Perspektywa 2014-2020 Umowa partnerstwa Toruń, październik 2012 r. Dep. Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Advertisements

Wstępny komentarz do Position Paper Komisji Europejskiej
Założenia Umowy Partnerstwa
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
Perspektywa Finansowa
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Polityka spójności na lata
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
System ewaluacji NPR i NSRO
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Związek Powiatów Polskich
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
1. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stan prac nad przygotowaniem PROW Kwiecień 2013 WARSZAWA 23 kwietnia 2013 r. 1.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Konferencja Konsultacyjna Umowy Partnerstwa
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
i inne dokumenty dotyczące perspektywy finansowej
Regionalny Program Operacyjny
Perspektywa finansowa :
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna
Aktualizacja strategii rozwoju województw Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 3 luty 2011 r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Fundusze unijne system prawny: od Brukseli do regulaminów KM Julia Krzyszkowska Bankwatch/Polska Zielona Sieć Warszawa, 15 lipca 2015.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
PLAN EWAULACJI Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 15 grudnia 2015 r.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
Harmonogram prac nad RPO WD DziałanieTermin I projekt RPO WD października 2013 r. Konsultacje społeczne28 października - 2 grudnia 2013 r.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego
Warunki wstępne (ex ante) stan
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
„ROBOCZEGO PROGRAMU DZIAŁAŃ ZIT WrOF”
Założenia RPO WM Konsultacje społeczne
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
POLITYKA TERYTORIALNA w Województwie Kujawsko-Pomorskim
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
ZESPÓŁ EKSPERCKI DS. EUROPEJSKIEJ I KRAJOWEJ POLITYKI STRUKTURALNEJ RP
Zapis prezentacji:

Perspektywa Umowa partnerstwa Toruń, październik 2012 r. Dep. Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO

 Co to jest Umowa Partnerstwa? Umowa partnerstwa, to dokument przygotowany przez państwo członkowskie, określający jego strategię, priorytety i warunki efektywnego i skutecznego korzystania z funduszy objętych zakresem wspólnych ram strategicznych w celu realizacji unijnej strategii na rzecz inteligentnego, trwałego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu. Obejmuje okres od 1 stycznia 2014 r. do 31 grudnia 2020 r. Umowa partnerstwa przedkładana jest Komisji Europejskiej. Po zakończeniu negocjacji następuje jej przyjęcie przez Komisję Europejską w drodze aktów wykonawczych. Negocjacje i przyjęcie Umowy Partnerstwa przewiduje się w IV kw r. Dep. Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO

 Umowa Partnerstwa określi m.in.: - potrzeby rozwojowe w odniesieniu do celów tematycznych, - wymagane do osiągnięcia rezultaty dla każdego z celów tematycznych, - alokację wsparcia dla funduszy i celów tematycznych, - główne obszary priorytetowe współpracy, - wykaz programów operacyjnych wraz z alokacją, - mechanizmy zapewniające koordynację pomiędzy funduszami oraz innymi unijnymi i krajowymi instrumentami finansowania, - rozwiązania mające na celu zapewnienie zintegrowanego podejścia do wykorzystania funduszy na rozwój obszarów miejskich, wiejskich, nadbrzeżnych i rybołówstwa, - rozwiązania mające na celu zapewnienie zintegrowanego podejścia do wykorzystania funduszy na obszarach dotkniętych ubóstwem oraz grup docelowych zagrożonych dyskryminacją i wykluczeniem, - cele pośrednie i końcowe, - ocenę uwarunkowań ex-ante. Dep. Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO

 „Programowanie perspektywy finansowej – Założenia Umowy Partnerstwa” - dokument przygotowany przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego z dnia 14 września 2012 r., - zawiera propozycje dotyczące: - celów i priorytetów interwencji wraz z podstawowymi wskaźnikami, - koncentracji tematycznej, - wymiaru terytorialnego planowanej interwencji, - układu programów operacyjnych, - podziału interwencji pomiędzy kraj i regiony, - zarysu finansowania, - systemu wdrażania, - uzupełniania się interwencji finansowanych z polityki spójności, Wspólnej Polityki Rolnej oraz Rybackiej. Dokument powstał m.in. na podstawie doświadczeń z poprzednich perspektyw, ankiet z resortów i z regionów, analiz i raportów, debat strategicznych i eksperckich oraz opinii partnerów społecznych o gospodarczych. Dep. Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO

