Regionalizm poprzez emocjonalny kontakt z „małą ojczyzną” pozwala zbliżać to co nasze i małe, ku temu, co wielkie...” (ks. Janusz St. Pasierb)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

Edukacja globalna w praktyce szkolnej
X Liceum OGÓLNOKSZTAŁCĄCE
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Program wychowawczy szkoły
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
PROJEKT OPRACOWANY PRZEZ
Realizacja projektów edukacyjnych w świetle edukacji regionalnej Joanna Dembowa wrzesień 2007.
Program Polskiej Akcji Humanitarnej pod honorowym patronatem Ministra Edukacji Narodowej.
PRAWA CZŁOWIEKA.
Program wychowawczy Gimnazjum na rok szkolny 2011/2012 UCZĘ SIĘ ODPOWIEDZIALNOSCI ZA SIEBIE I NNNYCH Rozwój ucznia INTELEKTUALNYPSYCHICZNYSPOŁECZNYFIZYCZNY.
Koncepcja rozwoju Szkoły Podstawowej nr 6 im. W. Chotomskiej w Dzierżoniowie na lata 2008 – 2013.
ZESPÓŁ SZKÓŁ IM. HENRYKA SIENKIEWICZA W GRABOWCU
Zapraszamy do Szkoły Podstawowej nr 12 w Gdańsku
Edukacja regionalna w nauczaniu geografii
Publiczne Gimnazjum Nr 2 im. F. D. Kniaźnina w Puławach
KLUB ODKRYWCÓW Ścieżkami Pamięci ZESPÓŁ PLACÓWEK W ŁUKOWIE ZESPÓŁ PLACÓWEK W ŁUKOWIE.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
SZKOŁA PODSTAWOWA NR ŁÓDŹ, ul. PRAUSSA 2
Szkoła Podstawowa nr 7 z Oddziałami Integracyjnymi w Ełku
KLASA OBYWATELSKA Z POSZERZONYM JĘZYKIEM ANGIELSKIM SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI ROK SZKOLNY 2011/2012.
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
WITAMY W ZESPOLE SZKÓŁ PUBLICZNYCH NR 3 Szkoła Podstawowa Gimnazjum Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI W MYSZKOWIE.
SAMORZĄDNOŚĆ W LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM IM. B. PRUSA W SKIERNIEWICACH.
Konkurs: Na dobry początek
Wychowanie patriotyczne w Zespole Szkół Mechanicznych w Żaganiu
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 12
II.2.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej.
WITAMY w Zespole Szkół w Lubominie.
„Szkoła wspomaga wychowanie” debata uczniów szkół ponadgimnazjalnych
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Nauczyciel Wykonali: Jakub P. Seweryn S. Dominik Z.
POZNAJEMY TRADYCJE ANDRZEJKOWE - DZIS BĘDZIEMY WRÓZYĆ SOBIE
Współpraca z innymi szkołami Gimnazjum nr 12 w Tychach.
Przedszkole nr 5 PLASTUŚ w Koninie ul. Budowlanych 4 tel
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
w praktyce pedagogicznej
W naszej szkole edukacja regionalna jest prowadzona na podstawie programów autorskich.
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
 Z dniem 1 września 2008 r. wprowadzony został do realizacji w naszej szkole „Program zintegrowanej nauki języków obcych w szkole podstawowej”.  Jest.
Realizacja programu rozwojowego
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Piwodzie z Filią w Cetuli
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
Projekt „ŚCIEŻKAMI NASZEJ MAŁEJ OJCZYZNY”
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY NA LATA
KLUB WŁÓCZYKIJA W NASZEJ SZKOLE. W naszej szkole w ramach rozwijania naturalnej potrzeby ruchu u dzieci prowadzimy” Klub Włóczykija”. Zajęcia odbywają.
im. Marii Skłodowskiej – Curie w Sopocie
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
Zdaniem nauczycieli: Ponieważ podstawa programowa jasno definiuje nasze priorytety: „W procesie kształcenia ogólnego szkoła podstawowa kształtuje u uczniów.
6 powodów, żeby wybrać „SZÓSTKĘ” adres: ul. Wawel 13, Sosnowiec tel/fax:
Kształcenie Blokowe Prezentacja na radę szkoleniową obejmująca tematykę kształcenia blokowego, wykonana w programie MS Power Point. Wykonał : mgr Roman.
Mieszków ul. Radliniecka11
VIII Przeworskie Forum Wychowawcze 26 stycznia 2007 r.
A RTYŚCI SĄ W PRZEDSZKOLU - ROZWIJANIE ZDOLNOŚCI PLASTYCZNYCH.
dziecko nabywa różnorodne umiejętności, sprawności i doświadczenia zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami i możliwościami dziecko potrafi wykorzystać.
 Witamy w Szkole Podstawowej w Mszczonowie  Działamy, aby nasi uczniowie byli solidnie przygotowani do dalszej nauki i życia w dynamicznie zmieniającym.
Szkoła Podstawowa nr 30 im. rtm. Witolda Pileckiego w Łodzi ul. Rysownicza 1/3 tel Motto szkoły: " Przyjaźnie wymagając,
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Marii Kownackiej w Łodzi w Łodzi Rok szkolny 2009/ Łódź, ul. Hufcowa 20A, tel
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
SZANOWNI UCZNIOWIE ŁÓDŹ Gimnazjum nr 39 im. Juliana Tuwima ul. Królewska 13/15, Łódź tel.(042) SZKÓŁ.
Wejrowò, 21 czerwińca 2017 r..
Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Obornikach Śląskich
Praca z uczniem zdolnym w Zespole Szkół nr 8 we Włocławku
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
Szkoła w Mieście Rodzaj innowacji: organizacyjno – metodyczna.
Kierunek 2. Wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych Elżbieta Bukowiecka-Górny.
Zapis prezentacji:

