Sprzedaż na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa. Uprawnienia konsumentów związane z prawem odstąpienia od umowy sprzedaży i od umowy kredytowej. Niedozwolone klauzule stosowane w umowach z konsumentami. Prawo konsumenckie
Konsument i przedsiębiorca Kim jest konsument? Czym różni się rękojmia od gwarancji? Czy można zrzec się uprawnień konsumenta? Czy można zawrzeć umowę przez telefon?
Zwrot towaru Kiedy możemy zwrócić towar? Towar pełnowartościowy – tylko w wypadku sprzedaży na odległość, poza lokalem przedsiębiorstwa albo gdy wcześniej się tak umówiliśmy. Towar niepełnowartościowy – może zwrócić w ramach gwarancji albo powołując się na niezgodność towaru z umową.
Gwarancja Gwarantem najczęściej jest producent. Oświadczenie gwarancyjne może zostać złożone w reklamie. Jeżeli nie określono inaczej – termin gwarancji wynosi 2 lata.
Towar pełnowartościowy Zwrot towaru pełnowartościowego – w ciągu 14 dni bez podawania przyczyny i bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów. Termin ten zaczyna bieg dopiero od chwili wydania rzeczy, nie zaś od chwili zawarcia umowy. Jeżeli konsument nie został poinformowany o prawie odstąpienia od umowy termin ten wydłuża się o 12 miesięcy. Do zachowania terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem.
Towar pełnowartościowy Przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy. Przedsiębiorca dokonuje zwrotu płatności przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył konsument, chyba że konsument wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami.
Kiedy nie możemy zwrócić towaru Nie można odstąpić od umowy w sytuacji kiedy: przedsiębiorca wykonał w pełni usługę za wyraźną zgodą konsumenta, który został poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po spełnieniu świadczenia przez przedsiębiorcę utraci prawo odstąpienia od umowy; przedmiotem świadczenia jest rzecz nieprefabrykowana, wyprodukowana według specyfikacji konsumenta lub służąca zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb; przedmiotem świadczenia jest rzecz ulegająca szybkiemu zepsuciu lub mająca krótki termin przydatności do użycia; przedmiotem świadczenia jest rzecz dostarczana w zapieczętowanym opakowaniu, której po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu; konsument wyraźnie żądał, aby przedsiębiorca do niego przyjechał w celu dokonania pilnej naprawy lub konserwacji; przedmiotem świadczenia są nagrania dźwiękowe lub wizualne albo programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu; przedmiotem świadczenia są gazety, z wyjątkiem umowy o prenumeratę; przedmiotem świadczenia są usługi w zakresie zakwaterowania, przewozu rzeczy, najmu samochodów, gastronomii, usług związanych z wypoczynkiem, wydarzeniami rozrywkowymi, sportowymi lub kulturalnymi, jeżeli w umowie oznaczono dzień lub okres świadczenia usługi;
Garnki i kołdry Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana : 1.ma wadę zmniejszającą jej wartość lub użyteczność ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub z przeznaczenia rzeczy, 2.nie ma właściwości, o których istnieniu zapewnił kupującego, 3.jeżeli rzecz została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.
Garnki i kołdry Najczęściej zawieramy wtedy dwie umowy – sprzedaży i kredytu. Konsument ma prawo, bez podania przyczyny, do odstąpienia od umowy o kredyt konsumencki w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy. Kredytodawca lub pośrednik kredytowy jest zobowiązany przy zawarciu umowy wręczyć konsumentowi, na trwałym nośniku, wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy.
Wadliwy towar Jeżeli rzecz kupiona ma wady można: 1)żądać naprawienia rzeczy, 2)żądać wymiany rzeczy, 3)żądać obniżenia ceny, 4)zwrócić towar. W dwóch ostatnich przypadkach sprzedawca może niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymienić rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunąć. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady. niezależnie od tego, czy wcześniejsza wymiana lub naprawa związana była z tą samą, czy zupełnie inną wadą, oraz czy ta wcześniejsza wada miała charakter istotny Kupujący nie może odstąpić od umowy, jeżeli wada jest nieistotna.