 Zawartość Założeń Umowy Partnerstwa 1. Wnioski z dotychczasowych doświadczeń - znaczne widoczne efekty, ale rozproszenie środków oraz ich wykorzystywanie na doraźne zaspokajanie bieżących potrzeb spowodowało, że wiele celów nie zostało osiągniętych, - w nowej perspektywie nacisk na efektywność wykorzystania środków poprzez: zwiększenie stopnia koncentracji środków, powiązanie celów wykorzystania środków z realizacją strategii rozwoju kraju 2020 i strategii EU 2020, nacisk na osiągnięcie rezultatów o charakterze rzeczowym, wprowadzenie zintegrowanego podejścia wykorzystania środków, zwiększenie stopnia koordynacji pomiędzy różnymi funduszami, zmianę systemu zarządzania wielopoziomowego i partnerstwa przy realizacji działań. 2. Cele wykorzystania środków WRS Cel 1: Wsparcie dla zwiększania konkurencyjności gospodarki Cel 2: Poprawa spójności społecznej i terytorialnej Cel 3: Podnoszenie sprawności i efektywności państwa Dep. Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO

 3. Określenie interwencji w ramach celów tematycznych oraz źródeł finansowania 11 celów tematycznych wskazanych w pakiecie legislacyjnym UE, propozycja podziału na interwencję kraj/region, propozycja zakresu interwencji w ramach każdego celu tematycznego 4. Wskaźniki postępu rzeczowego w ramach celów tematycznych Wskaźniki te wynikają z pakietu legislacyjnego UE – podstawa dokonania oceny wykonania (zawieszanie płatności, podstawa do podziału rezerwy wykonania 5% każdego funduszu) 5. Określenie terytorialnego wymiaru prowadzonej interwencji – koncentracja działań funduszy WRS - Polska Wschodnia - Miasta wojewódzkie i ich obszary funkcjonalne (18 miast wojewódzkich) - Miasta i dzielnice miast wymagające rewitalizacji - Obszary w szczególności wiejskie o najniższym poziomie dostępu mieszkańców do dóbr i usług warunkujących możliwości rozwojowe - Obszary przygraniczne - Inne obszary interwencji w układzie terytorialnym Dep. Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO

 6. Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT) - proponuje się powstanie 16 ZIT, - instrument ten ma na celu zwiększenie udziału miast i obszarów zurbanizowanych w zarządzaniu programami operacyjnymi (poprzez delegację części zadań) oraz sprzyjanie rozwojowi współpracy i integracji na obszarze miejskich obszarów funkcjonalnych największych polskich obszarów zurbanizowanych, - realizacja w pierwszym rzędzie na obszarze 18 miast wojewódzkich – ewentualnie dodatkowo, zgodnie z wolą samorządów, na terenie innych miast, - ZITy powinny dotyczyć mniejszych projektów realizowanych w ramach większej ilości celów. Dep. Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO

 7. Układ programów operacyjnych Dep. Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO L.p.ProgramFundusz Instytucja Zarządzająca 1.program operacyjny dotyczący innowacyjności, badań naukowych i ich powiązań ze sferą przedsiębiorstw EFRRMRR 2.program operacyjny dotyczący gospodarki niskoemisyjnej, ochrony środowiska, przeciwdziałania i adaptacji do zmian klimatu, transportu i bezpieczeństwa energetycznego EFRR, FSMRR 3.program operacyjny dotyczący rozwoju kompetencji i umiejętności oraz dobrego rządzenia EFSMRR 4.program operacyjny dotyczący rozwoju cyfrowegoEFRRMRR 5.program dotyczący rozwoju obszarów wiejskichEFRROWMRiRW 6.program dotyczący rozwoju obszarów morskich i rybackichEFMRMRiRW 7.program dotyczący pomocy technicznejEFRRMRR 8.program operacyjny dotyczący Polski WschodniejEFRRMRR 9.programy dotyczące współpracy terytorialnejEFRRMRR 10.Regionalne Programy OperacyjneEFRR, EFSZarządy Województw

 8. Zarys finansowania WRS - udział EFRR w RPO – min. 55% całości alokacji EFRR (wzrost z 49,7%) - udział EFS w RPO – min. 75% całości alokacji EFS Udział funduszy zarządzanych regionalnie (EFRR+EFS) wzrośnie z 37,3% do 59,8%. Poziom współfinansowania wyniesie 85%. Dep. Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Cel I Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia Cel II Europejska Współpraca Terytorialna 100% 99% 1% Fundusz Spójności Fundusze Strukturalne 33%66%

