Tendencje rozwojowe w dystrybucji
Tendencje rozwojowe w dystrybucji w handlu hurtowym detalicznym w systemach dystrybucji franchising handel elektroniczny dystrybucja wielokanałowa
Handel hurtowy zanikanie tradycyjnej roli handlu hurtowego integracja handlu hurtowego z handlem detalicznym wzrost znaczenia handlu hurtowego w obrotach międzynarodowych, spadek na rynkach krajowych obniżanie kosztów pośrednictwa hurtowego restrukturyzacja funkcji hurtu internacjonalizacja rozwój nowych form handlu hurtowego (telemarketing, handel elektroniczny)
Najwięksi hurtownicy w Polsce (wg przychodów) Makro Cash&Carry Eldorado/BOS Eurocash CEDC Lekkerland Selgros Sobieski
Handel detaliczny internacjonalizacja koncentracja eliminacja małych sklepów kooperacja w kanałach dystrybucji wzrost znaczenia detalistów w kanałach dystrybucji rewolucja technologiczna dynamiczny rozwój wielkopowierzchniowych punktów sprzedaży, sklepów dyskontowych, sklepów specjalistycznych
Franchising dystrybucyjny (franczyza) dawca franchisingu (franczyzer) przekazuje biorcy (franczyzantowi) zezwolenie na prowadzenie działalności handlowej według ustalonego programu zawierającego nazwę firmową franczyzera, nazwy towarów, środki reklamy, cenę i ustalona jakość Yves Rocher, Żabka, Groszek, Reserved, dr Irena Eris, Ambra, Atlantic
Elektroniczny kanał marketingowy użycie Internetu w celu udostępnienia produktów i usług rynkom docelowym, mającym dostęp do komputerów lub innych technologii internetowych, aby mogły one kupować oraz zawierać transakcje poprzez interaktywne media elektroniczne (handel elektroniczny, handel internetowy, zakupy on-line, internetowa dystrybucja, elektroniczna dystrybucja, dystrybucja w systemie on-line)
Zmiana struktury kanału marketingowego eliminacja tradycyjnych pośredników, nowi pośrednicy, firmy działające na rynku dotychczas jako pośrednicy także wchodzą na rynek internetowy
Pośrednictwo w e.k.m. dezintermediacji (disintermediation) intermediacji/reintermediacji (reintermediation) elektroniczni pośrednicy - podmioty/programy oferujące pośrednictwo w dotarciu do klienta przez Internet
Rodzaje pośredników elektronicznych Elektroniczny detalista (e-tailer) to firma prowadząca sprzedaż detaliczną w Internecie Elektroniczny agent/ agent internetowy/agent programowy (intelligent agent, software agent) jest to program zbierający i przechowujący informacje oraz wykonujący zadane mu czynności
Rodzaje sklepów internetowych „sklepy fabryczne” producentów sklepy internetowe, w których można kupić produkty różnych wytwórców, wielkie sklepy internetowe zwane są cybermarketami lub wirtualnymi supermarketami wirtualne centra handlowe (pasaże handlowe, electronic malls) – zbiór witryn sklepowych, oferujących towary określonych kategorii, znajdujący się pod jednym adresem internetowym
Kanały marketingowe z wykorzystaniem Internetu Konsument- użytkownik Internetu Producent Sklep fabryczny on- line 1 zo Dystrybutor- hurtownik tradycyjny Detalista elektroniczny 2 3 4 5 zt Supermarket tradycyjny Sub-detalista elektroniczny Sklep fabryczny on- line Filia (odnośnik/link) Sklep on-line innego producenta lub detalista elektr.
Wielokanałowe systemy dystrybucji firma dociera do różnych nabywców, korzystając z dwóch lub więcej kanałów marketingowych dla tego samego produktu (systemy hybrydowe, dualna dystrybucja, dystrybucja wielokanałową)
Wielokanałowy system dystrybucji firmy Herlitz AG Końcowy odbiorca System pocztowy Urzędy pocztowe Własna sieć sklepów Mc Paper & Co Działy z artykułami biurowymi w domach towarowych zarządzane przez Herlitz AG System sklepów branżowych Handel detaliczny Quelle Handel wysyłkowy Program kartek z życzeniami Stacje benzynowe Źródło: M. Schoegel, Mehrkanalsysteme in der Distribution, Dissertation. St. Gallen 1997, s.259
Uwarunkowania rozwoju wielokanałowych systemów dystrybucji zmiany w zachowaniu klientów (indywidualizacja) rosnąca dynamika różnych form handlu detalicznego rozwój Internetu dążenie do wzrostu pokrycia rynku
Zalety wielokanałowej dystrybucji większe rozmiary sprzedaży i pokrycie rynku dzięki łatwiejszemu dotarciu do nabywców bardziej zindywidualizowana sprzedaż eliminacja zależności od funkcjonowania jednego kanału i redukcja ryzyka większa elastyczność
Wady wielokanałowej dystrybucji konflikty pomiędzy kanałami problemy z kontroli
Literatura A. Zarzycka, Wielokanałowe systemy dystrybucji, „Marketing i rynek” 2006, nr 5 A. Zarzycka, Wpływ Internetu na dystrybucję międzynarodową, „Marketing i rynek” 2003, nr 6