Wadliwy towar Jeżeli kupujący będący konsumentem zażądał wymiany rzeczy lub usunięcia wady albo złożył oświadczenie o obniżeniu ceny, określając kwotę, o którą cena ma być obniżona, a sprzedawca nie ustosunkował się do tego żądania w terminie czternastu dni, uważa się, że żądanie to uznał za uzasadnione. Termin – 2 lata w przypadku ruchomości, 5 lat w przypadku nieruchomości. Jeżeli jest to rzecz używana – termin ten można ograniczyć do roku.
Klauzule niedozwolone
Klauzule niedozwolone Zdjęcia i opisy produktu mają charakter informacyjny i nie mogą być podstawą do reklamacji. Nie można zastrzegać prawa do błędu w opisie. Nie można zastrzegać prawa do błędu w danych technicznych. Nie można zastrzegać prawa do różnic pomiędzy zdjęciami, a sprzedawanym produktem.
Klauzule niedozwolone W przypadku odstąpienia od umowy Klientowi nie przysługuje zwrot wpłaconej zaliczki i nie przysługują mu w takim przypadku żadne roszczenia wobec Sprzedawcy. Różnica między zaliczką a zadatkiem.
Klauzule niedozwolone Sklep nie ponosi odpowiedzialności za nieterminowe dostarczenie przesyłek przez Pocztę Polską oraz firmę kurierską, a także za uszkodzenia przesyłki powstałe na skutek działania poczty lub firm kurierskich. Nie można domagać się spisania protokołu szkody. Nie można zastrzegać, ani ograniczać odpowiedzialności za czas dostawy. Nie można zastrzegać, ani ograniczać odpowiedzialności za szkodę powstałą do momentu dostarczenia przesyłki klientowi.
Klauzule niedozwolone Koszty dostawy i odesłania towaru w przypadku rezygnacji nie podlegają zwrotowi. Nie można potrącać kosztów manipulacyjnych. Nie można wymagać dołączenia dowodu zakupu (paragon/faktura)! Nie można wymagać zwrotu w oryginalnym opakowaniu! Nie można wymagać zwrotu produktu nieużywanego – produkt może nosić normalne ślady zużycia!
Klauzule niedozwolone Organizator nie odpowiada za utratę mienia uczestników na skutek zgubienia, zniszczenia lub kradzieży. Utrzymujący zarobkowo hotel lub podobny zakład jest odpowiedzialny za utratę lub uszkodzenie rzeczy wniesionych przez osobę korzystającą z usług hotelu lub podobnego zakładu, chyba że szkoda wynikła z właściwości rzeczy wniesionej lub wskutek siły wyższej albo że powstała wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby, która mu towarzyszyła, była u niego zatrudniona albo go odwiedzała. Przepisy o odpowiedzialności i ustawowym prawie zastawu utrzymującego zarobkowo hotel lub podobny zakład stosuje się odpowiednio do zakładów kąpielowych. Zakres odpowiedzialności – 100 x cena za dobę za wszystkie utracone rzeczy lub 50 x cena za jedną rzecz
Odpowiedzialność za rzeczy pozostawione Powód w dniu 10 marca 1976 r. w czasie pobytu służbowego w Lublinie wstąpił do baru "Maleńki" celem spożycia posiłku. Przed zajęciem miejsca przy stoliku zdjął kożuch i zawiesił go na stojącym opodal wieszaku. Nieznany sprawca kożuch powoda zabrał, a pozostawił na wieszaku starą zniszczoną marynarkę. Jeżeli więc w danym lokalu znajdują się wieszaki, z których klient korzysta, wówczas między nim a zakładem dochodzi do zawarcia w sposób konkludentny również umowy o przechowanie jego odzieży w czasie spożywania posiłków, przy czym ogłoszenie, że zakład nie odpowiada za wniesioną garderobę nie zwalnia go od odpowiedzialności.
Inne