Interwencje wspomagające funkcjonowanie dzieci nadpobudliwych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
Advertisements

WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
1 Mój sposób na efektywną naukę Opracowała: Agnieszka Terebus studentka V roku Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunkach: Pedagogika Zdolności.
PRZYKŁADY WEBQUESTÓW DLA KLAS I – III SZKOŁY PODSTAWOWEJ „Cztery pory roku” Projekt „Razem i osobno” Stowarzyszenie Nauczycieli Edukacji Początkowej Projekt.
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Czy wiesz, że?... INTERNET …TO JEST SPIS TREŚCI NIEBEZPIECZEŃSTWO SPOŁECZNOŚĆ INTERNETOWA DZIECKO W INTERNECIE ZAUFANE STRONY INTERNETOWE WIRUSY.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
FORMY WYPOCZYNKU -BIERNY -CZYNNY. -BIERNY - OGLĄDANIE TELEWIZJI - GRANIE NA KOMPUTERZE - CZYTANIE KSIĄŻEK - MALOWANIE - GRANIE NA INSTRUMENTACH.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
ŚRODOWISKO PONAD WSZYSTKO Mała bateria-duży problem.. Co roku w Polsce sprzedaje się około 300 mln baterii. Wyrzucanie ich do kosza negatywnie wpływa.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Jak się bawić? Pomysły i wskazówki jak bawić się z dzieckiem z autyzmem opracowanie Anna Szczypczyk
Spektakl dla dzieci „Serce dziecka”. Cele działań Budowanie i umacnianie wizerunku FSD jako godnej zaufania jednostki pożytku publicznego Integracja lokalnej.
„Zabawy i gry w procesie nauczania pływania” Opracował: Rafał Szatkowski.
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
POZYCJA – USYTUOWANIE SĘDZIEGO NA POLU GRY. Marek Kowalczyk Przewodniczący Centralnej Komisji Szkoleniowej KS PZPN Luty 2005.
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Rekomendacje – strategia komunikacji Chiny i Japonia Ze względu na istotne podobieństwa w stylach podróżowania i preferowanych formach aktywności podczas.
Sytuacje problemowe w Grupach Partnerskich na podstawie materiałów dla FPŚ.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Nordic Walking Przygotowała: Małgorzata Kurek. Co to jest Nordic Walking? Nordic Walking jest ciekawą i przyjemną formą odpoczynku. Polega on na marszu.
TECHNIKI SZYBKIEGO CZYTANIA ZAPAMIĘTYWANIA, SKUTECZNEGO UCZENIA SIĘ.
Trening cardio Gdy chcemy zrzucić kilka kilogramów i pozbyć się cellulitu, warto zdecydować się na trening cardio, który nie tylko pomoże spalić tłuszcz,
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Najnowsze technologie – Profesjonalni wykonawcy. Geneza Stowarzyszenie powstało 9 kwietnia 2011 roku w miejscowości Rochna, położonej w centralnej Polsce,
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
ZSB im. Powstańców Śląskich realizuje program
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
Platforma szkoleniowa – najważniejsze funkcjonalności.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
„Cztery pory roku” PRZYKŁADY WEBQUESTÓW
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Sandra Król Zakład Prawa Handlowego i Gospodarczego Instytut Prawa Cywilnego Klauzule niedozwolone.
Wpływ aktywności fizycznej na zdrowie dziecka. Aktywność fizyczna wpływa na:  Sferę emocjonalną  Sferę intelektualną  Sferę społeczną.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Piszemy pamiętnik.
Od 7.30 do 8.30 dzieci schodzą się do przedszkola. W tym czasie swobodnie bawią się w dowolnych kącikach zabaw. Nauczyciel prowadzi z dziećmi rozmowy indywidualne.
Projektowanie prezentacji multimedialnych Piotr Rakowski Gliwice 2006.
Theofeel – „Theo” pochodzi od słowa „Bóg”, „feel” nawiązuje do angielskiego słowa „czuć”. Twórcy tej strony zachęcają do spotkania z Jezusem, oddziaływując.
Kluczowe elementy skutecznej strategii analizy danych internetowych
ZALETY GŁOŚNEGO CZYTANIA DZIECIOM
Trendy w Public Relations
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
6-LATEK W SZKOLE.
JAK SIĘ UCZYĆ, ABY SIĘ NAUCZYĆ ?
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Program na dziś Wprowadzenie Logika prezentacji i artykułu
Zapis prezentacji:

Interwencje wspomagające funkcjonowanie dzieci nadpobudliwych

Modyfikacja środowiska ustalenie miejsca zabaw dla przedszkolaka, z zaznaczeniem jego granic, wyznaczenie obszarów w pokoju dla różnego typu aktywności, posegregowanie przedmiotów codziennego użytku i odpowiednie umiejscowienie

wybór prostych mebli przemyślana aranżacja pokoju miejsce w klasie

„nadpobudliwa kanapka":

KOMUNIKACJA Z DZIECKIEM NADPOBUDLIWYM- WYDAWANIE POLECEŃ zadbać należy o kontekst sytuacyjny

System przywoływania uwagi ustalić z dzieckiem system znaków sygnalizujących ważne informacje wyizolować ważne informacje z chaosu bodźców Posługiwać się systemem wizualnym przypominającym o ważnych treściach

KOMUNIKACJA Z DZIECKIEM NADPOBUDLIWYM- WYDAWANIE POLECEŃ komunikat krótki, konkretny, sformułowany pozytywnie, w formie polecenia a nie prośby poprosić dziecko, by powtórzyło, co ma zrobić wyegzekwować wykonanie polecenia.

