Regionalizm poprzez emocjonalny kontakt z „małą ojczyzną” pozwala zbliżać to co nasze i małe, ku temu, co wielkie...” (ks. Janusz St. Pasierb)
rozwijanie wiedzy o własnym regionie (o historii, kulturze, geografii itd.); kształtowanie poczucia tożsamości regionalnej (lokalnej) uczniów; rozwijanie zainteresowania i odpowiedzialności za sprawy własnego środowiska; kształtowanie postaw tolerancji, otwartości i akceptacji innych wspólnot regionalnych, etnicznych, religijnych.
Powiązać edukację regionalną z instytucjami działającymi na rzecz regionu poza szkołą np.: izbami pamięci, muzeami, firmami i zakładami działającymi w okolicy, zespołami folklorystycznymi. Wykorzystywać zasoby małych ojczyzn jako „wielowymiarową, naturalną rzeczywistość dydaktyczno – wychowawczą, prowadzącą do racjonalizacji procesu nauczania” – opinia S. Gawlika realizuje m. in. zasadę systematyczności (systemowości), podkreśla znaczenie korelacji wiedzy i umiejętności z różnych dyscyplin. Angażować uczniów w działania na rzecz środowiska, co sprzyja kształtowaniu poczucia przynależności do wspólnoty. Uczy odpowiedzialności i szacunku do tradycji, wspiera poczucie tożsamości.
Region pochodzi od łac. regio oznaczającego kierunek, linię graniczną, okolicę, obszar, kraj (Słownik wyrazów obcych, 1999).
Realizacja treści regionalnych odbywa się głównie na zajęciach wybranych przedmiotów: historii, języka polskiego, przyrody i zajęciach w klasach zerowych i I - III. Na pozostałych przedmiotach odwołujemy się do regionalizmu przy realizacji podstawy programowej. Realizujemy również regionalizm na zajęciach pozalekcyjnych typu koła przedmiotowe, innowacje pedagogiczne. W realizacji edukacji regionalnej we wszystkich sferach aktywności ucznia pomagają nam niewątpliwie różnorodne formy pracy:
liczne zajęcia terenowe, podczas których uczniowie poznają historię, obyczaje regionu i przyrodę: Prezentacja 1_ Wojtek Matyszkiewicz Prezentacja 2_Mocne i słabe strony regionu spotkania z ciekawymi ludźmi, lekcje w szkole Sianko, Wiklina, Miód, Papier, Pisanki uroczystości, mające na celu zorientowanie środowiska w działalności szkoły i podnoszące jego rangę w tym środowisku, patriotyzm lokalny; Obchody Dnia GórnikaObchody Dnia Górnika, 11 Listopada, 3 maja11 Listopada, 3 maja kultywowanie tradycji i obrzędów ludowych: Jasełka, Wielkanoc
konkursy wiedzy i konkursy plastyczne Gminne Konkursy o Regionie wykorzystywanie twórczości poetów i pisarzy śląskich na języku polskim, urządzanie "kącików" regionalnych – Nasz kącikNasz kącik opracowane dokumenty okolicznych zabytków i ciekawych miejsc naszego regionu Prezentacja 2 – Wojciech Matyszkiewicz eksponowanie prac plastycznych o tematyce regionalnej – prace dzieciprace dzieci
Wikliniarstwo
Pszczelarstwo
Produkcja papieru
Pisanki wielkanocne
Sianko - słoma
11 Listopad 3 Maj
Jasełka Wielkanoc