INFORMACJA NA TEMAT PRAC PROWADZONYCH W MIiR, W ZAKRESIE POLITYKI PRZESTRZENNEJ Kinga Stańczuk-Olejnik, Naczelnik, Departament Polityki Przestrzennej Posiedzenie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski Obszar Funkcjonalny
Advertisements

Zmiany przepisów prawa dotyczące dokumentów planistycznych.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Rola samorządów województw we wdrażaniu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Janusz Gałęziak Dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Polityka spójności na lata
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Wspólne posiedzenie Zespołu Zarządzającego SRWD
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Informacja nt. stanu prac nad nowelizacją rozporządzenia w sprawie KSOW oraz zarządzenia w sprawie powołania Grupy Roboczej ds. KSOW.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Strategia Rozwoju Miasta Włocławek jako podstawa do aplikacji o środki zewnętrzne w tym Unii Europejskiej Włocławek, 24 września 2012 roku.
Henryk Szych Dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Lublinie Chełm, 26 czerwca 2012 r.
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Anna Stelmaszyk – Świerczyńska
Polityka Przestrzenna Polski - główne kierunki działań Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego Warszawa, 30 kwietnia 2014 r. 1.
Kazimierz Dolny, 29 października 2014 r. III K ONWENT M ARSZAŁKÓW W OJEWÓDZTW RP INFORMACJA O DZIAŁALNOŚCI KONWENTU MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW RP W LATACH
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Mazowieckiego
Aktualizacja strategii rozwoju województw Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 3 luty 2011 r.
związane z budownictwem energooszczędnym
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Informacja na temat stanu przygotowania do wdrożenia RPO WKP ze szczególnym uwzględnieniem prac dot. Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO.
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
Zagadnienia ogólne prawa zagospodarowania przestrzennego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
1 Wnioski z konkursu dla JST dot. rozwoju miast, finansowanego ze środków MF EOG.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 10 marca 2016 r. Założenia konkursu dla działania 4.1 Infrastruktura ponadgimnazjalnych.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Struktura organizacyjna i zatrudnienie w jednostkach.
Ewa Paturalska – Nowak Biuro Planowania Przestrzennego Województwa Łódzkiego w Łodzi Warszawa, luty 2014 r.
SPOTKANIE KONSULTACYJNE NA TEMAT ZAGADNIENIA GEODEZYJNE W STRATEGII ROZWOJU WOJEDZTWA MAZOWIECKIEGO PROPOZYCJA TEMATYKI MAZOWIECKICH PRZEDSIĘWZIĘĆ.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Zalecenia Komisji Europejskiej w ramach rocznego przeglądu RPO dla Woj. Warmińsko-Mazurskiego Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
Konsultacje społeczne projektu zaktualizowanej Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020 Spotkanie Zespołu Koordynacyjnego.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Toruń, kwiecień 2017 r.   Departament Rozwoju Regionalnego
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
POLITYKA TERYTORIALNA w Województwie Kujawsko-Pomorskim
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Aktualizacja Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata czerwca 2018 r.
ZESPÓŁ EKSPERCKI DS. EUROPEJSKIEJ I KRAJOWEJ POLITYKI STRUKTURALNEJ RP
Zapis prezentacji:

INFORMACJA NA TEMAT PRAC PROWADZONYCH W MIiR, W ZAKRESIE POLITYKI PRZESTRZENNEJ Kinga Stańczuk-Olejnik, Naczelnik, Departament Polityki Przestrzennej Posiedzenie Zespołu Ekspertów ds. Polityki Przestrzennej przy Konwencie Marszałków RP KIELCE, 19 maja 2014 r.

 Prace bieżące 1.Rozporządzenie o PZPW 2.Mała nowelizacja 3.Zmiany w ustawach istotne dla samorządów wojewódzkich 4.Obszary Funkcjonalne 1.Miejskie Ośrodków Wojewódzkich 2.Strategiczne złoża kopalin 3.Obszary morskie 4.Przygraniczne  Potrzeba wzmocnienia służb planowania – głos w dyskusji Agenda

1. Rozporządzenie w sprawie zakresu projektu PZPW Stanowisko Departamentu Prawnego MIiR: należy wypełnić delegację ustawową w obecnie obowiązującym kształcie; Opracowaliśmy nową wersję rozporządzenia; Załącznik do rozporządzenia będzie zawierał katalog oznaczeń, stosowanych w PZPW; Nie uwzględniamy na tym etapie Rozporządzenia HILUCS w sposób bezpośredni Uwzględniamy HILUCS w pracach nad Małą Nowelizacją znajdą się w nim ujednolicone nazwy, oznaczenia graficzne pozostaną w gestii służb planistycznych.

 Podejście: zminimalizowanie zakresu zmian, w tym potencjalnie kontrowersyjnych, rezygnacja z propozycji zmian ustaw spoza MIiR, ograniczenie propozycji regulacji mogących powodować koszty lub zwiększających obciążenie budżetów gmin;  Cele:  ograniczenie chaotycznej suburbanizacji – cel główny,  zwiększenie udziału społeczeństwa w procedurach planistycznych,  wykonanie pierwszego kroku do realizacji dyrektywy INSPIRE.  STWORZENIE KATALOGU ZASAD PLANOWANIA PRZESTRZENNEGO:  zasadę niskoemisyjności – minimalizowanie transportochłonności struktur przestrzennych, lokalizowanie nowej zabudowy w sposób umożliwiający wykorzystanie transportu zbiorowego, rozwój infrastruktury dla pieszych i rowerzystów,  zasadę dotyczącą lokalizacji nowej zabudowy – priorytetem lokalizacja na obszarach zurbanizowanych, tylko w przypadku ich niedoboru możliwość lokalizacji na innych terenach przy zachowaniu dążenia do uzupełnienia istniejącej zabudowy,  zasady dotyczące jawności, przejrzystości oraz udziału społeczeństwa w pracach planistycznych gmin. 2. Mała nowelizacja ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym

 O zasadach prowadzenia polityki rozwoju (terminy od publikacji – 25 marca 2014 r.)  Zarząd województwa opracowuje program służący realizacji umowy partnerstwa w zakresie polityki spójności  Zarząd województwa przekazuje sejmikowi województwa, do dnia 30 czerwca każdego roku, informacje o realizacji kontraktu terytorialnego w roku poprzednim  O planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym  Samorząd województwa, w terminie 24 miesięcy od wejścia ustawy dostosuje PZPW do zakresu, o którym mowa w art. 39 ust. 3 ustawy  KPZK zostanie dostosowana do wymogów ustawy w okresie 4 lat  O samorządzie województwa  W strategii rozwoju województwa uwzględnia się OSI państwa  OSI zostaną określone w załączniku do ŚSRK w okresie 3 lat od dnia wejścia w życie ustawy pomostowej  Prawo wodne granice obszarów uwzględnia się we wszystkich dokumentach planistycznych w terminie 18 miesięcy od dnia przekazania map zagrożenia powodziowego i ryzyka powodziowego JST 3. Zadania samorządu województwa w ustawach – zmiany

4. ETAP PRAC NAD ROZPORZADZENIEM W SPRAWIE SZCZEGÓŁOWYCH WARUNKÓW OKRESLANIA OBSZARÓW FUNKCJONLANYCH I ICH GRANIC [TESOWANIE WARIANTÓW ROZWIĄZAŃ] MODYFIKACJA ZAŁOŻEŃ WG MIiR [2014]PIERWOTNE ZAŁOŻENIA [2012] 7 WSKAŹNIKÓW 6 lub 7 WSKAŹNIKÓW REZYGNACJA ZE WSKAŹNIKA S1 – [BRAK DOSTEPU DO AKTUALNYCH DANYCH] TESOWANIE WSKAŹNIKA ZAMIENNEGO S1 [NA PODSATWIE DOSTEPNYCH I AKTULANYCH DANYCH] PODSTAOWY CEL: ZASTOSOWANIE MOŻLIWIE AKTUALNYCH I DOSTEPNYCH DANYCH F2 – PRZYJĘTY DLA 1 ROKU [OBRAZUJE STAN] F2 – PRZYJĘTY DLA WIELU LAT [OBRAZUJE PROCES] MOF M1 – PRZYJĘTY BEZ WÓD I LASÓW M1 – PRZYJĘTY BEZ LASÓW

 Podstawa – zapis w Tabeli 5 KPZK 2030;  Prace dotyczyć będą grup kopalin wskazanych w rozdziale KPZK 2030: energetycznych, metalicznych, chemicznych i skalnych;  Cel prac: –ustalenie definicji złóż strategicznych i kryteriów delimitacji, –określenie list złóż, –wybór zasad ochrony, –oszacowanie kosztów przyjętych rozwiązań.  14 maja br. odbyło się spotkanie MIiR z przedstawicielami MŚ oraz MG;  Ustalenia: konieczność sformalizowania prac Zespołu pod przewodnictwem MIiR, jako koordynatora wdrażania KPZK 2030; – Być może jako Grupa Zadaniowa Zespołu Ładu Przestrzennego Komitetu Koordynacyjnego ds. Polityki Rozwoju  Najbliższe spotkanie 27 maja br. 5. OBSZARY FUNKCJONALNE Ochrony strategicznych złóż kopalin

