorzystanie potencjału miast w procesach rozwoju regionalnego na obszarach problemowych o znaczeniu krajowym ● Przeciwdziałanie degradacji społeczno-gospodarczej i przestrzennej obszarów zurbanizowanych ● Poprawa ładu przestrzennego na obszarach miejskich i powstrzymanie żywiołowej suburbanizacji ● Poprawa jakości zarządzania i współpracy na obszarach miejskich, w tym w obszarach funkcjonalnych miast ● Wyzwania horyzontalne, które w specyficzny sposób ujawniają się w miastach ● Infrastruktura transportowa, w tym transport publiczny na obszarach miejskich ● Stały monitoring zjawisk społeczno-przestrzennych w obszarach miejskich

Założenia Krajowej Polityki Miejskiej Strategiczny cel krajowej polityki miejskiej wg Założeń: Wzmocnienie zdolności miast i obszarów zurbanizowanych do kreowania wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy oraz poprawa jakości życia mieszkańców Cele krajowej polityki miejskiej do roku 2020 (zarys): Cel 1. Poprawa konkurencyjności i zdolności głównych ośrodków miejskich do kreowania rozwoju, wzrostu i zatrudnienia Cel 2. Wspomaganie rozwoju subregionalnych i lokalnych ośrodków miejskich, przede wszystkim na obszarach problemowych polityki regionalnej (w tym na niektórych obszarach wiejskich) poprzez wzmacnianie ich funkcji oraz przeciwdziałanie ich upadkowi ekonomicznemu Cel 3. Odbudowa zdolności do rozwoju poprzez rewitalizację zdegradowanych społecznie, ekonomicznie i fizycznie obszarów miejskich Cel 4. Wspieranie zrównoważonego rozwoju ośrodków miejskich, w tym przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom niekontrolowanej suburbanizacji Cel 5. Stworzenie warunków dla skutecznego, efektywnego i partnerskiego zarządzania rozwojem na obszarach miejskich, w tym w szczególności na obszarach metropolitalnych

Od Założeń do projektu Krajowej Polityki Miejskiej Założenia KPM zostały przyjęte przez Stały Komitet Rady Ministrów 20 czerwca 2013 r. Przejście od Założeń do projektu Krajowej Polityki Miejskiej, która: uwzględniać będzie zapisy dokumentów strategicznych (KPZK 2030, KSRR, SRK, inne strategie zintegrowane), akcentować będzie zachowanie zasady subsydiarności, Wskaże pożądane kierunki wspierania rozwoju miast (różnej wielkości), zaproponuje efektywne instrumenty, zachęty, centra wiedzy, projekty pilotażowe, wprowadzi mechanizmy ułatwiające samorządom odpowiedź na nowe wyzwania (np. w zakresie strategii niskoemisyjnych), koncentrować się będzie na najważniejszych aspektach rozwoju miast, wskaże obszary, w których zmiany legislacyjne są pożądane lub warte analizy a następnie propozycje kierunków tych zmian, przyczyni się do zwiększenia efektywności wydatkowania środków publicznych, zarówno przez stronę rządową, jak i samorządową, będzie dokumentem realnym do wdrożenia do roku Prace nad KPM – równoległe z innym zadaniem Ministerstwa: przeglądem i wypracowaniem zmian w systemie planowania przestrzennego dla realizacji celów Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030.

Plan pracy nad KPM – główne wątki tematyczne Dyskusja szczegółowa wychodząca z sześciu głównych wątków tematycznych: 1.ROZWÓJ GOSPODARCZY 2.TRANSPORT 3.OCHRONA ŚRODOWISKA I ODPOWIEDŹ NA ZMIANY KLIMATU 4.KSZTAŁTOWANIE PRZESTRZENI 5.REWITALIZACJA 6.ZARZĄDZANIE OBSZARAMI MIEJSKIMI Wątki tematyczne nie definiują w sposób zamknięty obszaru zainteresowania KPM, ale wokół nich zorganizowane będą prace „Mapa drogowa” skonstruowana w oparciu o główne wątki i zagadnienia, dodatkowo uwzględnione tematy horyzontalne Liczymy na wkład ze strony partnerów (konkretne wnioski, rekomendacje, propozycje z różnych wydarzeń i prac prowadzonych przez różne podmioty) Każde wyróżnione zagadnienie powinno zostać przedyskutowane w szerszym gronie interesariuszy

Plan pracy nad KPM – mapa drogowa

Plan pracy nad KPM – mapa drogowa REWITALIZACJA V. REWITALIZACJA 1. Ustawa o rewitalizacji (?) 2. Aktywizacja społeczna w obszarach wymagających rewitalizacji 3. Aktywizacja zawodowa w obszarach wymagających rewitalizacji 4. Tereny poprzemysłowe 5. Tereny powojskowe i pokolejowe 6. Blokowiska 7. Rewitalizacja miasta XIX-wiecznego 8. Zachęty do rewitalizacji prowadzonej przez podmioty prywatne 9. Wnioski z Urbact

Plan pracy nad KPM – rola partnerów Wnioski z prac nad Założeniami KPM Postulaty sięgające daleko w różnych kierunkach Potrzeba poszukiwania konsensusu i rozwiązań akceptowanych co najmniej przez znaczącą grupę interesariuszy Koncentracja wynikająca ze skupienia się na najważniejszych wyzwaniach i wypracowaniu szczegółowych rozwiązań „Praca organiczna” ponad działania „rewolucyjne” Wiele pól do szczegółowej dyskusji – pogrupowanych w 6 głównych wątków tematycznych Główni partnerzy: resorty, samorządy (regiony, miasta, powiaty, gminy i organizacje samorządowe), eksperci, organizacje społeczne i gospodarcze Wypracowywanie elementów KPM na różnych forach, z dużym udziałem partnerów

Plan pracy nad KPM – formułowanie projektu KPM Na podstawie Założeń KPM oraz: zgromadzonych materiałów wniosków z warsztatów i konferencji innych materiałów przekazanych przez partnerów wyników prac wewnętrznych i zleconych przez MRR lub inne instytucje rządowe zostanie sformułowany wstępny projekt KPM Wstępny projekt KPM zostanie poddany nieformalnym konsultacjom z partnerami uczestniczącymi w pracach Następnie zostanie przygotowany finalny projekt KPM skierowany do uzgodnień międzyresortowych oraz formalnych uzgodnień i konsultacji z zewnętrznymi partnerami SOOŚ KRM i RM Równolegle - bieżące działania MRR związane z wsparciem miast – ZUP, instrumenty terytorialne, projekty POPT, program regionalny EOG, inne

Dziękuję za uwagę