Zasady i reguły krótkie, konkretne i sformułowane pozytywnie zasady porządkowały zachowania dziecka, które rodzice uznają za kluczowe przedstawienie dziecku celowości domowego regulaminu

spisać zasady, przedstawić je w formie graficznej

PLAN CZYLI LATARNIA WE MGLE przygotować wspólnie pomóc dziecku go przestrzegać przypomnienie na 5-10 minut przed planowanym początkiem kolejnego punktu, że już się zbliża czas np. wieczornego mycia

PLAN CZYLI LATARNIA WE MGLE nagradzanie dziecka za każde dotrzymanie terminu (wzmacnianie pozytywne) wprowadzanie konsekwencji, jeśli dziecko nie zaczyna zaplanowanej czynności po kilkakrotnym przypomnieniu (wzmacnianie negatywne).

PLAN CZYLI LATARNIA WE MGLE przewidując i zapobiegając powtarzającym się trudnym momentom w ciągu dnia uchronić dziecko przed wieloma niepowodzeniami

Dzielenie zadania na etapy posprzątanie pokoju 1.Brudne rzeczy - do kosza w łazience 2.Śmieci - do śmietnika w kuchni 3.Książki - na półkę 4.Zabawki - do kartonu pod łóżkiem 5.Przybory szkolne - do szafki itd.

Dostrzegaj sukcesy, a nie porażki. Jeśli trzeba, zmień porażkę w zwycięstwo…

Skuteczne chwalenie krótka, odnosząca się do konkretnych zachowań lub stanów, które chcemy wzmocnić nie zawiera ukrytej nagany unikanie uogólnień

Skuteczne chwalenie Jednoznaczna natychmiastowa Docenić najdrobniejszy element

Należy zwrócić uwagę na dziecko, wtedy, kiedy zachowuje się dobrze, a nie tylko wtedy kiedy, jest niegrzeczne.

Nagrody niematerialne (pochwała, uśmiech rodzica, czy pogłaskanie po głowie, akceptująca postawa, wspólny spacer itp.)

Nagrody Materialne system żetonów i punktów, wymienianych na nagrodę np. pod koniec tygodnia.

KONSEKWENCJA JAKO NATURALNE NASTĘPSTWO ZŁAMANIA REGUŁY powinna być jak działanie Supermana Zasada 5 „S"

Zasada 5 „S" Szybka - powinna nastąpić natychmiast po „przewinieniu„ Skuteczna - czyli doprowadzona do końca. Sprawiedliwa, Słuszna - powinna być odpowiednia do przewinienia Sympatyczna Słowna

rodzaje konsekwencji pozbawienie przywileju, dodatkowe zadania do wykonania, wyłączenie dziecka z sytuacji, w której zachowało się nieprawidłowo - tzw. time out.

Wspieranie poznawczych umiejętności dziecka Odwoływanie się do konkretnego doświadczenia. Czynne eksperymentowanie. Kilka kanałów prezentacji materiału. Dzielenie zadań na etapy.

Wspieranie poznawczych umiejętności dziecka Wsparcie w organizowaniu nowego materiału w systemy znaczeniowe w pamięci długotrwałej - techniki map pamięciowych i inne pomagają mu usystematyzować materiał Nielinearne notatki - notowanie za pomocą diagramów, schematów, rysunków. techniki mnemotechniczne (ważne ze względu na zaburzenia pamięci operacyjnej)

Metody psychoedukacyjne Obecnie w Polsce metody psychoedukacji stają się coraz bardziej popularne. Polegają one na przedstawieniu rodzicom określonego modelu postępowania z dzieckiem.

Metoda pracy z trudnymi zachowaniami dzieci. Metoda C. Sutton. Pomaga rodzicom nauczyć się zamiany zachowań niepożądanych na pożądane, czyli takie, jakich oczekujemy od naszego dziecka

Metoda opracowana przez dwie amerykańskie matki - A. Faber i E. Mazzlish - pomagająca ukształtować nowy sposób porozumiewa­nia się w rodzinie. Pomagająca dziecku i rodzicowi znaleźć wzajemny szacunek i zrozumienie.

Metody stymulacji rozwoju Metody te najczęściej dotyczą pracy z samym dzieckiem. Polegają na pobudzaniu rozwoju niektórych funkcji poznawczych, na rozwijaniu jego możliwości.

„Metodę Dobrego Startu" - postępowanie korekcyjno- kompensacyj­ne, które wykorzystuje się w pracy z dzieckiem dyslektycznym

Kinezylogią edukacyjną - metoda T. Denisona. Metoda ta ma na celu stymulację układów mózgowych odpowiedzialnych za koncentrację i uwagę poprzez stosowanie bodźców ruchowych, które pobudzają od­ powiednie zmysły (zmysł równowagi, czucie głębokie).

Program korekcji zachowań - opracowany przez T. Opolską i E. Potempską W programie tym planowane są odpowiednie ćwiczenia dla grupy dzieci, w tym zabawy pomagające rozładować energię, ćwicze­nia ułatwiające pracę w grupie, ćwiczenia relaksacyjne

Metoda Weroniki Sherborne w metodzie tej poprzez ruch dzieci uczą się poznawać siebie i świat, uczą się, że mogą wpływać na swoje oto­czenie. Grupa dzieci i ich rodziców ćwiczy wspólnie pod okiem tera­peuty.

Zahamowanie psychoruchowe- cele terapii Wyeliminowanie zachowań nieprawidłowych Wyzwolenie aktywności Stymulowanie samodzielnych form reagowania Opracowanie: Edyta Plucińska

Opracowanie w oparciu o literature „Zrozumieć dziecko z ADHD i pomóc mu” M. Kamińska i inne