 9. koncentracja środków - ringfencing - min. 50 % EFRR na cele tematyczne 1,2,3 i 4 (badania i rozwój, ICT, MŚP, gospodarka niskowęglowa) w tym, min. 10 % środków EFRR na cel tematyczny 4 (gospodarka niskowęglowa) - min. 20 % EFRR i EFS na cele tematyczne 8,9 i 10 (wspieranie zatrudnienia, włączenie społeczne i walka z ubóstwem, umiejętność uczenia się przez całe życie) w tym, min 20 % EFS na cel 9 (włączenie społeczne i walka z ubóstwem) 10. algorytm podziału między regionalne programy operacyjne Dep. Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO

 11. Ocena stopnia wypełniania warunków ex-ante Lista warunków ex-ante określona jest w projekcie rozporządzenia ogólnego dotyczącego Funduszy Unijnych. Wstępna ocena wskazuje, że w sierpniu 2012 r. spośród 40 warunków ex-ante Polska: - spełnia 7 warunków, - częściowo spełnia 19 warunków, - nie spełnia 14 warunków. Obecnie nie ma ani jednego celu tematycznego, dla którego Polska spełniałaby wszystkie warunki ex-ante. Dep. Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO

Stanowisko Konwentu Marszałków Województw RP z dnia 18 października 2012 r. w sprawie programowania perspektywy finansowej Założenia Umowy Partnerstwa popiera się wielofunduszowość RPO oraz wzmocnienie decentralizacji zarządzania programami operacyjnymi, wątpliwości budzi zbyt szczegółowy charakter Założeń m.in. w zakresie zawartości merytorycznej programów operacyjnych i podziału interwencji na krajową i regionalną, zasady WRS usztywniają i ograniczają swobodę programowania, w związku z czym na poziomie krajowym należy unikać wprowadzania dodatkowych ograniczeń oraz obszarów tematycznych - wszelkie szczegółowe rozstrzygnięcia powinny być dokonywane w trybie ustaleń wewnątrzkrajowych na etapie przygotowywania programów operacyjnych bez sztywnego wiązania ich z treścią Umowy Partnerstwa, za niewystarczające uznaje się instrumenty dotyczące komplementarności funduszy WRS zawarte w Założeniach, postuluje się szersze niż dotychczas włączenie samorządów województw w programowanie, zarządzanie i wdrażanie programów dotyczących rozwoju obszarów wiejskich finansowanych z EFRROW i EFMR, wymaga wzmocnienia w Założeniach ujęcie tematyki Kontraktu Terytorialnego, jako kluczowego instrumentu koordynacji i komplementarności interwencji uruchamianej z poziomów krajowego i regionalnego, stwierdza się potrzebę dalszych uzgodnień i weryfikacji podziału interwencji pomiędzy kraj i region, szczególnie w odniesieniu do EFRROW i EFMR, Dep. Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO

Stanowisko Konwentu Marszałków Województw RP z dnia 18 października 2012 r. w sprawie programowania perspektywy finansowej Założenia Umowy Partnerstwa – cd. interwencje z poziomu krajowego powinny nastąpić jedynie w obszarach, w których nie ma możliwości ich efektywnego zaadresowania z poziomu regionalnego, popiera się zastosowanie zintegrowanego podejścia terytorialnego, w związku z tym, iż Założenia wprowadzają obowiązek przygotowania szeregu dokumentów strategicznych, jako podstawy ukierunkowania interwencji w celach tematycznych, postuluje się rezygnację z tworzenia dokumentów, które nie wynikają z obowiązku wypełnienia warunków ex-ante, podkreśla się potrzebę szerszego wykorzystania instrumentów finansowych, jednocześnie wskazując, że ich zastosowanie oraz powiązanie z instrumentami dotacyjnymi powinno być przedmiotem indywidualnych decyzji instytucji zarządzających programami operacyjnymi, wskazuje się na niejasne określenie kwestii umocowania pomocy technicznej w nowym okresie programowania, wyraża się gotowość udziału w dyskusji na temat algorytmu podziału środków pomiędzy kraj i regiony. Dep. Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO

Konferencja w ramach konsultacji społecznych założeń Umowy partnerstwa województwo kujawsko-pomorskie 12 grudnia 2012 roku Dep. Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO

Dziękuję za uwagę Wydział Zarządzania RPO Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu Dep. Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO