Od Wielkich Dionizji do teatru antycznego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co powinieneś wiedzieć o teatrze
Advertisements

Labirynt zwany teatr – geneza teatru i dramatu antycznego.
Teatr i dramat grecki Janina Świergolecka i Zbigniew Gołaszewski.
Starożytny teatr grecki
TEATR GRECKI Oprac. Anna Horodelska.
W teatrze starożytnej Grecji
Prezentacja dla uczniów szkół gimnazjalnych
Geneza teatru i dramatu antycznego
Leksykon Bogów i Bogiń greckich
Teatr Grecki.
TEATR GRECKI.
Początki teatru starożytnej Grecji
Dzieje teatru greckiego Kinga Długosz Va
TEATR GRECKI.
Maski Greckie.
Teatr grecki.
Prezentacja dla uczniów trzeciej klasy gimnazjum Agnieszka Nowak
TEATR GRECKI.
Maria Bieda. 1. Z nami zwiedzisz: 1.Starożytny Rzym 2.Cywilizację Majów 3.Starożytny Egipt 4.Starożytne Indie 5.Starożytne Chiny 6.Starożytny Izrael 7.Starożytną.
Sylwester to… …wigilia Nowego Roku, noc z 31 grudnia na 1 stycznia (imieniny Sylwestra). W Kościele katolickim, jako wspomnienie liturgiczne papieża Sylwestra.
Występowanie, charakterystyka, rozmnażanie, wylęganie, zagrożenia, sposoby ochrony BOCIAN BIAŁY Opracowanie: Uczniowie Szkoły Podstawowej im. mjr. Henryka.
Stężenia Określają wzajemne ilości substancji wymieszanych ze sobą. Gdy substancje tworzą jednolite fazy to nazywa się je roztworami (np. roztwór cukru.
Teatr grecki.
Spektakl dla dzieci „Serce dziecka”. Cele działań Budowanie i umacnianie wizerunku FSD jako godnej zaufania jednostki pożytku publicznego Integracja lokalnej.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Wyszukiwanie informacji w Internecie. Czym jest wyszukiwarka? INTERNET ZASOBY ZAINDEKSOWANE PRZEZ WYSZUKIWARKI Wyszukiwarka to mechanizm, który za pomocą.
Środki językowe w reklamie Analiza wybranych tekstów reklamowych.
Excel 2007 dla średniozaawansowanych zajęcia z dnia
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 W RYBNIKU HISTORIA NASZEJ SZKOŁY… Pod koniec 1905 roku zamysłowskie dzieci doczekały się wreszcie własnej szkoły podstawowej.
Mit Grecki Posejdon bóg Mórz.
Robinson Cruzoe urodził się w Anglii. Był synem kupca niemieckiego pochodzenia. Miał dwóch starszych braci, którzy zginęli na morzu. Jako najmłodszy z.
Jak zachęcić uczniów do ćwiczenia na w-fie? Oliwia Kułaga Kl. IIe.
KLASA 1B Gimnazjum nr 54. NASZE ŚREDNIE W tym trymestrze paskowe średnie uzyskali: Dawid Papazjan Katarzyna Zrobek Alicja Seliga Jagoda Borek Leonard.
NA TROPACH LICZBY П. CZYM JEST LICZBA П? Zacznijmy tak, jak na profesjonalny matematyczny wykład przystało, czyli od definicji. П ≠ 3 П ≠ 3,14 П ≠ 3, …?!
Antyk i Starożytność.
Historia i tradycje Szkoła Podstawowa nr 40 w Lublinie pierwotnie mieściła się w budynku VI Liceum Ogólnokształcącego im. H. Kołłątaja przy ul. Mickiewicza.
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
Opracowała :Natalia Kuryś z kl.V Korzystałam z Wikipedii i wyszukiwarki „Google’’ Święta w Wielkiej Brytanii i w Polsce.
Historia to świadek czasu, światło prawdy, życie pamięci, nauczycielka życia, zwiastunka przyszłości...
TEATR GRECKI. Historia boga Dionizosa  Teatr antyczny narodził się około VI wieku p.n.e. w Grecji. Początkowo miał charakter sakralny, gdyż wywodził.
Z mitologi ą greck ą wi ążą si ę narodziny teatru oraz igrzysk olimpijskich.
Historia propagandy (okres klasyczny). Grecja  Sparta przez wiele stuleci dbała o utrzymanie na wysokim poziomie dyscypliny społecznej.  Chłopców w.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
II Mała Wojewódzka Liga Przyrodnicza Wykonali: Nikodem Nalecziński Łukasz Ciesielski Kacper Szatkowski.
Historia Znaleziska archeologiczne wskazują, że jedwab wytwarzano już w starożytnych Chinach od roku około 2700 lat p.n.e.Chinach Chińskie.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
Nasz Patron – ks. Jan Twardowski ks. Jan Twardowski ( ) poeta, pisarz, kapłan… Kochają go wszyscy, wierzący i niewierzący, pobożniejsi i grzesznicy,
- nie ma własnego kształtu, wlana do naczynia przybiera jego kształt, - ma swoją objętość, którą trudno jest zmienić tzn. są mało ściśliwe (zamarzając.
„Cztery pory roku” PRZYKŁADY WEBQUESTÓW
Ul. Lermontowa Łódź ssss.... pppp llll oooo dddd zzzz iiii nnnn tttt eeee rrrr iiii aaaa.... pppp llllwww.sp33.org.
Czy umiesz się uczyć? Relacja z konferencji Profesora Tony’ego Buzana.
BLISKO NAS, czyli co znajdziesz w lasach otaczających nasze osiedle „Kokociniec”
Morskie Oko Maja Domalewska, Katarzyna Śliwińska.
Pewna legenda hinduska opowiada o człowieku, który każdego dnia nosił wodę do swojej wioski w dwóch ogromnych dzbanach przytroczonych do drewnianego.
Podstawowe prace w jednym z najlepszych programów graficznych.
OWADY I PAJĘCZAKI Szymon Pilewski Filip Tomaszek.
Przyroda i zwierzęta. Ro ś linno ść Biorąc pod uwagę tutejsze warunki klimatyczne nie ma co oczekiwać bujnej roślinności. Na południu jest sawanna z wysokimi.
Każdy człowiek ma prawo do... - problem łamania praw człowieka w Azji.
Gdynia #POMNIKI.
opalizujący znaczenia... Bolesław Leśmian „Dziewczyna”
Ogólne pojęcie prawa. Prawa człowieka- zespół praw i wolności, kt ó re przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania.
Szkoła Podstawowa nr 137 im. prof. Aleksandra Kamińskiego Łódź, ul. Florecistów 3b  (042) , fax: (042)
KRÓTKA HISTORIA KSIĄŻKI
CZYLI JAK POWSTAŁO PISMO
Budowa teatru greckiego
Domy Świata Ludzie mieszkają w różnych zakątkach naszej planety. W zależności od miejsca zamieszkania każdy dom jest inny.
Teatr starożytny Jakub Brzozowski
Umocnienie w dobru M. Melon, Lustro.
Zapis prezentacji:

