Stan i perspektywy rozwoju handlu kosmetykami, produktami higienicznymi i chemią gospodarczą w Polsce i chemią gospodarczą w Polsce dr, prof. Urszula Kłosiewicz-Górecka.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konferencja ZPHF 10 kwietnia 2008 Andrzej Stachnik
Advertisements

Definicja Clienting to nowe pojęcie, które umożliwia odmiennie niż w tradycyjny sposób postrzeganie marketingu i klientów. Prekursorem tego nurtu jest.
Zarządzanie logistyczne
Strategia rozwoju Spółki Jutrzenka SA w dobie globalizacji gospodarki
Autorzy: Janusz Melaniuk Grzegorz Manowski
e-commerce jako efektywny rozwój dystrybucji
Fairtrade – dynamiczny rynek
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Kobiety w biznesie dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa PHU MAXIMUM
Grono branży informatycznej w województwie podkarpackim
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
MARKETING STRATEGICZNY
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
MARKETING W HANDLU Zajęcia nr 6 Tematyka:
W SEKTORZE ROLNO – SPOŻYWCZYM
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Zarządzanie projektami
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
INNOWACYJNA WIELKOPOLSKA
WYDZIAŁ INŻYNIERII PRODUKCJI I LOGISTYKI
ANALIZA KLUCZOWYCH SEKTORÓW WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO
Uwarunkowania ekonomiczne a gospodarka zeroemisyjna Jan Brzóska Jan Pyka 24 luty 2011.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
SPOTKANIE WARSZTATOWE
Partnerstwo w logistycznym łańcuchu dostaw
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
Kluczowe czynniki sukcesu
Wykorzystanie nowoczesnych systemów zarządzania w celu zwiększenia
Twój pomysł na biznes!.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Planowanie przepływów materiałów
INFORMACJA MARKETINGOWA
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
I - 1 „Zmieniamy Polski Przemysł” RYNEK DYSTRYBUCJI STALI Katowice, 21listopada 2005 r.
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
Poznań, – Warsztaty ILIM. „Proste eUsługi dla ukształtowania i wzmocnienia sieci MŚP w Europie Środkowej”  Program dla Europy Środkowej ->
VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2015
SLAJD 1 SLAJD 2 Dywersyfikacja szeroki zakres działania obejmujący branże: KOMPLEKSOWY PARTNER DLA TWOJEGO BIZNESU.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Problemy zrównoważonego rozwoju różnych formatów handlu w Polsce Autor: dr Urszula Kłosiewicz-Górecka, prof. IBRKK PRZEDSIĘBIORSTWA SEKTORA HANDLU I USŁUG.
Franczyza jako strategia rozwoju dla handlu małopowierzchniowego dr hab. prof. ZPSB Aleksandra Grzesiuk Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
ANALIZA SWOT POLSKIEGO SEKTORA GARBARSKIEGO I OBUWNICZEGO Łódź, 7 kwietnia 2004 Polska Izba Przemysłu Skórzanego.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
Kreatywność i innowacyjność kobiet w biznesie. Warszawa, 03 kwietnia 2009 dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych.
Handel w gospodarce Polski – dynamika zmian i nowe wyzwania dr, prof. Urszula Kłosiewicz-Górecka Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur Kongres.
Tendencje rozwojowe w dystrybucji
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
Organizowanie. Organizowanie sprawnych działań systemu dystrybucji Koordynacja działań wszystkich jego elementów – ich integracja tak, aby wszystkie przyczyniały.
Instytut Ochrony Zdrowia przedstawia Index Nastrojów Branży Zdrowotnej czyli pierwszy z serii pomiar temperatury i ciśnienia wśród głównych uczestników.
Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku UE A.M. Zarzycka.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Een.ec.europa.eu Wsparcie dla biznesu i innowacji.
Tendencje rozwojowe w dystrybucji
platforma b2b.net i jej wpływ na poprawę rentowności
Firmy globalne.
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE
Zwiększenie efektywności sprzedaży dzięki platformie do delegowania i weryfikacji zadań pracowników w sieci sprzedaży.
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
Zarządzanie Łańcuchem Dostaw
dr hab. Aleksandra Grzesiuk
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
MARKETING INTERNETOWY
Zapis prezentacji:

Stan i perspektywy rozwoju handlu kosmetykami, produktami higienicznymi i chemią gospodarczą w Polsce i chemią gospodarczą w Polsce dr, prof. Urszula Kłosiewicz-Górecka Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur Konferencja nt. Delko- nowe spojrzenie, nowe możliwości. Strategia na lata Warszawa, 20 października 2011

1. Charakterystyka handlu kosmetykami, produktami higienicznymi i chemią gospodarczą w Polsce 2. Siły napędowe/sterowniki zmian w handlu 3. Nowe zjawiska i tendencje w sferze handlu 4. Wnioski, przewidywania

 Duże zróżnicowanie kanałów sprzedaży  Szybko rosnące znaczenie sieci handlowych przy spadku liczby niezależnych firm detalicznych  Procesy integracji firm hurtowych i detalicznych  Rozwój marek własnych  Symptomy nowych relacji pomiędzy partnerami biznesowymi  Wzrost znaczenia optymalizacji kosztów

Supermarkety i hipermarkety 33,8%spadek Drogerie, perfumerie, apteki 27,8%wzrost Sklepy dyskontowe 10,1%wzrost Direct selling 9,6%spadek Sklepy spożywcze 9,0%spadek Sklepy wielobranżowe 4,9%spadek Internet 4,8%wzrost

Kanały sprzedaży masowej to 90% rynku Są to: - s upermarkety i hipermarkety - s klepy ogólnospożywcze - s klepy wielobranżowe - s ieci drogeryjne - n iezależne drogerie Liderem rynku pod względem wartości sprzedaży oraz liczby placówek jest sieć Rossmann Charakteryzuję ją: - pow. sprzedażowa od 140 do ponad 400 m.kw. - oferta asortymentowa obejmuje SKU; w planach rozszerzająca się oferta produktów marek własnych (przekracza 10% oferty) - profesjonalne zarządzanie kategorią produktów, dbałość o wystrój sklepów Kanały sprzedaży selektywnej to 10% rynku Rynek zdominowany przez sieci Sephora, Douglas, Marionnaud Niezależne perfumerie

 Spadek liczebności sklepów ogółem w kraju. W 2009 r. było to 98,6% stanu z 2004 r. Spadek odnosi się przede wszystkim do niezależnych drogerii  Wzrost liczebności sklepów, w których liczba pracujących wynosi 10 i więcej osób. W 2009 r. było to 155,5% stanu z 2004 r.  Powstawanie: - nowych sieci i rozwój istniejących (np. Drogerie Natura, Drogerie Polskie, Jasmin, Drogerie Aster, Drogerie Blue, Sekret Urody – drogerie blisko Ciebie) - lokalnych sieci budowanych przez prywatnych właścicieli (Wispol, Kama Beauty, Stars, Noel, Drogerie Vica Polska Sieć) Sieci łącznie grupowały w 2010 r. około 1100 sklepów Poszukiwanie nowych konceptów, np. Sieć Hebe = łączy wysoką jakość obsługi z niskimi cenami

Hurt  Spóźniony rozwój procesów integracji, wynikający z nasilenia się z agrożenia dla hurtu, którym są: - silna ekspansja operatorów dyskontowych - preferowanie przez producentów dużych firm handlowych, pozwalających uzyskać dużą skalę sprzedaży - spadek liczby niezależnych drogerii i ich słaba kondycja ekonomiczna  Budowanie silnych związków z detalem  Optymalizacja zapasów i list asortymentowychDetal  Dynamiczne, choć spóźnione procesy integracji wśród firm detalicznych  Hurt jako integrator detalistów  Rosnące oczekiwania aktywności promocyjnych wobec dostawców towarów

Wzrost zainteresowania hurtowni kosmetyków, produktów higienicznych i chemii gospodarczej rozwojem marek własnych Celem jest:- uzyskanie wyższej sprzedaży - poprawienie rentowności - ugruntowanie pozycji na rynku - wywieranie większego wpływu na politykę cen i marż - budowanie lojalności konsumenta Rozwojowi marek własnych sprzyja : - spowolnienie rozwoju gospodarczego - zainteresowanie konsumentów zakupem produktów dobrej jakości za rozsądną cenę - d ziałania przedsiębiorstw zmierzające do większej dbałości o jakość produktów marki własnej

Wzrost zainteresowania producentów: - wzmocnieniem tradycyjnego kanału sprzedaży gwarantującego bliskie relacje z konsumentami (poprawa dystrybucji numerycznej) - wsparciem procesów integracji przedsiębiorstw hurtowych i detalicznych - rozwijaniem szkoleń produktowych oraz dotyczących zagadnień biznesowych (zarządzanie personelem, kategoriami produktów, obsługą klienta) - rozwojem programów lojalnościowych skierowanych do sklepów i konsumentów - budową strategii rozwoju dla kanału tradycyjnego Zacieśnienie współpracy dystrybutorów z detalem (prace nad wizualizacją zewnętrzną i wewnętrzną drogerii w sieci) Rozwój w drogeriach sieciowych programów lojalnościowych skierowanych do konsumentów Wydawanie gazetek promocyjnych wspólnie z producentami

 Optymalizacja poziomu zapasów  Optymalizacja oferty asortymentowej  Efektywne zagospodarowanie sali sprzedażowej  Podnoszenie efektywności działań promocyjnych  Zlecanie operatorom zewnętrznym nie podstawowych działań