Regionalizm poprzez emocjonalny kontakt z „małą ojczyzną” pozwala zbliżać to co nasze i małe, ku temu, co wielkie...” (ks. Janusz St. Pasierb)

 rozwijanie wiedzy o własnym regionie (o historii, kulturze, geografii itd.);  kształtowanie poczucia tożsamości regionalnej (lokalnej) uczniów;  rozwijanie zainteresowania i odpowiedzialności za sprawy własnego środowiska;  kształtowanie postaw tolerancji, otwartości i akceptacji innych wspólnot regionalnych, etnicznych, religijnych.

 Powiązać edukację regionalną z instytucjami działającymi na rzecz regionu poza szkołą np.: izbami pamięci, muzeami, firmami i zakładami działającymi w okolicy, zespołami folklorystycznymi.  Wykorzystywać zasoby małych ojczyzn jako „wielowymiarową, naturalną rzeczywistość dydaktyczno – wychowawczą, prowadzącą do racjonalizacji procesu nauczania” – opinia S. Gawlika realizuje m. in. zasadę systematyczności (systemowości), podkreśla znaczenie korelacji wiedzy i umiejętności z różnych dyscyplin.  Angażować uczniów w działania na rzecz środowiska, co sprzyja kształtowaniu poczucia przynależności do wspólnoty. Uczy odpowiedzialności i szacunku do tradycji, wspiera poczucie tożsamości.

Region pochodzi od łac. regio oznaczającego kierunek, linię graniczną, okolicę, obszar, kraj (Słownik wyrazów obcych, 1999).

 Realizacja treści regionalnych odbywa się głównie na zajęciach wybranych przedmiotów: historii, języka polskiego, przyrody i zajęciach w klasach zerowych i I - III.  Na pozostałych przedmiotach odwołujemy się do regionalizmu przy realizacji podstawy programowej.  Realizujemy również regionalizm na zajęciach pozalekcyjnych typu koła przedmiotowe, innowacje pedagogiczne.  W realizacji edukacji regionalnej we wszystkich sferach aktywności ucznia pomagają nam niewątpliwie różnorodne formy pracy:

 liczne zajęcia terenowe, podczas których uczniowie poznają historię, obyczaje regionu i przyrodę: Prezentacja 1_ Wojtek Matyszkiewicz Prezentacja 2_Mocne i słabe strony regionu  spotkania z ciekawymi ludźmi, lekcje w szkole Sianko, Wiklina, Miód, Papier, Pisanki  uroczystości, mające na celu zorientowanie środowiska w działalności szkoły i podnoszące jego rangę w tym środowisku, patriotyzm lokalny; Obchody Dnia GórnikaObchody Dnia Górnika, 11 Listopada, 3 maja11 Listopada, 3 maja  kultywowanie tradycji i obrzędów ludowych: Jasełka, Wielkanoc

 konkursy wiedzy i konkursy plastyczne Gminne Konkursy o Regionie  wykorzystywanie twórczości poetów i pisarzy śląskich na języku polskim,  urządzanie "kącików" regionalnych – Nasz kącikNasz kącik  opracowane dokumenty okolicznych zabytków i ciekawych miejsc naszego regionu Prezentacja 2 – Wojciech Matyszkiewicz  eksponowanie prac plastycznych o tematyce regionalnej – prace dzieciprace dzieci

Wikliniarstwo

Pszczelarstwo

Produkcja papieru

Pisanki wielkanocne

Sianko - słoma

11 Listopad 3 Maj

Jasełka Wielkanoc