Od Wielkich Dionizji do teatru antycznego

Początki teatru greckiego wiążą się z kultem Dionizosa.

Dionizos to w mitologii greckiej bóg dzikiej natury, winnej latorośli i wina. Był synem Zeusa i śmiertelniczki Semele. Najczęściej jest przedstawiany jako brodaty mężczyzna. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Delos_Dionysos.jpg

Bywa też ukazywany jako młody, nagi, piękny młodzieniec w wieńcu z bluszczu. Inne jego atrybuty to: gałąź winorośli, tyrs, maski tragiczne, puchar czy rydwan zaprzęgnięty w pantery. http://pl.wikipedia.org/wiki/Ariadna „Młody Bachus”, Caravaggio

Na cześć boga żywotnych sił natury organizowano: - Wielkie Dionizje (miejskie)– podniosłe misteria trwające 5-6 dni, zaczynające się w końcu marca. W trakcie ich trwania między innymi składano ofiarę z kozła, śpiewano dytyramby, przenoszono posąg boga do Aten, wreszcie przy udziale chóru wystawiano sztuki. Dytyramby (wzniosłe hymny ku czci Dionizosa) przekształciły się z czasem w tragedie, które były oparte na dialogu koryfeusza z chórem. http://pl.wikipedia.org/wiki/Moses_van_Uyttenbroeck

-Małe Dionizje (wiejskie) – miały charakter wesołej, ludowej zabawy -Małe Dionizje (wiejskie) – miały charakter wesołej, ludowej zabawy. Obchodzono je pod koniec grudnia i na początku stycznia. Czczono tak porę otwierania naczyń z młodym winem. W czasie uroczystości, podobnie jak podczas Wielkich Dionizji, składano ofiarę z kozła, a przez kolejne dni organizowano wesołe zabawy czy pochody. Śpiewano wówczas żartobliwe pieśni, które przekształciły się w komedie. http://pl.wikipedia.org/wiki/Bachanalia_przed_herm%C4%85_Pana

Tak więc z Wielkich i Małych Dionizji narodziły się tragedie i komedie, które wystawiano w teatrze.