SterownikiCharakterystyka 1. Innowacyjność Postęp techniczny i technologiczny 2. Wzr o st zapotrzebowani a na nowe struktury usługowe Zmiany w konsumpcji i zachowaniach zakupowych klientów 3. Globalizacja Przestrzenny wzrost źródeł zaopatrzenia i sprzedaży 4. Elastyczność Korzyści uzyskane dzięki skutecznemu reagowaniu na zmiany rynku i technologii 5. Scentralizowany proces zarządzania Koncentracja na wspólnym zarządzaniu procesami biznesu, poprawie organizacji i systemów 6. Współpraca Korzystanie z wewnętrznych i zewnętrznych działań dla spełnienia wspólnych celów; wymiana informacji między partnerami; wspólny rozwój

1. Wchodzenie małych firm detalicznych w coraz bardziej sformalizowaną współpracę z hurtem (łańcuchy sieci, franchising twardy), pozwalającą na oferowanie niższych cen towarów, bardziej profesjonalny marketing, lepsze know-how i szkolenie, większe inwestycje w nowoczesne technologie informacyjne i komunikacyjne 2. Doskonalenie logistyki dostaw, czemu służy wykorzystywanie nowoczesnych technologii informacyjnych, w tym łączenie systemów informacyjnych poszczególnych przedsiębiorstw dla racjonalizacji gospodarki zapasami i racjonalizacji kosztów w poszczególnych firmach i w całym łańcuchu dostaw towarów na rynek

3. Szybsza i pełniejsza wymiana informacji marketingowych pomiędzy partnerami pozwoli na konkurowanie poszczególnych kanałów dystrybucji, a nie jak dotychczas również między przedsiębiorstwami tego samego kanału dystrybucji 4. Wspólne działania marketingowe pozwolą na wyższą skuteczność działania partnerów biznesowych 5. Silniejsze postrzeganie wagi relacji kooperacyjnych w osiąganiu sukcesu firmy na rynku 6. Sięganie do praktycznego wykorzystywania koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu (SOB), zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swojej strategii działania uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z otoczeniem firmy

 Polska drugim najpopularniejszym rynkiem w Europie Środkowo-Wschodniej dla międzynarodowych sieci handlowych. Według prognoz firmy doradczej CB Richard Ellis - 33% z 212 wiodących międzynarodowych sieci handlowych zamierza otwarcie nowych sklepów w Polsce  Czynniki, które nadal decydują o atrakcyjności Polski jako kraju inwestowania w sferze handlu: - duży dynamicznie rozwijający się rynek wewnętrzny, mając y duży potencjał (według brytyjskiej firmy badawczej BMI wartość sprzedaży detalicznej w Polsce do 2014 roku wzrośnie o 28%) - Polska jest jednym z najmłodszych społeczeństw w Europie Środkowo- Wschodniej; młodzi ludzie są motorem zmian w handlu - konsumenci są chętni zakupów i korzystania z nowych produktów, nowych marek (Polacy przeznaczają na zakupy średnio 38% swoich dochodów, co plasuje nas z kraj za Szwecją, Danią i Rosją, ale tuż za Włochami, Niemcami i Francją) - w przyzwyczajeniach zakupowych coraz bardziej zbliżamy się do krajów Europy Zachodniej - brakuje nowoczesnej powierzchni handlowej o dobrej lokalizacji, co zachęca do inwestowania w centra handlowe

 Nasilająca się konkurencja o przestrzeń rynkową  Zmiany w strategiach konkurowania przedsiębiorstw w branży chemiczno- kosmetycznej - rozwijanie strategii poprzez różnicowanie - kreowanie i eksploatacja nisz rynkowych - rozwijanie zakresu usług dla klienta - wzrost znaczenia pozamaterialnych czynników konkurowania - dywersyfikacja form handlu posiadanych przez poszczególne przedsiębiorstwa  Zmniejszająca się liczba hurtowni w branży chemiczno-kosmetycznej. W perspektywie 2015 roku powstanie 3-4 ogólnokrajowych dystrybutorów z silnym zapleczem detalicznym  Hurt będzie ewaluował w kierunku zarządzającego logistyką dostaw do własnego i obcego detalu

 Postępująca integracja hurtu z detalem rozwijana wg zasad twardego franchisingu, co pozwala na: - efektywne zarządzanie łańcuchem dostaw - oferowanie konkurencyjnych cen - większą pewność rynku zbytu i generowania dochodów  Poprawa relacji pomiędzy partnerami biznesowymi w kanałach sprzedaży. Współpraca dużych firm na rzecz małych niezależnych firm detalicznych  Wzrost znaczenia efektywności działania  Wprowadzanie standardów obsługi klienta (programy lojalnościowe dla sieci i konsumentów)  Wzrost znaczenia handlu przez Internet - obecnie jest to udział około 2%, ale następuje dynamiczny wzrost - wzrost zainteresowania handlu stacjonarnego uruchamianiem sklepu internetowego (w ramach dywersyfikacji sieci sprzedaży)