 Projekt planu sporządza dyrektor właściwego dla obszaru objętego planem urzędu morskiego  Przyjmuje minister właściwy ds. gospodarki morskiej oraz minister właściwy ds. rozwoju regionalnego w porozumieniu z ministrami właściwymi ds.: środowiska, gospodarki wodnej, kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, rolnictwa, rybołówstwa, transportu, spraw wewnętrznych oraz Ministrem Obrony Narodowej – w drodze rozporządzenia. MIiR opracował Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Opracowanie planów zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich w latach ” 6. OBSZARY FUNKCJONALNE strefa przybrzeżna i polska wyłączna strefa ekonomiczna na morzu  Łączne wydatki – zł.

7. OBSZARY FUNKCJONALNE Przygraniczne i współpraca transgraniczna KPZK 2030  Przygotowanie 6-8 strategii rozwoju społeczno-gospodarczego i przestrzennego (na poziomie NUTS 2) obejmujących teren po obu stronach granicy;  Przygotowanie transgranicznych planów zagospodarowania dla subregionalnych i lokalnych ośrodków miejskich podzielonych granicą oraz ich regionów przygranicznych. KPZK vs. KSRR vs. EWT vs. Współpraca przygraniczna KSRR  W ramach Celu 2 - przeciwdziałanie marginalizacji oraz przezwyciężenie silnie skoncentrowanych terytorialnie trudności rozwojowych;  Wybór konkretnych działań w ramach polityki regionalnej na obszarach przygranicznych, jednoczesne oddziaływanie na obszary leżące po obu stronach granicy;  Należy wypracować nowy system wyboru i realizacji projektów wynikających ze wspólnych, transgranicznych opracowań zagospodarowania przestrzennego oraz wspólnych strategii rozwoju obszarów przygranicznych, obejmujących tereny po obu stronach granicy.

7. OBSZARY FUNKCJONALNE Przygraniczne i współpraca transgraniczna Czego potrzeba województwom?  Czy takie opracowania są potrzebna?  Opracowania o jakim charakterze byłyby najbardziej przydatne?  Czy warto robić opracowanie planistyczno-strategiczne dla każdej granicy w ramach programów EWT?  Czy można ciaśniej powiązać programy EWT z realizacją KPZK i współpracą transgraniczą?  Czy planiści chcą brać udział w przygotowaniu takich dokumentów? Minister ds. budownictwa, gosp. przestrzennej i mieszkaniowej PROWADZIŁ współpracę transgraniczną i przygraniczną Dziś minister ds. rozwoju regionalnego ją KOORDYNUJE Współpraca transgraniczna – 7 Grup Roboczych/Komitetów  Studium Integracji Przestrzennej Polskiej Części Pogranicza …  Koncepcja Rozwoju Przestrzennego Pogranicza…  Mapa Zamierzeń Inwestycyjnych Polskiej Części Pogranicza…  Wizja Rozwoju Przestrzennego Pogranicza…  Konkursy na modelowe projekty współpracy na Pograniczu…

8. Wzmocnienie instytucjonalne i jakościowe planowania przestrzennego Cel 6 KPZK 2030: Zmiana warunków zarządzania przestrzenią w jednostkach administracji publicznej nowe narzędzia zarządzania przestrzenią pogłębienie interakcji między planowaniem regionalnym i przestrzennym certyfikacja umiejętności urzędnika - planisty/urbanisty uspołecznienie procesu planowania: aktywność społeczna promocja kultury przestrzeni w systemie kształcenia ogólnego Zaplanowano szkolenia z POWER w ramach EFS OŚ II Efektywne polityki publiczne na rynku pracy, gospodarki i edukacji Cel 4: Poprawa zarządzania strategicznego i finansowego na wszystkich poziomach zarządzania państwem

Planowane ścieżki rozwoju zawodowego Rządowy program szkoleniowy z zakresu zintegrowanego planowania przestrzennego zdefiniowanie standardów kształcenia dla kierunku gospodarka przestrzenna zwiększenie interdysyplinarności tego kierunku nowy system studiów podyplomowych na kierunku planista/urbanista certyfikacja umiejętności nabytych w systemie kształcenia ustawicznego Zmienione wymogi dla urzędników jednostek administracji dysponujących przestrzenią

Dziękuję za uwagę Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju ul. Wspólna 2/ Warszawa