Teatr grecki rozwinął się z miejsca przy świątyni Dionizosa.

Teatr Dionizosa

Teatry powstawały zwykle u stóp wzgórz Teatry powstawały zwykle u stóp wzgórz. Wygląd sceny i widowni budzi wciąż spory i jest prawdopodobne, że obowiązujący model teatru antycznego jest naukową fikcją. Według niego na środku teatru znajdowała się orchestra (koliste miejsce dla chóru). Do orchestry przylegał theatron (widownia mająca kształt amfiteatru) oraz skene (budynek, w którym znajdowały się garderoby dla aktorów). Skene posiadała wysunięty pomost – proskenion (miejsce występów aktorów). Po bokach orchestry znajdowały się dwa przejścia parados służące do wprowadzania aktorów.

Teatr w Epidauros 1, skene 2. proskenion 3. orchestra 4. ołtarz 5 Teatr w Epidauros 1, skene 2. proskenion 3. orchestra 4. ołtarz 5. parados 6.theatron

Teatry w antycznej Grecji były monumentalne i mogły pomieścić kilkanaście tysięcy widzów.

Akustyka Dla uzyskania lepszej słyszalności ustawiano w różnych miejscach amfiteatru miedziane naczynia. Lepszą akustykę zapewniało również położenie teatru wśród skał.

Efekty specjalne W trakcie przedstawienia stosowano różne sposoby, by uzyskać efekt cudowności, np. wtaczano platformę z dekoracyjną przystawką. Tak oto pojawiał się wkraczający do akcji bóg. Inny efekt specjalny uzyskiwano za pomocą urządzenia zwanego theos apomechane („bóg z maszyny”).

Aktorzy Początek późniejszemu aktorowi dał koryfeusz (przewodnik chóru). To on prowadził dialog z chórem. Pierwszego aktora wprowadził Tespis Po raz pierwszy wypowiedział on tekst w pierwszej osobie, a nie jak dotąd w trzeciej. Drugiego aktora wprowadził Ajschylos, a trzeciego Sofokles.

Aktorami byli tylko mężczyźni Aktorami byli tylko mężczyźni. Nosili oni kolorowe, ozdobne, sztywne, grubo podbite szaty. Czyniły one postać aktora masywniejszą. Ponadto ich strój dopełniały: wysoka peruka (onkos)oraz koturny (buty na wysokich, drewnianych podeszwach). Tak ubrani stawali się bardziej widoczni, a ich sylwetka osiągała ponad dwa metry wysokości.

Aktorzy teatru antycznej Grecji

Maski teatralne Twarze aktorów zasłaniały maski. Pozwalały one ustalić wiek, płeć, pozycję społeczną i nastrój bohatera. Maski wykonane były z drewna lub płótna. Wyrażały zwykle radość, smutek, gniew lub strach.

Maska tragiczna

Maska przedstawiająca bożka Pana http://pl.wikipedia.org/wiki/Maska

Najsłynniejsi tragicy greccy

Tespis – grecki poeta i aktor. Wprowadził pierwszego aktora Tespis – grecki poeta i aktor. Wprowadził pierwszego aktora. Swoje dramaty wystawiał, jeżdżąc na wozie. Nazwa „wóz Tespisa” oznacza teatr objazdowy. Nie zachowały się autentyczne fragmenty jego dramatów. http://pl.wikipedia.org/wiki/Tespis

Ajschylos - wprowadził drugiego aktora, ograniczył rolę chóru, rozbudował akcję i umieścił ją także poza sceną. Przypisuje mu się stworzenie kostiumu teatralnego. Stosował malowane maski. Autor m. in.: „Siedmiu przeciw Tebom”, „Agamemnon”, „Prometeusz w okowach”. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Archeologico_firenze,_bronzi_della_Meloria,_eschilo.JPG

Sofokles – aktor, twórca dramatów Sofokles – aktor, twórca dramatów. Wprowadził trzeciego aktora, zwiększył liczbę chórzystów, wprowadził monolog, dzięki któremu bohaterowie dramatów wyrażali swe myśli, uczucia. Napisał m.in. „Antygonę”, „Elektrę”, „Filokteta”. http://kaa.wikipedia.org/wiki/Sofokles

Bibliografia Kosiński D. i in., Słownik wiedzy o teatrze, Bielsko - Biała 2007 Kudliński T., Vademecum teatromana, Warszawa 1976 Mikołajczak A. W., Grecja bogów i herosów, Wrocław 2005 Największe wydarzenia w historii sztuki, pod red. Marseille’a J., Wrocław cop.1998