KARA I NAGRODA W PROCESIE WYCHOWAWCZYM mgr Agata Bzdurska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
Advertisements

60 + NIE DYSKRYMINUJ MNIE Warsztat antydyskryminacyjny.
Biuro Ochrony Rządu. Spis treści  Struktura i działanie  Formy działania i zakres uprawnień  Możliwości zatrudnienia  Informacje ogólne  Zarobki.
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
Co to jest przemoc ? DZIAŁANIA:  Jednorazowe lub wielokrotne, naruszające prawa lub dobra osobiste człowieka, w tym: narażające na utratę życia, zdrowia,
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Karaniu poddaje się tylko sprawców, którzy osiągnęli taki stopień dojrzałości psychicznej, że są w stanie rozpoznać znaczenie popełnionego przez siebie.
Choroby związane ze złym odżywianiem.. Jakie są choroby związane ze złym odżywianiem się ?
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
ŚRODOWISKO PONAD WSZYSTKO Mała bateria-duży problem.. Co roku w Polsce sprzedaje się około 300 mln baterii. Wyrzucanie ich do kosza negatywnie wpływa.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
10 grudnia minęło 60 lat od uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Dziecko to mały człowiek. Jednak nie wszyscy dorośli o tym pamiętali. W.
Żywność ekologiczna określenie żywności produkowanej metodami rolnictwa ekologicznego z dbałością o wyeliminowanie używania nawozów sztucznych i pestycydów.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Odpowiedzialność porządkowa pracowników Za nieprzestrzeganie przez pracownika: ustalonego porządku, regulaminu pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Karą kryminalną jest przewidziana w ustawie, stosowana przez sądy, ujemna reakcja na popełnione przestępstwo, polegająca na zadaniu sprawcy osobistej.
Czynniki występujące w środowisku pracy.. Cele lekcji Po zajęciach każdy uczeń: - Nazywa i wymienia czynniki występujące w środowisku pracy, - Wymienia.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
„Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności woj. podlaskiego – część II, administracja samorządowa”
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.3. Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Przygotowała Szkoła Podstawowa nr 5 im. Zjednoczonej Europy, kl. 6b Nikotyna - legalny narkotyk.
Strona postępowania jako źródło dowodowe Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki.
Czyli często nieuzasadniony strach.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Woda to jeden z najważniejszych składników pokarmowych potrzebnych do życia. Woda w organizmach roślinnych i zwierzęcych stanowi średnio 80% ciężaru.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
OGŁOSZENIE W KĄCIKU RODZICA OGŁOSZENIE NA STRONIE INTERNETOWEJ PRZEDSZKOLA INFORMACJE USTNE O PROJEKCIE PRZEKAZANE RODZICOM I DZIECIOM.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
„Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”
Jak sobie z nim radzić ?.
Hartowanie ciała Wykonała Maria Szelągowska. Co to jest hartowanie? Hartowanie Hartowanie – proces adaptowania ciała do niekorzystnych warunków zewnętrznych.
Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały?. 1. Jak zachęcić dziecko do współpracy? 2. Jak pomóc rodzicom, aby umieli radzić sobie ze swoimi negatywnymi uczuciami?
Nauczyciel funkcjonariuszem publicznym Opracował Sierż. Jacek Palarz Komisariat Policji w Rydułtowach.
Michał Nowiński 1D.  Czym jest komunikacja? Czym jest komunikacja?  Wybrane rodzaje komunikacji Wybrane rodzaje komunikacji  Komunikacja człowieka.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
 Jak zapanować nad ludzkimi uczuciami?.  To powodowana strachem reakcja emocjonalna, która pojawia się, gdy zablokowane jest jakieś dążenie i następuje.
MODUŁ 4 TEMAT 2 POZIOM 2 Reagowanie na zmianę. CELE SZKOLENIA: Poznasz różnicę pomiędzy nastawieniem, gdy jesteś „w” lub „poza pudełkiem”, Zrozumiesz,
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Pierwsza pomoc przedmedyczna. Aspekty prawne Zgodnie z 162 art. Kodeksu karnego: Zgodnie z 162 art. Kodeksu karnego: „Kto człowiekowi znajdującemu się.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
„ROLA MEDIÓW W ŻYCIU SPOŁECZNYM”
Kary i nagrody w wychowaniu dziecka W dzisiejszych czasach, w których wszystko jest tak względne, trudne i skomplikowane, co może być oparciem dla dzieci?
Jestem tym,co jem Edukacyjny Projekt Uczniowski Gimnazjum im. prof. Stefana Myczkowskiego Rok szkolny 2015/2016.
Ocena ryzyka zawodowego może być prosta – wystarczy tylko pięć kroków, by wykonać ją właściwie! Co to jest ryzyko zawodowe? Mówiąc najprościej, ryzyko.
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
NAJCZĘSTSZYCH CHORÓB UKŁADU KRĄŻENA 5. Nadciśnienie tętnicze.
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
Ewidencja finansowo- księgowa Biblioteka Pedagogiczna.
Nasze nadleśnictwo Zapraszamy do leśnictwa Podzamcze Chcemy wspólnie troszczyć się o lasy uczestnicząc we właściwym ich zagospodarowaniu, eksploatacji,
Każdy człowiek ma prawo do... - problem łamania praw człowieka w Azji.
Dlaczego dzieci są agresywne?. Czym jest agresja?  Agresja to zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub szkody, straty lub bólu. Czynności.
Promieniowanie jonizujące. Co to jest promieniotwórczość?
Czynności prawne Mgr Aleksandra Spisz Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Części składowe treści pisma
„Wartości i normy w wychowaniu i profilaktyce”
Zapis prezentacji:

