ZADANIA WŁASNE I ZADANIA ZLECONE J.S.T.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Budżet jednostki samorządu terytorialnego
Advertisements

Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Kontrola administracji
Kontrola administracji
Prawo administracyjne ćwiczenia
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
Kontrola administracji mgr Paweł Dąbrowski
Kontrola administracji dr Paweł Dąbrowski
Prawne instrumenty kontroli działalności samorządu w zakresie regulaminów wynagradzania I. Nadzór wojewody a) organ samorządu terytorialnego Wójt obowiązany.
TERENOWE ORGANY ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Techniki legislacyjne zajęcia w dniu 17 kwietnia 2010 r.
Ustrój terytorialny RP. Samorząd terytorialny.
Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Jakie warunki pracy nauczyciela? Warszawa, 4 październik 2010 r.
Temat: Pojęcie źródła prawa
Skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego
PRAWNE ASPEKTY ŁĄCZENIA POWIATÓW KANCELARIA PRAWNICZA A.S. KWIETNIOWSCY.
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
System aktów prawodawczych
System finansowy zadań zleconych wykonywanych przez urzędy stanu cywilnego Warszawa, 25 kwiecień 2015 r.
ORGAN administracji publicznej
Ustrój samorządu terytorialnego
Ustrój samorządu terytorialnego
Samorząd Terytorialny
Prawo administracyjne – źródła prawa
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Dr Katarzyna Kopyściańska.  Samorządowy zakład budżetowy otrzymał dotację celową na realizację zadania finansowanego z Funduszu Spójności w kwocie 1.
Zakres obowiązywania kpa
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE.
Zajęcia nr 2 czyli nadzór na samorządem terytorialnym w Polsce
SAMORZĄD TERYTORIALNY W POLSCE
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
Planistyczne działania wspierające.
Sądy Administracyjne w Polsce
UST test 1.14 oraz test Test Nadzór nad działalnością komunalną: a) jest sprawowany nie tylko przez organy nadzoru nad działalnością komunalną;
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
UST 3.
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
UST.
Wykorzystanie umów cywilnopawnych w administracji publicznej
Ustrój samorządu terytorialnego zajęcia 3
UST 5.
Akty prawa miejscowego stanowione przez terenowe organy administracji rządowej.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
Kontrola w administracji
II. Miasto na prawach powiatu. III. Jednostki pomocnicze gminy.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Plan transportowy Źródła prawa: - Utz - ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z.
Sądy Administracyjne w Polsce
Środki nadzorcze i środki o charakterze nadzorczym Ad personam w administracji publicznej środki nadzorcze ad meritum w administracji publicznej.
Sądy Administracyjne w Polsce
Samorządowe akty prawa miejscowego
Nauka administracji zajęcia 10 i 11
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
AKTY STANU CYWILNEGO OPR. JAKUB MROŻEK.
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Kontrola prawna administracji
Nadzór Wojewody nad realizacją zadań w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej województwa warmińsko-mazurskiego Olsztyn, 20 września 2018.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

ZADANIA WŁASNE I ZADANIA ZLECONE J.S.T.

GENERALNY I RAMOWY PODZIAŁ ZADAŃ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ZADANIA J.S.T. WŁASNE ZADANIA WŁASNE OBOWIĄZKOWE (WYNIKAJĄCE Z USTAW) ZADANIA WŁASNE DOBROWOLNE (ZADANIA KOMUNALNE) ZLECONE ZADANIA ZLECONE OBOWIĄZKOWE (WYNIKAJĄCE ZE ZLECENIA USTAWOWEGO) ZADANIA ZLECONE DOBROWOLNE (WYNIKAJĄCE Z POROZUMIENIA JST Z ORG. ADM. RZĄDOWEJ)

ZADANIA ZLECONE Zlecenie zadań j.s.t. (nie ważne czy w drodze ustaw, czy też w drodze porozumienia między j.s.t. a organem administracji rządowej) jest możliwe wyłącznie po zapewnieniu j.s.t. środków finansowych; Zadania zlecone gminie są wykonywane przez wszystkie organy gminy (a więc zarówno przez Wójta/Burmistrza/Prezydenta Miasta jak i przez Radę Gminy/Radę Miasta); Nadzór nad wykonywaniem zadań zleconych realizowany przez: a) Prezesa Rady Ministrów; b) Wojewodę oraz c) Regionalną Izbę Obrachunkową; Kryterium Nadzoru nad realizacją wykonania zadań zleconych jest szersze niż to opisane w Konstytucji RP i jest następujące: Legalność, Celowość, Rzetelność i Gospodarność

ZADANIA ZLECONE PRZEZ J.S.T. Art. 8 ust. 2a ustawy o samorządzie gminnym: Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego. Oznacza to, że gmina, na podstawie porozumienia z zarządem powiatu bądź zarządem województwa (organami wykonawczymi w odpowiednio powicie i województwie), może wykonywać zadania własne tychże j.s.t. (powiatu bądź województwa); Powyższe zadania będą również zadaniami zleconymi (ale nie z zakresu administracji rządowej)

ZADANIA WŁASNE POWIATU ORAZ ZADANIA WŁASNE WOJEWÓDZTWA Zadania własne powiatu są uregulowane w art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym; Zadania własne samorządu województwa są uregulowane w art. 11 ustawy o samorządzie województwa; Naturalnie ustawy szczególne rozszerzają powyższy katalog zadań powiatu oraz samorządu województwa;

NADZÓR NAD ZADANIAMI ZLECONYMI Są dodatkowe kryteria (oprócz legalności) – gospodarność i rzetelność w wykonywaniu zadań zleconych (zarówno tych ustawowych jak i tych zawartych w drodze porozumienia); Środki nadzoru (wojewody) to: Wstrzymanie wykonania uchwały (np. gdy jest niecelowa); Uchylenie uchwały oraz wydanie w jej miejsce ZARZĄDZENIA NASTĘPCZEGO (w takim wypadku, wojewoda zawiadamia o tym fakcie ministra właściwego do spraw administracji) przy czym Gmina może owo zarządzenie następcze zaskarżyć do Woj. Sądu Administr.; Zaskarżyć daną uchwałę w „normalnym” trybie do Woj. Sądu Administr., przy czym żeby z tego skorzystać wojewoda musi uprzednio wezwać gminę do usunięcia (w jego ocenie) występującego uchybienia – art. 101 ust. 1 ust.o.sam.gm.; art. 87 ust.o.sam.pow.; art. 90 ust.o.sam.woj.

Ceterum censeo Karthaginem delendam esse