KARA I NAGRODA W PROCESIE WYCHOWAWCZYM mgr Agata Bzdurska

Wychowanie Całość wpływów i oddziaływań kształtujących rozwój człowieka i przygotowujących go do życia w społeczeństwie. Wychowanie to: Przewidywanie Dopingowanie Wymaganie

Stawianie wymagań Zastanów się czy polecenie jest uzasadnione i sensowne Polecenie – prośba lub propozycja (tylko wtedy gdy jest wybór) Uprzedzaj dziecko, że za chwilę otrzyma polecenie Przygotuj się na odmowę wykonania polecenia

Reakcja na nieposłuszeństwo Nie udawaj, że nic się nie stało Nie urządzaj awantury Nie obrażaj się na dziecko Nie wywołuj poczucia winy Jasno określ konsekwencje Wysłuchaj wyjaśnień Jedna kara za jedno zachowanie Wykonanie kary kończy sprawę Wybaczaj

Zachęcanie do współpracy Unikaj: Obwiniania i oskarżania Przezywania Straszenia Rozkazywania Moralizowania Ostrzegania Postawy męczennika Porównania Sarkazmu Proroctwa

Zachęcanie do współpracy Opisz, co widzisz lub przedstaw problem. „Na łóżku leży mokry ręcznik” Udziel informacji. „Ten ręcznik moczy mój koc” Powiedz to jednym słowem. „Ręcznik” Porozmawiaj o swoich uczuciach. „Nie lubię spać w mokrym łóżku” Napisz liścik. „Proszę, odwieś mnie na miejsce, abym mógł wyschnąć”

Kara i nagroda Kary i nagrody są środkami stosowanymi świadomie w pracy wychowawczej, a ich celem jest wywołanie zmiany w zachowania Kara – niepożądany, nieprzyjemny bodziec w następstwie niewłaściwego zachowania Nagroda – pożądane, przyjemne następstwo dobrego postępowania, przestrzegania norm i zasad

Kara Funkcje kary: Powinna odstraszać i zniechęcać do czynów zakazanych i niepożądanych Powinna informować o tym, co złe, szkodliwe i niebezpieczne Kara ma skłaniać do zastanowienia, refleksji, do chęci zmiany postępowania Jeśli kara wprowadza poczucie upokorzenia, odrzucenia nie przedstawia żadnej wartości wychowawczej

Rodzaje kar Kary cielesne – najczęściej wymierzane pod wpływem silnych emocji, powodują strach i poczucie upokorzenia, mogą prowadzić do agresji, wrogości, nienawiści, również wobec osób karzących Straszenie – powoduje nerwice, fobie, objawy somatyczne. Likwiduje złe postępowanie w danym momencie, ale w dłuższej perspektywie jest nieskuteczne Krzyk – bezpośrednia reakcja na zachowanie dziecka, najczęściej pod wpływem silnych emocji. Powoduje opór dziecka Izolacja dziecka – powoduje poczucie opuszczenia, lęku, poczucie poniżenia

Rodzaje kar Kara naturalna – bezpośrednia konsekwencja zachowania Tłumaczenie i wyjaśnianie – skłania do refleksji Pozbawienie przywilejów – odebranie wcześniej zapracowanych i przydzielonych w formie nagrody przywilejów Dezaprobata – wyrażana słownie lub w sposób niewerbalny Upomnienie słowne – udzielone zdecydowanym tonem Ograniczenie praw dziecka – np. zakaz używania pewnych przedmiotów Opóźnienie spełnienia pragnień i potrzeb, które przyczyniają się do umilenia wypoczynku Nagany w obecności grupy

Zasady prawidłowego stosowania kar Nie wolno karać w gniewie i przypływie złego humoru – jesteśmy wtedy mało obiektywni Nie wolno karać zbyt ostro za błahe lub jednorazowe przewinienie – kara musi być adekwatna do czynu Karać tylko wtedy, gdy dziecko jest świadome popełnionego czynu Nie wolno karać bez wysłuchania wyjaśnień, skrucha powinna wpływać na złagodzenie kary Kara nie powinna poniżać dziecka Kara wymazuje winę – nie należy w przyszłości odwoływać się do tego przewinienia

Rodzaje nagród Pochwała i uznanie – werbalna aprobata postępowania dziecka Sprawianie przyjemności – wyjście na spacer, do kina, spotkanie z kolegami Obdarzenie zaufaniem – zmniejszanie kontroli Nagrody rzeczowe Pieniądze

Zasady prawidłowego stosowania nagród Wychowanek musi być zadowolony z otrzymanej nagrody, najlepiej jeśli jest ona przez niego oczekiwana – konieczność uwzględnienia wieku, płci, potrzeb, zainteresowań Nagroda powinna być bezpośrednio związana z czynem – bierzemy pod uwagę rzeczywisty wkład dziecka Jednomyślność rodziców Umiarkowanie w stosowaniu nagród (zwłaszcza rzeczowych) Nagrody powinny być różnorodne Nagradzanie powinno być stosowane bezpośrednio po dobrym zachowaniu Wyjaśnienie powodu przyznania nagrody

Pozytywna motywacja

Nagradzać czy karać? Najskuteczniejszy jest układ: silne nagradzanie i słabe kary Jeżeli stosowanie kar jest konieczne, trzeba łączyć je z nagrodą; najpierw karzemy niewłaściwe zachowanie, następnie doprowadzamy do wystąpienia zachowania właściwego i wówczas je nagradzamy. Należy zauważyć każdą poprawę w zachowaniu dziecka. Ważnym warunkiem skuteczności nagradzania i karania jest akceptacja przez dziecko osoby nagradzającej czy karzącej. Tylko wychowawca posiadający autorytet mogą ucieszyć dziecko nagrodą lub wymierzyć skutecznie karę

Mądre wychowanie dzieci – kilka rad dla rodziców Naucz się odmawiać dziecku Bądź stanowczy Rozmawiaj w cztery oczy "Walcz" ze złymi nawykami Pozwól dziecku na samodzielność Znajdź czas dla dziecka Bądź konsekwentny Zaufaj dziecku Nie zrzędź Nie bądź przewrażliwiony Dbaj o odporność emocjonalną

Literatura 1. Faber A., Mazlish E., „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły” 2. Maciaszek J., „Nagroda i kara w wychowaniu dziecka” 3. Jundziłł I., „Nagrody i kary w wychowaniu”

Dziękuję